Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24
|
Institution
|
2023/24 - NEXT
|
Fag og niveau
|
Afsætning A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
A 2022 AF/q (A 2q AF, A 2q AF SO)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Opsamling på 1 år
- omverdensanalysen-
- Strategier:
- Værdikæden
- SWOT-analysen
Psteæ
- konkurrencestrategier:
- Vækst ved intensivering
- organisk væksr
' Diversifikation
- horisontal - og vertikal integration
- strategisk alliance
- konkurrencemæssig position
-Blue ocean
Købsadfærd på konsumentmarked:
- behov
- købemotiver
- beslutningsprocessen
- køberoller
-købsadfærdstyper
- BMC
- virksomhedskarakteristik - og markedskarakteristik
- konkurrencetragtmodellen
- porters 5 forces
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Segmentering og målgruppevalg
Konsumentenheden
Segmentering
Målgruppevalg og SMOK
Positionering
Målgruppestrategi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Martingmix med fokus på prisen
Pris:
- Prisfastsættelsesmetoden
- priseelasitet
- prisstrategi
- prisdifferentiering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
marketingmix - produktet
Marketingmix-produktet:
-Produktbeskrivelsen(/funktionelkvalitet, smagsmæssigkvalitet og tillægsydelsen)
- PLC kurven
- Branding og positionering
- Forhandlermærke (private labet) og producentmærke
- Emballage, sortiment og service
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Marketingmix- Distribution (Place)
Marketingmix - Distribution (Place)
- Direkte- indirekte distribution
- Distributionsstrategi (eksklusiv, selektiv og intensiv)
. push- pullstrategi,
distribution og e-handel.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Marketingmix - promotions
Marketingmix - Promotions
- Kommunikationsmodeller (AIDA)
- Promotionsmål
- Promotionsformer
- SOME
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
De 7 P, seviceværdikæden og oplevelseøkonomi
De 7 P´er, serviceværdikæden og oplevelsesøkonomi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
De 7 P, seviceværdikæden og oplevelseøkonomi
De 7 P´er, serviceværdikæden og oplevelsesøkonomi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Internationale forhold
Internationale forhold:
- Eksportberedskab
- Internationaliseringsprocessen
- Markedsudvælgelses
- Internation distribution (internationale distributionsformer)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Landeanalyse
Med udgangspunkt i Tragtmetoden arbejder vi med informatiossøgning, hvor Ellen vil gennemgå de info links vi har på skolen og hvordan de anvendes. Vi arbejder med hvordan virksomheder kan anvende disse metoder til at analyser og vurderer hvor attraktivt et marked er.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Internationalisme med fokus på kulturanalysen
Vi arbejder med markedskulturen, forbrugerkulturen og forretningskulturen samt Hofteddes kulturmodel
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Markedsanalysen
1.1 Formålet med dataindsamling
1.2 Datakilder
1.3 Databaser
1.4 Kvalitative metoder
1.5 Kvantitative metoder
1.6 Spørgeskemaudformning
1.7 Respondentudvælgelse
1.8 Stikprøveudvælgelse
1.9 Fejlkilder
1.10 Repræsentativitet
1.11 Markedsanalyseprocessen
1.12 Big data
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/20240043/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56265706619",
"T": "/lectio/20240043/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56265706619",
"H": "/lectio/20240043/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56265706619"
}