Titel
2
|
SO1: Let's talk about sex
I dette forløb arbejder eleverne med emner, der knytter sig til sex og seksualitet. Forløbet er lavet i samarbejde med biologi og samfundsfag, og her gennemgås mange af de samme emner men ud fra de specifikke fagfaglige perspektiver. Eleverne introduceres først til de tre fag og fakulteterne, hvorefter der arbejdes fagspecifikt.
I engelsk arbejder vi hovedsageligt med USA som case, når vi blandt andet undersøger “sexual education”, “gender identity” og “abortion”. Vi kommer også ind på det tabu som menstruation kan være i andre lande, her Indien, hvor vi blandt andet set den korte dokumentar “Period. End of sentence”. Vi veksler mellem at arbejde med faktuelle tekster og fiktion, og vi læser blandt andet et uddrag af “The Handmaid’s tale”, og vi analyserer teksterne ud fra de relevante analysemetoder. Herudover arbejder vi med billedsprog som fx idiomer, når vi på første gang taler om det sprog, som bredt bliver brugt i forbindelse med sex og seksualitet, og her er elevernes egne sproglige erfaringer centrale i forhold til at forstå sprogs betydning.
Forløbet afsluttes ved at udarbejde en poster fælles for fagene, hvor eleverne skal reflektere over, hvordan fag i gymnasiet kan bygge oven på folkeskolens sundheds- og seksualundervisning.
Faglige mål:
Sprogfærdighed
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
Sprog, tekst og kultur
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien, USA og andre engelsksprogede regioner med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om teknologiske, naturvidenskabelige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
-ordforråd og idiomer
̶ standardsprog og variation, herunder teknologisk og naturvidenskabeligt fagsprog
̶ almene og faglige kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt varieret udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere, herunder et skrevet værk
̶ tekster, der behandler etisk og historisk indhold inden for teknologi og naturvidenskab
̶ tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
̶ faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag.
Materiale:
Kernestof:
“Gender identity lessons, banned in some schools, are rising in others”, Laura Meckler, www.washingtonpost.com, June 3 2002
“Period poverty: Scotland first in world to make period products free”, Clare Diamond, BBC Scotland News, August 15, 2022
“Overturning Roe vs. Wade was huge, but this abortion case is the biggest yet”, Marjorie Dannenfelser, www.foxnews.com, April 11 2023
“The Ruling Overturning Roe Is an Insult to Women and the Judicial System“, The Editorial Board, www.nytimes.com, June 24 2022
“Cat Person”, Kristen Roupenian, www.newyorker.com, December 11, 2017
https://www.newyorker.com/magazine/2017/12/11/cat-person
Margaret Atwood, “The Handmaid’s Tale” (CH. 5), 1985
Videoer:
“Sex Education: Last Week Tonight with John Oliver (HBO)” https://www.youtube.com/watch?v=L0jQz6jqQS0 (senest tilgået d. 19/09/23).
“Period. End of Sentence”, Rayka Zehtabch, Netflix, 2018
https://www.youtube.com/watch?v=Lrm2pD0qofM (Netflix documentary on Youtube).
“The Right Choice”, Tomisin Adepeju, DUST, 2018 https://www.youtube.com/watch?v=1tBcRlUHpak
Supplerende materiale:
Video:
“Meaning of Life - Sex Education”. BBC.
https://archive.org/details/meaningoflifesexeducation (senest tilgået d. 19/09/23).
“Sex Assigned at Birth and Gender Identity: What Is The Difference?”, AMAZE.org, 2019
https://www.youtube.com/watch?v=Y19kYh6k7ls
“How CRISPR Changes Human DNA Forever”, Insider Science, 2019, https://www.youtube.com/watch?v=kkvslrfaCLY&ab_channel=InsiderScience
Six modes of documentary: https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=154
Media bias chart: https://mediabiasfactcheck.com/
Arbejdsformer:
Individuelt arbejde
Pararbejde
Gruppearbejde
|