Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2023/24
|
Institution
|
2023/24 - NEXT
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
S2022 MA/y (S1y MA, S2y MA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Trigonometri
Trigonometri
Fortsættelse fra grundforløbet.
Indhold:
Kernestof:
Klaus Marthinus & Michael Jensen: MAT B1 htx Kap 3
• Definition af cosinus, sinus og tangens ved hjælp af enhedscirkel, hvor vinkelmål er i grader.
• Geometriske og trigonometriske beregninger i retvinklede og vilkårlige trekanter.
• Forsat introduktion til Maple.
Særlige fokuspunkter:
• Problembehandlingskompetence
• Ræsonnementskompetence
• Repræsentationskompetence
• Symbol- og formaliseringskompetence
• Kommunikationskompetence
• Hjælpemiddelkompetence
Væsentligste arbejdsformer:
• Individuelt arbejde
• Gruppearbejde
• Klasseundervisning
• Fagprogram: GeoGebra og Maple
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Download Maple FØR denne lektion
-
Elevopgaver, uge 45, Maple.pdf
-
Maple dokumentet over dem alle 2021.mw
-
Løsning af elevopgaver, Kom godt igang med Maple.mw
-
Jeg udskriver en klasseliste. Kom over og sig god morgen til mig, så sætter jeg et kryds ud for dit navn :-)
-
Opgave 1 a og b.mw
-
Start med at se denne screencast-o-matic, der handler lidt om, hvordan det er at have matematik med Martin. Så taler vi om den, når vi ses næste gang på Sukkertoppen.
-
Lektie nr. 1. Alexander og Mathias er nærlæsere.
-
Lektie nr. 2. Amir & Asta er nærlæsere.
-
Metroprojekt, 1. y evaluerer
-
Lektie nr. 3. Bjørn og Daniel er nærlæsere.
-
Opgave 3.2.mw
-
Vi begynder på hjemmeopgave 1 i dag, skal afleveres, dato følger.
-
Lektie nr. 4. David og Skov er nærlæsere.
-
Lektie nr. 5. Emil og Ezzah er nærlæsere.
-
Sinusrelationerne_Martins løsninger.mw
-
Lektie nummer 6: Jonas & Wøhler er nærlæsere.
-
Feedback på hjemmeopgave 1.1 trigo.pptx
-
Cirkler_1_Martins_modelbesvarelse.mw
-
Lektie nummer 7: Lucas og Mathilde er nærlæsere
-
Spørgetime om hjemmeopgave 1.2
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Analytisk plangeometri
Analytisk plangeometri
Kernestof
- koordinatsystemet, punkter, linje, cirkel, skæringspunkter, vinkel mellem linjer
- ligningssystemer
Materiale
Mat B1, htx Ibog af Michael Jensen og Klaus Marthinus, forlaget Systime kap. 4 (p 83, 85-88, 89-90,259-268, 269-271
Mat B1, htx Ibog af Michael Jensen og Klaus Marthinus, forlaget Systime kap. 2 (p77, p114, p126, p115-116, p253-254, p119, p256-257)
Projekt
Langerød-Tuse rundkørsel fra mat B1
Andet
- Maple, GeoGebra, specielt til løsning af ligninger og ligningssystemer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Rumgeometri
Kapitel 6 i Mat B HTX, rette prismer, kegler, pyramider og ditto stubbe m.m.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Deskriptiv statistik
Deskriptiv statistik. Mat B HTX kapitel 7. Grupperede og ugrupperede data, deskriptorer, grafiske repræsentationer og fortolkninger af data.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
2D vektorer
Vektorer i planen
Kernestof
- Geometrisk og analytisk vektorregning i planet, (koordinater, grafisk repræsentation, længde, enhedsvektorer, tværvektor, addition, subtraktion, forlængelse, ligevægt, komposanter, skalarprodukt, vinkel mellem vektorer, projektion af vektor, areal af parallelogram)
Supplerende stof
- Introduktion til polære koordinater, herunder omskrivning mellem rektangulære og polære koordinater
- Linjens parameterfremstilling
- Linjens ligning på normalform
Materiale
Mat B1 htx, Ibog af Michael Jensen og Klaus Marthinus, forlaget Systime, kap. 5
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Funktioner 1
Indhold:
Kernestof
Klaus Marthinus, Michael Jensen m. fl.: MAT B htx
Kap 8
Funktionsbegrebet
• Repræsentationsformer, definitions- og værdimængde, fortegnsvariation, monotoniforhold.
• Beskrivelse ud fra en grafisk repræsentation.
Karakteristiske egenskaber ved funktioner
• Lineære funktioner, polynomier, potensfunktioner, eksponential- og logaritmefunktioner.
• Sammensatte og stykvist definerede funktioner.
• Bestemmelse af forskrift.
Supplerende stof
• Omvendte funktioner
Særlige fokuspunkter:
• Tankegangskompetance
• Ræsonnementskompetence
• Repræsentationskompetence
• Symbol- og formaliseringskompetence
• Kommunikationskompetence
• Hjælpemiddelkompetence
Væsentligste arbejdsformer:
• Individuelt arbejde
• Gruppearbejde
• Klasseundervisning
• Fagprogram: GeoGebra og Maple
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Regression
Indhold:
Kernestof
Klaus Marthinus, Michael Jensen m. fl.: MAT B htx
Kap 8
• Regression; anvendelse af regression til bestemmelse af funktionsforskrif-ter, der beskriver et givet datasæt.
Særlige fokuspunkter:
• Problembehandlingskompetence
• Modelleringskompetence
• Ræsonnementskompetence
• Symbol- og formaliseringskompetence
• Kommunikationskompetence
• Hjælpemiddelkompetence
Væsentligste arbejdsformer:
• Individuelt arbejde
• Gruppearbejde
• Klasseundervisning
• Projektarbejde
• Fagprogram: Maple
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Differentialregning 1
Indhold:
Kernestof
Klaus Marthinus, Michael Jensen m. fl.: MAT B htx
Kap 9
• Differentialkvotient; begreberne grænseværdi, kontinuert og differentiabel samt definition og tolkning af differentialkvotient, tangentligning, væksthastighed, differentialkvotients sammenhæng med monotoniforhold, ekstrema og optimering.
• Bestemmelse af den afledede funktion for lineære funktioner, polynomier, eksponential- og logaritmefunktioner, potensfunktioner og trigonometriske funktioner, regneregler for differentiation af sum, differens og produkt af to funktioner samt funktion multipliceret med konstant og sammensætning af funktioner.
Supplerende stof
• Differentiation af en brøk.
Særlige fokuspunkter:
• Modelleringskompetence
• Ræsonnementskompetence
• Repræsentationskompetence
• Symbol- og formaliseringskompetence
• Kommunikationskompetence
• Hjælpemiddelkompetence
Væsentligste arbejdsformer:
• Individuelt arbejde
• Gruppearbejde
• Klasseundervisning
• Projektarbejde
• Fagprogram: GeoGebra og Maple
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Differentialregning 2
Indhold:
Kernestof
Klaus Marthinus, Michael Jensen m. fl.: MAT B htx
Kap 9
• Differentialkvotient; begreberne grænseværdi, kontinuert og differentiabel samt definition og tolkning af differentialkvotient, tangentligning, væksthastighed, differentialkvotients sammenhæng med monotoniforhold, ekstrema og optimering.
• Bestemmelse af den afledede funktion for lineære funktioner, polynomier, eksponential- og logaritmefunktioner, potensfunktioner og trigonometriske funktioner, regneregler for differentiation af sum, differens og produkt af to funktioner samt funktion multipliceret med konstant og sammensætning af funktioner.
Supplerende stof
• Differentiation af en brøk.
Særlige fokuspunkter:
• Modelleringskompetence
• Ræsonnementskompetence
• Repræsentationskompetence
• Symbol- og formaliseringskompetence
• Kommunikationskompetence
• Hjælpemiddelkompetence
Væsentligste arbejdsformer:
• Individuelt arbejde
• Gruppearbejde
• Klasseundervisning
• Projektarbejde
• Fagprogram: GeoGebra og Maple
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Terminsprøve
Indhold:
Kernestof
Forberedelse skriftlig eksamen
Særlige fokuspunkter:
• Tankegangskompetence
• Problembehandlingskompetence
• Modelleringskompetence
• Ræsonnementskompetence
• Repræsentationskompetence
• Symbol- og formaliseringskompetence
• Kommunikationskompetence
• Hjælpemiddelkompetence
Væsentligste arbejdsformer:
• Individuelt arbejde
• Fagprogram: GeoGebra og Maple
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
SRC (vektorfunktioner)
Supplerende stof:
Klaus Marthinus & Michael Jensen: MAT A htx
Kap 2
• Grundlæggende beskrivelse af vektorfunktioner i planen som en udvidelse af funktionsbegrebet herunder definition af en vektorfunktion, tangent-, hastigheds-, og accelerationsvektor, fart.
Særlige fokuspunkter:
• Modelleringskompetence
• Ræsonnementskompetence
• Repræsentationskompetence
• Symbol- og formaliseringskompetence
• Kommunikationskompetence
• Hjælpemiddelkompetence
Væsentligste arbejdsformer:
• Individuelt arbejde
• Gruppearbejde
• Klasseundervisning
• Projektarbejde
• Fagprogram: Maple
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Integralregning
Indhold:
Kernestof
Klaus Marthinus, Michael Jensen m. fl.: MAT B htx
Kap 10
Klaus Marthinus, Michael Jensen m.fl.: MAT A htx
Kap 3
•Integralregning; integrationsprøven, stamfunktion, bestemte og ubestemte integraler, anvendelse af regneregler for integration af sum, differens og funktioner multipliceret med en konstant, areal- og volumenberegninger, kurvelængde.
Særlige fokuspunkter:
• Modelleringskompetence
• Ræsonnementskompetence
• Repræsentationskompetence
• Symbol- og formaliseringskompetence
• Kommunikationskompetence
• Hjælpemiddelkompetence
Væsentligste arbejdsformer:
• Individuelt arbejde
• Gruppearbejde
• Klasseundervisning
• Projektarbejde
• Fagprogram: GeoGebra og Maple
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Rekursionsligninger
Diskret og rekursionsligninger er kernestof. Det har det ikke altid været. Inden det blev kernestof var det i 2016 forberedelsesmateriale til Mat A htx eksamen 2016. Vi bruger hovedsageligt forberedelsesmaterialet men vil også bruge mat A-bogen.
Der vil blive knyttet en hjemmeopgave 2.8 og et projekt 2.4 til forløbet.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Hjemmeopgave 2.8
|
13-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Supplerende stof
Vi arbejder med et forberedelsesmateriale fra et tidligere år. Måske komplekse tal eller funktioner af flere variable.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/20240518/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56627293149",
"T": "/lectio/20240518/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56627293149",
"H": "/lectio/20240518/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56627293149"
}