Titel
3
|
SO1: Let's Talk About Sex
Tværfagligt forløb mellem samfundsfag, biologi og engelsk.
Beskrivelse:
I dette forløb arbejder eleverne med emner, der knytter sig til sex og seksualitet. Forløbet er lavet i samarbejde med biologi og samfundsfag, og her gennemgås mange af de samme emner, men ud fra de specifikke fagfaglige perspektiver. Eleverne introduceres først til de tre fag og fakulteterne, hvorefter der arbejdes fagspecifikt.
I engelsk arbejder vi hovedsageligt med USA som case, når vi blandt andet undersøger “sexual education”, “gender identity” og “abortion”. Vi kommer også ind på det tabu, som menstruation kan være i andre lande, her Indien, hvor vi blandt andet set den korte dokumentar “Period. End of sentence”. Vi veksler mellem at arbejde med faktuelle tekster og fiktion, og vi læser blandt andet et uddrag af fx. “The Handmaid’s tale”, og vi analyserer teksterne ud fra de relevante analysemetoder. Herudover arbejder vi med billedsprog som fx idiomer, når vi på første gang taler om det sprog, som bredt bliver brugt i forbindelse med sex og seksualitet, og her er elevernes egne sproglige erfaringer centrale i forhold til at forstå sprogs betydning.
Faglige mål
Sprogfærdighed
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
Sprog, tekst og kultur
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien, USA og andre engelsksprogede regioner med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om teknologiske, naturvidenskabelige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
-ordforråd og idiomer
̶ standardsprog og variation, herunder teknologisk og naturvidenskabeligt fagsprog
̶ almene og faglige kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt varieret udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere, herunder et skrevet værk
̶ tekster, der behandler etisk og historisk indhold inden for teknologi og naturvidenskab
̶ tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
̶ faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag.
Kernetekster:
● “Sex Education: Last Week Tonight with John Oliver (HBO)” (2015) https://www.youtube.com/watch?v=L0jQz6jqQS0 (senest tilgået d. 19/09/23).
● Laura Meckler, “Gender identity lessons, banned in some schools, are rising in others” excerpt (2022), Washington Post, Original text: https://www.washingtonpost.com/education/2022/06/03/schools-gender-identity-transgender-lessons/, last accessed on the 24th of May 2023
● Rayka Zehtabchi, “Period. End of Sentence” (2020), https://www.youtube.com/watch?v=Lrm2pD0qofM (Netflix documentary on Youtube).
● Kristen Roupenian, “Cat Person” (2017) https://www.newyorker.com/magazine/2017/12/11/cat-person
● Margaret Atwood, “The Handmaid’s Tale” (1985) (CH. 5+6 excerpts)
● “The Shift Toward Gender-Neutral Toys”, In The Loop YouTube channel, December 2021. Viewed January 2022., https://www.youtube.com/watch?v=mYTkuGQYXvM (brugt til argumentative essay relateret til emnet)
● “Let’s get the world ready for girls”, LEGO YouTube channel, October 2021. Viewed January 2022, https://www.youtube.com/watch?v=3TQ2FNA4rU8 (brugt til argumentative essay relateret til emnet)
● Lisa Selin Davis, "Why gender-neutral holiday presents matter for your children", CNN website, December 20, 2021. Viewed January 2022. https://edition.cnn.com/2021/12/20/health/gender-neutral-presents-wellness/index.html (brugt til argumentative essay relateret til emnet)
● Moira Donegan, “A year ago Roe v Wade was overturned. Grieve for the new America” (2022), The Guardian, https://www.theguardian.com/commentisfree/2023/jun/23/roe-v-wade-overturned-abortion
● Marjorie Dannenfelser, “Democrats' gruesome abortion vision is already a reality in some states” (2023), Fox News, https://www.foxnews.com/opinion/democrats-gruesome-abortion-vision-already-reality-some-states
● Vijay Varman & Tomisin Adepeju, “The Right Choice” (2020), https://www.youtube.com/watch?v=1tBcRlUHpak
Supplerende tekster:
● “Sex Assigned at Birth and Gender Identity: What Is The Difference?” https://www.youtube.com/watch?v=Y19kYh6k7ls
● Six modes of documentary: https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=154
● "4.1 Rhetoric - The Art of Speaking" i 'The English Handbook' af Trine Østergaard, Systime (2017) https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=155
● “Assignment 5 (Argumentative essay)”, Jørgensen, M. ,Thayssen, M. & Tambjerg-Ravn, L.U. (2024). Engelsk B (HTX, EUX). I Skriftlig eksamen i engelsk – HTX og EUX. Systime. https://skriftligeksameniengelskhtxeux.systime.dk/?id=133
● Sam Killerman, “Genderbread Person v.3” (2015) https://www.itspronouncedmetrosexual.com/2015/03/the-genderbread-person-v3/
● Sam Killerman, “Genderbread Person v.4” (2018) https://www.itspronouncedmetrosexual.com/2018/10/the-genderbread-person-v4/
● Claire Diamond, “Period poverty: Scotland first in world to make period products free” (2022), BBC Scotland News, https://www.bbc.com/news/uk-scotland-scotland-politics-51629880
● “Recipe for analysing and interpreting” i Do it, Write (EN), MinLæring, https://app.minlaering.dk/bog/42/kapitel/66483
● “Key Characteristics of Dystopian Fiction” i “Genres of Fiction and Non-fiction - Dystopian Fiction” i 'The English Handbook' af Trine Østergaard, Systime (2017) https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=211
● “Tracking Abortion Bans Across the Country” (2022), The New York Times website, https://www.nytimes.com/interactive/2022/us/abortion-laws-roe-v-wade.html (senest tilgået d. 20/012/23)
● “Eksempler på indledninger: Argumentative essay B-niveau” Jørgensen, M. ,Thayssen, M. & Tambjerg-Ravn, L.U. (2024). Engelsk B (HTX, EUX). I Skriftlig eksamen i engelsk – HTX og EUX. Systime. https://skriftligeksameniengelskhtxeux.systime.dk/?id=151#c336
● Insider Science youtube channel, “How CRISPR Changes Human DNA Forever” (2019), https://www.youtube.com/watch?v=kkvslrfaCLY&t=1s
● "How to Analyse a Short Film" i 'The English Handbook' af Trine Østergaard, Systime (2017) https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=178
Hjælpemidler:
● Global Abortion Policies Database https://abortion-policies.srhr.org/
● Interactive Media Bias Chart, https://adfontesmedia.com/interactive-media-bias-chart/
● Media Bias Fact Check, https://mediabiasfactcheck.com/
|