2023/24 - NEXT - Vestskoven Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
2023/24 - NEXT - Vestskoven Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet A 2022 HI/x - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2023/24
Institution
2023/24 - NEXT
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Kristina Bløndal Andersen
Hold
A 2022 HI/x (
A 1x HI
,
A 2x HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Kildekritik
Titel 2
Ideologiernes Kamp (1:2)
Titel 3
DHO
Titel 4
Ideologiernes Kamp (2:2)
Titel 5
Vikingetid og Danmarks tilblivelse
Titel 6
Den hvide mands byrde: Europæisk ekspansion...
Titel 7
Israel-Palæstina konflikten
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Kildekritik
Kildekritik intro.
Indhold
Kernestof:
02 - Kildekritisk øvelse med Frederik.docx
9.1 Hvordan laver du kildekritik af skriftlige kilder?
03 - Kildekritik i miniformat.pdf
13. Historiesyn
11. Historiebevidsthed
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Ideologiernes Kamp (1:2)
Intro til Ideologiernes Kamp
Den Russiske Revolution
Socialismen og komm. Manifest
Konsekvenser as første verdenskrig
Indhold
Kernestof:
Rusland: Revolution
Rusland: Proletariatets diktatur
Rusland: Aspekter af det kommunistiske samfund
Socialismen
02. Russisk revolution.pptx
Tyskland: Den tyske republik og konsekvenserne af Første Verdenskrig (Lektie til i dag)
NSDAPs partiprogram
De lange knives nat
Tyskland: Nazisternes vej til magten
Tyskland: Nazismens ideologi
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
DHO
”Maalet er fuldt!” med fokus på Louis Pios
Beholde ”Nutidens sædelige Lighedskrav”
”Det ottende Bud”, Georg Brandes’ svar til Elisabeth Grundtvig, 7. juli 1887
Spectatrice: ”Om Huusvæsenet og Pigebørns Opdragelse”
Marinus Langeland: Ad sandede veje 1949 (men er erindringer fra hans barndom)
”Boligforhold i København 1858 + Oversigt over ugentlige udgifter for to forskellige familier (s. 312 – Det industrielle Danmark 1840-1914)
Kompendie: Grundlov til det moderne gennembrud
Indhold
Kernestof:
2402140 kilde 1 2.pdf
240214 kilde 13.pdf
Visning af: Georg Nørregaard: ARBEJDSFORHOLD INDENFOR DANSK HAANDVÆRK OG INDUSTRI Udgivet med understøttelse af Institutet for Historie og Samfundsøkonomi. kommission hos G. B. N. F. Kbh. 1943. 620 s. | Nationaløkonomisk Tidsskrift
Opgaveformulering 1.docx
211203 Fra Grundlov til det moderne gennembrud.pdf
Tekster til lektion 2 (Færdig).docx
Mundtlig prøve DHO 2023.docx
2023 Vejledningshæfte til Dansk Historieopgaven 1.g –Kopi.docx
Opg 2.docx
Sædelighedsfejden.pptx
S. 3-5 + 11-14 + 17-20 i kompendiet Fra Grundlov til det moderne gennembrud
Lektier side 5-9 og 31-35 og 37-40 i kompendiet Fra Grundlov til det moderne gennembrud
Læs i kompendiet Fra Grundlov til det moderne gennembrud.
V.-Munck-Om-fattigdommen-i-København-1868.pdf
*Et konservativt kvindesyn
Læs eller genlæs nedenstående sider. Side 51 er helt sikkert ulæst for alle.
Sædelighedsfejden (Færdig).docx (Genlæs)
10 med spørgsmål om sædelighedsfejden til gymnasialt c-niveau.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Ideologiernes Kamp (2:2)
Nazi ideologi og Hitlers vej til magten
USA efter førsteverdenskrig krakket i 1929
Film "Nürnberg" Med Alec Baldwin i Hovedrollen
Indhold
Kernestof:
Mundtlig prøve DHO 2023.docx
Disposition m.docx
Vi var nået 1 time og 27 min ind i filmen, og I skal derfor bare se det sidste.
Arbejde med filmen Nürnberg.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Vikingetid og Danmarks tilblivelse
I dette forløb har vi arbejdet med vikingetid og Danmarks tilblivelse i perioden ca. 800-1050, samt 1800- i dag.
Forløbet har sat fokus på følgende spørgsmål og problemstillinger:
- Hvad betyder ordet "viking"?
- Hvilke årsager var der til vikingetiden og vikingeekspansionen?
- Hvordan var vikingetidens samfund indrettet?
- Hvordan og hvorfor blev kristendommen indført i Danmark?
- I hvilket omfang kan man tale om en kongemagt/stat i Danmark i vikingetiden?
- Hvordan er vikinger og vikingetid blevet brugt senere i historien og i dag? - Hvorfor kan man tale om, at vikingetiden blev opfundet i 1800-tallet?
----------------------
Pensum:
Modul 1:
Forudsætningerne for vikingetiden:
https://danmarkieuropa.systime.dk/?id=153
Vikingetogterne:
https://grundbogtildanmarkshistorien.systime.dk/?id=79
Nye transportformer:
https://historieportalen.systime.dk/?id=262
En økonomisk revolution:
https://historieportalen.systime.dk/?id=264
Hvorfor var vikingerne så overlegne i kamp?
https://videnskab.dk/kultur-samfund/hvorfor-var-vikingerne-saa-overlegne-i-kamp/
Vulkanudbrud og et pludseligt barskt klima kan have givet vikingerne vind i sejlene:
https://www.dr.dk/nyheder/vejret/vulkanudbrud-og-et-pludseligt-barskt-klima-kan-have-givet-vikingerne-vind-i-sejlene
Modul 2:
Vikingesamfundet:
https://voresdanmarkshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=144
Modul 3:
Plyndringstogterne begynder:
https://historieportalen.systime.dk/?id=274
Kilde (uddrag): Ibn Fadlans beskrivelse af skandinavere ved Volga floden
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/ibn-fadlan-om-vikingernes-ar-rus-skikke-ca-922/#note12
Kilde (uddrag): Alcuin om angrebet på Lindisfarne, ca. 793.
https://danmarkieuropa.systime.dk/?id=309
Modul 4:
Trosskifte:
https://grundbogtildanmarkshistorien.systime.dk/?id=78
Kilde: Adam af Bremen om Haralds overgang til kristendommen
https://grundbogtildanmarkshistorien.systime.dk/?id=84
Modul 5:
Harald Blåtands stat:
https://historieportalen.systime.dk/?id=280
Dokumentar: Historien om Danmark – Vikingetiden (DR dokumentar)
Modul 6:
Debatindlæg: Hvornår blev Danmark en nation?
https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/historien-om-danmark.-hvornaar-blev-danmark-en-nation
Modul 7:
Vikingen på mode
https://historieportalen.systime.dk/?id=288
Faghistorie:
https://frafortidtilhistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=145&L=10
Populærhistorie:
https://frafortidtilhistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=146&L=10
Modul 8:
Historiebrug:
https://historiefagligarbejdsbog.systime.dk/?id=144
------------------------
Arbejdsformer:
Individuelt arbejde
gruppearbejde
Fremlæggelser
Informationssøgning
-----------------------------
Estimeret omfang: ca. 50 sider.
Indhold
Kernestof:
Kære alle,
Dagens fokus: Hvad betyder ordet "viking"? Hvilke årsager var der til vikingetiden og vikingeekspansionen?
Lektie: Vi tager for alvor hul på vores vikingeforløb. Som lektie skal du læse en definition på ordet "viking", og en kort tekst der forklarer hvad vikingetiden egentlig var. Udover at læse den korte lektie, skal du også forberede tre stikord eller k
Fokus: Hvordan var vikingetidens samfund indrettet?
Som lektie til i dag skal du læse om vikingesamfundet. Ligesom sidst, skal du igen også forberede tre stikord/korte sætninger til lektien, idet du udvælger noget du mener var særligt vigtigt eller interessant.
Vi arbejder videre med vikingernes samfund, og skal også sætte fokus på togter og kildekritik. Som lektie skal I derfor læse denne korte fremstilling om togterne:
Fokus: Hvordan var vikingernes samfund opbygget? Hvordan foregik vikingetogterne? Kildekritik med fokus på levn- og beretningsslutning.
Fokus: Hvordan og hvorfor blev kristendommen indført? + Dagens centrale begreber: Geopolitik og politisk propaganda
Lektier: I dag skal vi undersøge hvordan og hvorfor kristendommen blev indført i Danmark. Som lektie skal I derfor læse følgende fremstilling: Trosskifte
Fokus: I hvilket omfang kan man tale om en kongemagt/stat i Danmark i vikingetiden?
I dag skal vi fokusere på hvordan man kan sige, at der begyndte at opstå noget der minder om en dansk stat i vikingetiden.
Lektie: Læs læserbrevet Historien om Danmark: Hvornår blev Danmark en nation?
Dagens fokus: hvilket omfang kan man tale om en kongemagt/stat i Danmark i vikingetiden? (fortsat)
Fokus: Hvordan er vikinger og vikingetid blevet brugt senere i historien og i dag?
Lektie: I dag skal vi arbejde videre med hvordan vi taler om om bruger vikingetid i nyere tid. Derfor skal du som lektie til i dag læse følgende tekst og besvare nedenstående arbejdsspørgsmål inden timen starter: 1.3. Historiebrug (obs: du skal ikke
Dagens plan:
I skal være klar til at fremlægge jeres analyse af historiebrug ved timens start.
Ingen lektier: Vi begynder på at afrunde vores forløb om vikingetid og Danmarks tilblivelse.
eksamensøvelse -Den gode problemstilling til kildesæt i historie.pptx
Vi arbejder videre med øvesættet i dag - I timen skal I forberede et 10 minutters oplæg som skal optages og sendes til mig.
Halloween - Uhyggelige historier.docx
Ingen lektier - vi undersøger nogle uhyggelige historier i undervisningen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Den hvide mands byrde: Europæisk ekspansion...
Den hvide mands byrde: Europæisk ekspansion og tilbagetrækning (ca. 1400-1960'erne og i dag)
I dette forløb har vi arbejdet med europæisk kolonisering og imperialisme. Eleverne skulle bl.a. undersøge selvvalgte europæisk kolonimagts områder, samt hvordan det blev opløst.
Forløbet har undersøgt følgende spørgsmål og problemstillinger:
- Hvad muliggjorde de første europæiske opdagelsesrejser?
- Hvordan foregik mødet mellem den hvide europæer og de oprindelige befolkningsgrupper?
- Hvorfor begyndte man at transportere slaver fra Afrika til Vestindien og Amerika?
- Hvad er "den hvide mands byrde"? Med andre ord; hvordan forsøgte hvide europæere at retfærdiggøre kolonisering?
- Hvad var årsager og virkninger til kapløbet om Afrika?
- Hvordan og hvorfor opnåede de tidligere kolonier deres selvstændighed?
- Hvordan anskuer forskellige personer konsekvenserne af kolonisering og imperialisme i eftertiden?
- Bør Danmark og andre tidligere kolonimagter sige undskyld til efterkommerne?
Pensum - fremstillinger:
Kolonialisme og europæisk ekspansion:
https://historieportalen.systime.dk/?id=1201
Imperialismens tankegang:
https://historieportalen.systime.dk/?id=1217
Europæiske magtkampe:
https://historieportalen.systime.dk/?id=1217
Afkolonisering:
https://historieportalen.systime.dk/?id=1232
Imperialisme i dag:
https://historieportalen.systime.dk/?id=1232
Undskyldning eller ej?
https://historieportalen.systime.dk/?id=406
Pensum - kilder:
Richard Hakluyt den Yngre: ”Afhandling om vestlig kolonisering”:
https://fraantikkentileuropaeiskekspansion.systime.dk/?id=298#c637
Rudyard Kipling: Den Hvide Mands Byrde:
https://historieportalen.systime.dk/?id=1248#c3622
Vilhelm M. Aubert, Stanleyville, oktober 1905 (om tvangsarbejde i Congo)
https://afrikashistorie.systime.dk/?id=211
Sortes vidneudsagn om overgreb (I Congo)
https://afrikashistorie.systime.dk/?id=212
Undskyldning eller ej?
https://historieportalen.systime.dk/?id=556#c1628
Vi har en fælles fortid:
https://historieportalen.systime.dk/?id=556#c1629
Arbejdsformer:
Individuelt arbejde
gruppearbejde
Fremlæggelser
Informationssøgning
-----------------------------
Estimeret omfang: ca. 50 sider.
Indhold
Kernestof:
Dagens fokus: Hvad er den hvide mands byrde? Hvilke årsager var der til den europæiske ekspansion?
Vi hører de sidste fremlæggelser om uhyggelige historier:
I timen skal vi desuden tage hul på vores næste forløb: Den hvide mands byrde: Europæisk ekspansion og tilbagetrækning (ca. 1400-1960'erne og i dag).
Dagens plan:
Lektie: Læs tekst og besvar de spørgsmål I ikke nåede i sidste modul. Vi gennemgår spørgsmålene i timen :)
Dagens fokus: Den imperialistiske tankegang: Hvordan tænkte man og talte man i Europa om kolonierne, og hvad var synet på "de andre"?
Europæiske imperier lydaflevering.docx
Lektie: Læs denne korte tekst (ca. 0,5 sider) som optakt til dagens arbejde om forskellige Europæiske dominerende magter og deres imperier.
Dagens planDagens fokus: Kampen om Afrika - Kort læreroplæg om karakterer i historieForklaring på karakterer i historie (2023).docx - Vi kigger på kort og sammenligner landegrænser - Opdeling af klassen: kildearbejde med fokus på fristaten Congo inde
Ingen lektier til i dag, MEN! Jeg vil gerne have at I sidder i følgende grupper når timen starter. I kan måske genkende dem fra Pias timer, da det er de samme grupper.
Vi gennemgår spørgsmålene fra sidste modul - vær klar på at kunne besvare i timen:
Vi ser et par eksempler på jeres flowcharts over afkoloniseringen i dag. Vær klar til at kunne tale om det i timen.
Lektie: Vi arbejder videre med kolonisering. I dag skal vi sætte fokus på tiden efter koloniernes selvstændighed, og diskutere hvorvidt tidligere kolonimagter bør sige undskyld for deres forfædres gerninger.Alle fra klassen skal læse følgende afsnit:
Julefreden 1914.docx
Ingen lektier - vi afslutter dette års historieundervisning, med nogle øvelser om julefreden 1914.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Israel-Palæstina konflikten
Indhold
Kernestof:
Dagens plan:
Lektie - kun det I ikke nåede i sidste modul: Læs afsnittene der handler om imperialisme i dag og besvar arbejdsspørgsmål - Spørgsmål skal besvares og uploades individuelt:
I dag skal vi undersøge hvor tanken om en jødisk stat kommer fra. Som lektie skal I læse afsnittet om det zionistiske projekt og besvare følgende arbejdsspørgsmål til teksten:
I dag skal vi undersøge hvilken rolle 2. verdenskrig spillede for oprettelsen af staten Israel.
Ingen lektier - vi taler om det palæstinensiske flygtningeproblem i dagen lektion.
Ingen lektier - vi springer lidt frem i tiden og arbejder med seksdages krigen (1967) i timen.
Opvarmning: Quizlet + Quizlet live Quizlet
Ingen lektier - vi skal forberede et rollespil i dagens time. Vi udfører rollespillet i næste modul.
Lektie: Vær klar på at kunne performe jeres rolle til rollespillet "Fighters + Lovers" . Husk at man ikke må læse højt fra en computer, men man må godt have et talepapir.
Kære alle.
- Undervisningsevaluering
Vær sød at sidde i disse grupper når timen starter:
Ingen lektier - I timen læser en tale af USA's forhenværende præsident Barack Obama om konflikten mellem Israel og palæstinenserne, og arbejder kildekritisk med den.
Lektie: Vi arbejder videre med Obamas tale om konflikten mellem Israel og palæstinenserne.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
Log ind
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/20240043/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55378274086", "T": "/lectio/20240043/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55378274086", "H": "/lectio/20240043/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55378274086" }