Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2023/24
|
Institution
|
2023/24 - NEXT
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Christian Friberg
|
Hold
|
A 2022 EN/s (A 1s EN, A 2s EN, A 2s itp EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduction to Fiction: The Human Psyche
Klassen introduceres til diverse analytiske begreber og metoder indenfor fiktionsanalyse. På klassen arbejder vi med de analytiske værktøjer, således at eleverne styrkes i, hvordan de på egen hånd skal analysere fiktion (noveller, romanuddrag, lyrik).
Fokusset er på flg. analysepinde:
- summary
- composition
- character analysis
- setting
- figurative language
- theme
- message
Ydermere indeholder forløbet diverse skriveøvelser.
Kernetekster:
John Cheever: “The Reunion”, (1962)
Jeffrey Archer: “Just good friends” (1988)
Roald Dahl: “The Landlady” (1959)
Charles Bukowski: “Son of Satan” (1982)
Sekundær læsning:
Getting Started A (Systimebog - hele bogen)
Minlæring.dk (hele sitet)
Ordbogen.com
Ordnet.dk
Gyldendal.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
The Landlady
|
30-11-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Poetry: The Dark Side of Man
I dette forløb tager vi særligt udgangspunkt i fiktionsgenren, poetry, da eleverne ofte finder lyrik svært at afkode. Genrens begrebsapparat forklares og afprøves med særligt henblik på nedenstående analysepinde:
- composition (rhyme, rhythm, stanzas, verse)
- figuative language
- character analysis combined with the setting
- theme
- message
Forløbet afsluttes med individuelle videofremlæggelser, hvor hver enkelt elev har valgt et digt/en sang og analyseret den med udgangspunkt i ovenstående analysemodel på engelsk.
Kernetekster:
Frost, Robert: "Nothing Gold can Stay", (1923)
Brönte, Emily: "The Night is darkening round me", (1837)
Depeche Mode: "Precious", (2006)
Lawrence, DH: "Snake", (1923)
Sekundær læsning:
Getting Started A (Systimebog - hele bogen)
Minlæring.dk (hele sitet)
Ordbogen.com
Ordnet.dk
Gyldendal.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
The Outsiders (Værklæsning) + Grammar exercises
Klassen læser Susuan E Hintons klassiker "The Outsiders". Nogle kapitler læses højt på klassen, andre skal de læse på egen hånd. På baggrund af det første forløb hvor analysepindene indenfor fiktion blev introduceret, forventes der, at klassen nu kan analysere og fortolke romanen.
Vi arbejder specifikt med character analysis og laver en direkte linje til plot og theme. Klassen inddeles i lærerstyret grupper og får hver deres karakter, som de kapitel for kapitel skal følge, sympatisere med og analysere i forhold til ovenstående analysepinde.
Derudover ses filmen fra 1983, instrueret af Francis Ford Coppola.
Kernetekster:
Susan E Hinton: "The Outsiders", (1967)
Francis Ford Coppola, (dir): "The Outsiders", (1983)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Multicultural Britain
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
42 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Inequality in the USA (SRO)
Dette emne blev brugt til klassens SRO-opgave i samarbejde med samfundsfag. Fokus var på analyse af fiktion, samt non-fiktion tekster. Derudover var der fokus på filmanalyse. I samarbejde med samfundsfag, skulle klassen får et indblik i de store forskelle i det amerikanske samfund. Klassen læste bogen "Precious" som skulle inddrages. Derudover skulle de inddrage mindst en anden af de læste tekster. Der blev sat fokus på formalia-krav til SRO og opbygningen af en større skriftlig opgave, samt fagenes metoder og basale videnskabsteori. Til SRO var der nogle der fokuserede på økonomisk ulighed, hvorimod andre havde fokus på raceulighed.
Sideantal: ca 230
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
The American Dream
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/20240043/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56248322130",
"T": "/lectio/20240043/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56248322130",
"H": "/lectio/20240043/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56248322130"
}