Holdet A 2022 VØ/q - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2023/24
Institution 2023/24 - NEXT
Fag og niveau Virksomhedsøkonomi A
Lærer(e)
Hold A 2022 VØ/q (A 1q VØ, A 2q VØ, A 2q VØ SO)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til virksomhedsøkonomi
Titel 2 Virksomhedens indtjening og likviditet
Titel 3 Forretningsplan, forretningsmodel og interessenter
Titel 4 Virksomheders udvikling
Titel 5 Bogføring og regnskab
Titel 6 Årsrapporten
Titel 7 Økonomiske analyser
Titel 8 Analyse af rentabiliteten
Titel 9 Analyse af indtjeningsevnen
Titel 10 Analyse af kapitaltilpasningsevnen
Titel 11 Analyse af soliditet og likviditet
Titel 12 CSR
Titel 13 CSR-rapportering og -analyse
Titel 14 Strategi
Titel 15 Mere om omkostninger (A)
Titel 16 Aktivitetsoptimering (A)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til virksomhedsøkonomi

Vi repeterer virksomhedstyper og ejerformer fra grundforløbet. Dernæst tager vi fat på virksomhedens økonomi og introducere generelle økonomiske begreber. Virksomhedens økonomiske kredsløb og regnskabet struktur. Indholdet i resultatopgørelse og balance.
Undervisningen foregår med skift mellem klassedialog, tavleundervisning og opgaveløsning. Vi afslutter emnet med, at eleverne producerer brætspil eller vendespil med fagligt indhold. Spillene byttes mellem grupperne, som får mulighed for at spille andre gruppers spil.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Virksomhedens indtjening og likviditet

Vi arbejder med kap 4 og 5. Begreberne indtægter, indbetaling, udgift, omkostninger og udbetalinger samt indtjening og likviditet bliver gennemarbejdet gennem lærerstyret klasseundervisning samt opgaveløsning. Variable omkostninger, kontante og beregnede kapacitetsomkostninger i form af lineær afskrivning og saldometoden. Dernæst laver vi kalkulationer og retrogradkalkulationer.
Nøgletal som DB og DG samt nulpunktsberegninger (nulpunktsafsætning og nulpunktsomsætning)

Vi har arbejdet med opgaverne 4.1+2+3+4+8+9+13+14+16+21+22+24+25
og 5.2+3+4
Emnet afsluttes med en skriftlig prøve med to opgaver fra VØB eksamen aug 2020 opg 2+3.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forretningsplan, forretningsmodel og interessenter

Vi ser "Løvens hule" og taler om forretningsidé og bæredygtighed. Værdiansættelse og at pitche sin idé.
Vi arbejder med forretningsplanens indhold og BMC. Vi diskuterer formålet med henholdsvis forretningsplanen og BMC. Eleverne udarbejder gruppevis en BMC for en virksomhed, de gerne vil starte. BMC'erne præsenteres for klassen.
Vi arbejder med interessenter og interessentmodellen og gennemføre et rollespil, hvor eleverne gruppevis repræsentere forskellige interessentgrupper.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Virksomheders udvikling

Vi har arbejdet med kap 8 om vækstvirksomheder. Vi har trænet indeksberegning, procentpoint og procentvis ændring.
Eleverne har gruppevis arbejdet med opgave 8.13 og lavet præsentationer af selvvalgte virksomheder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Bogføring og regnskab

Vi har arbejdet med det dobbelte bogholderi. Fra etablering af virksomhed til driften og afslutning af årsregnskab. Vi har arbejdet målrettet med at opstille resultatopgørelse efter bidragsmetoden og balance i kontoform.
Vi har arbejdet med opgaverne i kap 9 og 10. Vi har opstillet noter i form af afskrivninger, kontante kapacitetsomkostninger, bogført værdi af anlægsaktiver samt egenkapitalens udvikling.

Til slut i dette forløb har vi arbejdet med PBL opgaven: Det økonomiske kredsløb i chokoladefabrikken (opg 3.1). Produktet er en planche og en gruppefremlæggelse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 28,00 moduler
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Årsrapporten

Eleverne har arbejdet med følgende emner:

Redegøre for formålet med udarbejdelse af en årsrapport
Redegøre for regnskabsklasser og for hovedindholdet i en årsrapport
Redegøre for de grundlæggende krav til årsrapporten
Udarbejde en årsrapport med resultatopgørelse, balance og noter på baggrund af en saldobalance
Redegøre for indholdet af de enkelte poster i resultatopgørelsen og balancen
Forklare udviklingen i virksomhedens likviditet på baggrund af en pengestrømsopgørelse
Forklare, hvordan ændrede værdiansættelsesmetoder påvirker resultatopgørelse og balance
Redegøre for de engelske betegnelser for de enkelte regnskabsposter
Forklare forskellen på årsrapporten for moderselskabet og koncernregnskabet

Kilde: Systime dk.

Eleverne har arbejdet med PBL opgave 11.1: Årsrapportens indhold
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
opg 11.20 06-09-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Økonomiske analyser

Eleverne har arbejdet med følgende emner:

Redegøre for begrebet nøgletal
Forklare, hvad det betyder, at nøgletal skal være valide
Redegøre for formålet med at udarbejde en regnskabsanalyse
Redegøre for indholdet i en regnskabsanalyse

Kilde Systime dk.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Analyse af rentabiliteten

Eleverne har arbejdet med følgende emner:

Beregne nøgletallet afkastningsgrad
Redegøre for indholdet af nøgletallet afkastningsgrad
Forklare sammenhængen mellem afkastningsgrad, overskudsgrad og aktivernes omsætningshastighed
Beregne nøgletallene gældsrente, gearing og egenkapitalens forrentning
Redegøre for indholdet af nøgletallene gældsrente, gearing og egenkapitalens forrentning
Forklare hvad der er årsag til udviklingen i egenkapitalens forrentning
Udarbejde en analyse af en virksomheds rentabilitet

Kilde Systime dk.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflever opgave 4 i eksamenssættet 01-10-2023
Aflever opgave 4 i eksamenssættet 01-10-2023
BMC og værdikæde 02-10-2023
SO Next start up 06-10-2023
SO Next start Up 06-10-2023
Next start Up 06-10-2023
Next start Up 06-10-2023
PRØVE 23-10-2023
PRØVE 24-10-2023
opg. 15.6 og 15.8 30-10-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Analyse af indtjeningsevnen

Eleverne har arbejdet med følgende emner:

Beregne nøgletallet overskudsgrad
Redegøre for indholdet af nøgletallet overskudsgrad
Beregne indekstal til belysning af udviklingen i en virksomheds omsætning og omkostninger
Forklare udviklingen i de enkelte indtægts- og omkostningsposter med udgangspunkt i oplysninger fra bl.a. ledelsesberetningen eller artikler
Forklare, hvordan udviklingen i forholdet mellem virksomhedens omsætning og de enkelte omkostninger har påvirket overskudsgraden
Udarbejde en analyse af en virksomheds indtjeningsevne

Kilde Systime dk.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Analyse af kapitaltilpasningsevnen

Eleverne har arbejdet med følgende emner:

Beregne nøgletallet aktivernes omsætningshastighed
Redegøre for indholdet af nøgletallet aktivernes omsætningshastighed
Beregne indekstal til belysning af udviklingen i en virksomheds omsætning og aktiver
Forklare udviklingen i de enkelte indtægts- og aktivposter med udgangspunkt i oplysninger fra bl.a. ledelsesberetningen eller artikler
Forklare, hvordan udviklingen i forholdet mellem omsætningen og de enkelte aktiver har påvirket aktivernes omsætningshastighed.
Udarbejde en analyse af virksomhedens kapitaltilpasningsevne

Kilde: Systime dk.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
PBL opgave 11.1 04-12-2023
PBL opgave 11.1 04-12-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Analyse af soliditet og likviditet

Eleverne har arbejdet med følgende emner:

Beregne nøgletallene soliditetsgrad, gældsandel og likviditetsgrad
Redegøre for indholdet af nøgletallene soliditetsgrad, gældsandel og likviditetsgrad
Udarbejde en analyse af en virksomheds soliditet og likviditet
Vurdere niveauet på virksomhedens soliditetsgrad og likviditetsgrad

Kilde: Systime dk.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 CSR

Eleverne har arbejdet med følgende emner:

Redegøre for den ansvarlige virksomhed
Redegøre for CSR-begrebet
Redegøre for den tre-dobbelte-bundlinje
Redegøre for CSR-pyramiden
Redegøre for Ashridges model
Redegøre for FN's Global Compact
Redegøre for Code of Conduct
Redegøre for FN's verdensmål
Redegøre for fordele og ulemper ved, at en virksomhed kommunikerer om sin CSR-indsats

Kilde: Systime dk.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eksamensopgave 22-01-2024
Eksamensopgave 23-01-2024
Ny opgave 14-02-2024
Prøve 3 14-02-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 CSR-rapportering og -analyse

Eleverne har arbejdet med følgende emner:

Redegøre for ÅRL §99a
Redegøre for "følg eller forklar"-princippet
Redegøre for indholdet i en CSR-rapport
Redegøre for principperne for en CSR-analyse
Udarbejde en analyse af en virksomheds CSR-aktiviteter vha. kvantitativ og kvalitativ analysemetode
Vurdere en virksomheds CSR-resultater

Kilde: Systime dk.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
PBL opgave 16.2 18-02-2024
PBL opgave 16.2 18-02-2024
Opg 18.9 04-03-2024
Opgave 18.9 05-03-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Strategi

Eleverne har arbejdet med kapitlerne 19, 20, 21, 22 og 23 i forbindelse med erhvervscase både nu og i efteråret. De har stiftet bekendtskab  med strategibegrebet, samt den strategiske proces m.m. De har endvidere arbejdet med de interne analyser såvel som de eksterne analyser, samt den strategiske platform. De har opstillet swot og tows analyser som har ført til ændringer i virksomhedernes forretningsmodel.

Kilde Systime.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Mere om omkostninger (A)

Eleverne har arbejdet med følgende emner:

Forklare forskellen på variable omkostninger og kapacitetsomkostninger
Redegøre for forskellige forløb af variable omkostninger (proportionalt, degressivt og progressivt), herunder mulige årsager til forløbet
Beregne differensomkostninger
Redegøre for indholdet af differensomkostninger
Forklare sammenhængen mellem enhedsomkostninger og differensomkostninger
Forklare sammenhængen mellerm total-, enheds- og differensomkostninger
Redegøre for begrebet omkostningsstruktur

Kilde: Systime dk.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Aktivitetsoptimering (A)

Eleverne har arbejdet med følgende emner:

Redegøre for forskellige konkurrenceformer
Redegøre for begreberne dækningsbidrag pr. stk. og dækningsbidrag i alt
Beregne dækningsbidrag pr. stk. og dækningsbidrag i alt
Forklare, hvorfor der ved aktivitetsoptimering som regel kan ses bort fra virksomhedens kapacitetsomkostninger
Redegøre for forskellige prisfastsættelsesmetoder
Beregne differensomsætningen (DOMS)
Redegøre for indholdet af differensomsætningen (DOMS)
Redegøre for indholdet af begrebet differensbidrag (DIFB)
Beregne differensbidraget (DIFB)
Redegøre for indholdet af optimeringsmetoderne: totalmetoden, enhedsmetoden og differensmetoden
Beregne den optimale salgspris efter henholdsvis totalmetoden, enhedsmetoden og differensmetoden
Redegøre for, hvordan den optimale indsats af forskellige handlingsparametre fastlægges
Redegøre for indholdet af begreberne nulpunktsafsætning og nulpunktsomsætning
Udarbejde nulpunktsberegninger

Kilde: Systime dk.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
SRO problemformulering, godkendt 17-04-2024
PBL forløb om CSR 18-04-2024
SRO opgave i VØ, AØ og matematik 05-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer