Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2023/24
|
Institution
|
2023/24 - NEXT
|
Fag og niveau
|
Informatik B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
S2022 vf If2 (S2 vf If2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Mobile Applikationer
I dette forløb arbejdes med appudvikling.
Vi arbejder med løkker, forgreninger, variable og funktioner.
Vi udvikler en pizzaapp i applab og arbejder også med datalaget.
Faglige mål
Eleverne skal kunne løse et mindre problem ved at beskrive problemet, samt designe, realisere og afprøve et it-system gennem brugerorienterede teknikker
Eleverne skal kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
It-sikkerhed, netværk og arkitektur
Eleverne skal kunne redegøre for generelle principper bag it-systemers arkitekturer ved udarbejdelse af it-systemer og tilpasning af eksisterende it-systemer
Repræsentation og manipulation af data
Eleverne skal kunne modellere data samt redegøre for udvalgte typer af data og anvende disse i simple it-systemer eller udvidelser af disse ̶ redegøre for hvordan data kan organiseres i databaser og hvordan databaser anvendes i IT-systemer
Programmering
Eleverne skal kunne identificere basale strukturer i programmeringssprog, modellere programmer og anvende programmering til udvikling af simple it-systemer
Indhold
It-sikkerhed, netværk og arkitektur
– trelagsarkitektur
Repræsentation og manipulation af data
– datatypers repræsentation og manipulation
Programmering
– funktioner
– variable, sekvenser, løkker og forgreninger
27.9 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Intro til Python
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Chatbots
Vi laver en regelstyret chatbot i python med trelagsarkitektur, hvor chatreglerne lægges i en jsonfil og hvor præsentationslaget er med tkinter.
Vi laver turingtest på chatGPT
Vi kigger på teknologien bag Store sprog modeller især på ordindlejring.
Vi kigger på etik og bias ved maskinlæring og llm.
Faglige mål
Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling
̶ designe, realisere og teste et it-system
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
̶ analysere og vurdere, hvordan it-systemer har betydning for og påvirker menneskelige aktiviteter
It-sikkerhed, netværk og arkitektur
̶ redegøre for-, anvende - og analysere generelle arkitekturer ved udarbejdelse af it-systemer og tilpasning af eksisterende itsystemer
Repræsentation og manipulation af data
̶ analysere egenskaber ved typer af data, samt udvælge og anvende forskellige typer af data i it-systemer eller udvidelser af disse
Programmering
̶ redegøre for strukturer i programmeringssprog, modellere programmer, samt anvende programmeringsteknologier til udvikling af it-systemer
Innovation
̶ analysere forskellige typer af innovative it-systemer sammenholdt med egne udviklede it-systemer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Maskinlæring
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Databaser
Vi arbejder med modellering af databaser vha E/R-diagrammer.
Vi arbejder med sql-forespørgsler.
Desuden arbejder vi med arkitekturer.
Formål
It-sikkerhed, netværk og arkitektur
Eleverne skal kunne
- redegøre for-, anvende - og analysere generelle arkitekturer ved udarbejdelse af it-systemer og tilpasning af eksisterende it- systemer
Repræsentation og manipulation af data
Eleverne skal kunne
- modellere data, analysere egenskaber ved typer af data, samt udvælge og anvende forskellige typer af data i it-systemer eller udvidelser af disse
- oprette og anvende databaser i it-systemer eller udvidelser af disse
Indhold
It-sikkerhed, netværk og arkitektur
– client-server arkitektur, trelagsarkitektur
Repræsentation og manipulation af data
- abstraktionogstrukturering, begrebs-og datamodeller
- data og datatypers repræsentation og manipulation
- E/R-modeller
- relationelle databaser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
projekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/20240518/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60665915893",
"T": "/lectio/20240518/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60665915893",
"H": "/lectio/20240518/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60665915893"
}