2023/24 - NEXT - Vestskoven Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
2023/24 - NEXT - Vestskoven Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet A 2023 Ty/2 STX VF - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24
Institution
2023/24 - NEXT
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Morten Frederiksen
Hold
A 2023 Ty/2 STX VF (
A 1g apTy/2 STX VF
,
A 1g Ty/2 STX VF
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
AP Koordineret forløb
Titel 2
Intro
Titel 3
Kultur un Migration
Titel 4
Liebe
Titel 5
Märchen
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
AP Koordineret forløb
Indhold
Kernestof:
Velkommen til Tysk Fortsætter B i gymnasiet. Jeg glæder mig til at møde jer Lad os starte med at lære hinanden at kende. Brug et kvarters tid på denne opgave inden timen:
Kap. 1: Hvorfor lære sprog
1.1 Opgaver
INDEN LEKTIONEN SKAL DU LAVE
Inden lektionen skal I læse om verber. Det er afsnit 3.2 i AP bogen:
Til næste lektion skal I have lavet disse øvelser. I skal Uploade dem på Elev feed back på DETTE Modul, altså tirsdag 8. modul.
Inden lektionen skal I læse om adjektiver og adverbier. Det er afsnit 3.7 i AP bogen:
Til denne lektion skal I have lavet disse øvelser. I skal Uploade dem på Elev feed back på tirsdag 8. modul.
Inden lektionen skal du afslutte om adjektiver og adverbier. Upload inden lektionen:
https://sprogpaaspil.systime.dk/?id=212
Inden lektionen skal du læse om
Inden lektionen skal I lave den opgave, som I fik udleveret i tirsdags ("den grønne"). I skal aflevere den til mig.
https://sprogpaaspil.systime.dk/?id=162&L=0
I arbejder videre med jeres plancher. Husk opgaveaflevering senest 16:00.
Gruppeinddeling:
Pronomener
231005 Jeg er cool med AP.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Intro
Indhold
Kernestof:
INDEN LEKTIONEN:
INDEN LEKTIONEN skal du:
Inden lektionen skal du læse side 12 i Introkompendiet og lave opgaverne på side 13. Du skal ikke uploade noget. Vi gennemgår løsningerne sammen. Det er lidt svært, men prøv!
Vi tager en lille smule forskud på næste AP time. Læs inden lektionen om sætningstyper:
Indeholdet (sammen med Morten): Samtale om teksten Multikulturelles Deutschland
Inden lektionen skal du i Introkompendiet:
200907 Gram selvtest best og ub artikler.xlsx
https://www.bild.de/news/ausland/news-ausland/erdbeben-in-marokko-bild-findet-vater-und-sohn-vom-truemmer-foto-85361846.bild.html
I denne lektion laver vi en lille AP mellemtest, så I er helt skarpe til DEN RIGTIGE TEST torsdag den 12. oktober.
I denne og næste lektion arbejder I med denne opgave. Jeg vil tage fravær på at I har lavet en god opgave.
Husk, at vi skal se på hinandens plancher i dag. Grupperne skal forberede, både at sige noget om billederne og kunne besvare simple spontane spørgsmål fra de andre og læreren.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Kultur un Migration
Indhold
Kernestof:
Jeg er syg DABK tager fravær kl. 09:45. Sørg for at være der til tiden!
Jeg er stadig syg. Jeg ser om CLAH kan tage fravær kl. 12:00. Sørg for at være der til tiden!
Jeg er stadig syg. Annemette tager fravær kl. 12:00. Sørg for at være der til tiden!
231109 Redemittel.pdf
I denne lektion laver vi samtalerunder på basis af jeres svar på teksten "Typisch Deutsch". Sørg for at repetere teksten og jeres svar, og husk, at I en samtalerunde får I altid et bonusspørgsmål, der ligger "lige ved siden af" det egentlige spørgsmå
Samtalerunder:
Inden lektionen skal I lave de øvelser, som vi startede på i mandags færdige og uploade på elev feed back. NØJES MED AT uploade øvelserne, ikke hele kompendiet!
I skal besvare spørgsmålene side 8 i Kulturkompendiet til "Glückliche Dänen".
Udeholdene laver øvelser i 230710 Grammatik Oevelser. I skal lave:
I 230710 Grammatik Oevelser. skal I lave:
231123 a Redewendungen und Sprichwörter.docx
210111 Selvtest Foer nutid foer datid.xlsx
I skal have lavet de 6 første spørgsmål til "der Makkarofresser" (s. 13 i Kulturkompendiet) inden lektionen.
Indeholdet (sammen med Morten): Samtale om teksten ”Der Makkaronifresser”
Læs 2. del af Makkaronifresser HØJT for dig selv hjemme.
220829 Tysk selvtest Kort tillaegsform.xlsx
231130 Edeka videos.docx
Inden lektionen skal I have lavet alle spørgsmålene til del 2 af Makkaronifresser. I skal lave en seddel med stikord til samtalerunden, som I uploader (inden lektionen). I skal vise jeres seddel til mig for at komme med i samtalerunderne.
INDE:
231205 Skriveopgave til 1 STX.docx
Vi bruger lidt tid på skriveopgaven. Herefter læser vi teksten Fußball für die Intergration.
Jeg kommer 1200 og ser, at I alle kommer godt i gang med jeres lille videoopgave. I må meget gerne lave grupper på 2 til 4 elever INDEN lektionen.
Inden lektionen skal I opstille og besvare 5 spørgsmål til teksten "Fußball für die Integration" side 17 i Kulturkompendiet.
Vi arbejder med teksten Arbeitskraft aus der Türkei side 19 i Kulturkompendiet.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 32
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Liebe
Indhold
Kernestof:
Vi begynder på en ny emne: "Die Liebe"
Inden lektionen skal I besvare spørgsmålene til den udleverede artikel fra FAZ om Dronningen:
Hold 1 1245
Sørg for at have oversat Amour inden lektionen og besvar spm. 1 til 3 på side 6.
Deutsch lernen mit Dialogen / Tina besucht mich. / Wie ist deine Wohnung? (3:29)
Inden lektionen skal I lave opgaver til possessive pronominer i grammatikhæftet (230710 Grammatik Oevelser)
Vi starter med øvelse A, B og C til billedet af Dresdens ruiner, som vi startede på i går. Dernæst ser vi en kort Video om livet i Tyskland i 1945. Til slut arbejder I med teksten "Das Brot".
Link til Video:
Berlin 1945. Leben in den Trümmern.
Inden lektionen skal I have oversat "Das Brot" side 11 - 12 i kompendiet.
1945: Leben in den Trümmern
Inden lektionen skal I lave opgave 4 på side 14 i kompendiet. Samt den første opgave på side 16 om verber. I skal finde mindst 10 verber, men gerne flere. Prøv at forklare jer selv, hvad det vil side, at et verbum er stærkt/ uregelmæssigt.
Inden lektionen: Sørg for at I forstår den direkte oversættelse af digtet og overvej, hvad Goethe's sproglige billeder kan betyde.
240130 Oevelse til Gefunden.docx
GRP 1 GRP 2 GRP 3 GRP 4 Imaan Adem Abdullah Hamza M Abdullah Aila Ada Isabella Oguzhan Martha Amil Sakina Sayan Sercan Yasin Sevval GRP 5 GRP 6 GRP 7 Diya Dilara Jessica Erik Karina Khadijah Meryem Lorin Liam Saja Ramisa Monira
Ingen læselektie til denne lektion
Inden lektionen skal I lave sætningerne angående personlige pronominer på side 56 og 57 i kompendiet 230710 Grammatik Oevelser, der ligger på lectio dokumenter.
Se lego versionen af ”Gefunden”
Inden lektionen skal du læse digtet "Stille Wasser sind Attraktiv" af Julia Engelmann på side 23 - 24 I Liebe-Kompendiet. Du skal forstå teksten så godt, så du kan genfortælle dens ide nogenlunde på dansk.
Læs inden prøven:
I denne lektion forbereder I jer på gradueringssamtaler onsdag og torsdag.
240213 Opgave til gradueringssamtale.docx
I må gerne øve samtalerne videre i dag, medens I venter på at komme til samtale.
1 Khadijah12:15 2 Lorin12:20 3 Isabella12:25 4 Sevval12:30 5 Martha12:35 6 Dilara12:40 7 Saja12:45 8 Jessica12:50 9 Abdullah12:55 10 Yasin13:00 11 Meryem13:05 12 Diya13:10 13 Sakina13:15 14 Karina13:20 15 Ada13:25 16 Monira12:15Torsdag 17 Erik12:20 1
Vi mødes alle i lokale 505.
16 Monira12:15Torsdag 17 Erik12:20 18 Sarah12:25 19 Ramisa12:30 20 Adem12:35 21 M. Abdullah12:40 22 Hamza12:45 23 Dilara12:50 24 Sevval12:55 25 Meryem13:00 26 Imaan13:05 27 Sercan13:10 28 Amil13:15
Vi tager tråden fra "Stille Wasser" op igen.
240227 1 STX TY 2 Gruppearbejde.docx
I arbejder selv i grupperne med opgaven om Gabi og Klaus:
I denne lektion har hver gruppe en samtale om deres tekst om Gabi og Klaus. Vær sikker på, at I kan besvare relevante spørgsmål på tysk, så vi får en god samtale om jeres løsning.
240229 Laura og Martin.docx
- regelmæssige verber- kasus- selvstændig tekstproduktion
Arbejd selv lektion (Ikke krav om fremmøde):
Vi starter med kort at tale om prøven.
240313 1 STX TY 2 Arbejdsark.docx
Inden lektionen skal I lave den lille verbeøvelse om "Sophie und Max", som I fik udleveret i går.
Vi ser afsnittet "Lydia" i serien Schuld baseret på en fortælling af Ferdinand von Schirach.
Inden lektionen skal I besvare spørgsmålene:
GRP 2 GRP 3 GRP 4 GRP 5 GRP 6 GRP 7 Aila Ada Amil Isabella Jessica Dilara Imaan Khadijah Saja Martha Karina Monira M Abdullah Lorin Sayan Oguzhan Meryem Ramisa Sakina Sarah Sercan Yasin Sevval Hamza Erik Adem Abdullah 1310 1255 1240 1225
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 52
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Märchen
Indhold
Kernestof:
Ingen læselektie til denne lektion, men I skal selvfølgelig forberede, at fortælle levende og medrivende om jeres oplevelser i ferien! - På tysk!
Inden lektionen skal I læse om "Märchen Theorie" side 3, 4, og 5 og lave øvelsen side 6 i Märchen kompendiet.
Die Sterntaler
Inden lektionen skal I have læst "Die Sterntaler" og lavet opgave 1 og 2 på side 11 i kompendiet.
GRP 1 GRP 2 GRP 3 Adem Dilara Diya Erik Monira Imaan Hamza Ramisa M Abdullah Sakina Inde fra kl.13:00
Links til opgaverne:
https://www.zeitklicks.de/nationalsozialismus/2-weltkrieg/kriegsalltag-der-kinder/eine-kurze-kindheit
Inden lektionen skal I færdiggøre opgavearket med pronominer og indsættelser.
240425 Tysk opgave om Albertslund.docx
Inden lektionen skal I have læst Aschenputtel. I skal lave de ulige hhv. lige spørgsmål på side 24, så vi kan lave samtalerunder i timen.
Deutsch lernen - Essen bestellen - Im Dönerladen - Im Cafe- Im Restaurant
Inden lektionen:
Sich vorstellen - A1 - A2 - B1 Deutsch lernen
Inden lektionen skal I lave opgaverne på side 65 i "230710 Grammatik Oevelser" om relative pronomener i forbindelse med præpositioner. Upload på EFB på denne lektion.
Goldlöckchen und die drei Bären https://www.youtube.com/watch?v=OWhLrCDEcho
Afsnit
Erik, Isabella L, Martha og Sarah B. skal IKKE gøre rent, men til TYSK prøve.
Husk jeres Grammatik kompendium
Arbejd selv: Forberedelse til mundtlig samtale torsdag.
Ca. 5 min. samtale på tysk. I skal tale om, hvad der kendetegner et godt børneeventyr. I kan f.eks. anvende vores sammenligning af Die Sterntaler og Der süße Brei, men opgaven er helt fri. I starter med ca. 2 min. oplæg, og så taler vi sammen på tysk
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 36
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
Log ind
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/20240043/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59871166921", "T": "/lectio/20240043/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59871166921", "H": "/lectio/20240043/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59871166921" }