2023/24 - NEXT - Sukkertoppen Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
2023/24 - NEXT - Sukkertoppen Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet S2022 DA/c - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2023/24
Institution
2023/24 - NEXT
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Hold
S2022 DA/c (
S1c DA
,
S2c DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb 1: Grundforløb
Titel 2
Forløb 2: Udfordret Ungdom
Titel 3
Forløb 3: Populærvidenskabelig formidling
Titel 4
Forløb 4: Folketro og trolddom
Titel 5
Forløb 5: DIO
Titel 6
Forløb 4: Folketro og trolddom - Voksbarnet og skr
Titel 7
Forløb 6: Eksistentialisme
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb 1: Grundforløb
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb 2: Udfordret Ungdom
Fokus på læsning, analyse og fortolkning af fiktion
Indhold
Kernestof:
Læs dette kapitel i Håndbog til dansk (uni-login). Der er ca. 8 sider.
Link til brug i modulet (ikke lektie - jeres lektie står ovenover!) 2.1 Kontrakter, koder og genrer
Læs artiklen og tag stilling til hvad der passer på dig og på din klasse. Hvilke grunde tror du, der er til, at det passer eller ikke passer både på dig individuelt og på din klasse?
Lektien til i dag er todelt: 1) Spørg en bedstemor eller bedstefar (eller andet familiemedlem eller ven af familien i samme alder som en bedsteforælder) hvad de synes, om din generation. 2) Skim resten af kapitel 5.2 i Håndbog til dansk, som vi start
I slutningen af modulerne i dag skal I uploade et Word-dokument med jeres udkast/kladde til opgaven "Analyse og vurdering af dokumentaren "Herlufsholms Hemmeligheder". Da dette blot er et procesdokument, må der gerne være noter, stikord, underoverskr
Genlæs artiklen her og overvej, hvordan vi kan diskutere den i forhold til "Alt for kliken": Historiens største dydsmønstre? Sig hej til iGenerationen
Nye pladser: PLADSER FOR JANUAR.docx
Vi læser denne i klassen: Torbens Datter.docx
I Håndbog til dansk skal I læse to afsnit:
Hævnersværdet.docx
I går aftes skulle i uploade dagbogen til Torbens datter under opgaver her på Lectio. I dag skal I være klar til at læse højt :)
Læs afsnittet "Tid og miljø", "Personkarakteristik" og "Forholdet mellem personerne" som lektie her:
Læs hele dette kapitel om fortæller som lektie: 3.3 Fortæller
Læs hele kapitlet her om fremstillingsformer som lektie: 3.4 Fremstillingsformer
Læs kapitlet om komposition men kun ned til skemaet (ikke med) og nøjes med at skim afsnittet "Den tredelte opbygning" 3.2 Komposition
Mini-dokumentar - At være elev på Sukkertoppen.docx
Skim dette så I får genopfrisket handlingen i filmen Ondskab, som vi så sidst:
Læseformål: Læs et afsnit af gangen og overvej hovedpointen. Hvorfor er teksten spændende at læse?
Rehan (spg. 1), Wissam (spg. 2) og Aadam (spg. 3) fra sidste gang :)
Skriv et indlæg til en brevkasse - Ungdomsproblemer.docx
Omfang
Estimeret: 38,00 moduler
Dækker over: 49
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forløb 3: Populærvidenskabelig formidling
Danskforløb 3: Populærvidenskabelig formidling
Indhold
Kernestof:
Gang 1 - Detektivarbejde.docx
I dag skal vi arbejde med billedsprog! Orientér jer i de nye fagbegreber her: 4.2 Sproglige billeder
Sommeren er højsæson for vampyrer, Illustreret Videnskab, Nr. 10 - 2020.pdf
Bakterier trækker i arbejdstøjet, fuld artikel, 2019.pdf
Læs denne tekst som lektie! Tidsler og jazz - metaforer i faglig formidling.pdf
Mette Baungaards Forskning.docx
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Forløb 4: Folketro og trolddom
Info følger.
Indhold
Kernestof:
Drop den kristne gud og tilbed naturen i stedet - kronik.docx
Fremlæggelser - Væsner.docx
Drop den kristne gud, og tilbed naturen i stedet
Tro, overtro og folketro - Frilandsmuseet OCR.pdf
Læs lektier til i dag, så I kan bruge det under analysen, som I skal foretage på papir. Husk derfor også en kuglepen.
Kære 2.c! Til i dag skal I have lyttet til episode 2 af podcasten Trolddom. Bemærk, vi lytter og arbejder med episode 1, når vi skal have om hekse, men det er først mod slutningen af vores forløb. Episode 2, lektien til i dag, danner sammen med de to
Fremlæggelse flyttet. Se besked på Teams.
Vi læser denne sammen i klassen: Ellehoien - Adam O..pdf
Se besked på Teams: De Sidste - Steen Langstrup.pdf
Idrætsdag: Vi skal have det til at gå op, og hvis vi samarbejder, kan vi måske få det klaret i dag? Det kræver, at I allerede har snakket sammen og tænkt over, hvad I kunne tænke jer at lave til idrætsdag. Få et overblik i dokumentet her! Info til el
I grupperne fra sidst får i 10 minutter til at gøre jer klar til at gennemgå jeres opgaver. I har enten arbejdet med Oehlenschlägers "Elverhøj" eller novellen "De Sidste". Efter en gennemgang af opgaverne skifter vi fokus til en ny tekst: Et eventyr
Eventyr
Askeladden
Vi læser et troldeeventyr og taler om eventyrtræk og sammenligner folkeeventyr med folkeviser (lektie fra sidst) samt folkeeventyr med kunsteventyr. Herefter skal I igen træne analyse af en tekst på papir. I skal specielt ind på genren (kunsteventyr)
Program: Vi skal høre to oplæg, læse en tekst og desuden have jer fordelt på værelser til studieturen!
Havfruens Sang Pontoppidan.docx
I dag skal vi arbejde med teksten "De blå øjne" af Karen Blixen. Fremstillingsformer er i fokus og så skal vi lave lidt remediering :)
Karen Blixen, De blå øjne, opgaver.docx
Filmiske virkemidler
Kære 2.c: I skal lytte til denne podcast som varer en time. Læseformål: Notér tre ting, som I ikke vidste om de europæiske hekseprocesser eller andet fra episoden. Heksepodcast episode 1
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Forløb 5: DIO
Indhold
Kernestof:
Gang 1 Holberg Epistel nr. 395.docx
Gang 1 P.A. Heiberg Selskabssang med intro.docx
DIO gang 1 Holberg og Heiberg (valgfrit PP).pptx
8. Retorisk analyse af meningsjournalistik
Lektie - læs teksten. Læseformål: I skal kunne besvare spørgsmålene sidst i teksten. Vi starter timen med en gennemgang af spørgsmålene, og det kan derfor være en idé at have skrevet sine svar ned og highlightet i teksten! :)
I dag skal I igen arbejde med retorisk analyse. Følg linket her hvis I arbejder med meningsjournalistik...
...og her hvis I arbejder med nyhedsjournalistik!
Argumenter for og imod udelukkelse af bestemte personer.docx
Lektie til i dag sendes senest MANDAG FØR 19!: Hvordan kan man argumentere henholdsvis for og imod sociale mediers udelukkelse af bestemte personer? I skal under opgaver på Lectio bare sende ét argument for og ét argument imod og I skal inddrage en e
Gang 3 - Begrænsninger for ytringsfriheden.pptx
Læseformål: Efter at have læst lektien, skal du kunne forklare følgende begreber: talehandling, perlokutionær effekt, forskellen på intention og effekt, kontekst og "reclaim".
Se denne kortfilm (ca. 30 minutter) og svar på følgende spørgsmål (afleveres på Lectio under "opgaver", kan laves i grupper:
Ekko Shortlist præsenterer: Delphi
Arbejdsspørgsmål til 2.c.docx
Læs afsnittene "Autencitetsmarkører..." samt "Brugen af fiktion og fiktionskoder" og sæt jer ind i skemaet "Oversigt over fakta- og fiktionskoder i film og tv". Læsefokus: I skal have forstået begreberne og kunne bruge dem i en analyse. 5.2 Dokumenta
Læses i timen: Gang 4 Anette Heick artikel fra BT 2014.pdf
Læses i timen: KRONIK - Hvis jeg er neger, er du racist.docx
Vi tager gang 4, som jeg blev nødt til at aflyse grundet sygdom. Lektien kommer sent, men I har haft teksten for før, og jeg uploader den her med mine markeringer i gul, så I let kan opfylde læseformålet. Læseformål: Efter at have læst lektien, skal
Arbejd-selv. Læs den korte tekst om affordans på Teams under klassematerialer. I behøver ikke lave øvelserne. Arbejd herefter med jeres DIO. Jeg svarer på beskeder så hurtigt som muligt. OBS: Torsdag kan I få vejledning på skolen, da jeg er tilstede.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Forløb 4: Folketro og trolddom - Voksbarnet og skr
Et skriftlighedsforløb med fokus analyse af fakta og fiktion. Vi inddrager romanen "Voksbarnet" af Olga Ravn og perspektiverer til forløbet om folketro og trolddom.
Indhold
Kernestof:
Til næste gang skal I have læst "Voksbarnet" af Olga Ravn færdigt - her vedhæfter jeg bagsiden, så I får en idé om, hvad romanen handler om :) Olga Ravn Voksbarnet.jpg
I skal have læst "Voksbarnet" af Olga Ravn færdigt til i dag.
Læs hele kapitel 2. Analyse, fortolkning og perspektivering (dvs. læs alle undersider 2.1-2.6)
Tak for jeres arbejde i dag - jeg har set jeres noter på OneNote og skrevet en lille hilsen. Tag høretelefoner og Voksbarnet med i morgen, hvor I skal skrive en analyse! :)
Læs hele kapitel 4. Analyse, vurdering og diskussion (dvs. alle undersider 4.1-4.5)
Møde med andre af klassens lærere i morgen - er der noget, jeg skal tage med fra jer til dette møde? Vi diskuterer fravær, trivsel og klassekultur på mødet tirsdag. - jmaw
Tag gerne høretelefoner med. I dag skal I arbejde med et uddrag af en roman, og der bliver meget selvstændigt arbejde. I kan vælge at skrive en analyse, fortolkning og perspektivering af romanuddraget som jeres skriftlige opgave.
Tag gerne høretelefoner med. I dag skal I arbejde med en kronik, og der bliver meget selvstændigt arbejde. I kan vælge at skrive en analyse, vurdering og diskussion af kronikken som jeres skriftlige opgave.
OBS: Aflevering af Olga Ravns "Voksbarnet".
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Skriftlig opgave - disposition
06-02-2024
Skriftlig opgave
08-02-2024
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Forløb 6: Eksistentialisme
Introduktion til kronikgenren som skriftlig skrivegenre
Indhold
Kernestof:
Læs feedback på din skriftlige opgave - bliver måske først uploadet mandag aften, men det tager ikke mere end 10 minutter.
Gå hjem og lav denne opgave før kl. 8 i morgen: Eksistentialisme - det ordentlige menneske.docx
Vi arbejder videre med "Patienten" af Peter Seeberg 1962.pdf
Hvis livet er en uendelig række af valg, som enten fører til mening eller meningsløshed, hvordan sørger vi så for at træffe de valg, der fører til mening?
Se denne video (10 minutter) som lektie til i dag. Den handler om Albert Camus, som vi havde om sidst. Den er på engelsk. PHILOSOPHY - Albert Camus
Lektie fra sidste modul som blev aflyst grundet sygdom: PHILOSOPHY - Albert Camus
Hvis der er nogen, der endnu ikke har fået læst "Patienten", så gør det som lektie til i dag. Læseformål: I skal have forstået det overordnede handlingsforløb, og hvordan hovedpersonen har det. ALLE skal læse slutningen igen fra afsnittet: "Selv ikke
Til brug i undervisningen:
Lektie: Om æstetikeren Læseformål: At få genopfrisket hvad Kierkegaards "æstetiker" er for en livspositionÆstetikeren
Lektie: Om spidsborgeren Læseformål: At få genopfrisket hvad Kierkegaards "spidsborger" er for en livspositionSpidsborgeren
Martin_A _Hansen_Roden.pdf
Martin A. Hansen, Agerhønen.docx
Læseformål: At få genopfrisket hvad de to livspositioner "etikeren" og "den religiøse" går ud på.
Pretty Pictures - Rifbjerg: Hvad har grupperne at sige om teksten?
Læseformål: Genopfrisk her hvordan fagbegrebet "motiv" skal forstås og overvej, hvad vi bruger det til? Motiver
Årsprøve Dansk A HTX.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
Log ind
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/20240518/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56626162508", "T": "/lectio/20240518/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56626162508", "H": "/lectio/20240518/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56626162508" }