Holdet A 2022 EN/s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2023/24
Institution 2023/24 - NEXT
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Christian Friberg
Hold A 2022 EN/s (A 1s EN, A 2s EN, A 2s itp EN)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduction to Fiction: The Human Psyche
Titel 2 Poetry: The Dark Side of Man
Titel 3 Non-Fiction: The Lives and Minds of Teens
Titel 4 The Outsiders (Værklæsning) + Grammar exercises
Titel 5 Multicultural Britain
Titel 6 Inequality in the USA (SRO)
Titel 7 Climate change and climate fiction
Titel 8 The American Dream

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduction to Fiction: The Human Psyche

Klassen introduceres til diverse analytiske begreber og metoder indenfor fiktionsanalyse. På klassen arbejder vi med de analytiske værktøjer, således at eleverne styrkes i, hvordan de på egen hånd skal analysere fiktion (noveller, romanuddrag, lyrik).

Fokusset er på flg. analysepinde:

- summary
- composition
- character analysis
- setting
- figurative language
- theme
- message

Ydermere indeholder forløbet diverse skriveøvelser.

Kernetekster:

John Cheever: “The Reunion”, (1962)
Jeffrey Archer: “Just good friends” (1988)
Roald Dahl: “The Landlady” (1959)
Charles Bukowski: “Son of Satan” (1982)

Sekundær læsning:

Getting Started A (Systimebog - hele bogen)
Minlæring.dk (hele sitet)
Ordbogen.com
Ordnet.dk
Gyldendal.dk
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
The Landlady 30-11-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Poetry: The Dark Side of Man

I dette forløb tager vi særligt udgangspunkt i fiktionsgenren, poetry, da eleverne ofte finder lyrik svært at afkode. Genrens begrebsapparat forklares og afprøves med særligt henblik på nedenstående analysepinde:

- composition (rhyme, rhythm, stanzas, verse)
- figuative language
- character analysis combined with the setting
- theme
- message

Forløbet afsluttes med individuelle videofremlæggelser, hvor hver enkelt elev har valgt et digt/en sang og analyseret den med udgangspunkt i ovenstående analysemodel på engelsk.

Kernetekster:

Frost, Robert: "Nothing Gold can Stay", (1923)
Brönte, Emily: "The Night is darkening round me", (1837)
Depeche Mode: "Precious", (2006)
Lawrence, DH: "Snake", (1923)

Sekundær læsning:

Getting Started A (Systimebog - hele bogen)
Minlæring.dk (hele sitet)
Ordbogen.com
Ordnet.dk
Gyldendal.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Non-Fiction: The Lives and Minds of Teens

I dette forløb fokuserer vi på non-fiction genren. Klassen bliver introduceret til de begreber og værktøjer, man skal kunne for at afkode genren, der på ingen måde skal læses som fiktion, hvilket kan forvirre nogle elever. Dette bliver tydeliggjort og afprøvet sammen.

Vi tager udgangspunkt i flg. analysepinde:

- Laswell's Model of communication (sender/message/receiver)
- Finding the main points in the texts
- Argumentation (claim, grounds, warrant)
- The underlying agenda

Kernetekster:

"Young People's lives are controlled by Facebook" (Politiken, 2013)
Identity formation and social media – it’s all at play
What school segregation looks like in the US today, in 4 charts
Body Language Around the World
The Secret Social Media Lives of Teenagers (Published 2017)
For Gay and Transgender Teens, Will It Get Better? (Published 2016)

Sekundære tekster:

https://app.minlaering.dk/bog/42/kapitel/66567 (Toulmins model of argumentation)
https://app.minlaering.dk/bog/42/kapitel/66485/sektion/66535 (Understanding til non-fiction)
https://app.minlaering.dk/bog/42/kapitel/66538/sektion/66540 (The rhetorical pengagon)
https://app.minlaering.dk/bog/42/kapitel/66549/sektion/66550 (Reader/receiver)
https://app.minlaering.dk/bog/42/kapitel/66545/sektion/66546 (writer/sender)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 The Outsiders (Værklæsning) + Grammar exercises

Klassen læser Susuan E Hintons klassiker "The Outsiders". Nogle kapitler læses højt på klassen, andre skal de læse på egen hånd. På baggrund af det første forløb hvor analysepindene indenfor fiktion blev introduceret, forventes der, at klassen nu kan analysere og fortolke romanen.

Vi arbejder specifikt med character analysis og laver en direkte linje til plot og theme. Klassen inddeles i lærerstyret grupper og får hver deres karakter, som de kapitel for kapitel skal følge, sympatisere med og analysere i forhold til ovenstående analysepinde.

Derudover ses filmen fra 1983, instrueret af Francis Ford Coppola.

Kernetekster:

Susan E Hinton: "The Outsiders", (1967)
Francis Ford Coppola, (dir): "The Outsiders", (1983)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Multicultural Britain

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 42 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Inequality in the USA (SRO)

Dette emne blev brugt til klassens SRO-opgave i samarbejde med samfundsfag. Fokus var på analyse af fiktion, samt non-fiktion tekster. Derudover var der fokus på filmanalyse. I samarbejde med samfundsfag, skulle klassen får et indblik i de store forskelle i det amerikanske samfund. Klassen læste bogen "Precious" som skulle inddrages. Derudover skulle de inddrage mindst en anden af de læste tekster. Der blev sat fokus på formalia-krav til SRO og opbygningen af en større skriftlig opgave, samt fagenes metoder og basale videnskabsteori. Til SRO var der nogle der fokuserede på økonomisk ulighed, hvorimod andre havde fokus på raceulighed.


Sideantal: ca 230

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer