Holdet A 2023 DA/k HF - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24
Institution 2023/24 - NEXT
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Poul Malthe Broe
Hold A 2023 DA/k HF (A 1k DA HF)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kommunikation
Titel 2 Litteraturhistorie 1 og 1. værk
Titel 3 Nyhedsartiklen
Titel 4 Dokumentarfilmen + 2. værk
Titel 5 Hvis der skulle komme et menneske forbi + 3. Værk

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kommunikation

Vi arbejder i dette forløb med forskellige former for kommunikation. Eleverne introduceres til det udvidede tekstbegreb og de tre sider af danskfaget i gymnasiet: sprog, litteratur og medier.

Faglige mål:
- beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
- demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed.
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster
- analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
- demonstrere kendskab til og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag

Kernestof:
- sproglig analyse, fortolkning og vurdering
- kommunikationsanalyse
- produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag
- kanonforfatter Johannes V. Jensen
- minimalistisk skrivestil
- litteraturanalyse og -fortolkning

Begreber:
- kommunikationssituation. Det retoriske pentagram.
- semantik, denotation og konnotation
- sproghandlinger
- Standarddansk og kodeskift
- Kronolekt, dialekt, sociolekt, etnolekt, multietnolekt
- Bandeord, skældsord og slang
- verbal og nonverbal kommunikation
- visuel, mundtlig, skriftlig og auditiv kommunikation
- Karakteristiske træk ved ungdomssprog i dag
- De vigtigste forskelle mellem dansk, norsk og svensk
- multimodalitet
- fakta- og fiktionskoder

Skriftlighed:
- Analyse af kampagne

Materiale:
- Lars Løkke Rasmussen Nytårstale 2018.
- Det slører Stadig (2013): "Gangstersnak i telefonen. https://www.youtube.com/watch?v=FeF6vDSQU4c
- Dialekt.dk: Kodeskift. https://dialekt.ku.dk/kodeskift/. Københavns Universitet
- Dialekt.ku.dk: Dialektkort; sociolekt. https://dialekt.ku.dk/dialektkort/
- DR P4: Dialektskolen.
- Fabriukze: Danish Mother Seeking. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=F8Seo5j_mNU
- Gyldendal (2014): "Hvad er kommunikation?" Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=IBwoXsHKuZ0.
- Begreb om dansk side 95-97, 71-73,
- relevante øvelser i Fra ord til sætning.
- Jensen, Johannes V. (1925): Hvor smiler fager den danske kyst.
https://indisprogetstx.systime.dk/
- KIm Fupz Aakeson: Læreplads - novelle(1999)
Film: Blokhavn 2021.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Litteraturhistorie 1 og 1. værk

Litteraturhistorisk tekstlæsning med nedslag i middelalderen. Her har vi særligt arbejdet med forholdet mellem tekst og periode samt karakteristika ved folkevisen som genre. Derudover har fokusområder inden for den litterære analyse været komposition, personkarakteristik, sprog og tematik.

Primærtekster:
- Torbens datter (riddervise)
- Elverskud (tryllevise)
- I bondedatterens vold (skæmtevise)
- Ebbe Skammelsøn (riddervise)
- Rather Homemade Productions (2010): Ebbe Skammelsen - Hvad fanden skal det nu betyde?. Youtube
- “Et farligt venskab” (dokumentar) (2013)

Jeppe på Bjerget - Drama i uddrag: Ludvig Holberg. 1722.
Film: Jeppe på Bjerget. Konge for en dag. 1981. Kasper Rostrup 1981.

Skriftlig arbejde:
- analyserende artikel om folkevise

Grundbog:
Brug Litteraturhistorien: Mads Rangvid mfl. (2023)
Kapitel om Middelalderen: slægt, ære og hævn.
Fokus på: Riddervisen, tryllevisen, skæmtevisen,

Kapitel om Oplysningstiden: fornuftens tidsalder.
Holberg, komediegenren, hvorfor drikker Jeppe.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Nyhedsartiklen

Vi skal arbejde med nyhedsformidling og se på nyhedskriterier, opbygningen af nyhedsartikler, avisens udvikling, målgrupper og avistyper, pressefotoet, informationsgenrer og nyheder i 2021/22

Faglige mål:
Du har viden om vilkår for nyhedsformidling i dag
Du har viden om forskellige former for moderne nyhedsformidling.
Du kender de 5 nyhedskriterier
Du kan karakterisere og analysere de vigtigste informationsgenrer: nyhedsartikel, interview, reportage.
Du kan i en analyse anvende begreber som komposition, vinkel og virkemidler.
Du ved, hvad der generelt karakteriserer journalistisk sprog.
Du kender følgende layout-udtryk: rubrik, manchet, mellemrubrik, brødtekst, faktaboks

Skriftligt arbejde:
Nyhedsartikel
Analyse af nyhedsartikler
Værk 2: En nyhedsudsendelse

Værk: Ryd Forsiden - dødstrusler og deadlines.
https://www.dr.dk/drtv/se/ryd-forsiden_-doedstrusler-og-deadlines_147965
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer