Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2023/24
|
Institution
|
2023/24 - NEXT
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Hasse Holmen
|
Hold
|
A 2022 HI/u (A 1u HI, A 2u HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Familieliv
Dette forløb har fokus på familieliv gennem tiderne. Vores fokus har været på lange linjer, men med nedslag i forskellige perioder, men med familien som omdrejningspunkt.
Fokuspunkter:
- Introduktion til kildekritik og det funktionelle kildebegreb
- Introduktion til billedanalyse
- Familiens struktur i de forskellige perioder
- Børneopdragelse
- Kønsroller
- Ægteskab, og ægteskabets rolle
- Seksualmoral
Kilder:
Romerriget
- Plinius, Anbefaling af en ung mand (https://romerrigetshistorie.systime.dk/?id=159&L=0#c387)
- Plinius, uddrag af bog 3, brev 14: Slaverne slår deres herre ihjel (PDF)
Middelalder:
- Uddrag fra Skånske Lov (kap. 215-224) (PDF)
Jul:
- Uddrag af forskellige erindringer og andet om julen med fokus på mad, traditioner og julemanden (Word)
Renæssance og reformation:
- Ole Worms familieportræt
Hekse:
- Fortællinger om hekse (https://www.dr.dk/historie/danmarkshistorien/find-en-heks-taet-paa-dig-omkring-1000-endte-paa-baalet)
Det senmoderne samfund:
- Episode 1 af Sonja fra Saxogade (DR Bonanza)
- Billeder af familien gennem tiden (Word)
Sekundærlitteratur:
Romerriget:
- Familia (https://historieportalen.systime.dk/?id=168)
- Kvinder og børn (https://historieportalen.systime.dk/?id=169)
- Far, mor og børn (https://romerrigetshistorie.systime.dk/?id=155)
- Slaver (https://historieportalen.systime.dk/?id=171)
- Slaver og frigivne (https://romerrigetshistorie.systime.dk/?id=157)
Middelalder:
- Tidslinje (https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=235)
- Manden og kvinden - ægteskab i eller udenfor kirken? (https://historieportalen.systime.dk/?id=310&L=0)
- Kvindens stilling i middelalderens samfund (https://historieportalen.systime.dk/?id=311)
- Uægte børn og sex (https://historieportalen.systime.dk/?id=312)
Jul:
- Jul hos bonden (https://natmus.dk/historisk-viden/temaer/fester-og-traditioner/jul/jul-i-gamle-dage/jul-hos-bonden/)
- Jul på herregården (https://natmus.dk/historisk-viden/temaer/fester-og-traditioner/jul/jul-i-gamle-dage/jul-paa-herregaarden/)
- Jul på den fattige gård (https://natmus.dk/historisk-viden/temaer/fester-og-traditioner/jul/jul-i-gamle-dage/jul-paa-den-fattige-gaard/)
- Jul i mellemkrigstiden (https://natmus.dk/historisk-viden/temaer/fester-og-traditioner/jul/jul-i-gamle-dage/jul-i-mellemkrigstiden/)
Renæssance og reformation:
- Børn i det traditionelle samfund (https://kulturogsamfund.systime.dk/?id=275)
Hekse:
- Reformation i Danmark (https://historieportalen.systime.dk/?id=504)
- Heksetro i Renæssancen (https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/renaessance-1536-1660/heksetro-i-renaessancen/)
Det moderne samfund:
- Børn i det moderne samfund (https://kulturogsamfund.systime.dk/?id=276)
Det senmoderne samfund:
- Børn i det senmoderne samfund (https://kulturogsamfund.systime.dk/?id=277)
Til analyse:
- Billedanalyse (https://paasporetafhistorien.systime.dk/?id=132)
- Kildekritik (https://paasporetafhistorien.systime.dk/?id=147)
- Funktionelt kildebegreb (https://paasporetafhistorien.systime.dk/?id=138)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
DHO
DHO-forløbet beskæftiger sig med Det Moderne Gennembrud. Vi har fokus på Danmark efter de Slesvigske Krige, samt hvordan industrialiseringen påvirker Danmark. Derudover har vi fokus på de forskellige klasser i samfundet (arbejderne, borgerskabet, landarbejderne og gårdmændene).
I dette forløb var vi på en tur i Klunkehjemmet og Nationalmuseet, samt en byvandring i København med elevoplæg.
Fokuspunkter:
- Industrialisering
- Klassesamfund
- Børns opvækst i de forskellige klassesamfund
- Diakron og synkron
- Kildekritik
Forløbet afsluttes med den skriftlige DHO opgave, samt det mundtlige forsvar af denne.
Kilder:
- "Maalet er fuldt!", Louis Pio (PDF)
- Illustration fra Ravnen af Slaget på Fælleden (PDF)
- Uddrag af Christian Christensens erindringer (https://danmark.systime.dk/?id=526&MP=161-436)
- Uddrag af Marinus Langeland "Ad sandede veje" (https://danmark.systime.dk/?id=524&MP=436-161&L=0#c1028)
- Spectatrice: "Om Huusvæsenet og Pigebørns Opdragelse" (https://danmark.systime.dk/?id=550&MP=436-161#c1101)
- Uddrag af Elisabeth Grundtvig "Nutidens sædelige Lighedskrav", 1887 (Word)
- Uddrag af Georg Brandes "Det ottende bud", 7. juli 1887 (Word)
- C.S. Engelsted: Beskrivelse af et fattigkvarter i Kjøbenhavn, 1855 (https://industrialiseringen.systime.dk/?id=230)
Sekundærlitteratur:
- Kompendiet "Fra Grundlov til det moderne gennembrud" (PDF)
- Sædelighedsfejden 1883-1887 (https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/saedelighedsfejden)
- 1800-tallet på vrangen: Kulturkamp, kapitalisme og bordelromaner, 186s4-1880 (https://www.dr.dk/drtv/se/1800_tallet-paa-vrangen_-kulturkamp-kapitalisme-og-bordelromaner-1864_1880_70416)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
I TIMEN: Udfyld følgende skema og upload det i elevfeedback
-
LEKTIE: Læs afsnittet ”Politisk demokrati og krig 1848-1870”, s. 3-9 i det vedhæftede kompendium. 211203 Fra Grundlov til det moderne gennembrud.pdf
-
I TIMEN: Maalet er fuldt.pdf
-
Partier i Danmark og Arbejderbevægelsen.pptx
-
LEKTIE: Læs s. 10-14 i kompendiet 211203 Fra Grundlov til det moderne gennembrud.pdf og notér følgende i elevfeedback INDEN timens start:
-
I TIMEN:
-
Elevoplæg i København 1.u.docx
-
Hjemmefra skal I læse følgende afsnit om borgerskabet: "Borgerskabets familie", "Hjem og arbejde", "Bolig" + "Valg af ægtefælle" (s. 41-42 + 43-44) OG følgende afsnit om arbejderfamilien i byerne: "Arbejderfamilien i byerne", "Enlige forsørgere", "Hu
-
KILDEARBEJDE: Et landarbejderbarns opvækst
-
Læs afsnittene "Gårdmandsfamilien", "Højskolen", "Husstanden", "Han ude - hun inde", "Valg af ægtefælle" og "Moderniseringer" (s.31-34 + 35) OG afsnittene "Landarbejderfamilien", "Familien og arbejdet", "Følelser og kærtegn" og "Opbruddet fra land t
-
Gårdmandsfamilien og landarbejderfamilien:
-
I TIMEN: *Et konservativt kvindesyn
-
LEKTIE: Læs afsnittene "Børnene" og "Ungdom" under Gårdmandsfamilien (s. 34-35), "Børnene" og "Ungdom" under Landarbejderfamilien (s. 38-39), "Barndom" og "Ungdom og uddannelse" under Borgerskabets familie (s. 42-43) OG "Børneopdragelse", "Ungdom" og
-
I TIMEN: 05_Sædelighedsfejden (Færdig).docx
-
Sædelighedsfejden 1.u.pptx
-
LEKTIE: Læs om Sædelighedsfejden Sædelighedsfejden 1883-1887
-
Vejledningsplanen kan ses i noten, og her:
-
Ingen lektier :)
-
Gruppearbejde: 1800-tallet på vrangen
-
I TIMEN: Hjælp til DHO forsvar og talepapir
-
METODE I HISTORIE (og lidt dansk):
-
Ingen lektier til i dag :)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kolonisering (opstart 2g)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Da Danmark blev til
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Holocaust, et folkedrab
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/20240043/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55378069720",
"T": "/lectio/20240043/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55378069720",
"H": "/lectio/20240043/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55378069720"
}