Holdet A 2022 HI/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2023/24
Institution 2023/24 - NEXT
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Kristina Bløndal Andersen
Hold A 2022 HI/x (A 1x HI, A 2x HI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kildekritik
Titel 2 Ideologiernes Kamp (1:2)
Titel 3 DHO
Titel 4 Ideologiernes Kamp (2:2)
Titel 5 Vikingetid og Danmarks tilblivelse
Titel 6 Den hvide mands byrde: Europæisk ekspansion...
Titel 7 Israel-Palæstina konflikten

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kildekritik

Kildekritik intro.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Ideologiernes Kamp (1:2)

Intro til Ideologiernes Kamp
Den Russiske Revolution
Socialismen og komm. Manifest
Konsekvenser as første verdenskrig
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 DHO

”Maalet er fuldt!” med fokus på Louis Pios

Beholde ”Nutidens sædelige Lighedskrav”

”Det ottende Bud”, Georg Brandes’ svar til Elisabeth Grundtvig, 7. juli 1887

Spectatrice: ”Om Huusvæsenet og Pigebørns Opdragelse”  

Marinus Langeland: Ad sandede veje 1949 (men er erindringer fra hans barndom)

”Boligforhold i København 1858 + Oversigt over ugentlige udgifter for to forskellige familier (s. 312 – Det industrielle Danmark 1840-1914)

Kompendie: Grundlov til det moderne gennembrud
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Ideologiernes Kamp (2:2)

Nazi ideologi og Hitlers vej til magten
USA efter førsteverdenskrig krakket i 1929
Film "Nürnberg" Med Alec Baldwin i Hovedrollen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Vikingetid og Danmarks tilblivelse

I dette forløb har vi arbejdet med vikingetid og Danmarks tilblivelse i perioden ca. 800-1050, samt 1800- i dag.

Forløbet har sat fokus på følgende spørgsmål og problemstillinger:

- Hvad betyder ordet "viking"?
- Hvilke årsager var der til vikingetiden og vikingeekspansionen?
- Hvordan var vikingetidens samfund indrettet?
- Hvordan og hvorfor blev kristendommen indført i Danmark?
- I hvilket omfang kan man tale om en kongemagt/stat i Danmark i vikingetiden?
- Hvordan er vikinger og vikingetid blevet brugt senere i historien og i dag? - Hvorfor kan man tale om, at vikingetiden blev opfundet i 1800-tallet?
----------------------

Pensum:

Modul 1:
Forudsætningerne for vikingetiden:
https://danmarkieuropa.systime.dk/?id=153

Vikingetogterne:
https://grundbogtildanmarkshistorien.systime.dk/?id=79

Nye transportformer:
https://historieportalen.systime.dk/?id=262

En økonomisk revolution:
https://historieportalen.systime.dk/?id=264

Hvorfor var vikingerne så overlegne i kamp?
https://videnskab.dk/kultur-samfund/hvorfor-var-vikingerne-saa-overlegne-i-kamp/

Vulkanudbrud og et pludseligt barskt klima kan have givet vikingerne vind i sejlene:
https://www.dr.dk/nyheder/vejret/vulkanudbrud-og-et-pludseligt-barskt-klima-kan-have-givet-vikingerne-vind-i-sejlene


Modul 2:
Vikingesamfundet:
https://voresdanmarkshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=144

Modul 3:
Plyndringstogterne begynder:
https://historieportalen.systime.dk/?id=274
Kilde (uddrag): Ibn Fadlans beskrivelse af skandinavere ved Volga floden https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/ibn-fadlan-om-vikingernes-ar-rus-skikke-ca-922/#note12
Kilde (uddrag): Alcuin om angrebet på Lindisfarne, ca. 793. https://danmarkieuropa.systime.dk/?id=309

Modul 4:
Trosskifte:
https://grundbogtildanmarkshistorien.systime.dk/?id=78
Kilde: Adam af Bremen om Haralds overgang til kristendommen
https://grundbogtildanmarkshistorien.systime.dk/?id=84

Modul 5:
Harald Blåtands stat:
https://historieportalen.systime.dk/?id=280

Dokumentar: Historien om Danmark – Vikingetiden (DR dokumentar)

Modul 6:
Debatindlæg: Hvornår blev Danmark en nation? https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/historien-om-danmark.-hvornaar-blev-danmark-en-nation

Modul 7:
Vikingen på mode
https://historieportalen.systime.dk/?id=288
Faghistorie:
https://frafortidtilhistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=145&L=10

Populærhistorie:
https://frafortidtilhistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=146&L=10

Modul 8:
Historiebrug:
https://historiefagligarbejdsbog.systime.dk/?id=144

------------------------
Arbejdsformer:

Individuelt arbejde
gruppearbejde
Fremlæggelser
Informationssøgning

-----------------------------

Estimeret omfang: ca. 50 sider.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Den hvide mands byrde: Europæisk ekspansion...

Den hvide mands byrde: Europæisk ekspansion og tilbagetrækning (ca. 1400-1960'erne og i dag)

I dette forløb har vi arbejdet med europæisk kolonisering og imperialisme. Eleverne skulle bl.a. undersøge selvvalgte europæisk kolonimagts områder, samt hvordan det blev opløst.   

Forløbet har undersøgt følgende spørgsmål og problemstillinger:

- Hvad muliggjorde de første europæiske opdagelsesrejser?
- Hvordan foregik mødet mellem den hvide europæer og de oprindelige befolkningsgrupper?  
- Hvorfor begyndte man at transportere slaver fra Afrika til Vestindien og Amerika?
- Hvad er "den hvide mands byrde"? Med andre ord; hvordan forsøgte hvide europæere at retfærdiggøre kolonisering?
- Hvad var årsager og virkninger til kapløbet om Afrika?
- Hvordan og hvorfor opnåede de tidligere kolonier deres selvstændighed?
- Hvordan anskuer forskellige personer konsekvenserne af kolonisering og imperialisme i eftertiden?
- Bør Danmark og andre tidligere kolonimagter sige undskyld til efterkommerne?

Pensum - fremstillinger:

Kolonialisme og europæisk ekspansion: https://historieportalen.systime.dk/?id=1201

Imperialismens tankegang: https://historieportalen.systime.dk/?id=1217

Europæiske magtkampe: https://historieportalen.systime.dk/?id=1217

Afkolonisering:
https://historieportalen.systime.dk/?id=1232

Imperialisme i dag:
https://historieportalen.systime.dk/?id=1232

Undskyldning eller ej?
https://historieportalen.systime.dk/?id=406

Pensum - kilder:
Richard Hakluyt den Yngre: ”Afhandling om vestlig kolonisering”: https://fraantikkentileuropaeiskekspansion.systime.dk/?id=298#c637

Rudyard Kipling: Den Hvide Mands Byrde: https://historieportalen.systime.dk/?id=1248#c3622

Vilhelm M. Aubert, Stanleyville, oktober 1905 (om tvangsarbejde i Congo)
https://afrikashistorie.systime.dk/?id=211

Sortes vidneudsagn om overgreb (I Congo)
https://afrikashistorie.systime.dk/?id=212

Undskyldning eller ej?
https://historieportalen.systime.dk/?id=556#c1628

Vi har en fælles fortid:
https://historieportalen.systime.dk/?id=556#c1629

Arbejdsformer:

Individuelt arbejde
gruppearbejde
Fremlæggelser
Informationssøgning

-----------------------------

Estimeret omfang: ca. 50 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer