Holdet A 2022 SA/t - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2023/24
Institution 2023/24 - NEXT
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Louise Danielsen
Hold A 2022 SA/t (A 1t SA, A 2t SA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Medborgerskab og demokrati
Titel 2 Ulighed og Fattigdom
Titel 3 Det senmoderne samfund
Titel 4 Kriminalitet
Titel 5 Ulighedens mange ansigter
Titel 6 Klima & Bæredygtighed

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)

Titel 2 Ulighed og Fattigdom

Starter forløbet med, at eleverne stifter bekendtskab med forskellige måder, hvorpå vi i samfundsfag forsøger at finde ud af ligheder og forskelle i den danske befolkning. Det gør vi bl.a. ved at gruppere befolkningen i forskellige livsformer eller ved at undersøge og inddele den danske befolkning i forskellige livsstile bl.a. ved brug af Minervamodellen.
Fra viden om livsformer og livsstile bevæger vi os ind i temaets centrale omdrejningspunkt, nemlig ulighed og fattigdom i Danmark. Eleverne styrker i forløbet deres evne til at kende forskel på eksempelvis ulighed (social og økonomisk) og fattigdom i Danmark, og de styrker deres muligheder for at kunne redegøre for den tidsmæssige udvikling i henholdsvis uligheden og fattigdommen i Danmark.


Faglige mål:

- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og
diskutere samfundsmæssige problemer.
- Undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle
mønstre.
- Formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge.
- Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler.
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber.
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.


Kernestof:

Sociologi
- Sociale og kulturelle forskelle

Politologi
- Politiske ideologier

Metoder
- Kvantitativ og kvalitativ metode
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ulighed m.m. 17-02-2023
Afsluttende opgave i ulighed og fattigdom 02-04-2023
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Det senmoderne samfund

Starter med, hvordan vi mennesker lever liv sammen, og hvorfor og hvordan vi lever sammen. I den forbindelse introduceres eleverne til en række helt centrale sociologiske begreber som socialisering, familie og familieformer, normer, sociale roller, sanktioner, kultur, sociale grupper, identitet, anerkendelsesbehov, integrationstyper, samfundstyper (traditionelle, moderne og senmoderne). Disse faglige begreber får eleverne mulighed for at anvende direkte på deres samtid og den ungdomsgeneration, som de selv er en del af, fordi aktuel empiri inddrages i dette forløb, og afkræver eleverne, at de kan analysere og anvende faglig viden (begreber og teorier).


Faglige mål:

- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.


Kernestof

- Identitetsdannelse og socialisering
- Kulturelle forskelle
- kvantitativ og kvalitativ metode
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
De perfekte piger 07-05-2023
Flugt 29-05-2023
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Kriminalitet

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Ulighedens mange ansigter

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Klima & Bæredygtighed

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer