Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2023/24
|
Institution
|
2023/24 - NEXT
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
S2022 Bi/b (S1b Bi, S2b Bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
SO 1 - "Ord under neglene"
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave tilknyttet timerne d.30.11.22
|
30-11-2022
|
Opgave tilknyttet lektionen d.14.12.22
|
14-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Cellebiologi
- Opbygning af celler og udvalgte organeller
- Eukaryote og Prokaryote celler
- Dyre, plantre og svampeceller
- Endosymbioseteori
- Cellemembranens opbygning
- Transport over cellemembraner
- Osmose
- Celledelinger - meiose og mitose
Øvelser:
Mikroskopering af celler
Fotosyntese
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Osmose i gulerod
|
08-11-2022
|
Transport på celleniveau
|
01-02-2023
|
Mikroskopi af celler
|
02-02-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Hvem er jeg? Molekylær genetik
Kernestof:
- overordnet opbygning og biologisk funktion af DNA
- genetik og molekylærbiologi: det centrale dogme, mutation
Faglige mål:
̶ udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratorier, værksteder og i felten under hensyntagen til sikkerhed
̶ analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
̶ formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave tilknyttet timerne d.23.02.23
|
23-02-2023
|
Arv på dig selv
|
24-02-2023
|
Celledeling
|
10-03-2023
|
Blodtypebestemmelse
|
30-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forplantning
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ornesæd
|
20-03-2023
|
Opgave tilknyttet timerne d.27.03.2023
|
27-03-2023
|
Opgave tilknyttet timerne d.29.03.2023
|
29-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Evolution
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Økologi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Kost, ernæring og fordøjelsessystemet
Kernestof:
Makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner.
Fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer - herunder fordøjelsen.
Supplerende stof:
Sundhed.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Kostanalyse
|
10-09-2023
|
Tegn figurerne (fordøjelse)
|
12-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Enzymer
Kernestof:
Enzymer: opbygning, funktion og faktorer, der påvirker enzymaktiviteten.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Design-selv enzym forsøg - forsøgsvejledning
|
05-10-2023
|
Opgave tilknyttet timerne d.24.10.2023
|
24-10-2023
|
Rapport over jeres design-selv enzym forsøg
|
12-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Repetition - DNA og genetik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Bioinformatik (SRC)
Fra Darwin til bioteknologi og bioinformatik!
Uddybning af evolutionsmekanismer.
DNA, det centrale dogme, mutationer og genetik.
SRC vil omhandle “Bio-informatik”: Biologi + Matematik
“Bioinformatik er et tværfagligt forskningsfelt med udgangspunkt i biologi, som beskæftiger sig med at analysere store mængder af biologiske data ( fx DNA /RNA/aminosyre sekvenser). “
“Bioinformatiks overordnede mål er at beskrive biologiske sammenhænge (fx slægtskabs forhold eller såkaldt fylogeni), og brugen af computere er en del af forskningen.”
SRP i sammenarbejde med matematik:
MEGA
BLAST
Alignment
Fylogeni
SNPs
Blossom 62
Øvelser:
div. øvelser i MEGA og på ncbi
SRC
Pensum:
Film:
Jordens første dyr 1 og 2 med David Attenborough
Bioaktivator på systime:
05 Celledelinger (C)
46 DNA (C)
47 Fra gen til protein (C)
50 Mutationer og genetiske sygdomme (C)
Artikel: Små genetiske variationer mennesker
imellem – hvad betyder de(t)? Af Ulla Vogel, dansk kemi, 82, nr. 11, 2001
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Gastrin
|
14-01-2024
|
Opgave tilknyttet timerne 30.01.2024
|
30-01-2024
|
Flowdiagrammer
|
06-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Mikrobiologi
-Bakterier
-Svampe
-Virus
-Sygdomme
-Bakterievækstkurven og de fire faser, nølefasen (a), den eksponentielle vækstfase (b), den stationære fase (c) og dødsfasen (d).
-Gæring/fermentering
-Vækstfaktorer
Kernestof:
mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
Biokemiske processer: gæring/fermentering.
Cellebiologi: dyre-, plante-, svampe- og bakteriecellers overordnede opbygning og membranprocesser
Virus: opbygning og formering
Supplerende materiale: sensoriske analyser
Elevoplæg; de forskellige inddelinger af mikroorganismer (bakterier, arkæer, protister/protozoer/mikroalger, planter/dyr, virus).
Øvelser: Yoghurt
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave tilknyttet dagens lektioner
|
02-04-2024
|
Opgave tilknyttet timerne d.23.04.2024
|
23-04-2024
|
Gæring
|
16-05-2024
|
Yoghurt
|
21-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/20240518/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56626197095",
"T": "/lectio/20240518/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56626197095",
"H": "/lectio/20240518/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56626197095"
}