Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2023/24
|
Institution
|
2023/24 - NEXT
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Sarah Petz Thurmann
|
Hold
|
A 2022 id/r (A 1r id, A 2r id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Opvarmningsprogram
Hvorfor skal vi varme op? Hvad sker der i kroppen når vi varmer op?
Specifik vs. almen opvarmning.
Opbygning af et alment opvarmningsprogram.
Taktslag, takt, tempo, blød musik, markeret musik.
Opvarmningsøvelser og udarbejdelse af eget opvarmningsprogram i grupper.
Stå for at opvarme klassen efter eget program.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Styrketræning
RM, gentagelser, sæt, belastning, udholdenhed, muskelvækst, styrke, eksplosiv styrke, restitution, øvelser, vægte og maskiner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bip-test
Bip-test, kondital, maksimal iltoptagelse, mm.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Badminton
Boldkontrol, greb, serv, clear, drop, netdrop, lob, engelsk double, double
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Floorball
Eleverne er blevet undervist i:
- Floorball regler
- Basalteknik, herunder hvordan der holdes korrekt på staven
- Driblinger, primært forhånds- baghåndsdribling og i mindre grad forhånds- forhåndsdribling
- Afleveringer (pasninger) - særligt trækafleveringen og dens udgangsstilling, samt modtagninger
- Skud - trækskud og håndledsskud
De har gennem forløbet fået en bedre spilforståelse, herunder spillernes placering på banen. De har trænet at få et overblik i isolerede spilsituationer, fx gennem kaosspil, driblefirkant og zoneopdelinger af banen.
Eleverne har trænet omstillingsevne gennem en isoleret øvelse, hvor én spiller agerer angriber mod én forsvarsspiller, og efter skud på mål skifter rollerne.
Vi har primært spillet 3 mod 3, men har også spillet 1 mod 1 samt 6 mod 6.
Afslutningsvis har eleverne gennemført en forløbsprøve.
Teoretisk har eleverne fået udleveret kompendiet ’Floorballkompendium - c niveau’.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Idrætsteori - Gruppearbejde
|
10-11-2023
|
Floorball forløbsprøve
|
19-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Hiphop
Hiphop-forløbet har et overordnet fokus på:
- musikkens tempo og karakter
- evnen til at koordinere bevægelser, som følger musikkens tempo og karakter.
- inddragelse af dansehjulet.
Specifikt for hiphop-forløbet er desuden:
- at indlære en koreografi
- at give bevægelserne det rette udtryk specifikt for genren
- selv at finde på og sammensætte bevægelser inden for genren.
De har lært en fælleskoreografi til sangen "Chief Rocka" af Lords of the underground. Derudover har de selv konstrueret koreografi til dele af samme sang. Samlet har de en koreografi på 3.26 min.
Derudover er de blevet introduceret for en 'intro-dans', der har fokus på det relationelle i hiphop. Formålet med denne mindre koreografi har været at skabe en fællesskabsfølelse og samhørighed, og mindre på det tekniske element af hiphop.
Teoretisk er de blevet introduceret for Dansehjulet samt hiphoppens historie.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Hiphop-video
|
03-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#4
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/20240043/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55559276735",
"T": "/lectio/20240043/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55559276735",
"H": "/lectio/20240043/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55559276735"
}