Holdet A 2023 En/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24
Institution 2023/24 - NEXT
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Altijana Susic
Hold A 2023 En/x (A 1x En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Coming of Age
Titel 2 Twisted minds
Titel 3 The Curious Incident of the Dog in the Night-Time

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Coming of Age

Forløbsbeskrivelse:
"Coming of Age" forløbet tager udgangspunkt i overgangen fra barn til voksen og de dertilhørende udfordringer, herunder opvækstens vilkår og dets betydning for et barn/ungt menneskes liv. Endvidere, fokuserer forløbet på børn- og forældreproblematikker samt forældrenes forventninger til børn og unge.
     I dette forløb introduceres eleverne også til forskellige litterære genrer: fiction, nonfiction og poesi, med primære fokus på analyse af fiktive tekster (short stories). Der er især lagt vægt på begreber: characterization, setting (mood), narrator/point of view samt theme/message (med udgangspunkt i The English Hanbook, Trine Østergaard, Systime).
     Et andet fokus i froløbet er at introducere eleverne til at skrive og strukturere et resumé og enkelte afsnit i et analytical essay vha. PEE-modellen.

Formål:
- at  gøre eleverne mere komfortable med at tale engelsk i undervisningen og udtrykke sig flydende og spontant på engelsk
- at træne læsning, forståelse og analyse af længere tekster af varierende sværhedsgrad of af forskellige genre
- at stifte bekendtskab til forskellige analytiske metoder og begreber -  hovedsageligt i forhold til fiction
- at skrive og strukturere et summary samt enkelte analyseafsnit i analytical essay vha. PEE-model   

Kernestof:
- "The Shining Mountain" (1992) by Alison Fell (from Engberg-Pedersen et al., Contexts, Gyldendal, 2010) (Short story)
- “Indian Camp” (1924) by Ernest Hemingway (Short story)
- “Just like That” (1994) by Michael Richards (Short story)
- "Growing Up" (1984) by Anthony Hill (Short story)
- "Why some of us don't have one true calling" - Emilie Wapnick  
https://www.ted.com/talks/emilie_wapnick_why_some_of_us_don_t_have_one_true_calling (Ted Talk)
- "Why Chinese Mothers Are Superior" - The Saturday Essay By Amy Chua Updated Jan. 8, 2011 12:01 a.m. ET(Essay)
- "This Be The Verse" by Philip Larkin (1974) (Poem)

Grammatiske fokuspunkter (Min Læring):
     - Verber: repetition af kongruens samt ordklasser

Skriftlighed:
- Summary: Indian Camp
- Aanalytical essay: Growing Up

Øvrige hjælpemidler:
- https://www.ordbogen.com/da/
- https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
- https://dictionary.cambridge.org/da/ordbog/engelsk/
- The English Handbook, Trine Østergaard, https://theenglishhandbook.systime.dk/

Omfang: ca. 30 ns
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Arbejd-selv opgave 17/11 17-11-2023
Arbejd-selv opgave den 30/11 30-11-2023
Summary of "Indian Camp" 11-01-2024
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Twisted minds

Forløbsbeskrivelse:
Dette forløb har fokus på forskellige non-fictive såvel som fiktive tekster med 'twisted' sindstilstand som omdrejningspunkt.
     I analysen af fiktion lægges fokus på analyse af characterization, setting, narrator/point of view, themes/message samt den "særlige" struktur i ”twisted short stories”.
     Analysen af de non-fictive tekster tager udgangspunkt i begreber som conotation/denotation, appelformer samt retoriske virkemidler.


Formål:  
-at diskutere og argumentere for forskellige synspunkter
-at producere så vel mundtlig som skriftligt tekster/præsentationsmateriale med "twisted mind" som centralt tema og samtidigt bevidst anvende fagets metoder og analysemodeler i opbygning og strukturering af indholdet
    

Kernestof:
Tekster fra: Choices, Grundbog til HF, Mette Hernmann, Columbus (under systime) i-bog, 2022):
- “House Names” (2010) by James Reasoner (Short story)
- “Mondays, Thursdays” (2010) by Donna Moore (Short story)

Tekster fra Open Wide, En Grundbog, Bækgaard, Jakob et.al. Lindhardt & Ringhof 2017)
- “Gravel” (2011) by Alice Munro (Excerpt)
- ”How My Brother tried to Kill Me in Honor Attack” (2013) by Anna Coren (Article)
- ”Gunman Kills 12 in Colorado, Reviving Gun Debate” (2012) by Dan Frosch & Kirk Johnson (Article)

Skriftlighed:
- Creative writing: A short story with a twist (Using a plot structure with a twist + different means to create a certain "twisted" mood)
- Gravel: Summary

Oral presentation:
- Twisted news (præsentation af en selvvalgt artikel i form af kort resumé og efterfølgende analyse vha. relevant terminologi)

Grammatiske fokuspunkter (Min Læring):
- Verber (herunder hjælpeverber samt in/finitte former) og deres tider
- Genitiv
- Apostrof og sammentrækninger


Øvrige hjælpemidler:
- https://www.ordbogen.com/da/
- https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
- https://dictionary.cambridge.org/da/ordbog/engelsk/
- The English Handbook, Trine Østergaard, https://theenglishhandbook.systime.dk/

Omfang: ca. 20 ns
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
ORAL INTERVIEW 05-02-2024
Twisted News - group work 12-02-2024
Growing Up - analytical essay 14-02-2024
Write a short story with a twist 10-04-2024
Omfang Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 The Curious Incident of the Dog in the Night-Time

Forløbsbeskrivelse:
Dette forløb har fokus på crime fiction med udgangspunkt i værklæsning af Mark Haddons roman "The Curious Incident of the Dog in the Night-time".

Forløbet tager udgangspunkt i typiske genretræk i crime fiction (fx red herring, motive, suspects osv.). Samtidigt ser vi på hvilke måder bogen adskiller sig fra andre mere klassiske eksempler på crime fiction.

Kerenstof:
Mark Haddon: "The Curious Incident of the Dog in the Night-Time". Roman, udgivet af Vintage, 2004

Grammatiske fokuspunkter (fra Minlæring)
Adjektiver vs. Adverbier

Skriftlighed:
- Analytical essay: The Curious Incident of the Dog in the Night-Time

Øvrige hjælpemidler:
- https://www.ordbogen.com/da/
- https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
- https://dictionary.cambridge.org/da/ordbog/engelsk/
- The English Handbook, Trine Østergaard, https://theenglishhandbook.systime.dk/

Omfang: ca. 200 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde