Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24
|
Institution
|
2023/24 - NEXT
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
S2022 MA/p + vfp (S2p MA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Vektorer i planen (fortsættelse fra 1.P SO-forløb)
Indhold:
Kernestof
Klaus Marthinus, Michael Jensen m. fl.: MAT B htx
Kap 5
• Geometrisk og analytisk vektorregning i planen; vektorrepræsentation både kartesiske og polære koordinater, komposanter, længder og vinkler.
Særlige fokuspunkter:
• Problembehandlingskompetence
• Ræsonnementskompetence
• Repræsentationskompetence
• Symbol- og formaliseringskompetence
• Kommunikationskompetence
• Hjælpemiddelkompetence
Væsentligste arbejdsformer:
• Individuelt arbejde
• Gruppearbejde
• Klasseundervisning
• Fagprogram: GeoGebra og Maple
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Funktioner 1 (fortsættelse fra 1.P)
Indhold:
Kernestof
Klaus Marthinus, Michael Jensen m. fl.: MAT B htx
Kap 8
Funktionsbegrebet
• Repræsentationsformer, definitions- og værdimængde, fortegnsvariation, monotoniforhold.
• Beskrivelse ud fra en grafisk repræsentation.
Karakteristiske egenskaber ved funktioner
• Lineære funktioner, polynomier, potensfunktioner, eksponential- og logaritmefunktioner.
• Sammensatte og stykvist definerede funktioner.
• Bestemmelse af forskrift.
Supplerende stof
• Omvendte funktioner
Særlige fokuspunkter:
• Tankegangskompetance
• Ræsonnementskompetence
• Repræsentationskompetence
• Symbol- og formaliseringskompetence
• Kommunikationskompetence
• Hjælpemiddelkompetence
Væsentligste arbejdsformer:
• Individuelt arbejde
• Gruppearbejde
• Klasseundervisning
• Fagprogram: GeoGebra og Maple
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Differentialregning
Indhold:
Kernestof
Klaus Marthinus, Michael Jensen m. fl.: MAT B htx
Kap 9
• Differentialkvotient; begreberne grænseværdi, kontinuert og differentiabel samt definition og tolkning af differentialkvotient, tangentligning, væksthastighed, differentialkvotients sammenhæng med monotoniforhold, ekstre-ma og optimering.
• Bestemmelse af den afledede funktion for lineære funktioner, polynomier, eksponential- og logaritmefunktioner, potensfunktioner og trigonometriske funktioner, regneregler for differentiation af sum, differens og produkt af to funktioner samt funktion multipliceret med konstant og sammensætning af funktioner.
Supplerende stof
• Differentiation af en brøk.
Særlige fokuspunkter:
• Modelleringskompetence
• Ræsonnementskompetence
• Repræsentationskompetence
• Symbol- og formaliseringskompetence
• Kommunikationskompetence
• Hjælpemiddelkompetence
Væsentligste arbejdsformer:
• Individuelt arbejde
• Gruppearbejde
• Klasseundervisning
• Projektarbejde
• Fagprogram: GeoGebra og Maple
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Rumlige figurer
Indhold:
Kernestof
Klaus Marthinus, Michael Jensen m. fl.: MAT B htx
Kap 6
• Bestemmelse af volumen og overfladearealer for rumlige figurer.
Særlige fokuspunkter:
• Ræsonnementskompetence
• Modelleringskompetence
• Symbol- og formaliseringskompetence
• Hjælpemiddelkompetence
Væsentligste arbejdsformer:
• Individuelt arbejde
• Gruppearbejde
• Klasseundervisning
• Fagprogram: Maple og GeoGebra
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Regression
Indhold:
Kernestof
Klaus Marthinus, Michael Jensen m. fl.: MAT B htx
Kap 8
• Regression; anvendelse af regression til bestemmelse af funktionsforskrifter, der beskriver et givet datasæt.
Særlige fokuspunkter:
• Problembehandlingskompetence
• Modelleringskompetence
• Ræsonnementskompetence
• Symbol- og formaliseringskompetence
• Kommunikationskompetence
• Hjælpemiddelkompetence
Væsentligste arbejdsformer:
• Individuelt arbejde
• Gruppearbejde
• Klasseundervisning
• Projektarbejde
• Fagprogram: Maple
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Integralregning
Indhold:
Kernestof
Klaus Marthinus, Michael Jensen m. fl.: MAT B htx
Kap 10
Klaus Marthinus, Michael Jensen m.fl.: MAT A htx
Kap 3
• Integralregning; integrationsprøven, stamfunktion, bestemte og ubestemte integraler, anvendelse af regneregler for integration af sum, differens og funktioner multipliceret med en konstant, areal- og volumenberegninger, kurvelængde.
Særlige fokuspunkter:
• Modelleringskompetence
• Ræsonnementskompetence
• Repræsentationskompetence
• Symbol- og formaliseringskompetence
• Kommunikationskompetence
• Hjælpemiddelkompetence
Væsentligste arbejdsformer:
• Individuelt arbejde
• Gruppearbejde
• Klasseundervisning
• Projektarbejde
• Fagprogram: GeoGebra og Maple
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Terminsprøve
Indhold:
Kernestof
Forberedelse skriftlig eksamen
Særlige fokuspunkter:
• Tankegangskompetence
• Problembehandlingskompetence
• Modelleringskompetence
• Ræsonnementskompetence
• Repræsentationskompetence
• Symbol- og formaliseringskompetence
• Kommunikationskompetence
• Hjælpemiddelkompetence
Væsentligste arbejdsformer:
• Individuelt arbejde
• Fagprogram: GeoGebra og Maple
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
del af SRC
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Vektorer i rummet
Indhold:
Kernestof
Klaus Marthinus, Michael Jensen m.fl.: MAT A htx
Kap 1
• Geometrisk og analytisk vektorregning i rummet; linjer og planer, projektioner, længder, afstande, skæringer og vinkler.
Særlige fokuspunkter:
• Modelleringskompetence
• Ræsonnementskompetence
• Repræsentationskompetence
• Symbol- og formaliseringskompetence
• Kommunikationskompetence
• Hjælpemiddelkompetence
Væsentligste arbejdsformer:
• Individuelt arbejde
• Gruppearbejde
• Klasseundervisning
• Fjernundervisning
• Projektarbejde
• Fagprogram: GeoGebra og Maple
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/20240518/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56627288468",
"T": "/lectio/20240518/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56627288468",
"H": "/lectio/20240518/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56627288468"
}