Holdet S2022 DA/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23
Institution 2023/24 - NEXT
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e)
Hold S2022 DA/y (S1y DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Retorik
Titel 2 Episke fortællinger
Titel 3 Populærvidenskab
Titel 4 Dialekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Retorik

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 3 Populærvidenskab

I forløbet om populærvidenskab har eleverne opnået et bekendtskab til de forskellige genrer inden for populærvidenskaben. Samtidig er eleverne blevet introduceret for populærvidenskabens grundform, hvor dens teoretiske viden er blevet gennemgået.

Hertil har eleverne fået et indblik i, hvordan videnskab og litteratur har en tydeligvis sammenhæng såvel som i nutiden, men også i fortiden.
I de faglitterære områder har eleverne bl.a. arbejdet med den populærvidenskabelige dokumentar: ”Fuckr med dn hjrne”, YouTube-videoer, artikler og Illustreret Videnskab m.m.

Der er bl.a. blevet arbejdet med Emil Bønnelyckes digt ”århundred”, som fremhæver af det teknologiske fremskridt i 1900-tallet. Hertil fik eleverne et indgående kendskab til Tom Kristensens digt Nat i Berling, som tydeligt afmærker det ekspressionismen i Europa. Afslutningsvist har eleverne også belyst H.C. Andersens ”Om Aartusinder”, som beskriver forundringen over den teknologiske udvikling. Hermed er bl.a. kanonforfatteren Tom Kristensen blevet berørt.

Eleverne har opnået kendskab til populærvidenskaben, nyhedstrekanten, kildehenvisninger og ekspressionismen.

Afslutningsvist har de fået muligheden for selv at anvende deres nyerhvervede viden og færdigheder i en skriftlig opgave. Her har de udvalgt et populærvidenskabeligt emne, som de har formidlet fra et populærvidenskabeligt perspektiv. Dette har givet dem mulighed for at demonstrere deres forståelse for, hvordan videnskabelig information kan gøres tilgængelig og spændende for alle.

Grundbog:
Ole Schultz Larsen. Håndbog til dansk, 5.1, De fem nyhedskriterier.
Ole Schultz Larsen. Håndbog til dansk. 2, Litterær analyse af digte.
Ole Schultz Larsen. Håndbog til dansk. Dokumentarfilm og Mockumentary, Dokumentarfilmtyper.

Artikler:
Gøttler, S. Ø. (2022, 23. december). Ekstrem kulde rammer USA: Overlæge forklarer, hvor farligt det kan være for menneskekroppen. Jyllands-Posten.
Olling, A. (2019, 7. februar). Havene stiger: Tre citater om global opvarmning. politikenhistorie.dk.
Palmgren, G. (2020). Dine minder er en løgn. Illustreret Videnskab.
Maegaard, Jan: ekspressionisme i Den Store Danske på lex.dk. Hentet 17. maj 2023 fra https://denstoredanske.lex.dk/ekspressionisme

Digte:
Kristensen, T. (1921). Nat i Berlin. Hentet fra https://berlin-guide.dk/index.php/tema/introtilberlin-3/407-tom-kristensen-en-nat-i-berlin-1921

Bønnelycke, E. (1918). Aarhundredet [Digt].

Andersen, H.C. (1852). Om årtusinder.

Dokumentar:
Danmarks Radio. (2013, september 25). Fuckr med dn hjerne: Mellem himmel og jord. DR TV. Hentet fra https://www.dr.dk/drtv/se/fuckr-med-dn-hjerne_-mellem-himmel-og-jord_51022

YouTube:
ALlNEA. (2019, 25. november). Metafor og billedsprog - animeret dansk. https://www.youtube.com/watch?v=LuwR7w6kWec&ab_channel=ALlNEA

LIFE Fonden. (2020, november 9). IFE Talk med Maria Jarjis [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=HkuRTKB-vqs&ab_channel=LIFEFonden

Arbejdsark:
Guide til den populærvidenskabelige artikel.
Teksthenvisninger til kilder.

Faglige mål:
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt.
- anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere.

- analysere og fortolke teknologiske såvel som populærvidenskabelige. Dette gælder både faglitterære og skønlitterære.

- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge.
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.

Væsentligste arbejdsformer:
Gruppearbejde, klasseundervisning, individuelt skriftligt arbejde, mundtlige oplæg i grupper.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
🤥Dine minder er en løgn🤥 16-01-2023
PODCAST 09-02-2023
Powerpoint 13-03-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Dialekt


I forløbet om dialekt har eleverne fået bekendtskab til de forskellige dialekter, som stadig eksisterer i Danmark. I forbindelse med dialekt-forløbet har eleverne gennemgået den teoretiske viden inden for de forskellige talesprogsformer, der forekommer i landet. Hertil har eleverne fået et indblik i, hvordan dialekt og litteratur har en tydeligvis sammenhæng såvel som i nutiden, men også i fortiden. Der er bl.a. blevet arbejdet med Steen Steensen Blichers fremhævelser af den jyske dialekt i litteraturen. Fokuspunktet har været ”Jyske røverhistorier” og ”Sildig Opvaagen” (værk). Hermed er kanonforfatteren Steen Steensen berørt. Ved siden af Steen Steensen Blicher har eleverne arbejdet med "spilmanden", som er skrevet af Johannes V. Jensen. Arbejdet med novellen udmundede i en aflevering.

Eleverne har opnået kendskab til Berettermodellen, fortællerforhold, fakta-og fiktion genren. Afslutningsvist udarbejdede eleverne et mundtligt oplæg i grupper omhandlende ”Sildig Opvaagen”.

Grundbog:
Ole Schultz Larsen. Håndbog til dansk. 3.1 Tid og miljø og personkarakteristik.
Ole Schultz Larsen. Håndbog til dansk. 3.2 Den ydre og indre komposition, den tredelte opbygning og forskellige former for komposition.

Novelle:
Blicher, Steen Steensen: Jydske Røverhistorier, 1828. https://tekster.kb.dk/text/adl-texts-blich04-shoot-idm140011520239760 s. 3

Jensen, V. Johannes: Spilmanden, Himmerlandshistorier, Gyldendal, 1956, (12. udgave).

Blicher, Steen Steensen: ”Sildig Opvaagen”, 1828.

Arbejdsark:
Arbejdsark ang. upålidelig fortæller og upålidelighedsmarkører

Billedsprog:
https://www.youtube.com/watch?v=LuwR7w6kWec&ab_channel=ALlNEA

Faglige mål:
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
- anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere.

- analysere og fortolke fiktive tekster af Steen Steensen Blicher og Johannes V. Jensen.

- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge.
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.

Væsentlige arbejdsformer:
Gruppearbejde, klasseundervisning, individuelt skriftligt arbejde, mundtlige oplæg i grupper.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Midlertidig aflevering af Steen Steensen Blicher 17-04-2023
PowerPoint - Sildig Opvaagen 04-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer