Holdet S2023 En/s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24
Institution 2023/24 - NEXT
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e)
Hold S2023 En/s (S1s En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Social Media
Titel 2 SO1: Let's talk about sex
Titel 3 Cars and American Life
Titel 4 US og værklæsning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Social Media

I dette forløb har vi beskæftiget os med emnet ”social media”. Vi har arbejdet med definitioner af sociale medier, sociale mediers historie og forskelle mellem tidligere såvel som nuværende sociale medier. Eleverne har læst og arbejdet med et bredt udvalg af tekster herunder artikler, filmen The Social Network og en novelle. Vi har begyndt arbejdet med retorisk såvel som litterær analyse.
Eleverne er desuden blevet introduceret til genren ”argumentative essay”, og vi har specifikt arbejdet med indledning og ”thesis statement”, hvortil eleverne har udarbejdet en individuel opgave.
Ift. grammatik har vi beskæftiget os med genetiv.

Faglige mål:
Sprogfærdighed
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.
Sprog, tekst og kultur
- analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
- det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
- ordforråd og idiomer
- principper for tekstopbygning
- standardsprog og variation, herunder teknologisk og naturvidenskabeligt fagsprog
- almene og faglige kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- tekster, der behandler etisk og historisk indhold inden for teknologi og naturvidenskab

Materiale:

Kernestof:
Grundbog:
”4.1 Rhetoric - the art of speaking” i The English Handbook af Trine Østergaard. Systime i-bog. 2023. https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=p155

Artikler:
Chenda Ngak: ” Then and now: a history of social networking sites”. CBS. 2011. https://www.cbsnews.com/pictures/then-and-now-a-history-of-social-networking-sites/ (senest tilgået 08/11/23).

Jessica Brown: ”Is social media bad for you? The evidence and the unknowns”. (uddrag). BBC 2018. https://www.bbc.com/future/article/20180104-is-social-media-bad-for-you-the-evidence-and-the-unknowns (senest tilgået 08/11/23).

Kari Paul: ” Meta sued by 33 states over claims youth mental health endangered by In-stagram”. The Guardian. 2013. https://www.theguardian.com/technology/2023/oct/24/instagram-lawsuit-meta-sued-teen-mental-health-us (senest tilgået 08/11/23)

Madeline Holcombe: ”Teens say their experience on social media is better than you think. Here’s why”. CNN. 2022. https://edition.cnn.com/2022/11/16/health/teens-social-media-pew-survey-wellness/index.html (senest tilgået 08/11/23).

Film:
The Social Network. David Fincher. 2010.

Novelle:
Emma Cleary: “Lightbox”. 2015.
Videoer:

“Facebook's Cambridge Analytica data scandal, explained” https://www.youtube.com/watch?v=VDR8qGmyEQg (senest tilgået 22-03-21)

“Highlights: Mark Zuckerberg's Congress grilling” https://www.youtube.com/watch?v=T_Jt-0b6M1w (senest tilgået 22-03-21)

“What is the Cambridge Analytica scandal?”  https://www.youtube.com/watch?v=Q91nvbJSmS4 (senest tilgået 22-03-21)

” Zuckerberg explains the internet to Congress” https://www.youtube.com/watch?v=ncbb5B85sd0 (senest tilgået 22-03-21)


Andet:
”Social Media”. Britannica. 2023. https://www.britannica.com/topic/social-media (se-nest tilgået 08/11/23).


Supplerende stof:

Ordbog: https://www.dictionary.com/

”Det argumenterende essay” i Do it, Write! https://app.minlaering.dk/bog/28/kapitel/970/sektion/4576

Engram på minlæring.dk

Arbejdsformer:
Klasseundervisning
Pararbejde
Gruppearbejde
Individuelt skriftligt arbejde
Oplæg i grupper
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 SO1: Let's talk about sex

I dette forløb arbejder eleverne med emner, der knytter sig til sex og seksualitet. Forløbet er lavet i samarbejde med biologi og samfundsfag, og her gennemgås mange af de samme emner men ud fra de specifikke fagfaglige perspektiver. Eleverne introduceres først til de tre fag og fakulteterne, hvorefter der arbejdes fagspecifikt.  

I engelsk arbejder vi hovedsageligt med USA som case, når vi blandt andet undersøger “sexual education”, “gender identity” og “abortion”. Vi kommer også ind på det tabu som menstruation kan være i andre lande, her Indien, hvor vi blandt andet set den korte dokumentar “Period. End of sentence”. Vi veksler mellem at arbejde med faktuelle tekster og fiktion, og vi læser blandt andet et uddrag af “The Handmaid’s tale”, og vi analyserer teksterne ud fra de relevante analysemetoder. Herudover arbejder vi med billedsprog som fx idiomer, når vi på første gang taler om det sprog, som bredt bliver brugt i forbindelse med sex og seksualitet, og her er elevernes egne sproglige erfaringer centrale i forhold til at forstå sprogs betydning.

Forløbet afsluttes ved at udarbejde en poster fælles for fagene, hvor eleverne skal reflektere over, hvordan fag i gymnasiet kan bygge oven på folkeskolens sundheds- og seksualundervisning.

Faglige mål:
Sprogfærdighed
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
Sprog, tekst og kultur
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien, USA og andre engelsksprogede regioner med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om teknologiske, naturvidenskabelige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
-ordforråd og idiomer
̶ standardsprog og variation, herunder teknologisk og naturvidenskabeligt fagsprog
̶ almene og faglige kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt varieret udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere, herunder et skrevet værk
̶ tekster, der behandler etisk og historisk indhold inden for teknologi og naturvidenskab
̶ tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
̶ faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag.

Materiale:
Kernestof:  

“Gender identity lessons, banned in some schools, are rising in others”, Laura Meckler, www.washingtonpost.com, June 3 2002

“Period poverty: Scotland first in world to make period products free”, Clare Diamond, BBC Scotland News, August 15, 2022

“Overturning Roe vs. Wade was huge, but this abortion case is the biggest yet”, Marjorie Dannenfelser, www.foxnews.com, April 11 2023

“The Ruling Overturning Roe Is an Insult to Women and the Judicial System“, The Editorial Board, www.nytimes.com, June 24 2022

“Cat Person”, Kristen Roupenian, www.newyorker.com, December 11, 2017
https://www.newyorker.com/magazine/2017/12/11/cat-person

Margaret Atwood, “The Handmaid’s Tale” (CH. 5), 1985



Videoer:  
“Sex Education: Last Week Tonight with John Oliver (HBO)” https://www.youtube.com/watch?v=L0jQz6jqQS0 (senest tilgået d. 19/09/23).  

“Period. End of Sentence”, Rayka Zehtabch, Netflix, 2018
https://www.youtube.com/watch?v=Lrm2pD0qofM (Netflix documentary on Youtube).

“The Right Choice”, Tomisin Adepeju, DUST, 2018 https://www.youtube.com/watch?v=1tBcRlUHpak


Supplerende materiale:  

Video:  
“Meaning of Life - Sex Education”. BBC.  
https://archive.org/details/meaningoflifesexeducation (senest tilgået d. 19/09/23).  

“Sex Assigned at Birth and Gender Identity: What Is The Difference?”, AMAZE.org, 2019  
https://www.youtube.com/watch?v=Y19kYh6k7ls


“How CRISPR Changes Human DNA Forever”, Insider Science, 2019, https://www.youtube.com/watch?v=kkvslrfaCLY&ab_channel=InsiderScience

Six modes of documentary: https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=154    
Media bias chart: https://mediabiasfactcheck.com/  


Arbejdsformer:
Individuelt arbejde
Pararbejde
Gruppearbejde
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Argumentative essay: Gender Neutral Toys 09-02-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 4 US og værklæsning

- F. Scott Fitzgerald: "The Great Gatsby" (1925)
- The Roaring 20's
- Modernism
- The American Dream
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
The Great Gatsby: Chapters 4-6 06-05-2024
Grammatik: Falsk komparativ 14-05-2024
Grammatik: eksamensgrammatik 19-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer