Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24
|
Institution
|
2023/24 - NEXT
|
Fag og niveau
|
Design B
|
Lærer(e)
|
Ditte Juul Nilsson
|
Hold
|
Gt22u De (Gt 2u De B)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro og æggebakker
Kort introforløb, hvor eleverne designer æggebakker til selvvalgt målgruppe. Introduktion til 6c-modellen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8,04 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Skolestol
INDHOLD:
Formålet med forløbet er, at eleverne skal udvikle en ny skolestol til indskolingselever på den nærmeste grundskole, Gildbroskolen. Med udgangspunkt i designbriefet, arbejder eleverne med researchteori, feltarbejde, idegenerering, imageboard, skitser og modellering. I deres praktiske arbejde trækker eleverne på teori om designparametre, bæredygtighed og designhistorie. Afslutningsvis udfører eleverne en præsentation, hvor de reflekterer over deres proces og produkt med perspektivering til designhistorien.
FORMÅL:
Det er formålet med forløbet, at eleverne tilegner sig basale designmæssige kompetencer, som gør dem i stand til i praksis at udføre en designproces.
FAGLIGE MÅL – eleverne har i forløbet arbejder med at:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
39,29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Reklameplakat
INDHOLD:
Forløbet tager udgangspunkt i elevernes egne stoleprodukter, som de har designet i foregående forløb. I forlængelse heraf arbejder eleverne med kommunikationsdesign, når de udvikler og producerer reklamer, der kan markedsføre deres eget produkt. Der arbejdes med indføring i skrifttyper og typografi, layoutprincipper, kompositionsprincipper og farvelære.
FAGLIGE MÅL – eleverne har i forløbet arbejdet med at:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21,16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Stedet - udearealer til Enghøj
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
34,2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/20240044/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56759316773",
"T": "/lectio/20240044/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56759316773",
"H": "/lectio/20240044/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56759316773"
}