2023/24 - NEXT - Vestskoven Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
2023/24 - NEXT - Vestskoven Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet A 2022 SA/s - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2023/24
Institution
2023/24 - NEXT
Fag og niveau
Samfundsfag A
Lærer(e)
Hasse Holmen
Hold
A 2022 SA/s (
A 1s SA
,
A 2s SA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Demokrati og medborgerskab
Titel 2
kriminalitet
Titel 3
SRO ulighed
Titel 4
Klima
Titel 5
Ung i senmoderniteten
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Demokrati og medborgerskab
Indhold
Kernestof:
01 ELEV ARBEJDSARK Medborgerskab og demokrati.docx
02 ELEV ARBEJDSARK – konkurrencedemokrati og deltagelsesdemokrati.docx
03 ELEV ARBEJDSARK - Medborgerskab og demokrati.docx
opgave 1 samf A Brev til farmor.docx
04_Elev arbejdsark. Store ideologier(1).docx
Kapitel 5: Politiske ideologier
5.1: De tre klassiske ideologier: liberalisme, konservatisme og socialisme
5.2: Liberalisme
5.3: Konservatisme
5.4: Socialisme
05_Elev arbejdsark ideologiske forgreninger (1).docx
Hjælpeark 17.docx
05_Elev arbejdsark ideologiske forgreninger (1) (1).docx
06_Elev arbejdsark. Medier, vælgere og partier.docx
5.8: Partier, vælgere og fordelings- og værdipolitik
Molins model og Downs model
Hjælpeark 21-26.docx
Meningsmåling | Få seneste meningsmåling Danmark | Politik | DR
5.4 Tema 2: Teorier om partiernes adfærd
Kapitel 4: Hvad kan der udledes: Opgave med statistisk usikkerhed
Opgave 1 statistisk usikkerhed.docx
Beregn usikkerhed (1 andel) - En ny undersøgelse viser – eller gør den?En ny undersøgelse viser – eller gør den?
07 ELEV ARBEJDSARK Er medierne den fjerde statsmagt (1).docx
00 Alle hjælpeark(2) (1).docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
kriminalitet
Indhold
Kernestof:
01_ELEV ARBEJDSARK_Skema til casearbejde (1).docx
02_ELEV ARBEJDSARK_Hvad er kriminalitet.docx
03_ELEV_ARBEJDSARK_Hvorfor bliver man kriminel_SNAP-modellen.docx
01 Opgaver - SNAP-modellen.docx
Kapitel 2: Hvorfor bliver man kriminel?
2.2: Robert Merton - uoverensstemmelse mellem samfundets mål og midler
2.3: Sutherland - kriminalitet skyldes indlæring af kriminel adfærd
2.4: Hirschi - teorien om social kontrol
03 Opgaver til kapitel 2.docx
1.3.1 Kapitaler
05 Opgave - Bourdieu.docx
Opgave - Bourdieu (2)
Essay 1: Mit liv som rocker
07 Opgaver om modborgerskab.docx 4.2: Honneth - behov for anerkendelse
1.5: Kriminalitet og etnisk herkomst - er der en sammenhæng?
4.2: Honneth - behov for anerkendelse
10 ELEV ARBEJDSARK Axel Honneth (fortsat) (3).docx
11_ELEV ARBEJDSARK_ Kriminalitet - en økonomisk byrde for samfundet 2s.docx
11 Kriminalitet - en økonomisk byrde for samfundet_ (2).pptx
5.1: Hvordan koster kriminalitet penge for samfundet?
12_ELEV ARBEJDSARK Hvorfor straffer vi + Dilemma (3).docx
5.2: Hjælper det at forebygge?
Højesteret omgør betinget fængselsdom: Ricco stjal tre rammer sodavand og slipper nu med en bøde
Kapitel 6: Hvordan fungerer retssystemet?
6.1: Fra byret til Højesteret - hvem bestemmer hvad?
13. ELEV ARBEJDSARK_ Retssystemet i Danmark.docx
Kapitel 1: Overblik over skriftlig samfundsfag
Kapitel 5: Opstil hypoteser
Hypoteser kriminalitet.pdf
14. ELEV ARBEJDSARK_ Politik og kriminalitet.docx
Retspolitik
Synopsisvejledning.docx
Spørgsmål 1 - Kriminalitet.docx
Eksemplarisk synopsis (1).docx
Synopsis eksempel.docx
Gruppe 1
Hypoteseøvelser.docx
15_ELEV ARBEJDSARK_ Filmen Nordvest og anvendelse af teori.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 44
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
SRO ulighed
Indhold
Kernestof:
1.1: Ulighed og social ulighed
1.2: Lighedsbegreber
01 ELEV ARBEJDSARK_ En syg forskel + formel-, chance- og resultatlighed (1).docx
Kapitel 2: Absolut og relativ fattigdom
2.1: Absolut fattigdom
2.2: Relativ fattigdom
02_ELEVARBEJDSARK_Fattigdom - Absolut og Relativ fattigdom.docx
03. ELEV ARBEJDSARK_ Struktur_aktør (1).docx
1.3: Årsager til social ulighed
Præsentation af SRO 2s.pptx
SRO vejledningshæfte 2023-24.docx
SRO skattejagt i vejledningshæftet.docx
Hjælp til problemformulering SRO.docx
SRO Formalia opgaver.docx
04. ELEV ARBEJDSARK_ Læsning af bilag og begreberne indtil nu.docx
06_Ulighed klassesamfund.docx
6.1: SFI"s socialgruppeinddeling
07 ELEVARBEJDSARK_Felter og dæmoner.docx
Sæt jer på jeres pladser
Kapitel 8: Velfærdsstat og ulighed
8.1: Velfærdsstat
8.2: Tre forskellige velfærdsstatsmodeller
Kapitel 6: Undersøg
Kapitel 10: Guide til beregninger
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 29
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Klima
Indhold
Kernestof:
Statsminister Mette Frederiksens nytårstale den 1. januar 2024
Børnenes nytårstal
Kapitel 1: Den antropocæne tidsalder - mennesket forandrer klimaet
1.1.1: Hvad er status på klimaforandringerne?
1.4: Hvad karakteriserer den antropocæne tidsalder?
01 ELEV ARBEJDSARK_ Klimaforandringer og den antropocæne tidsalder.docx
Gruppe 1
04_ELEV_ARBEJDSARK_Breaking Boundaries og opsamling.docx
04_ELEV_ARBEJDSARK_ klimatyper.docx
Forslag til talepapir SRO.docx
Maslows behovspyramide
06_ELEV ARBEJDSARK_ Et grønt BNP.docx
06_ELEV ARBEJDSARK_ Et grønt BNP (2).docx
SRO elevrefleksion.docx
08. ELEV ARBEJDSARK_ God økonomi.docx
8.3: Samfundsøkonomi og det økonomiske kredsløb
8.4: Hvad er god økonomi?
Et overblik over dansk økonomi
Kapitel 7: Sammenlign
09. ELEV ARBEJDARK_Finans-, penge- og strukturpolitik.docx
8.6: Økonomisk politik
10. ELEV ARBEJDARK_Pengepolitik og Nationalbanken.docx
10_ELEV ARBEJDSARK Politik.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Ung i senmoderniteten
Indhold
Kernestof:
10_ELEV ARBEJDSARK Politik.docx
11. Elev arbejdsark_ Doughnutmodellen.docx
Sæt jer i disse grupper
10_ELEV ARBEJDSARK Politik (1).docx
11. Elev arbejdsark_ Doughnutmodellen (1).docx
Kapitel 2: Hvad kan der udledes: Opgave med tabel
Skærmbillede 2024-03-05 kl. 14.34.57.png
01_Det senmoderne samfund.docx
2.1: Hvad er socialisering?
Øvelser
02 ELEV ARBEJDSARK_identitet.docx
2.3: Hvem er jeg egentlig - et spørgsmål om identitet
03 ELEV ARBEJDSARK_kulturelle forskelle (1).docx
03_Det senmoderne samfund pp (1).pptx
2.5: Kulturelle forskelle og identitet
National identitet
"Os" og "dem" - Thomas Hylland Eriksen
04 ELEV ARBEJDSARK_anerkendelse.docx
04_Jeg bliver aldrig rigtig dansk - og aldrig rigtig arabisk..docx
Anerkendelse - Axel Honneth
04_Det senmoderne samfund pp.pptx
Erving Goffman
God morgen.
Identitetsdannelse og sociale medier – det hele er i spil
2.7: Til- og fravalg af roller har betydning for identiteten, men er der frit valg på alle hylder?
Identitetsdannelse og sociale medier
3.3: Anthony Giddens - refleksivitet i det senmoderne samfund
06 ELEV ARBEJDSARK_samfundstyper og Giddens.docx
07_ELEV ARBEJDSARK Thomas Ziehe.docx
3.5: Ulrich Beck - risiko i det senmoderne samfund
08_ELEV ARBEJDSARK Ulrich Beck.docx
"Vi har ingen præstationskultur. Vi har en perfekthedskultur, og det er meget værre"
spørgsmål til artiklen
I skal sidde i jeres grupper
Kapitel 3: Hvad kan der udledes: Opgave med lineær regression
lineær regression statsgæld og ledige.docx
Tabel 1 ledige og statsgæld.xlsx
Kapitel 6: Undersøg
Arbejd selv 2s udled af opgaver.docx
Kapitel 5: Opstil hypoteser
Værdipolitik
01_Elevarbejdsark Honneth og Rosa (1) (1).docx
02_Elevarbejdsark Socialmedier, Meyrowitz og Goffmann (1).docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 47
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
Log ind
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/20240043/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56248515890", "T": "/lectio/20240043/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56248515890", "H": "/lectio/20240043/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56248515890" }