2023/24 - NEXT - Vestskoven Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
2023/24 - NEXT - Vestskoven Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet A 2022 SA/u - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
2023/24 - NEXT
Fag og niveau
Samfundsfag A
Lærer(e)
Søren Arnfeldt Andersen
Hold
A 2022 SA/u (
A 1u SA
,
A 2u SA
,
A 3u itp SA
,
A 3u SA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Medborgerskab og demokrati
Titel 2
Senmoderne samfund
Titel 3
Kriminalitet
Titel 4
Ekstremsport (SRO-forløb)
Titel 5
Demokratiske udfordringer
Titel 6
Køn og ulighed
Titel 7
Skriftlighed 2.0
Titel 8
Dansk og amerikansk politik
Titel 9
International økonomi
Titel 10
International politik
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Medborgerskab og demokrati
Indhold
Kernestof:
01_ELEV ARBEJDSARK .docx
Kapitel 6: Demokrati og medborgerskab
6.1: Politik og politiske styreformer
HUSK AT BESVARE SPØRGSMÅL PÅ ELEVFEEDBACK
Kære jer. I skal have Nis i dag, og ham skal I have ind til jul. Tag godt imod ham:)
02 ELEV ARBEJDSARK – konkurrencedemokrati og deltagelsesdemokrati.pdf
Demokrati og magt.pptx
I skal læse de to afsnit om den parlamentariske styringskæde (links). Desuden skal i svare på "tjek på lektien" spørgsmålene, der findes i elev-arbejdsark 3
https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=389
Borgerne i den parlamentariske styringskæde
03_ELEV ARBEJDSARK .pdf
Adskillelsen af offentligt og privat ændrede verden
DRTV - Tæt på sandheden med Jonatan Spang: Alletiders ydre fjende
program 7-12-1u.pptx
I dag skal vi arbejde med et overblik over ideologierne. De fleste af jer vil have læst det i grundforløbet. Men hvis I er i tvivl om, hvad en ideologi er eller hvilket syn på menneske, stat og samfund som de tre hovedideologier har, så genlæs det el
5.1: De tre klassiske ideologier: liberalisme, konservatisme og socialisme
5.2: Liberalisme
5.3: Konservatisme
5.4: Socialisme
Politisk deltagelse.pptx
CFU-login
Vi skal arbejde videre med politisk deltagelse
ideologi-gruppearbejde.pptx
Hjælpeark, noter ideologier.docx
04_Elev arbejdsark. Store ideologier.docx
Genlæs links om ideologier fra 7/12
Statsministerens nytårstale 2023 v1.docx
5.8: Partier, vælgere og fordelings- og værdipolitik
5.9: Hvordan forklarer man de politiske partiers adfærd?
06_ELEV ARBEJDSARK.docx
Lektie: Svar på spørgsmålene på elevfeedback inden timen
06_ELEV ARBEJDSARK v2.docx
Kapitel 7: Mediernes rolle og den demokratiske samtale
7.1: Medierne - den fjerde statsmagt?
7.2: Medieret kommunikation og medialisering
7.3: Danskernes brug af forskellige medier
07_ELEV ARBEJDSARK_medier.docx
7.4: Kampen om den politiske dagsorden
7.5: Politisk deltagelse og debat på sociale medier
7.6: Er medierne nødvendige for demokratiet?
"Fem aktuelle minutter" v/ Asta og Oscar
Vejledning til brug af screencast.docx
pptx_Tema_Statsborger, medborger og modborger.pptx
"Fem aktuelle minutter" v/ Carolina og Jeppe
6.6: Politisk deltagelse og medborgerskab
10_ELEV ARBEJDSARK_Statsborger, medborger og modborger.docx
"Fem aktuelle minutter" v/ Nikoline og Sebastian - i dag virtuelt. Det bliver godt :-)
Brug linket her til Teams-mødet
1u_skriftlig opgave nr. 1.docx
Arbejde selv d. 8.2.docx
Hvem tager kage med:
Praktisk info om skøjtearrangementet.docx
"Fem aktuelle minutter" v/ Viola og Otto
Mobilisering, medbestemmelse, mægtiggørelse og myndiggørelse
"Fem aktuelle minutter" v/ Josias, Lucas og Rosa
Aktuelt indslag v/ Elias og Sofie
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 42
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Senmoderne samfund
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Her er Danmarks 37 forskellige familieformer
Regnbuefamilien er blevet større | Danmarks Statistik
Pptx#1_socialisering.pptx
01_ELEV ARBEJDSARK_ socialisering.docx
"Fem aktuelle minutter" v/ Caroline og Smilla
"Fem aktuelle minutter" v/ Bertel og Ronja
2.3: Hvem er jeg egentlig - et spørgsmål om identitet
2.4: Sociale grupper
02 ELEV ARBEJDSARK_identitet.docx
pptx#2_identitet.pptx
"Fem aktuelle minutter" v/ Jonas og Mathilde
2.5: Kulturelle forskelle og identitet
National identitet
"Os" og "dem" - Thomas Hylland Eriksen
03 ELEV ARBEJDSARK_kulturelle forskelle.docx
pptx#3_kulturelle forskelle.pptx
"Fem aktuelle minutter" v/ Selina Og Emily
Anerkendelse - Axel Honneth
04 ELEV ARBEJDSARK_anerkendelse.docx
pptx#4+5_Anerkendelse og Goffman.pptx
Jeg bliver aldrig rigtig dansk - og aldrig rigtig arabisk.docx
"Fem aktuelle minutter" v/ Freja og Valdemar
Dagens lektier - alle tre afsnit
Medbring gerne høretelefoner i dag, da vi skal lytte til en artikel/podcasts i slutningen af modulet
06 ELEV ARBEJDSARK_samfundstyper og Giddens.docx
pptx#6_Giddens og det senmoderne samfund.pptx
Individuelt skriftligt arbejde om Anthony Giddens_1u.docx
"Fem aktuelle minutter" v/ Jamie og Malou
3.4: Thomas Ziehe - kulturel frisættelse og formbarhed i det senmoderne samfund
07 ELEV ARBEJDSARK_Ziehe.docx
pptx#7_Thomas Ziehe.pptx
08 ELEV ARBEJDSARK_Beck.docx
pptx#8_Ulrich Beck.pptx
3.5: Ulrich Beck - risiko i det senmoderne samfund
Institutionaliseret individualisering
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Kriminalitet
Indhold
Kernestof:
I dag ingen lektier - nyd det!
01_ELEV ARBEJDSARK_Skema til casearbejde.docx
1.1: Kriminalitet - en definition
02_ELEV ARBEJDSARK_Hvad er kriminalitet.docx
Kapitel 2: Hvorfor bliver man kriminel?
2.1: Årsager til kriminalitet - fire centrale kriminalitetsfaktorer?!
03_ELEV_ARBEJDSARK_Hvorfor bliver man kriminel_SNAP-modellen.docx
03_PP_Hvorfor bliver man kriminel_SNAP-modellen.pptx
4.3: Pierre Bourdieu
04_ELEV_ARBEJDSARK_Hvorfor bliver man kriminel_Bourdieu.docx
04_PP_Hvorfor bliver man kriminel del_Bourdieu og bandekriminalitet(2)-1.pptx
Kapitel 3: Rockere og bander i Danmark
3.1: Hvad er en bande?
05_ELEV_ARBEJDSARK_Hvorfor bliver man kriminel_Bourdieu og bander.docx
Husk at medbringe tilmeldingsseddel til studieturen. Udfyldt
Festival | Danmark | Ungdommens Folkemøde
Ungdommens folkemøde_2u.docx
Honneths teori om anerkendelse
Titel
4.2: Honneth - behov for anerkendelse
10 ELEV ARBEJDSARK Axel Honneth.docx
Kapitel 2: Hvad kan der udledes: Opgave med tabel
Kapitel 3: Hvad kan der udledes: Opgave med lineær regression
09. Axel Honneth og anerkendelsesteori.pptx
Aflevering 2 - Udled fra tabel og lineær regression.docx
02. Udled fra tabel.pptx
Kriminalitetsmodel 2023.docx
Kriminalitetsteorierne_2023.pdf
Kompendium Kriminalitet (2023).pdf
Kapitel 6: Hvordan fungerer retssystemet?
6.1: Fra byret til Højesteret - hvem bestemmer hvad?
10_PP Retssystemet i Danmark.pptx
10 ELEV ARBEJDSARK_retssystemt og straf_2u_2023.docx
Retspolitik
Redegør for de politiske partiers syn på kriminalitet_2u.docx
Teorier om kriminalitet by SamfDansk
Eksemplarisk synopsis.docx
Kriminalitet_sæt 1_2u 2023.docx
Grupper og plan for prøveeksamen 2u_kriminalitet 2023.docx
Kriminalitet_sæt 2_2u 2023.docx
Kriminalitet_sæt 3_2u 2023.docx
Overblik over forløb - teori og begreber_2u 2023.pptx
Bilagsoversigt_2u 2023.docx
Plan for prøveeksamen 2u torsdag d. 12.11.23
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 55
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Ekstremsport (SRO-forløb)
Indhold
Kernestof:
Elevarbejdsark_sro_1.docx
01. Skæg med hypoteser.pdf
01. ELEV ARBEJDSARK_Hypoteser.docx
01. Hypoteser.pptx
Kapitel 5: Opstil hypoteser
OBS; I skal sidde i jeres makkergrupper/pladser fra timens start :-)
2.3 Er sport blevet et overgangsritual?
02. Udled fra tabel.pptx
Brainbreak i dag v/ Freja og Rosa
4.1 Det senmoderne samfund og sport
Hvad er ekstremsport og risikosport?
SRO infosøgning nov 23.pptx
24 timer gennem mudder, vand og pigtråd: Michael fik sølv i benhårdt løb
Ekstremsportsudøvere vil udfordres i udlandet.docx
Thomas Ziehe – formbarhed og kulturel frisættelse
Brainbreak v/ Selina og Sofie
Ekstremsport
Gruppeopgave om tre sociologiske teoretikere.docx
Brainbreak v/ Nikoline og Elias
Brainbreak v/ Viola, Lucas og Carolina
Brainbreak v/ Oscar og Mathilde
1.4 Hvad er samfundsfaglig metode?
5.4 Ekstremsport
5.1: Hvad er kvalitativ metode?
5.5: Hvad er styrkerne og svaghederne ved interviews og kvalitativ metode?
Brainbreak v/ Caroline og Jeppe
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Demokratiske udfordringer
Inkl noget om velfærdsstatens udfordringer
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Køn og ulighed
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Skriftlighed 2.0
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Dansk og amerikansk politik
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
International økonomi
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
International politik
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
Log ind
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/20240043/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56248520597", "T": "/lectio/20240043/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56248520597", "H": "/lectio/20240043/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56248520597" }