Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24
|
Institution
|
2023/24 - NEXT
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Poul Malthe Broe
|
Hold
|
A 2023 DA/k HF (A 1k DA HF)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kommunikation
Vi arbejder i dette forløb med forskellige former for kommunikation. Eleverne introduceres til det udvidede tekstbegreb og de tre sider af danskfaget i gymnasiet: sprog, litteratur og medier.
Faglige mål:
- beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
- demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed.
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster
- analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
- demonstrere kendskab til og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
Kernestof:
- sproglig analyse, fortolkning og vurdering
- kommunikationsanalyse
- produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag
- kanonforfatter Johannes V. Jensen
- minimalistisk skrivestil
- litteraturanalyse og -fortolkning
Begreber:
- kommunikationssituation. Det retoriske pentagram.
- semantik, denotation og konnotation
- sproghandlinger
- Standarddansk og kodeskift
- Kronolekt, dialekt, sociolekt, etnolekt, multietnolekt
- Bandeord, skældsord og slang
- verbal og nonverbal kommunikation
- visuel, mundtlig, skriftlig og auditiv kommunikation
- Karakteristiske træk ved ungdomssprog i dag
- De vigtigste forskelle mellem dansk, norsk og svensk
- multimodalitet
- fakta- og fiktionskoder
Skriftlighed:
- Analyse af kampagne
Materiale:
- Lars Løkke Rasmussen Nytårstale 2018.
- Det slører Stadig (2013): "Gangstersnak i telefonen. https://www.youtube.com/watch?v=FeF6vDSQU4c
- Dialekt.dk: Kodeskift. https://dialekt.ku.dk/kodeskift/. Københavns Universitet
- Dialekt.ku.dk: Dialektkort; sociolekt. https://dialekt.ku.dk/dialektkort/
- DR P4: Dialektskolen.
- Fabriukze: Danish Mother Seeking. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=F8Seo5j_mNU
- Gyldendal (2014): "Hvad er kommunikation?" Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=IBwoXsHKuZ0.
- Begreb om dansk side 95-97, 71-73,
- relevante øvelser i Fra ord til sætning.
- Jensen, Johannes V. (1925): Hvor smiler fager den danske kyst.
https://indisprogetstx.systime.dk/
- KIm Fupz Aakeson: Læreplads - novelle(1999)
Film: Blokhavn 2021.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Litteraturhistorie 1 og 1. værk
Litteraturhistorisk tekstlæsning med nedslag i middelalderen. Her har vi særligt arbejdet med forholdet mellem tekst og periode samt karakteristika ved folkevisen som genre. Derudover har fokusområder inden for den litterære analyse været komposition, personkarakteristik, sprog og tematik.
Primærtekster:
- Torbens datter (riddervise)
- Elverskud (tryllevise)
- I bondedatterens vold (skæmtevise)
- Ebbe Skammelsøn (riddervise)
- Rather Homemade Productions (2010): Ebbe Skammelsen - Hvad fanden skal det nu betyde?. Youtube
- “Et farligt venskab” (dokumentar) (2013)
Jeppe på Bjerget - Drama i uddrag: Ludvig Holberg. 1722.
Film: Jeppe på Bjerget. Konge for en dag. 1981. Kasper Rostrup 1981.
Skriftlig arbejde:
- analyserende artikel om folkevise
Grundbog:
Brug Litteraturhistorien: Mads Rangvid mfl. (2023)
Kapitel om Middelalderen: slægt, ære og hævn.
Fokus på: Riddervisen, tryllevisen, skæmtevisen,
Kapitel om Oplysningstiden: fornuftens tidsalder.
Holberg, komediegenren, hvorfor drikker Jeppe.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Nyhedsartiklen
Vi skal arbejde med nyhedsformidling og se på nyhedskriterier, opbygningen af nyhedsartikler, avisens udvikling, målgrupper og avistyper, pressefotoet, informationsgenrer og nyheder i 2021/22
Faglige mål:
Du har viden om vilkår for nyhedsformidling i dag
Du har viden om forskellige former for moderne nyhedsformidling.
Du kender de 5 nyhedskriterier
Du kan karakterisere og analysere de vigtigste informationsgenrer: nyhedsartikel, interview, reportage.
Du kan i en analyse anvende begreber som komposition, vinkel og virkemidler.
Du ved, hvad der generelt karakteriserer journalistisk sprog.
Du kender følgende layout-udtryk: rubrik, manchet, mellemrubrik, brødtekst, faktaboks
Skriftligt arbejde:
Nyhedsartikel
Analyse af nyhedsartikler
Værk 2: En nyhedsudsendelse
Værk: Ryd Forsiden - dødstrusler og deadlines.
https://www.dr.dk/drtv/se/ryd-forsiden_-doedstrusler-og-deadlines_147965
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Dokumentarfilmen + 2. værk
De forskellige
- Dokumentarfilmgenrer,
- genretræk,
- filmiske virkemidler,
- fakta- og fiktionskoder.
- Personkarakteristik, miljøkarakteristik.
- Tid, miljø, vinkling og symbolik
Værk:
Kandis for Livet.
Klip fra:
Supersize me
Ambassadøren
Rejsen på ophavet
Et glas vand til Johnni
Den hemmelige krig
66 scener fra Amerika.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/20240043/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59876750002",
"T": "/lectio/20240043/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59876750002",
"H": "/lectio/20240043/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59876750002"
}