Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24
|
Institution
|
2023/24 - NEXT
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Altijana Susic
|
Hold
|
A 2023 En/x (A 1x En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Coming of Age
Forløbsbeskrivelse:
"Coming of Age" forløbet tager udgangspunkt i overgangen fra barn til voksen og de dertilhørende udfordringer, herunder opvækstens vilkår og dets betydning for et barn/ungt menneskes liv. Endvidere, fokuserer forløbet på børn- og forældreproblematikker samt forældrenes forventninger til børn og unge.
I dette forløb introduceres eleverne også til forskellige litterære genrer: fiction, nonfiction og poesi, med primære fokus på analyse af fiktive tekster (short stories). Der er især lagt vægt på begreber: characterization, setting (mood), narrator/point of view samt theme/message (med udgangspunkt i The English Hanbook, Trine Østergaard, Systime).
Et andet fokus i froløbet er at introducere eleverne til at skrive og strukturere et resumé og enkelte afsnit i et analytical essay vha. PEE-modellen.
Formål:
- at gøre eleverne mere komfortable med at tale engelsk i undervisningen og udtrykke sig flydende og spontant på engelsk
- at træne læsning, forståelse og analyse af længere tekster af varierende sværhedsgrad of af forskellige genre
- at stifte bekendtskab til forskellige analytiske metoder og begreber - hovedsageligt i forhold til fiction
- at skrive og strukturere et summary samt enkelte analyseafsnit i analytical essay vha. PEE-model
Kernestof:
- "The Shining Mountain" (1992) by Alison Fell (from Engberg-Pedersen et al., Contexts, Gyldendal, 2010) (Short story)
- “Indian Camp” (1924) by Ernest Hemingway (Short story)
- “Just like That” (1994) by Michael Richards (Short story)
- "Growing Up" (1984) by Anthony Hill (Short story)
- "Why some of us don't have one true calling" - Emilie Wapnick
https://www.ted.com/talks/emilie_wapnick_why_some_of_us_don_t_have_one_true_calling (Ted Talk)
- "Why Chinese Mothers Are Superior" - The Saturday Essay By Amy Chua Updated Jan. 8, 2011 12:01 a.m. ET(Essay)
- "This Be The Verse" by Philip Larkin (1974) (Poem)
Grammatiske fokuspunkter (Min Læring):
- Verber: repetition af kongruens samt ordklasser
Skriftlighed:
- Summary: Indian Camp
- Aanalytical essay: Growing Up
Øvrige hjælpemidler:
- https://www.ordbogen.com/da/
- https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
- https://dictionary.cambridge.org/da/ordbog/engelsk/
- The English Handbook, Trine Østergaard, https://theenglishhandbook.systime.dk/
Omfang: ca. 30 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Arbejd-selv opgave 17/11
|
17-11-2023
|
Arbejd-selv opgave den 30/11
|
30-11-2023
|
Summary of "Indian Camp"
|
11-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Twisted minds
Forløbsbeskrivelse:
Dette forløb har fokus på forskellige non-fictive såvel som fiktive tekster med 'twisted' sindstilstand som omdrejningspunkt.
I analysen af fiktion lægges fokus på analyse af characterization, setting, narrator/point of view, themes/message samt den "særlige" struktur i ”twisted short stories”.
Analysen af de non-fictive tekster tager udgangspunkt i begreber som conotation/denotation, appelformer samt retoriske virkemidler.
Formål:
-at diskutere og argumentere for forskellige synspunkter
-at producere så vel mundtlig som skriftligt tekster/præsentationsmateriale med "twisted mind" som centralt tema og samtidigt bevidst anvende fagets metoder og analysemodeler i opbygning og strukturering af indholdet
Kernestof:
Tekster fra: Choices, Grundbog til HF, Mette Hernmann, Columbus (under systime) i-bog, 2022):
- “House Names” (2010) by James Reasoner (Short story)
- “Mondays, Thursdays” (2010) by Donna Moore (Short story)
Tekster fra Open Wide, En Grundbog, Bækgaard, Jakob et.al. Lindhardt & Ringhof 2017)
- “Gravel” (2011) by Alice Munro (Excerpt)
- ”How My Brother tried to Kill Me in Honor Attack” (2013) by Anna Coren (Article)
- ”Gunman Kills 12 in Colorado, Reviving Gun Debate” (2012) by Dan Frosch & Kirk Johnson (Article)
Skriftlighed:
- Creative writing: A short story with a twist (Using a plot structure with a twist + different means to create a certain "twisted" mood)
- Gravel: Summary
Oral presentation:
- Twisted news (præsentation af en selvvalgt artikel i form af kort resumé og efterfølgende analyse vha. relevant terminologi)
Grammatiske fokuspunkter (Min Læring):
- Verber (herunder hjælpeverber samt in/finitte former) og deres tider
- Genitiv
- Apostrof og sammentrækninger
Øvrige hjælpemidler:
- https://www.ordbogen.com/da/
- https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
- https://dictionary.cambridge.org/da/ordbog/engelsk/
- The English Handbook, Trine Østergaard, https://theenglishhandbook.systime.dk/
Omfang: ca. 20 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
ORAL INTERVIEW
|
05-02-2024
|
Twisted News - group work
|
12-02-2024
|
Growing Up - analytical essay
|
14-02-2024
|
Write a short story with a twist
|
10-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
26,00 moduler
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
The Curious Incident of the Dog in the Night-Time
Forløbsbeskrivelse:
Dette forløb har fokus på crime fiction med udgangspunkt i værklæsning af Mark Haddons roman "The Curious Incident of the Dog in the Night-time".
Forløbet tager udgangspunkt i typiske genretræk i crime fiction (fx red herring, motive, suspects osv.). Samtidigt ser vi på hvilke måder bogen adskiller sig fra andre mere klassiske eksempler på crime fiction.
Kerenstof:
Mark Haddon: "The Curious Incident of the Dog in the Night-Time". Roman, udgivet af Vintage, 2004
Grammatiske fokuspunkter (fra Minlæring)
Adjektiver vs. Adverbier
Skriftlighed:
- Analytical essay: The Curious Incident of the Dog in the Night-Time
Øvrige hjælpemidler:
- https://www.ordbogen.com/da/
- https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
- https://dictionary.cambridge.org/da/ordbog/engelsk/
- The English Handbook, Trine Østergaard, https://theenglishhandbook.systime.dk/
Omfang: ca. 200 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/20240043/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62620735934",
"T": "/lectio/20240043/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62620735934",
"H": "/lectio/20240043/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62620735934"
}