Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24
|
Institution
|
2023/24 - NEXT
|
Fag og niveau
|
Virksomhedsøkonomi A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
A 2022 VØ/Mikkel HHX Online (A 3 VØ MIkkel)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Analyse af rentabiliteten
Eleverne har arbejdet med følgende emner:
Beregne nøgletallet afkastningsgrad
Redegøre for indholdet af nøgletallet afkastningsgrad
Forklare sammenhængen mellem afkastningsgrad, overskudsgrad og aktivernes omsætningshastighed
Beregne nøgletallene gældsrente, gearing og egenkapitalens forrentning
Redegøre for indholdet af nøgletallene gældsrente, gearing og egenkapitalens forrentning
Forklare hvad der er årsag til udviklingen i egenkapitalens forrentning
Udarbejde en analyse af en virksomheds rentabilitet
Kilde Systime dk.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 4 i eksamenssættet
|
28-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Analyse af indtjeningsevnen
Eleverne har arbejdet med følgende emner:
Beregne nøgletallet overskudsgrad
Redegøre for indholdet af nøgletallet overskudsgrad
Beregne indekstal til belysning af udviklingen i en virksomheds omsætning og omkostninger
Forklare udviklingen i de enkelte indtægts- og omkostningsposter med udgangspunkt i oplysninger fra bl.a. ledelsesberetningen eller artikler
Forklare, hvordan udviklingen i forholdet mellem virksomhedens omsætning og de enkelte omkostninger har påvirket overskudsgraden
Udarbejde en analyse af en virksomheds indtjeningsevne
Kilde Systime dk.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Analyse af kapitaltilpasningsevnen
Eleverne har arbejdet med følgende emner:
Beregne nøgletallet aktivernes omsætningshastighed
Redegøre for indholdet af nøgletallet aktivernes omsætningshastighed
Beregne indekstal til belysning af udviklingen i en virksomheds omsætning og aktiver
Forklare udviklingen i de enkelte indtægts- og aktivposter med udgangspunkt i oplysninger fra bl.a. ledelsesberetningen eller artikler
Forklare, hvordan udviklingen i forholdet mellem omsætningen og de enkelte aktiver har påvirket aktivernes omsætningshastighed.
Udarbejde en analyse af virksomhedens kapitaltilpasningsevne
Kilde: Systime dk.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Analyse af soliditet og likviditet
Eleverne har arbejdet med følgende emner:
Beregne nøgletallene soliditetsgrad, gældsandel og likviditetsgrad
Redegøre for indholdet af nøgletallene soliditetsgrad, gældsandel og likviditetsgrad
Udarbejde en analyse af en virksomheds soliditet og likviditet
Vurdere niveauet på virksomhedens soliditetsgrad og likviditetsgrad
Kilde: Systime dk.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
CSR
Eleverne har arbejdet med følgende emner:
Redegøre for den ansvarlige virksomhed
Redegøre for CSR-begrebet
Redegøre for den tre-dobbelte-bundlinje
Redegøre for CSR-pyramiden
Redegøre for Ashridges model
Redegøre for FN's Global Compact
Redegøre for Code of Conduct
Redegøre for FN's verdensmål
Redegøre for fordele og ulemper ved, at en virksomhed kommunikerer om sin CSR-indsats
Kilde: Systime dk.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
CSR-rapportering og -analyse
Eleverne har arbejdet med følgende emner:
Redegøre for ÅRL §99a
Redegøre for "følg eller forklar"-princippet
Redegøre for indholdet i en CSR-rapport
Redegøre for principperne for en CSR-analyse
Udarbejde en analyse af en virksomheds CSR-aktiviteter vha. kvantitativ og kvalitativ analysemetode
Vurdere en virksomheds CSR-resultater
Kilde: Systime dk.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Mere om omkostninger (A)
Eleverne har arbejdet med følgende emner:
Forklare forskellen på variable omkostninger og kapacitetsomkostninger
Redegøre for forskellige forløb af variable omkostninger (proportionalt, degressivt og progressivt), herunder mulige årsager til forløbet
Beregne differensomkostninger
Redegøre for indholdet af differensomkostninger
Forklare sammenhængen mellem enhedsomkostninger og differensomkostninger
Forklare sammenhængen mellerm total-, enheds- og differensomkostninger
Redegøre for begrebet omkostningsstruktur
Kilde: Systime dk.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
PBL opgave om CSR
|
17-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Aktivitetsoptimering (A)
Eleverne har arbejdet med følgende emner:
Redegøre for forskellige konkurrenceformer
Redegøre for begreberne dækningsbidrag pr. stk. og dækningsbidrag i alt
Beregne dækningsbidrag pr. stk. og dækningsbidrag i alt
Forklare, hvorfor der ved aktivitetsoptimering som regel kan ses bort fra virksomhedens kapacitetsomkostninger
Redegøre for forskellige prisfastsættelsesmetoder
Beregne differensomsætningen (DOMS)
Redegøre for indholdet af differensomsætningen (DOMS)
Redegøre for indholdet af begrebet differensbidrag (DIFB)
Beregne differensbidraget (DIFB)
Redegøre for indholdet af optimeringsmetoderne: totalmetoden, enhedsmetoden og differensmetoden
Beregne den optimale salgspris efter henholdsvis totalmetoden, enhedsmetoden og differensmetoden
Redegøre for, hvordan den optimale indsats af forskellige handlingsparametre fastlægges
Redegøre for indholdet af begreberne nulpunktsafsætning og nulpunktsomsætning
Udarbejde nulpunktsberegninger
Kilde: Systime dk.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Eksamenssæt, dec 2022
|
22-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Optimering af knappe resurser (A)
Eleverne har arbejdet med følgende emner:
Redegøre for begrebet knappe resurser
Redegøre for begreberne kapacitetsresurser og variable resurser
Beregne dækningsbidrag pr. knap faktor
Redegøre for indholdet af begrebet dækningsbidrag pr. knap faktor
Udarbejde et prioriteringsskema og en optimal afsætningsplan under hensyntagen til en begrænsning i en knap faktor
Redegøre for forskellige muligheder til at udvide aktiviteten
Beregne, om det er lønsomt at udvide aktiviteten, når der er en knap faktor
Forklare, hvordan der optimeres, når der opstår nye aktivitetsmuligheder
Udarbejde et nyt prioriteringsskema og en ny afsætningsplan med nye aktivitetsmuligheder
Redegøre for begrebet lineær programmering
Forklare, hvilke forudsætninger der ligger til grund for lineær programmering
Udarbejde beregninger af den optimale produktionssammensætning, når der er flere knappe faktorer
Beregne, om det er lønsomt at udvide aktiviteten, når der er flere knappe faktorer
Kilde: Systime dk.
Eleverne har arbejdet med PBL opgave 32.1: Kapacitetsproblemer i AB Neo i Trøstrup ved Videbæk
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/20240043/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56074829225",
"T": "/lectio/20240043/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56074829225",
"H": "/lectio/20240043/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56074829225"
}