Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2023/24
|
Institution
|
2023/24 - NEXT
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
S2022 MA/e (S1e MA, S2e MA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Trigonometri
Trigonometri
Fortsættelse fra grundforløbet.
Indhold:
Kernestof:
Klaus Marthinus & Michael Jensen: MAT B1 htx Kap 3
• Definition af cosinus, sinus og tangens ved hjælp af enhedscirkel, hvor vinkelmål er i grader.
• Geometriske og trigonometriske beregninger i retvinklede og vilkårlige trekanter.
• Forsat introduktion til Maple.
Særlige fokuspunkter:
• Problembehandlingskompetence
• Ræsonnementskompetence
• Repræsentationskompetence
• Symbol- og formaliseringskompetence
• Kommunikationskompetence
• Hjælpemiddelkompetence
Væsentligste arbejdsformer:
• Individuelt arbejde
• Gruppearbejde
• Klasseundervisning
• Fagprogram: GeoGebra og Maple
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Konvertere til PDF.pdf
-
Gem som PDF i Maple (2020) på Mac.pdf
-
Elevopgaver, uge 45, Maple.pdf
-
eksempel, Maple, 1E.mw
-
Løsning af elevopgaver, Kom godt igang med Maple.pdf
-
Metro-miniprojekt.pdf
-
Opgave 1 a og b.mw
-
Start med at se denne screencast-o-matic, der handler lidt om, hvordan det er at have matematik med Martin. Så taler vi om den, når vi ses næste gang på Sukkertoppen.
-
Se lektie nummer 1 i oversigten. Ali og Andreas er nærlæsere.
-
Lektie nummer 2. Anita og Ann-Christine er nærlæsere.
-
Metroprojekt, 1. e evaluerer
-
Opgave 3.2.mw
-
Lektie nr. 3. Asger og Berkay er nærlæsere.
-
Fodboldholdet = Ceren, Shawn, David, Zakarias, Insha, Asger, Ann-Christine, Freja, Saleh, Zaid og Berkay prøver at løse opgave 3.3 og 3.4 sidst i kapitel 3.
-
Vi begynder på hjemmeopgave 1 i dag. Skal afleveres, info om dato følger.
-
Lektie nr. 4. Ceren og David er nærlæsere.
-
Maple dokumentet over dem alle.mw
-
Start_hjemmeopg_1.mw
-
Lektie nr. 5. Dennis & Freja er nærlæsere.
-
Lektie nummer 6. Hjalte & Hussain er nærlæsere.
-
Cirkler_1_Martins_modelbesvarelse.mw
-
Lektie nummer 7. Insha & Issa er nærlæsere.
-
Spørgetime om hjemmeopgave 1.2
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Analytisk plangeometri
Analytisk plangeometri
Kernestof
- koordinatsystemet, punkter, linje, cirkel, skæringspunkter, vinkel mellem linjer
- ligningssystemer
Materiale
Mat B1, htx Ibog af Michael Jensen og Klaus Marthinus, forlaget Systime kap. 4 (p 83, 85-88, 89-90,259-268, 269-271
Mat B1, htx Ibog af Michael Jensen og Klaus Marthinus, forlaget Systime kap. 2 (p77, p114, p126, p115-116, p253-254, p119, p256-257)
Projekt
Langerød-Tuse rundkørsel fra mat B1
Andet
- Maple, GeoGebra, specielt til løsning af ligninger og ligningssystemer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
39 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Rumgeometri
Kapitel 6 i Mat B HTX, rette prismer, kegler, pyramider og ditto stubbe m.m.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Deskriptiv statistik
Deskriptiv statistik. Mat B HTX kapitel 7. Grupperede og ugrupperede data, deskriptorer, grafiske repræsentationer og fortolkninger af data.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
2D vektorer
Vektorer i planen
Kernestof
- Geometrisk og analytisk vektorregning i planet, (koordinater, grafisk repræsentation, længde, enhedsvektorer, tværvektor, addition, subtraktion, forlængelse, ligevægt, komposanter, skalarprodukt, vinkel mellem vektorer, projektion af vektor, areal af parallelogram)
Supplerende stof
- Introduktion til polære koordinater, herunder omskrivning mellem rektangulære og polære koordinater
- Linjens parameterfremstilling
- Linjens ligning på normalform
Materiale
Mat B1 htx, Ibog af Michael Jensen og Klaus Marthinus, forlaget Systime, kap. 5
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Bogstavregning og ligninger
Indhold:
Kernestof
Klaus Marthinus, Michael Jensen m. fl.: MAT B htx
kap 1 + 2
• Regningsarternes hierarki, reduktion, faktorisering, regler for regning med potenser og rødder, logaritmer og numerisk værdi, forholds- og procent-regning, overslagsregning, ligefrem og omvendt proportionalitet.
• Ligningsløsning både analytisk, grafisk og ved hjælp af it.
Særlige fokuspunkter:
• Problembehandlingskompetence
• Ræsonnementskompetence
• Repræsentationskompetence
• Symbol- og formaliseringskompetence
• Kommunikationskompetence
• Hjælpemiddelkompetence
Væsentligste arbejdsformer:
• Individuelt arbejde
• Gruppearbejde
• Klasseundervisning
• Fagprogram: GeoGebra og Maple
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Funktioner 1
Indhold:
Kernestof
Klaus Marthinus, Michael Jensen m. fl.: MAT B htx
Kap 8
Funktionsbegrebet
• Repræsentationsformer, definitions- og værdimængde, fortegnsvariation, monotoniforhold.
• Beskrivelse ud fra en grafisk repræsentation.
Karakteristiske egenskaber ved funktioner
• Lineære funktioner, polynomier, potensfunktioner, eksponential- og logaritmefunktioner.
• Sammensatte og stykvist definerede funktioner.
• Bestemmelse af forskrift.
Supplerende stof
• Omvendte funktioner
Særlige fokuspunkter:
• Tankegangskompetance
• Ræsonnementskompetence
• Repræsentationskompetence
• Symbol- og formaliseringskompetence
• Kommunikationskompetence
• Hjælpemiddelkompetence
Væsentligste arbejdsformer:
• Individuelt arbejde
• Gruppearbejde
• Klasseundervisning
• Fagprogram: GeoGebra og Maple
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Differentialregning
Indhold:
Kernestof
Klaus Marthinus, Michael Jensen m. fl.: MAT B htx
Kap 9
• Differentialkvotient; begreberne grænseværdi, kontinuert og differentiabel samt definition og tolkning af differentialkvotient, tangentligning, væksthastighed, differentialkvotients sammenhæng med monotoniforhold, ekstrema og optimering.
• Bestemmelse af den afledede funktion for lineære funktioner, polynomier, eksponential- og logaritmefunktioner, potensfunktioner og trigonometriske funktioner, regneregler for differentiation af sum, differens og produkt af to funktioner samt funktion multipliceret med konstant og sammensætning af funktioner.
Supplerende stof
• Differentiation af en brøk.
Særlige fokuspunkter:
• Modelleringskompetence
• Ræsonnementskompetence
• Repræsentationskompetence
• Symbol- og formaliseringskompetence
• Kommunikationskompetence
• Hjælpemiddelkompetence
Væsentligste arbejdsformer:
• Individuelt arbejde
• Gruppearbejde
• Klasseundervisning
• Projektarbejde
• Fagprogram: GeoGebra og Maple
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
31 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Regression
Indhold:
Kernestof
Klaus Marthinus, Michael Jensen m. fl.: MAT B htx
Kap 8
• Regression; anvendelse af regression til bestemmelse af funktionsforskrif-ter, der beskriver et givet datasæt.
Særlige fokuspunkter:
• Problembehandlingskompetence
• Modelleringskompetence
• Ræsonnementskompetence
• Symbol- og formaliseringskompetence
• Kommunikationskompetence
• Hjælpemiddelkompetence
Væsentligste arbejdsformer:
• Individuelt arbejde
• Gruppearbejde
• Klasseundervisning
• Projektarbejde
• Fagprogram: Maple
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Integralregning
Indhold:
Kernestof
Klaus Marthinus, Michael Jensen m. fl.: MAT B htx
Kap 10
Klaus Marthinus, Michael Jensen m.fl.: MAT A htx
Kap 3
•Integralregning; integrationsprøven, stamfunktion, bestemte og ubestemte integraler, anvendelse af regneregler for integration af sum, differens og funktioner multipliceret med en konstant, areal- og volumenberegninger, kurvelængde.
Særlige fokuspunkter:
• Modelleringskompetence
• Ræsonnementskompetence
• Repræsentationskompetence
• Symbol- og formaliseringskompetence
• Kommunikationskompetence
• Hjælpemiddelkompetence
Væsentligste arbejdsformer:
• Individuelt arbejde
• Gruppearbejde
• Klasseundervisning
• Projektarbejde
• Fagprogram: GeoGebra og Maple
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Terminsprøve
Indhold:
Kernestof
Forberedelse skriftlig eksamen
Særlige fokuspunkter:
• Tankegangskompetence
• Problembehandlingskompetence
• Modelleringskompetence
• Ræsonnementskompetence
• Repræsentationskompetence
• Symbol- og formaliseringskompetence
• Kommunikationskompetence
• Hjælpemiddelkompetence
Væsentligste arbejdsformer:
• Individuelt arbejde
• Fagprogram: GeoGebra og Maple
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Mindste kvadraters metode (del af SRC)
Indhold:
Supplerende stof
Forberedelsesmateriale fra undervisningsministeriet 2013
• Lineær regression med 2 variable ved mindste kvadraters metode
• Minimum for funktioner af 2 variable herunder partiel differentiation
• Logistisk vækst
Særlige fokuspunkter:
• Modelleringskompetence
• Ræsonnementskompetence
• Repræsentationskompetence
• Symbol- og formaliseringskompetence
• Kommunikationskompetence
• Hjælpemiddelkompetence
Væsentligste arbejdsformer:
• Individuelt arbejde
• Gruppearbejde
• Klasseundervisning
• Projektarbejde
• Fagprogram: Maple
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Vektorer i rummet
Indhold:
Kernestof
Klaus Marthinus, Michael Jensen m.fl.: MAT A htx
Kap 1
• Geometrisk og analytisk vektorregning i rummet; linjer og planer, projektioner, længder, afstande, skæringer og vinkler.
Særlige fokuspunkter:
• Modelleringskompetence
• Ræsonnementskompetence
• Repræsentationskompetence
• Symbol- og formaliseringskompetence
• Kommunikationskompetence
• Hjælpemiddelkompetence
Væsentligste arbejdsformer:
• Individuelt arbejde
• Gruppearbejde
• Klasseundervisning
• Fjernundervisning
• Projektarbejde
• Fagprogram: GeoGebra og Maple
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/20240518/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56626189362",
"T": "/lectio/20240518/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56626189362",
"H": "/lectio/20240518/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56626189362"
}