Holdet S2022 DA/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23
Institution 2023/24 - NEXT
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e)
Hold S2022 DA/b (S1b DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Dialekt
Titel 2 Populærvidenskab
Titel 3 Iværksætteri og grammatik
Titel 4 Mønsterbryder

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Dialekt


I forløbet om dialekt har eleverne fået bekendtskab til de forskellige dialekter, som stadig eksisterer i Danmark. I forbindelse med dialekt-forløbet har eleverne gennemgået den teoretiske viden inden for de forskellige talesprogsformer, der forekommer i landet. Hertil har eleverne fået et indblik i, hvordan dialekt og litteratur har en tydeligvis sammenhæng såvel som i nutiden, men også i fortiden. Der er bl.a. blevet arbejdet med Steen Steensen Blichers fremhævelser af den jyske dialekt i litteraturen. Fokuspunktet har været ”Jyske røverhistorier” og ”Sildig Opvaagen” (værk). Hermed er kanonforfatteren Steen Steensen berørt.

Eleverne har opnået kendskab til Berettermodellen, fortællerforhold, fakta-og fiktion genren. Afslutningsvist udarbejdede eleverne et mundtligt oplæg i grupper omhandlende ”Sildig Opvaagen”.

Grundbog:
Ole Schultz Larsen. Håndbog til dansk. 3.1 Tid og miljø og personkarakteristik.
Ole Schultz Larsen. Håndbog til dansk. 3.2 Den ydre og indre komposition, den tredelte opbygning og forskellige former for komposition.

Novelle:
Blicher, Steen Steensen: Jydske Røverhistorier, 1828. https://tekster.kb.dk/text/adl-texts-blich04-shoot-idm140011520239760 s. 3

Værk:
Blicher, Steen Steensen: ”Sildig Opvaagen”, 1828.

Arbejdsark:
Arbejdsark ang. upålidelig fortæller og upålidelighedsmarkører

Billedsprog:
https://www.youtube.com/watch?v=LuwR7w6kWec&ab_channel=ALlNEA

Faglige mål:
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
- anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere.

- analysere og fortolke fiktive tekster af Steen Steensen Blicher.

- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge.
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.

Væsentlige arbejdsformer:
Gruppearbejde, klasseundervisning, individuelt skriftligt arbejde, mundtlige oplæg i grupper.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Populærvidenskab

I forløbet om populærvidenskab har eleverne opnået et bekendtskab til de forskellige genrer inden for populærvidenskaben. Samtidig er eleverne blevet introduceret for populærvidenskabens grundform, hvor dens teoretiske viden er blevet gennemgået.

Hertil har eleverne fået et indblik i, hvordan videnskab og litteratur har en tydeligvis sammenhæng såvel som i nutiden, men også i fortiden.
I de faglitterære områder har eleverne bl.a. arbejdet med den populærvidenskabelige dokumentar: ”Fuckr med dn hjrne”, YouTube-videoer, artikler og Illustreret Videnskab m.m.

Der er bl.a. blevet arbejdet med Emil Bønnelyckes digt ”århundred”, som fremhæver af det teknologiske fremskridt i 1900-tallet. Hertil fik eleverne et indgående kendskab til Tom Kristensens digt Nat i Berling, som tydeligt afmærker det ekspressionismen i Europa. Afslutningsvist har eleverne også belyst H.C. Andersens ”Om Aartusinder”, som beskriver forundringen over den teknologiske udvikling. Hermed er bl.a. kanonforfatteren Tom Kristensen blevet berørt.

Eleverne har opnået kendskab til populærvidenskaben, nyhedstrekanten, kildehenvisninger og ekspressionismen.

Afslutningsvist har de fået muligheden for selv at anvende deres nyerhvervede viden og færdigheder i en skriftlig opgave. Her har de udvalgt et populærvidenskabeligt emne, som de har formidlet fra et populærvidenskabeligt perspektiv. Dette har givet dem mulighed for at demonstrere deres forståelse for, hvordan videnskabelig information kan gøres tilgængelig og spændende for alle.

Grundbog:
Ole Schultz Larsen. Håndbog til dansk, 5.1, De fem nyhedskriterier.
Ole Schultz Larsen. Håndbog til dansk. 2, Litterær analyse af digte.
Ole Schultz Larsen. Håndbog til dansk. Dokumentarfilm og Mockumentary, Dokumentarfilmtyper.

Artikler:
Gøttler, S. Ø. (2022, 23. december). Ekstrem kulde rammer USA: Overlæge forklarer, hvor farligt det kan være for menneskekroppen. Jyllands-Posten.
Olling, A. (2019, 7. februar). Havene stiger: Tre citater om global opvarmning. politikenhistorie.dk.
Palmgren, G. (2020). Dine minder er en løgn. Illustreret Videnskab.
Maegaard, Jan: ekspressionisme i Den Store Danske på lex.dk. Hentet 17. maj 2023 fra https://denstoredanske.lex.dk/ekspressionisme

Digte:
Kristensen, T. (1921). Nat i Berlin. Hentet fra https://berlin-guide.dk/index.php/tema/introtilberlin-3/407-tom-kristensen-en-nat-i-berlin-1921

Bønnelycke, E. (1918). Aarhundredet [Digt].

Andersen, H.C. (1852). Om årtusinder.

Dokumentar:
Danmarks Radio. (2013, september 25). Fuckr med dn hjerne: Mellem himmel og jord. DR TV. Hentet fra https://www.dr.dk/drtv/se/fuckr-med-dn-hjerne_-mellem-himmel-og-jord_51022

YouTube:
ALlNEA. (2019, 25. november). Metafor og billedsprog - animeret dansk. https://www.youtube.com/watch?v=LuwR7w6kWec&ab_channel=ALlNEA

LIFE Fonden. (2020, november 9). IFE Talk med Maria Jarjis [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=HkuRTKB-vqs&ab_channel=LIFEFonden

Arbejdsark:
Guide til den populærvidenskabelige artikel.
Teksthenvisninger til kilder.

Faglige mål:
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt.
- anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere.

- analysere og fortolke teknologiske såvel som populærvidenskabelige. Dette gælder både faglitterære og skønlitterære.

- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge.
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.

Væsentligste arbejdsformer:
Gruppearbejde, klasseundervisning, individuelt skriftligt arbejde, mundtlige oplæg i grupper.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Arbejdsspørgsmål til: "Fuckr med din hjerne" 13-01-2023
Tom Kristensen - Nat i Berlin 1921. 24-01-2023
Dansk aflevering - Populærvidenskab 27-01-2023
Aflevering af Bønnelycke, Kristensen og H.C. A. 10-02-2023
Fremlæggelse 10-02-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Iværksætteri og grammatik

I forløbet om Iværksætteri og grammatik har eleverne opnået et større bekendtskab til det danske sprog og grammatikken. Under paraplyen iværksætteri har eleverne haft fokus på at udvikle deres skrivefærdigheder og opstilling af argumentationer i skriftlige opgaver.  Det korte forløb har været til for at styrke elevernes skriftlige og grammatiske grundlag.

Hertil har eleverne fået et kort indblik i, hvordan iværksætteri forekommer i Danmark. Igennem en række artikler, kronikker og videoer har eleverne lært om de forskellige iværksættere, normer og kulturer.

Der er bl.a. blevet arbejdet med kronikken "Hvis du er kvindelig iværksætter, har du længere vej til penge end mænd: »Det er et strukturelt problem, og det går fucking langsomt". Kronikken fremhæver problematikken med kønsfordelingen i den danske branche, hvor iværksætteren Mia Wagner opbygger en retorisk argumentation, hvilket eleverne har analyseret og debatteret.

Eleverne har opnået kendskab til grammatik, skriftlighed, kildehenvisninger og iværksætteri.

Afslutningsvist har eleverne fået muligheden for selv at anvende deres nyerhvervede viden og færdigheder i en skriftlig opgave. Her har de læst en kort tekst af Jacob Ejersbo: Konkursrytter, som de har analyseret og behandlet.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering - midlertidig - hjemmeside - artikel 24-03-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Mønsterbryder

I forløbet om mønsterbrydere i Danmark er eleverne blevet introduceret, og har stiftet bekendtskab til de forskellige former samt teorier om mønsterbrydning, som stadig eksisterer i Danmark. Eleverne har fået teoretisk viden om, hvad mønsterbrydere er, og de har fået et indblik i, hvordan mønsterbrydere i samfundet og litteraturen spiller ind, både i nutiden og i fortiden.

Der er bl.a. blevet arbejdet med dokumentaren: ”Nyrup – Søn af en udstødt”, som indikerer et mønsterbryd i den tidligere statsministers familie, hvor faren blev tvangsanbragt på Livø, mens Nyrup formåede at blive statsminister. Fokuspunktet har været i forhold til dokumentaren at etablere kendskab til klassiske eksempler på mønsterbrydere og at sætte det i kontekst til den nuværende situation, hvor de anbragte den 8. maj 2023 modtag en officiel undskyldning fra Staten.

• Opfølgende til dokumentaren: ”Nyrup – Søn af en udstødt”, udarbejdede eleverne et mundtligt oplæg i grupper omhandlende ”mønsterbryder-begrebet og dokumentarens virkemidler”. Dokumentaren er i undervisningen betragtet som et værk.

Eleverne har bl.a. igennem fagdidaktiske metoder arbejdet med flere tekster, som har indikeret mønsterbrydere. Dette gælder både fakta og fiktion. Samtidig har de arbejdet med: Nyhed – Zombieland, som er skrevet af den grønlandske forfatter Sørine Steenholdt. Novellen: Nyhed blev udgangspunktet for selve afleveringen i forløbet. Med novellen som værktøj fokuserede eleverne på begrebet: Mønsterbryder, hvor de i deres aflevering har lagt vægt på dette.

Afslutningsvist har eleverne bl.a. opnået eller skabt yderligere kendskab til:  Berettermodellen, fortællerforhold, fakta-og fiktion genren, men også dokumentargenren.

Grundbog:
Ole Schultz Larsen. Håndbog til dansk. 3.1 Tid og miljø og personkarakteristik.
Ole Schultz Larsen. Håndbog til dansk. 3.2 Den ydre og indre komposition, den tredelte opbygning og forskellige former for komposition.
Ole Schultz Larsen. Håndbog til dansk Analysevejledning: 1. Litterær analyse af romaner, noveller og kortprosa.
Ole Schultz Larsen. Håndbog til dansk. 3.6, Litterære genre: Novelle.
Ole Schultz Larsen. Håndbog til dansk. 3.1 Tid og miljø og personkarakteristik: Filmiske virkemidler.

Novelle:
Steenholdt, Sørine Zombieland: Nyhed, Milik, 2015
https://ereolen.dk/ting/object/870970-basis%3A52708834

Dokumentar:
Ubådshændelsen 1984 (Hemligt Hav), 2021, dr.dk/drtv, Introduktion: 00:00-04:00.
https://www.dr.dk/drtv/se/ubaadshaendelsen-1984_350624

Jasmin er mønsterbryder, 2020, TV Midt Vest.
https://www.tvmidtvest.dk/enestaende/jasmin-er-monsterbryder

Artikler:
Bech, Allan: Man vælger ikke selv, om man vil være mønsterbryder, 2016, Information.dk
https://www.information.dk/debat/2016/12/vaelger-vaere-moensterbryder

Croneman, Johan: ”Hemligt hav” kommer inte närmare sanningen om vad som hände 1984, Dagens Nyheter, 2022
https://www.dn.se/kultur/johan-croneman-hemligt-hav-kommer-inte-narmare-sanningen-om-vad-som-hande-1984/

Værk:
Nyrup - søn af en udstødt, 1. Tvangsanbragt på ubestemt tid, dr.dk/drtv.
https://www.dr.dk/drtv/serie/nyrup-_-soen-af-en-udstoedt_347459
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer