Holdet S2022 MA/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2023/24
Institution 2023/24 - NEXT
Fag og niveau Matematik A
Lærer(e)
Hold S2022 MA/z (S1z MA, S2z MA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Bogstavregning og ligninger
Titel 2 Analytisk plangeometri
Titel 3 Geometri og trigonometri
Titel 4 Funktioner 1
Titel 5 Regression
Titel 6 Vektorer i planen (del af SO-forløb)
Titel 7 Vektorer i planen (fortsættelse fra 1.Z SO forløb)
Titel 8 Differentialregning
Titel 9 Rumlige figurer
Titel 10 Funktioner 2
Titel 11 Integralregning
Titel 12 Terminsprøve
Titel 13 Vektorfunktion (del af SRC)
Titel 14 Vektorer i rummet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Bogstavregning og ligninger

Indhold:
Kernestof
Klaus Marthinus, Michael Jensen m. fl.: MAT B htx
kap 1 + 2
• Regningsarternes hierarki, reduktion, faktorisering, regler for regning med potenser og rødder, logaritmer og numerisk værdi, forholds- og procent-regning, overslagsregning, ligefrem og omvendt proportionalitet.
• Ligningsløsning både analytisk, grafisk og ved hjælp af it.

Særlige fokuspunkter:
• Problembehandlingskompetence
• Ræsonnementskompetence
• Repræsentationskompetence
• Symbol- og formaliseringskompetence
• Kommunikationskompetence
• Hjælpemiddelkompetence

Væsentligste arbejdsformer:
• Individuelt arbejde
• Gruppearbejde
• Klasseundervisning
• Fagprogram: GeoGebra og Maple
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Analytisk plangeometri

Indhold:
Kernestof
Klaus Marthinus, Michael Jensen m. fl.: MAT B htx
kap 4 + 8 (parabel)
Analytisk plangeometri
• Punkt, linje, parabel, og cirkel, skæringer og afstande.

Introduktion til Maple.

Særlige fokuspunkter:
• Problembehandlingskompetence
• Ræsonnementskompetence
• Repræsentationskompetence
• Modelleringskompetence
• Symbol- og formaliseringskompetence
• Kommunikationskompetence
• Hjælpemiddelkompetence

Væsentligste arbejdsformer:
• Individuelt arbejde
• Gruppearbejde
• Klasseundervisning
• Projektarbejde (prøveprojekt)
• Fagprogram: GeoGebra og Maple
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Geometri og trigonometri

Indhold:
Kernestof
Klaus Marthinus, Michael Jensen m. fl.: MAT B htx
Kap 3 + 6
Grundlæggende klassisk geometri og trigonometri
• Forholdsberegninger i ligedannede trekanter, beregninger i retvinklede og vilkårlige trekanter.
• Bestemmelse af arealer for plane figurer.
• Volumen og overfladeareal af rumlige figurer.

Særlige fokuspunkter:
• Problembehandlingskompetence
• Ræsonnementskompetence
• Repræsentationskompetence
• Symbol- og formaliseringskompetence
• Kommunikationskompetence
• Hjælpemiddelkompetence

Væsentligste arbejdsformer:
• Individuelt arbejde
• Gruppearbejde
• Klasseundervisning
• Fagprogram: GeoGebra og Maple
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Funktioner 1

Indhold:
Kernestof
Klaus Marthinus, Michael Jensen m. fl.: MAT B htx
Kap 8
Funktionsbegrebet
• Repræsentationsformer, definitions- og værdimængde, fortegnsvariation, monotoniforhold.
• Beskrivelse ud fra en grafisk repræsentation.
Karakteristiske egenskaber ved funktioner
• Lineære funktioner, polynomier, potensfunktioner, eksponential- og logaritmefunktioner.
• Sammensatte og stykvist definerede funktioner.
• Bestemmelse af forskrift.

Supplerende stof
• Omvendte funktioner

Særlige fokuspunkter:
• Tankegangskompetance
• Ræsonnementskompetence
• Repræsentationskompetence
• Symbol- og formaliseringskompetence
• Kommunikationskompetence
• Hjælpemiddelkompetence

Væsentligste arbejdsformer:
• Individuelt arbejde
• Gruppearbejde
• Klasseundervisning
• Fagprogram: GeoGebra og Maple
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 40 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Regression

Indhold:
Kernestof
Klaus Marthinus, Michael Jensen m. fl.: MAT B htx
Kap 8
• Regression; anvendelse af regression til bestemmelse af funktionsforskrifter, der beskriver et givet datasæt.

Særlige fokuspunkter:
• Problembehandlingskompetence
• Modelleringskompetence
• Ræsonnementskompetence
• Symbol- og formaliseringskompetence
• Kommunikationskompetence
• Hjælpemiddelkompetence

Væsentligste arbejdsformer:
• Individuelt arbejde
• Gruppearbejde
• Klasseundervisning
• Projektarbejde
• Fagprogram: Maple
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Vektorer i planen (del af SO-forløb)

Indhold:
Kernestof:
Klaus Marthinus, Michael Jensen m. fl.: MAT B htx
Kap 5
• Geometrisk og analytisk vektorregning i planen; vektorrepræsentation både kartesiske og polære koordinater, komposanter, længder og vinkler.

Særlige fokuspunkter:
• Problembehandlingskompetence
• Ræsonnementskompetence
• Repræsentationskompetence
• Symbol- og formaliseringskompetence
• Kommunikationskompetence
• Hjælpemiddelkompetence

Væsentligste arbejdsformer:
• Individuelt arbejde
• Gruppearbejde
• Klasseundervisning
• Fagprogram: GeoGebra og Maple
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Vektorer i planen (fortsættelse fra 1.Z SO forløb)

Indhold:
Kernestof
Klaus Marthinus, Michael Jensen m. fl.: MAT B htx
Kap 5
• Geometrisk og analytisk vektorregning i planen; vektorrepræsentation både kartesiske og polære koordinater, komposanter, længder og vinkler.

Særlige fokuspunkter:
• Problembehandlingskompetence
• Ræsonnementskompetence
• Repræsentationskompetence
• Symbol- og formaliseringskompetence
• Kommunikationskompetence
• Hjælpemiddelkompetence

Væsentligste arbejdsformer:
• Individuelt arbejde
• Gruppearbejde
• Klasseundervisning
• Fagprogram: GeoGebra og Maple
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Differentialregning

Indhold:
Kernestof
Klaus Marthinus, Michael Jensen m. fl.: MAT B htx
Kap 9
• Differentialkvotient; begreberne grænseværdi, kontinuert og differentiabel samt definition og tolkning af differentialkvotient, tangentligning, væksthastighed, differentialkvotients sammenhæng med monotoniforhold, ekstre-ma og optimering.
• Bestemmelse af den afledede funktion for lineære funktioner, polynomier, eksponential- og logaritmefunktioner, potensfunktioner og trigonometriske funktioner, regneregler for differentiation af sum, differens og produkt af to funktioner samt funktion multipliceret med konstant og sammensætning af funktioner.
Supplerende stof
• Differentiation af en brøk.

Særlige fokuspunkter:
• Modelleringskompetence
• Ræsonnementskompetence
• Repræsentationskompetence
• Symbol- og formaliseringskompetence
• Kommunikationskompetence
• Hjælpemiddelkompetence

Væsentligste arbejdsformer:
• Individuelt arbejde
• Gruppearbejde
• Klasseundervisning
• Projektarbejde
• Fagprogram: GeoGebra og Maple
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Rumlige figurer

Indhold:
Kernestof
Klaus Marthinus, Michael Jensen m. fl.: MAT B htx
Kap 6
• Bestemmelse af volumen og overfladearealer for rumlige figurer.

Særlige fokuspunkter:
• Ræsonnementskompetence
• Modelleringskompetence
• Symbol- og formaliseringskompetence
• Hjælpemiddelkompetence

Væsentligste arbejdsformer:
• Individuelt arbejde
• Gruppearbejde
• Klasseundervisning
• Fagprogram: Maple og GeoGebra
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Funktioner 2

Indhold:
Kernestof
Klaus Marthinus, Michael Jensen m. fl.: MAT B htx
Kap 8
Funktionsbegrebet
• Repræsentationsformer, definitions- og værdimængde, fortegnsvariation, monotoniforhold.
• Beskrivelse ud fra en grafisk repræsentation.
Karakteristiske egenskaber ved funktioner
• Trigonometriske funktioner.
Supplerende stof
• Omvendte funktioner

Særlige fokuspunkter:
• Tankegangskompetance
• Modelleringskompetence
• Ræsonnementskompetence
• Symbol- og formaliseringskompetence
• Hjælpemiddelkompetence

Væsentligste arbejdsformer:
• Individuelt arbejde
• Gruppearbejde
• Klasseundervisning
• Fagprogram: GeoGebra og Maple
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Integralregning

Indhold:
Kernestof
Klaus Marthinus, Michael Jensen m. fl.: MAT B htx
Kap 10
Klaus Marthinus, Michael Jensen m.fl.: MAT A htx
Kap 3
• Integralregning; integrationsprøven, stamfunktion, bestemte og ubestemte integraler, anvendelse af regneregler for integration af sum, differens og funktioner multipliceret med en konstant, areal- og volumenberegninger, kurvelængde.

Særlige fokuspunkter:
• Modelleringskompetence
• Ræsonnementskompetence
• Repræsentationskompetence
• Symbol- og formaliseringskompetence
• Kommunikationskompetence
• Hjælpemiddelkompetence

Væsentligste arbejdsformer:
• Individuelt arbejde
• Gruppearbejde
• Klasseundervisning
• Projektarbejde
• Fagprogram: GeoGebra og Maple
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Terminsprøve

Indhold:
Kernestof
Forberedelse skriftlig eksamen

Særlige fokuspunkter:
• Tankegangskompetence
• Problembehandlingskompetence
• Modelleringskompetence
• Ræsonnementskompetence
• Repræsentationskompetence
• Symbol- og formaliseringskompetence
• Kommunikationskompetence
• Hjælpemiddelkompetence

Væsentligste arbejdsformer:
• Individuelt arbejde
• Fagprogram: GeoGebra og Maple
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Vektorfunktion (del af SRC)

Supplerende stof:
Klaus Marthinus & Michael Jensen: MAT A htx
Kap 2
• Grundlæggende beskrivelse af vektorfunktioner i planen som en udvidelse af funktionsbegrebet herunder definition af en vektorfunktion, tangent-, hastigheds-, og accelerationsvektor, fart.

Særlige fokuspunkter:
• Modelleringskompetence
• Ræsonnementskompetence
• Repræsentationskompetence
• Symbol- og formaliseringskompetence
• Kommunikationskompetence
• Hjælpemiddelkompetence

Væsentligste arbejdsformer:
• Individuelt arbejde
• Gruppearbejde
• Klasseundervisning
• Projektarbejde
• Fagprogram: Maple
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Vektorer i rummet

Indhold:
Kernestof
Klaus Marthinus, Michael Jensen m.fl.: MAT A htx
Kap 1
• Geometrisk og analytisk vektorregning i rummet; linjer og planer, projektioner, længder, afstande, skæringer og vinkler.

Særlige fokuspunkter:
• Modelleringskompetence
• Ræsonnementskompetence
• Repræsentationskompetence
• Symbol- og formaliseringskompetence
• Kommunikationskompetence
• Hjælpemiddelkompetence

Væsentligste arbejdsformer:
• Individuelt arbejde
• Gruppearbejde
• Klasseundervisning
• Fjernundervisning
• Projektarbejde
• Fagprogram: GeoGebra og Maple
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer