Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2023/24
|
Institution
|
2023/24 - NEXT
|
Fag og niveau
|
Spansk A
|
Lærer(e)
|
Altijana Susic
|
Hold
|
A 2022 SP/3 HHX VF (A 1g SP/3 HHX SO VF, A 1g SP/3 HHX VF, A 2g SP/3 HHX SO VF, A 2g SP/3 HHX VF)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1
Når forløbet afsluttes er eleverne blevet præsenteret, har arbejdet med og mestrer færdighederne indenfor følgende grammatiske punkter:
Ordklasser
Ar-,er,ir-verber
Ser/estar/hay
Sb + adj køn og tal
Adjektiver
Genitiv
Uregelmæssige vb
Nær fremtid
Diftong/vokalskifte
Refleksive vb
Førnutid
Fonetik
Nægtelse
Pronominer
Mål
- indsigt i hverdagslivet og familielivet i Spanien, samt særlige kulturelle aspekter i relation til hverdagslivet i den spansktalende verden
- ordforråd indenfor afgrænsede områder.
- at kunne læse simple bearbejdede spansksprogede dialoger og tekster
- at kunne forstå simple talte dialoger
- at skrive simple sætninger på spansk indenfor de overordnede emner
- at være i stand til at beskrive personer mundtligt + skriftligt
- at være i stand til at lave en simpel billedbeskrivelse
De har gennem forløbet trænet følgende færdigheder:
Bøjning af verber
Skriftlighed email
Skriftlighed un blog
Miniversion af hvad der muligvis kan indgå i delprøve 1 og 2 i udgangen af deres første år.
Emner gennemgået i forløbet:
Presentación
Profesiones
Familia
Gente y lugares
Diferencias entre DK y ES
La hora
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Gente y lugares
|
26-01-2023
|
oversættelses opgave
|
02-02-2023
|
Interview
|
14-02-2023
|
BØJNINGSTEST 4
|
17-03-2023
|
BØJNINGSTEST 5
|
24-03-2023
|
Ejercicio para un influencer
|
24-03-2023
|
Skriftlig aflevering: Un día normal
|
02-04-2023
|
Førnutid opgaver lavet i timen feedback
|
25-04-2023
|
Minlæring
|
30-04-2023
|
Un blog
|
16-05-2023
|
Delprøve 1 + 2 (mini)
|
28-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
66 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Las comunidades autónomas
Forløbet afvikles med henblik på at introducere og arbejde med de autonomer regioner i Spanien. Under forløbet vil eleverne træne deres mundtlighed i spansk gennem bl.a. gruppeøvelser, spillet "Conocer España", billedbeskrivelser og fremlæggelser i grupper.
Den tilegnede grammatik fra 1.g vil blive anvendt og repeteret i dette forløb for at opfriske elevernes hukommelse, og bygge bro mellem deres tilegnede kompetencer i 1.g. til 2.g.
I dette forløb kommer vi omkring kernestofpunkterne;
- centrale samfundsmæssige og regionale forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
- et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
- grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik
- historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
- fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler
Opgaver i dette forløb:
Mundtlig præsentation af selvvalgt region
Skriftlig opgave: Artikel
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Powerpoint las comunidades autónomas
|
29-08-2023
|
Entrega 1 2g
|
07-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Música y baile
Forløbet introducerer og arbejder med musikken i spansksprogede lande, hvordan den har ændret sig fra før i tiden til nu, hvilke genrer der lyttes til i hhv. Spanien og Latinamerika.
Der er både fokus på musikken, men også dansestilarter tilknyttet de forskellige kategorier.
Forløbet fokuserer også på globaliseringen af det spanske sprog i udlandets sangtekster her især Danmark, for at åbne elevernes perspektivering ift. hvor udbredt et sprog spansk er selv i lille DK.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rosalía - spanskdag
|
30-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Un mes en Málaga
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
SRO kultur
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Åbning af en spansk filial i Danmark
|
21-04-2024
|
Erhvervssproglig kommunikation
|
30-04-2024
|
Dagbog fra Portugal
|
05-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Narcocultura del 2
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#4
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb#5
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/20240043/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57117191795",
"T": "/lectio/20240043/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57117191795",
"H": "/lectio/20240043/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57117191795"
}