Holdet A 2022 EN/t - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2023/24
Institution 2023/24 - NEXT
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) David Blichert Klovborg
Hold A 2022 EN/t (A 1t EN, A 2t EN, A 2t itp EN)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Life Choices - morals and dilemmas
Titel 2 UK
Titel 3 Mental Health in lit., vis., and perform. arts
Titel 4 Horror

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)

Titel 2 UK

I dette forløb skal eleverne stifte bekendtskab med Storbritannien. Der er et fokus på et forløb der giver alsidig viden om forskellige komponenter der tilsammen kan give et indblik i hvad Storbritannien er for briterne selv og hvordan Storbritannien har haft stor indflydelse på den vestlige verden.

Under forløbet vil eleverne blive præsenteret for:

- Gruppearbejde om britisk demografi, dialekter, accenter og slang
- Socialklasser i Storbritannien, herunder rykket fra tre til syv socialklasser, og hvorfor et indblik i spørgsmålet om socialklasser er vigtige for at forstå samfundet i Storbritannien.
- Sammenspillet mellem skønlitteratur og historie, herunder digte fra 1. Verdenskrig og dokumentar herom for at blive præsenteret for en anderledes måde at se hvordan krigen har påvirket Storbritannien.
-  Det politiske system i Storbritannien, herunder de to kamre og hvordan Skotland, Nordirland og Wales har forskellige systemer.
- Det britiske imperies kolonisering og mødet med Den Nye Verden.


KERNESTOF:

Jilly Cooper: "Class" (1979), fra Systime-bogen "Worlds of English", Systime 2020.
URL: https://woe.systime.dk/index.php?id=112

BBC: "Huge survey reveals seven social classes in UK", BBC,  03-04-2013.
URL: https://www.bbc.com/news/uk-22007058

David Robson: "How important is social class in Britain today?", BBC, 07-04-2016.
URL: https://www.bbc.com/future/article/20160406-how-much-does-social-class-matter-in-britain-today

Danny Dorling: "Why Britain's class system will have to change", The Conversation, 26-04-2016.
URL: https://theconversation.com/why-britains-class-system-will-have-to-change-58188

Douglas Fraser: "Middle class obscured in a Scots myth", BBC, 18-10-2014.
URL: https://www.bbc.com/news/uk-scotland-scotland-politics-29673044

Graham Greene. "I Spy", 1930.
URL: https://woe.systime.dk/?id=113

John McCrae: "In Flanders Fields", 1915.
URL: https://www.poetryfoundation.org/poems/47380/in-flanders-fields

UK Parliament: "An introduction to Parliament", UK Parliament, 2014.
URL: https://www.youtube.com/watch?v=RAMbIz3Y2JA

Electoral Reform: "First Past the Post".
URL: https://www.electoral-reform.org.uk/voting-systems/types-of-voting-system/first-past-the-post/

Britannica: "House of Commons".
URL: https://www.britannica.com/topic/House-of-Commons-British-government

Parliament.uk: "House of Lords".
URL: https://www.parliament.uk/business/lords/work-of-the-house-of-lords/what-the-lords-does/


GRAMMATIK:

Poul Bruun & Lisbeth Veirup: "English Grammar Guide", Systime, 2009. Følgende kapitler gennemgås i forløbet:
- Kapitel 4 (Udsagnsord: Passiv)
- Kapitel 5 (Udsagnsord: ING-formen)
- Kapitel 6 (Udsagnsord: Navnemåde (infiitiv) og omskrivning med "do")
- Kapitel 7 (Udsagnsord: Mådeudsagnsord (modalverber))



SUPPLERENDE STOF:

Rupert Brooke: "The Soldier", 1914.
URL: https://www.poetryfoundation.org/poetrymagazine/poems/13076/the-soldier

Rupert Brooke: "The Dead", 1915
URL: https://www.poetryfoundation.org/poems/47294/the-dead-56d227a2ea215

May Wedderburn Cannan: "Rouen", 1915.
URL: https://www.poetryfoundation.org/poems/57363/rouen

Stephen Daldry: "Billy Elliot", Universal Studios, 2000 (film).

Edward Thomas: "The Trumpet", 1917.
URL: https://www.poetryfoundation.org/poems/53739/the-trumpet-56d233508e90ah

W.B. Yeats: "Easter 1916", 1921.
URL: https://www.poetryfoundation.org/articles/70114/william-butler-yeats-easter-1916#poem

Robert Graves: "Two fusiliers", 191?
URL: https://www.poetryfoundation.org/poems/57344/two-fusiliers

Robert Graves: "Sergeant-Major Money", 1917.
URL: https://www.poetryfoundation.org/poems/57251/sergeant-major-money

Thomas Hardy: "And There Was a Great Calm", 1918.
URL: https://www.poetryfoundation.org/poems/57336/and-there-was-a-great-calm

Thomas Hardy: "Before Marching and After". 191?
URL: https://www.poetryfoundation.org/poems/57335/before-marching-and-after

BBC Two: "Why the Industrial Revolution Happened Here", 2013.
URL: https://www.bbc.co.uk/programmes/b01pz9d6
(Link til dokumentar: https://www.dailymotion.com/video/x7kzq6q)


FAGLIGE MÅL ANVENDT I DETTE FORLØB:

Sprogfærdighed
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner

Sprog, tekst og kultur
̶ analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien, USA og andre engelsksprogede regioner med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om teknologiske, naturvidenskabelige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
̶ orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Mental Health in lit., vis., and perform. arts

I dette forløb har vi undersøgt tekster (ud fra det udvidede tekstbegreb) der omhandler mentalt helbred og udvalgte psykiske sygdomme, med særlig fokus på interkulturalitet. Teksterne stammer primært fra Storbritannien og USA.
Et særligt fokuspunkt har været at understøtte udviklingen af et alment- og fagligt ordforråd der knytter sig til emnet, gennem en bevidstliggørelse af forskellige læringsstrategier, samt at udvikle elevernes kommunikative evner ud fra et dannelsesorienteret formål så de kan indgå i dialog i møde med andre kulturer.

- Modul 1: Introduktion til emnet og fokuspunkterne. Ydermere arbejdes der med billedanalyse og sanganalyse af David Bowie-sangen ”All the Madmen”.

- Modul 2: Arbejde med faktateksten ”I Began Taking Prozac”, der omhandler behandling med antidepressive lægemidler og dertilhørende deduktive og induktive arbejdsspørgsmål der leder op til en diskussion. Fokus på hvordan man analyserer faktatekster i engelskundervisningen.

- Modul 3: Fortsættelse af arbejdet med teksten fra sidste gang.

- Modul 4: Arbejde med tekstlæsning af uddraget fra ”The Bell Jar” der omhandler den psykiske lidelse depression. Der arbejdes med symbolik og fagbegrebet stream-of-consciousness.

- Modul 5: Videre arbejde med ”The Bell Jar”. Fokus på fortolkning og diskussion. Teksten remedieres ved kreativ skrivning der leder op til en rollespilssekvens.

- Modul 6: Arbejde med sanganalyse af sangen ”4st 7lbs”, der omhandler den psykiske lidelse anoreksi.

- Modul 7: Forberedelse på den skriftlige opgave samt grammatikundervisning med ordstillingsøvelser.

- Modul 8: Arbejde med faktateksten ”Mental health is the strongest taboo, says research”. I denne time skal eleverne arbejde deduktivt og derefter induktivt med arbejdsspørgsmål. Dette leder op til en dialog og diskussion omkring hvordan vi ser på mentalt helbred. Forinden diskussionen italesætter jeg hvordan vi skal være rummelige, men også kunne tale så vi ikke støder nogen da det kan være et svært emne at snakke om.

- Modul 9: Digtanalyse af Sylvia Plaths ”Apprehensions”. Eleverne trænes i nykritisk metode og symbolik. Dernæst skal de selv skrive et digt hvor farvesymbolik skal indgå.

- Modul 10: I dette modul skal eleverne se eller høre en video der guider i meditation. Eleverne skal i elevfeedback svare på spørgsmålene: ”Hvad jeres tanker er forud for sådan en slags øvelse?”, ”Hvad I tænker at I gerne vil give slip på?” og ”Hvordan jeres oplevelse har været?” I starten af timen betoner jeg at de ikke skal skrive noget som de føler sig utrygge ved og at jeg ikke deler det med nogen. I slutningen af timen er der en lille sekvens hvor eleverne kan diskutere deres oplevelse hvis de har lyst i breakout-rooms.

- Modul 11: Eleverne skal arbejde med faktateksten ”Ritin’, Ritin’ and Ritalin’, der omhandler ADD og ADHD og behandlingen af det. Jeg har først et læreroplæg der sagligt forklarer forskellen på ADD og ADHD og hvordan det historisk er blevet diskuteret i den amerikanske offentlighed og hvilke behandlinger der har været. Klassen skal derefter arbejde med deduktive spørgsmål inden de skal arbejde induktivt med deres egen holdning til om hvorvidt børn med ADD eller ADHD bør behandles med medicin.

- Modul 12: Eleverne får arbejdsspørgsmål til filmanalyse i gruppearbejdeform til filmen ”Joker” og de skal dernæst se 1 time af filmen i undervisningen. Arbejdsspørgsmålene er fordelt med hierakisk differentiering og derefter aflevere deres svar til arbejdsspørgsmålene på Elevfeedback.

- Modul 13: I denne time skal klassen se resten af filmen og dernæst får de tid til at arbejde i deres grupper med de arbejdsspørgsmål de fik i foregående modul. Sidste del af timen går til præsentationer hvor grupperne skal præsentere en analyse af en selvvalgt sekvens for en anden gruppe.

- Modul 14: I denne time diskuterer vi vores umiddelbare meninger og analyser af Joker forud for arbejde med en faktatekst hvori en psykiater beskriver hvordan filmen passer og adskiller sig fra de diagnoser som karakteren Joker menes at skildre i filmen.

- Modul 15: I denne time arbejder vi med at blive endnu bedre til analyse af faktatekster inden de skal svare på arbejdsspørgsmål til dagens lektie.

- Modul 16: I denne time skal eleverne se og diskutere en TedTalk der blev holdt af en amerikansk mand der lider af bipolar depression.

- Modul 17: I denne time fokuserer vi på filmen ”Joker” igen. Denne gang skal de arbejde med Freytags Pyramide der skal træne eleverne i en mere fagligt funderet analyse af film ved at kigge på dramatisk struktur. Denne sekvens har desuden et formål i at forberede klassen på analyse af Shakespeare-tragedier da det er den samme analysetilgang eleverne vil møde i 3.g

- Modul 18: I denne time ser vi en Youtube-video der omhandler en psykiaters faglige vurdering og analyse af karakterer i film og TV der skal skildre psykiske lidelser og sindstilstande.
Anden halvdel af modulet går på at træne billedanalyse. For at eleverne ikke har kendskab til et, for dem eventuelt, kendt billede har jeg lavet et linoleumstryk, der skulle vise en isolationsfølelse som man måske kunne have under lockdown, som eleverne skal analysere. Eleverne skal derefter selv finde billeder som de synes har en tilknytning til mentalt helbred og psykiske lidelser.

- Modul 19: Eleverne skal som lektie have fundet to billeder de synes der illustrerer psykisk sygdom og lave en skriftlig analyse dertil. Timen starter ud med små gruppepræsentationer forud for en diskussion af billedanalyse i klasserummet på Teams. Slutteligt læser vi guides til hvordan man skriver et analytisk essay om en faktatekst på STX A for at forberede dem på den kommende skriftlige opgave.

- Modul 20: Eleverne har et afbræk i ”Going Mental”-temaet da vi sætter fokus på Kvindernes Internationale Kampdag. De skal læse og diskutere uddrag af Helen Gurley Browns ”Sex and the Single Girl”. Teksten fremgår ikke som kernestof i forløbet.

- Modul 21: Vi samler op på hvor vi slap med gårsdagens uddrag og dernæst trænes eleverne i argumentationsformer og retoriske midler samt Lasswell/Shannon Weaver-modellen. Teksten som vi øver de nye faglige begreber og analyser med er Owen Jones’ “Talking about how lockdown affects mental health doesn't make you a Covid-denier” fra The Guardian.

- Modul 22: Fortsat arbejde med træning i faktaanalyse med Owen Jones’ tekst.

- Modul 23: Creative writing-øvelse i fagbegrebet "bias". Elevernes opgave er følgende:
The subject is visiting Paris. You will not recommend travelling to Paris. Think about all the things you want to criticise (Prices have gone up, people are unfriendly and stuck up, etc.).
Write an opinion piece for the travel section of a magazine, in which the sender (you) is overtly biased, yet the tone must be reasonably polite.
The vocabulary can be value-laden and flowery.

Use some of the following words and phrases: French (people), traffic jams, pollution, Parisians, Americans, young, old, rich, poor, blacks, whites, strong, weak, the haves and the have nots.
Remember to underline where you have used the words or phrases from the exercise's description
  



Udvalgte faglige mål fra engelsk-læreplanen (2017)

- forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
- udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
- læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
- orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder. (UVM 2017, 1)

Faktatekster:

- Ahmed, Kamran. ”As a psychiatrist, I was blown away by the latest Joker” på The Sydney Morning Herald, Okt. 26, 2019.

- Allen, Arthur. ”Readin’, Ritin’ and Ritalin (1997) i Angles – Grundbog til HF og andre gymnasiale uddannelser (iBog), Systime, 2014.

- Datskova, Stacia. ”I Began Taking Prozac. Here’s What It Taught My Conservative Family About Mental Health” på Huffington Post, Dec. 5, 2020.

- Hern, Alex. “Video gaming can benefit your mental health, find Oxford academics” på The Guardian.com, Nov. 16, 2020.

- Jones, Owen. “Talking about how lockdown affects mental health doesn't make you a Covid-denier” på The Guardian, Okt. 16, 2020.

- O’Hara, Mary. ”Mental health is the strongest taboo, says research” (2009) i Angles – Grundbog til HF og andre gymnasiale uddannelser (iBog), Systime, 2014.

Fiktiontekster:
- Bowie, David. “All the Madmen” (1970) i Angles – Grundbog til HF og andre gymnasiale uddannelser (iBog), Systime, 2014.

- Manic Street Preachers. ”4st 7lbs” (1994) i Angles – Grundbog til HF og andre gymnasiale uddannelser (iBog), Systime, 2014.


- Plath, Sylvia. “Apprehensions” (1971 (posthum udgivelse) på AllPoetry.com, 2021.

- Plath, Sylvia. Uddrag af “The Bell Jar” (1963) i Angles – Grundbog til HF og andre gymnasiale uddannelser (iBog), Systime, 2014.

Andet:

- Bender, Eric. “Psychiatrist Breaks Down Mental Health Scenes From Movies & TV | GQ” på Youtube (Fakta TV), GQ, 2021.

- Bunting, Joe. ”Freytag’s Pyramid: Definition, Examples, and How to Use this Dramatic Structure in Your Writing” på thewritepractice.com, 2021.

- Chase, Eric. “Destigmatizing Bipolar Depression | Eric Chase | TEDxToledo” på Youtube (Fakta TV), TEDx Talks, 2017.

- Headspace. “Headspace Guide to Meditation: episode 2” på Netflix (TV-afsnit), 2021.

- Phillips, Todd. “Joker” (film), Warner Brothers, 2019,

- Tang, Dr. Lamont. ”Genius, Mental Illness and Everything in Between: Dr. Lamont Tang at TEDxHongKongED” på Youtube (Fakta TV), TEDx Talks, 2013.

- Grammatik: Ordstilling med adverbier. MinLæring.dk, 2020.
Adverbier. MinLæring.dk, 2020.
Adjektiver.  MinLæring.dk, 2020.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 47,00 moduler
Dækker over: 47 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Horror

I dette forløb arbejder vi med "Horror"-genren. Forløbet tager udgangspunkt i Systime-bogen "Horror". Vi vil med inspiration fra lærebogen arbejde med de tre tilgange: "Horror: A mirror of the human psyche", "Horror: A mirror of society" og "Horror: A mirror of human nature".
Vi vil særligt arbejde med den psykoanalytiske analysemetode i vores analyse af teksterne.

Fagligt indhold gennem arbejde med kernestoffet:
det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶ sproglærings- og kommunikationsstrategier
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
̶  faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag̶
- væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.
Kernestoffet udgøres af autentiske,

Kernestof:
- William Acton: "Want of sexual feeling in the female" (1875) (https://horror.systime.dk/index.php?id=124#c399)
- Max Brooks: "Zombie Survival Guide" (uddrag)
- Mathias Clasen: "The Horror! The Horror!" (2010) (https://horror.systime.dk/index.php?id=135#c380)
- Sigmund Freud: "The Uncanny" (https://horror.systime.dk/index.php?id=151)
- Stephen King: "The Boogeyman" (1973) (https://horror.systime.dk/?id=123)
- Stephen King: "Why We Crave Horror Movies" (1982) (https://horror.systime.dk/?id=153)
- Edgar Allan Poe: "The Raven" (1845) (https://horror.systime.dk/index.php?id=128#c231)
- Bram Stoker: "Dracula: The morning of 16 May" (1897) (https://horror.systime.dk/index.php?id=124#c399)
- How Modern Man Was Scared (https://horror.systime.dk/?id=141)
-The threat of change – horror in the 1950s and early 1960s (https://horror.systime.dk/?id=146)
- "How Postmodern man is scared" (https://horror.systime.dk/?id=142)

Film og TV:
- Victor Halperins "White Zombie" (1932) (https://www.youtube.com/watch?v=ZJbrC5O0CnY&ab_channel=criticalreading)
- Alfred Hitchcock: "Alfred Hitchcock Presents: Breakdown" (1955) (https://www.dailymotion.com/video/x4s8z3v)
- George A Romeros "Night of the Living Dead (1968) https://www.youtube.com/watch?v=H91BxkBXttE)
- The Walking Dead: S01 E01 "Pilot".
- The Walking Dead: S01 E02 "Guts"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 37,00 moduler
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer