Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2023/24
|
Institution
|
2023/24 - NEXT
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
A 2022 id/s (A 1s id, A 2s id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Opvarmningsprogram
Hvorfor skal vi varme op? Hvad sker der i kroppen når vi varmer op?
Specifik vs. almen opvarmning.
Opbygning af et alment opvarmningsprogram.
Taktslag, takt, tempo, blød musik, markeret musik.
Opvarmningsøvelser og udarbejdelse af eget opvarmningsprogram i grupper.
Stå for at opvarme klassen efter eget program.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Styrketræning
RM, gentagelser, sæt, belastning, udholdenhed, muskelvækst, styrke, eksplosiv styrke, restitution, øvelser, vægte og maskiner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bip-test
Bip-test, kondital, maksimal iltoptagelse, mm.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Badminton
Boldkontrol, greb, serv, clear, drop, netdrop, lob, engelsk double, double
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Hiphop
Hiphop-forløbet har et overordnet fokus på:
- musikkens tempo og karakter
- evnen til at koordinere bevægelser, som følger musikkens tempo og karakter.
- inddragelse af dansehjulet.
Specifikt for hiphop-forløbet er desuden:
- at indlære en koreografi
- at give bevægelserne det rette udtryk specifikt for genren
- selv at finde på og sammensætte bevægelser inden for genren.
De har lært en fælleskoreografi til sangen "Chief Rocka" af Lords of the underground. Derudover har de selv konstrueret koreografi til dele af samme sang. Samlet har de en koreografi på 3.26 min.
OBS: HVOR LANG BLIVER DERES KOREOGRAFI?
Derudover er de blevet introduceret for en 'intro-dans', der har fokus på det relationelle i hiphop. Formålet med denne mindre koreografi har været at skabe en fællesskabsfølelse og samhørighed, og mindre på det tekniske element af hiphop.
Teoretisk er de blevet introduceret for Dansehjulet samt hiphoppens historie.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Basketball
I dette forløb har eleverne primært spillet 3 mod 3 basket, hvor der har været fokus på OL-basket - dvs. at driblinger minimeres, og i stedet fokuseres der på samspil og mange afleveringer.
Primære faglige mål:
- Beherskelse af forskellige typer af driblinger (alm. kontroldribling, cross-over dribling, bag om ryggen dribling, mellem benene dribling mv.)
- Beherskelse af skudafviklingen med specielt fokus på håndleddets betydning samt beherskelse af korrekt teknik ved lay-up, afleveringer (brystaflevering og studs) og triple-threat (den 3.dobbelte trussel).
- Beherskelse af taktisk forståelse: Spilbarhed, spacing, v-cut, give-and-go samt anvendelse af korrekt teknik i spilnære situationer, f.eks. afleveringer.
- Rimelig beherskelse af teknisk korrekt personligt forsvar, samt hvornår der laves fejl (cylinder-princippet).
Sekundære faglige mål:
- Opnå god fysisk kapacitet og sætte det i forbindelse til den i forløbet anvendte teori
- Opnå kropsbevidsthed
Teoretisk har der været fokus på det tekniske i dette forløb, og derfor har eleverne set videoer af både lay-up, skud på kurv samt triple threat.
Derudover har vi talt om kroppens energisystem, og hvilken energiomsætning der er primær i basket (Kap. 6.2 i "Idræt C" - iBog, Systime).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Pickleball
Faglige mål for forløbet:
- Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil.
- Opnå tekniske og taktiske delmål.
Tekniske delmål:
- I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob.
- Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
Taktiske delmål:
- I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden.
- At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig.
- I rimelig grad at beherske simple slagserier.
Teori
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/20240043/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55559279374",
"T": "/lectio/20240043/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55559279374",
"H": "/lectio/20240043/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55559279374"
}