Holdet S2022 DA/m - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23
Institution 2023/24 - NEXT
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e)
Hold S2022 DA/m (S1m DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Mønsterbrydere i litteratur og film
Titel 2 Ældre litteratur: Sagaer og folkeviser
Titel 3 Fakta i fiktionens klæder

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Mønsterbrydere i litteratur og film

Formål og indhold

Forløbet ”Mønsterbrydere i litteraturen og film” sætter fokus på mønsterbrydermotivet i ældre og nyere dansk skønlitteratur samt ny dansk filmkunst.

I første del af forløbet introduceres eleverne til den grundlæggende skelnen mellem fakta- og fiktionstekster med henblik på at kunne sætte ord på og diskutere vigtigheden af skønlitteratur og øvrige fiktive genrer. Herefter arbejder eleverne med Henrik Pontoppidans krønike ”Ørneflugt”, Tove Ditlevsens digt ”Barndommens gade”, Yahya Hassans digt ”TVANGSFJERNET”, et uddrag af Morten Papes roman Planen. I forbindelse med læsning af teksterne introduceres eleverne til en række centrale fagbegreber, herunder ”motiv”, ”konflikt”, ”tid”, ”miljø” og ”personkarakteristik”. Dette danner udgangspunkt for elevernes analyse og fortolkning af tekster, der tematiserer barndommen og det at være mønsterbryder.

Første del af forløbet afsluttes med en skriftlig aflevering, hvor eleverne, med udgangspunkt i de begreber og temaer, der har været arbejdet med i forløbet, laver en individuel analyse og fortolkning af et uddrag fra Kristian Bang Foss' 'Frank Vender Hjem'.

I anden del af forløbet er der fokus på spillefilm. Først introducerer eleverne hinanden for en række fagbegreber angående filmgenrer og filmiske virkemidler angående billedbeskæring, perspektiv, billedkomposition, kamerabevægelser, lyd, lys, skygge, farver og klipning. Dette danner udgangspunkt for arbejdet med kortfilmen "Pistol" og samt en værklæsning af Fenar Ahmads "Underverden".

Udover at analysere fiktive tekster er der i forløbet løbende fokus på kreativ skrivning og produktivt arbejde gennem skriveøvelserne ”Min barndoms gade” og "Gendigtning: 'Ørneflugt'" og på at lave en gruppefremlæggelse om Fenar Ahmads "Underverden".

Faglige mål
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
- anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
- analysere og fortolke fiktive tekster
- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
- demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale strømninger
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder


Fagligt kernestof
- mangfoldige litterære genrer
- billeder, film og øvrige multimodale tekster
- danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske perioder
- mindst én folkevise og én tekst af hver af følgende forfattere: Ludvig Holberg, Adam Oehlenschläger, N.F.S. Grundtvig, Steen St. Blicher, H.C. Andersen, Herman Bang, Henrik Pontoppidan, Johannes V. Jensen, Martin Andersen Nexø, Tom Kristensen, Karen Blixen, Martin A. Hansen, Peter Seeberg og Klaus Rifbjerg
- mindst seks værker med genremæssig og historisk spredning, herunder mindst én roman og to øvrige skønlitterære værker
- litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder

Tekster:
- Ahmed, Fenar (2017). "Underverden". Profile Pictures
- Ditlevsen, T. (1942). ”Barndommens Gade”. Lokaliseret via følgende link: https://alverdensdanske.systime.dk/?id=c414
- Foss, Kristian Bang (2019) "Frank vender hjem". Uddrag. Gyldendal
- Larsen, O. (2019). ”Fakta- og fiktionsgenren", ”Hvad handler teksten om?”, "Spillefilm" og "Filmiske virkemidler" I: Håndbog til dansk. Aarhus: Systime
- Hassan, Y (2013). ”TVANGSFJERNET”. I: YAHYA HASSAN. København: Gyldendal.
- Jensen, Lisbeth Grundlund og Nielsen Ina-Maria. "Kronik: Hvor blev litteraturen af". Berlinske, 23. september 2016
- Pape, M. (2015). "Prolog". I: Planen. København: Politikens Forlag
- Pontoppidan, P. (1922). ”Ørneflugt”. Lokaliseret via følgende link: https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=c523
- Thaulow, Anders (2016). "Pistol". Shoot the Parrot, Pocket Square Pictures og Filmværkstedet/DFI
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Selvevaluering opgaveskrivning 11-11-2022
’Arbejd-selv-opgave i dansk 22. november 22-11-2022
Skriveøvelse om min barndoms gade 28-11-2022
Gendigtning af 'Ørneflugt' 12-12-2022
Øvelser i korrekt dansk 05-01-2023
Danskaflevering - Frank vender hjem 06-01-2023
Præsentation af filmiske virkemidler 09-01-2023
Huskeliste til næste danskaflevering 31-01-2023
Fremlæggelser om 'Underverden 02-02-2023
Afsluttende opgaver til 'Underverden' 02-02-2023
Omfang Estimeret: 28,00 moduler
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Ældre litteratur: Sagaer og folkeviser

Forløbet 'Den ældste danske litteratur: Sagaer og folkeviser" sætter fokus på den norrøne litteratur og folkeviserne samt den litteraturhistoriske kontekst, disse tekster indgår i.

Eleverne introduceres kort til de nordiske sprogs sproghistorie og runealfabetet med henblik på at kunne reflektere over de rammer nordisk litteratur er opstået og udviklet indenfor. Herefter laves der en værklæsning af "Ravnkel Frøjsgodes Saga" med fokus både på sagaens særlige sproglige karakteristika og sagaens fremstilling af hævn og retfærdighed. Efter sagaen arbejdes der med folkeviserne "Ridderens Runeslag", "Ebbe Skammelsøn" og "Torbens Datter".

I forbindelse med at teksterne læses, introduceres eleverne til de litteraturhistoriske perioder, som teksterne indgår i, samt centrale stilistiske træk ved hhv. sagaer og folkeviser. Det sker blandt andet gennem læsning af udvalgte afsnit fra Litteraturens Veje.
I arbejdet med teksterne introduceres desuden til litteraturteoretiske begreber om fremstillingsformer via Håndborg til Dansk.

Forløbet indeholder også kreative øvelser, herunder en kreativ digtning af slutningen på 'Ridderens Runeslag' og en skriveøvelse, hvor eleverne skal gendigte Ravnkel Frøjsgodes saga fra én af personernes perspektiv.

Forløbet afsluttes med en skriftlig aflevering under overskriften 'Hævn og retfærdighed', hvor eleverne individuelt enten laver en analyse og fortolkning af Torbens Datter eller Ravnkel Frøjsgodes saga, eller skriver en kronik om hævn med inddragelse af tekster fra forløbet.

Faglige mål:
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
- anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
- analysere og fortolke fiktive tekster
- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
- demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.

Fagligt kernestof:
- mangfoldige litterære genrer
- mindst én folkevise
- oversatte tekster, der bidrager til at perspektivere dansksprogede tekster i en nordisk, europæisk eller global sammenhæng
- litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
- litteratur-, sprog- og mediehistorie

Tekster:
- Bjerre, Syd (2008): "Malene"
- Fibiger, Johannes og Lütken, Gerd. (2022) "Vikingetid og norrøn digtning", "Sagatiden", "Sagaen som litterær genre" og "Folkevisen" i: Litteraturens Veje. Systime.
- Larsen, O. (2019). ”Fremstillingsformer" I: Håndbog til dansk. Aarhus: Systime
- Ukendt forfatter (ukendt årstal) "Ravnkel Frøjsgodes Saga"
- Ukendt forfatter (ukendt årstal) "Ridderens Runeslag". Udgave fra: Kristensen, Sine Dalsgaard m.fl. (2022) "Litteraturens Huse" Systime
- Ukendt forfatter (ukendt årstal) "Ebbe Skammelsøn". Udgave fra: Kristensen, Sine Dalsgaard m.fl. (2022) "Litteraturens Huse" Systime
- Ukendt forfatter (kendt årstal) "Torbens Datter". Udgave fra: Kristensen, Sine Dalsgaard m.fl. (2022) "Litteraturens Huse" Systime.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Noter til Ravnkels saga del 1 20-02-2023
Noter til Ravnkels saga del 2 28-02-2023
Skriveøvelse - Ravnkels saga, min historie 05-03-2023
Oversigt over folkevisetyper og -træk 14-03-2023
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Fakta i fiktionens klæder

I forløbet 'Fakta i fiktionens klæder' arbejdes der med forskellige faktagenrer med fokus på, hvordan elementer fra fiktionen bidrager til at formidle, vinkle og farve fakta.
  
I første del af forløbet introduceres eleverne til avisjournalistik med fokus på genrene nyhedsjournalistik, fortællende nyhedsjournalistik og meningsjournalistik. I den forbindelse introduceres eleverne via Håndbog til Dansk til centrale begreber såsom 'nyhedstrekanten', 'nyhedskriterier', 'avistyper', 'kilder', 'vinkling' og 'layout'. Via øvelser skal eleverne forholde sig til deres eget nyhedsforbrug, hvordan de sociale medier påvirker nyhedslandskabet, herunder nyhedskriterierne.

Eleverne arbejde med en række artikler indenfor de forskellige genrer fra de forskellige dagblade.
I arbejdet med meningsjournalistik repeterer eleverne begreber indenfor retorik og argumentationsteori, som de er blevet introduceret for i grundforløbet, herunder 'Ciceros pentagram', 'appelformer' og 'Toulmins argumentationsmodel'.  Eleverne repeterer desuden begreber om sproglige billeder, metaforer osv., som du bruger til at undersøge sproglige billeder i fortællende journalistik og meningsjournalistik.

I anden del af forløbet er der fokus på dokumentarfilmgenren. Eleverne introduceres til genrens grundlæggende kendetegn og centrale begreber såsom autenticitetsmarkerer, fakta- og fiktionskoder og dokumentarfilmtyper. Eleverne arbejder med anslaget til Janus Metz' "Armadillo" og ser herefter Jonas Poher Rasmussens animerede dokumentarfilm "Flugt". Der arbejdes med "Flugt" som et værk i grupper, hvilket munder ud i matrixpræsentationer og klassediskussion.

Som en del af forløbet skriver eleverne en individuel skriftlig opgave. Opgaven er enten at skrive en artikel fortællende nyhedsjournalistik og efterfølgende at reflektere over virkemidler, eller en analyse og vurdering af en klumme af Sofie Jama. I forbindelse med udarbejdelsen af den skriftlige opgave sættes der fokus på sproglig korrekthed, herunder typiske sprogfejl og kommatering. Som opfølgning på dette arbejder eleverne med sproglige øver på MinLæring, og de giver feedback på hinandens afleveringer.  

Faglige mål:
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
- demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi
- demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
- anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
- analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
- demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale
strømninger
- demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.

Fagligt kernestof:
- billeder, film og øvrige multimodale tekster
- sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, populærvidenskabelig formidling og erhvervsrelaterede tekster
- digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier
danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske perioder
- mindst seks værker med genremæssig og historisk spredning, herunder mindst én roman og to øvrige skønlitterære værker
- litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder

Tekster:

- Jama, Sofie "Kunstig intelligens og det kreative menneskes fald" Information 31. marts 2023
- Jama:, Sofie ”Giv mig verden tilbage”, Information, 10. januar 2023
- Larsen, O. (2022). ”Avisjournalistik" (uddrag), ”Dokumentarfilm og Mockumentary" (uddrag), ”Komposition”, "Spillefilm" og "Filmiske virkemidler" I: Håndbog til dansk. Aarhus: Systime
- Metz, Jonas (2010) "Armadillo" (uddrag 00.00 - 05-15). Fridthjof Film
- Nielsen, Kristian Stoffer "Pornostjerne presser Trump ud i politisk og juridisk stormvejr", Jyllands-Posten 23. marts 2023
- Nissen Mads og Søndergaard, Bo: ”Toget, der ruller ud fra banegården i Lviv, river mange hjerter fra hinanden”, Politiken, 7. marts 2022
- Rasmussen, Jonas Poher (2021) "Flugt". Final Cut for Real ApS og Sun Creature Studio¨
- Redaktionen på dfi.dk: "Interview: En flygtning finder hjem", Det Danske Filminstitut, 29. januar 2021
- Ritzau. "Beboere blev evakueret under påsat brand i Herning", Berlingske, 14. april 2023
- Sjöberg, Sebastian m.fl. (2022) "Introduktionsvideo til komma" og "Ledsætninger - sådan finder du dem" fra DANSKGRAM, Minlæring.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Danskaflevering 2 - Hævn og retfærdighed 11-04-2023
Gruppearbejde til Armadillo 13-04-2023
Præsentation om Flugt 01-05-2023
Danskaflevering - fakta i fiktionens klæder 07-05-2023
Aflevér responsark fra arbejde med aflevering 09-05-2023
Omfang Estimeret: 32,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer