Titel
3
|
Fakta i fiktionens klæder
I forløbet 'Fakta i fiktionens klæder' arbejdes der med forskellige faktagenrer med fokus på, hvordan elementer fra fiktionen bidrager til at formidle, vinkle og farve fakta.
I første del af forløbet introduceres eleverne til avisjournalistik med fokus på genrene nyhedsjournalistik, fortællende nyhedsjournalistik og meningsjournalistik. I den forbindelse introduceres eleverne via Håndbog til Dansk til centrale begreber såsom 'nyhedstrekanten', 'nyhedskriterier', 'avistyper', 'kilder', 'vinkling' og 'layout'. Via øvelser skal eleverne forholde sig til deres eget nyhedsforbrug, hvordan de sociale medier påvirker nyhedslandskabet, herunder nyhedskriterierne.
Eleverne arbejde med en række artikler indenfor de forskellige genrer fra de forskellige dagblade.
I arbejdet med meningsjournalistik repeterer eleverne begreber indenfor retorik og argumentationsteori, som de er blevet introduceret for i grundforløbet, herunder 'Ciceros pentagram', 'appelformer' og 'Toulmins argumentationsmodel'. Eleverne repeterer desuden begreber om sproglige billeder, metaforer osv., som du bruger til at undersøge sproglige billeder i fortællende journalistik og meningsjournalistik.
I anden del af forløbet er der fokus på dokumentarfilmgenren. Eleverne introduceres til genrens grundlæggende kendetegn og centrale begreber såsom autenticitetsmarkerer, fakta- og fiktionskoder og dokumentarfilmtyper. Eleverne arbejder med anslaget til Janus Metz' "Armadillo" og ser herefter Jonas Poher Rasmussens animerede dokumentarfilm "Flugt". Der arbejdes med "Flugt" som et værk i grupper, hvilket munder ud i matrixpræsentationer og klassediskussion.
Som en del af forløbet skriver eleverne en individuel skriftlig opgave. Opgaven er enten at skrive en artikel fortællende nyhedsjournalistik og efterfølgende at reflektere over virkemidler, eller en analyse og vurdering af en klumme af Sofie Jama. I forbindelse med udarbejdelsen af den skriftlige opgave sættes der fokus på sproglig korrekthed, herunder typiske sprogfejl og kommatering. Som opfølgning på dette arbejder eleverne med sproglige øver på MinLæring, og de giver feedback på hinandens afleveringer.
Faglige mål:
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
- demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi
- demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
- anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
- analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
- demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale
strømninger
- demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.
Fagligt kernestof:
- billeder, film og øvrige multimodale tekster
- sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, populærvidenskabelig formidling og erhvervsrelaterede tekster
- digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier
danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske perioder
- mindst seks værker med genremæssig og historisk spredning, herunder mindst én roman og to øvrige skønlitterære værker
- litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
Tekster:
- Jama, Sofie "Kunstig intelligens og det kreative menneskes fald" Information 31. marts 2023
- Jama:, Sofie ”Giv mig verden tilbage”, Information, 10. januar 2023
- Larsen, O. (2022). ”Avisjournalistik" (uddrag), ”Dokumentarfilm og Mockumentary" (uddrag), ”Komposition”, "Spillefilm" og "Filmiske virkemidler" I: Håndbog til dansk. Aarhus: Systime
- Metz, Jonas (2010) "Armadillo" (uddrag 00.00 - 05-15). Fridthjof Film
- Nielsen, Kristian Stoffer "Pornostjerne presser Trump ud i politisk og juridisk stormvejr", Jyllands-Posten 23. marts 2023
- Nissen Mads og Søndergaard, Bo: ”Toget, der ruller ud fra banegården i Lviv, river mange hjerter fra hinanden”, Politiken, 7. marts 2022
- Rasmussen, Jonas Poher (2021) "Flugt". Final Cut for Real ApS og Sun Creature Studio¨
- Redaktionen på dfi.dk: "Interview: En flygtning finder hjem", Det Danske Filminstitut, 29. januar 2021
- Ritzau. "Beboere blev evakueret under påsat brand i Herning", Berlingske, 14. april 2023
- Sjöberg, Sebastian m.fl. (2022) "Introduktionsvideo til komma" og "Ledsætninger - sådan finder du dem" fra DANSKGRAM, Minlæring.
|