Holdet S2023 En/p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24
Institution 2023/24 - NEXT
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e)
Hold S2023 En/p (S1p En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb: English as a Lingua Franca
Titel 2 AI: Man vs. Machine
Titel 3 SO1: Let's Talk About Sex
Titel 4 SO1 Let's Talk About Sex
Titel 5 Dystopias and Dictatorship
Titel 6 Computational Thinking
Titel 7 Hjælpemidler brugt i undervisningen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb: English as a Lingua Franca

Beskrivelse:

I forløbet arbejder vi med engelsk som globalt sprog og herunder begrebet ”lingua franca”, som eleverne får kendskab til gennem grundbogen The English Handbook. Indledningsvis arbejdes der med korte præsentationer af steder, hvor forskellige typer af engelsk fungerer som dominerende sprog. Eleverne taler endvidere om fordele ved at kunne mere end et sprog. Herefter dykker vi ned i lingua franca og diskuterer det engelske sprogs rolle som et verdenssprog og kommunikationsmiddel. Eleverne arbejder med kreativt videoprojekt hvor karriereperspektiver/uddannelsesmuligheder og ELF er fokuspunkt.

Faglige mål:

Sprogfærdighed
• forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
• udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
• læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
• skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.

Sprog, tekst og kultur
• analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
• gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
• perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
• analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien, USA og andre engelsksprogede regioner med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om teknologiske, naturvidenskabelige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
• anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler


Kernestof:
̶ det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd og idiomer
̶ almene og faglige kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
̶ det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
̶ tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA




Grammatik:

ENGRAM bruges:
Ordklasser – OD1 (øv 1) + OD3 (øv 1) + OD4 (øv 9) + OD5 (øv 4) + OD6 (øv 1) + OD7 (øv 1) + OD8 (øv 1) + OD9 (øv 1)
Sætningsanalyse – SA1 + SA2
Verbalkongruens – K1-K3 – Skriftlig hjemmeopgave.
Ordstilling – O1+ O2 - Evt. skriftlig hjemmeopgave.



MATERIALER:

KERNETEKSTER :

Trine Østergaard, “3.5 The socio-linguistic approach” + “4.5 English as lingua franca” i The English Handbook, 2018, Systime, tilgået som i-bog

Anne Meritt, “Why learn a foreign language? Benefits of bilingualism”, 2013, The Telegraph, http://www.telegraph.co.uk/education/educationopinion/10126883/Why-learn-a-foreign-language-Benefits-of-bilingualism.html, 10.11.2017

Andrés Martinez, “Why Mandarin Won’t Be a Lingua Franca”, 2014, Time, http://time.com/3585847/mandarin-lingua-franca/, 22.07.2018

Johnson, “The giant shoulders of English”, 2017, The Economist, https://www.economist.com/books-and-arts/2017/02/02/the-giant-shoulders-of-english, 22.07.2018

Lennox Morrison, “Native Speakers are the world’s worst communicators”, 2016 BBC, http://www.bbc.com/capital/story/20161028-native-english-speakers-are-the-worlds-worst-communicators?ocid=ww.social.link.facebook, 01.10.2019

David Crystal – World Englishes. https://www.youtube.com/watch?v=2_q9b9YqGRY, visited 25.09.2019

John McWhorter, “4 reasons to learn a new language”, 2016, Ted Talk, https://www.ted.com/talks/john_mcwhorter_4_reasons_to_learn_a_new_language , 14.09.2019

Why did English become the International language? https://www.youtube.com/watch?v=iqDFPU9YeQM&t=18s, visited 25.09.2019

“Intercultural Breaks 1, Part 2” http://www.routledgetextbooks.com/textbooks/9780415638449/intercultural.php

Jonathan Safran Foer: Everything Is Illuminated (2002) excerpt

Gosha Shapiro, ”Lena” (2019) https://vimeo.com/428000789
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 AI: Man vs. Machine

Beskrivelse:

Forløbet handler om begrebet kunstig intelligens og om den teknologiske udvikling inden for automatisering og informationsteknologi. Forløbet forsøger at svare på, hvad intelligens er, og lader eleverne reflektere over, hvad udviklingen af egentlig kunstig intelligens (strong AI) kunne tænkes at indebære.

Derudover fokuserer forløbet på de sociale og samfundsmæssige konsekvenser af den teknologiske udvikling


Faglige mål:
Sprogfærdighed
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.
Sprog, tekst og kultur
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler


Kernestoffet:
- det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
- ordforråd og idiomer
- principper for tekstopbygning
- standardsprog og variation, herunder teknologisk og naturvidenskabeligt fagsprog
- almene og faglige kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- et genremæssigt varieret udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere, herunder et skrevet værk
- tekster, der behandler etisk og historisk indhold inden for teknologi og naturvidenskab


Kernetekster:
● Mary Shelley, ”Frankenstein; or The Modern Prometheus” (1818) excerpt, 1,5 s
● Rick & Morty season 1 ep 9 extract “Something Ricked This Way Comes" clip: ’You pass butter’, Netflix (2014), 01:00 min
● Rick & Morty season 3 ep 2 extract “Rickmancing the Stone” clip: ‘Replacement bots’, Netflix (2017), 02:58 min
● Rick & Morty season 1 ep 2 "Lawnmower Dog", Netflix (2013), 22 min
● Big Think , "Michio Kaku on the Evolution of Intelligence" youtube (2014), 05:28
● Black Mirror, Sæson 2, episode 1, “Be Right Back” (2013)
● Isaac Asimov, "Segregationist" (1967) 4,5 s
● Alex Garland, “Ex Machina” (2015), 1 t 50 m

Supplerende tekster:
● The Media Insider, "What is intertextuality? Media concept explained!", youtube (2018), 07:03 min  https://www.youtube.com/watch?v=L_CUd5apse4
● Isaac Asimov: “The Word I Invented” excerpt (1984)
● "How to Analyse a Short Story or Novel" i 'The English Handbook' af Trine Østergaard, Systime (2017) https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=148
● SRF Kultur Sternstunden youtube channel, “Thought experiment «BRAIN IN A VAT» (English) #filosofix” (2016), https://www.youtube.com/watch?v=zO0sSJB1TrI
● TED-Ed youtube channel, “The Turing test: Can a computer pass for a human? - Alex Gendler” (2016), https://www.youtube.com/watch?v=3wLqsRLvV-c
● CNN Business youtube channel, “Technology is replacing jobs. Are you ready?” (2016), https://www.youtube.com/watch?v=opdc8hQN0ew
● New Scientist youtube channel, “Evolving robots: These machines can reproduce, learn and evolve all by themselves” (2022), https://www.youtube.com/watch?v=448XzdI__nc
● Fiona Andreallo, ”Robots with benefits: how sexbots are marketed as companions”, November 13, 2019, The Conversation, http://theconversation.com/robots-with-benefits-how-sexbots-are-marketed-as-companions-126262
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
2023 S1p Rick & Morty grammar 16-11-2023
2023 S1p MinLæring Verbers tider 23-11-2023
2023 S1p MinLæring Sætningsanalyse basis 27-11-2023
2023 S1p MinLæring Konguens basis 07-12-2023
2023 S1p AI Podcast 14-12-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 SO1: Let's Talk About Sex

Tværfagligt forløb mellem samfundsfag, biologi og engelsk.

Beskrivelse:
I dette forløb arbejder eleverne med emner, der knytter sig til sex og seksualitet. Forløbet er lavet i samarbejde med biologi og samfundsfag, og her gennemgås mange af de samme emner, men ud fra de specifikke fagfaglige perspektiver. Eleverne introduceres først til de tre fag og fakulteterne, hvorefter der arbejdes fagspecifikt.  

I engelsk arbejder vi hovedsageligt med USA som case, når vi blandt andet undersøger “sexual education”, “gender identity” og “abortion”. Vi kommer også ind på det tabu, som menstruation kan være i andre lande, her Indien, hvor vi blandt andet set den korte dokumentar “Period. End of sentence”. Vi veksler mellem at arbejde med faktuelle tekster og fiktion, og vi læser blandt andet et uddrag af fx. “The Handmaid’s tale”, og vi analyserer teksterne ud fra de relevante analysemetoder. Herudover arbejder vi med billedsprog som fx idiomer, når vi på første gang taler om det sprog, som bredt bliver brugt i forbindelse med sex og seksualitet, og her er elevernes egne sproglige erfaringer centrale i forhold til at forstå sprogs betydning.


Faglige mål
Sprogfærdighed
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
Sprog, tekst og kultur
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien, USA og andre engelsksprogede regioner med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om teknologiske, naturvidenskabelige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.


Kernestof
-ordforråd og idiomer
̶ standardsprog og variation, herunder teknologisk og naturvidenskabeligt fagsprog
̶ almene og faglige kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt varieret udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere, herunder et skrevet værk
̶ tekster, der behandler etisk og historisk indhold inden for teknologi og naturvidenskab
̶ tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
̶ faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag.


Kernetekster:
● “Sex Education: Last Week Tonight with John Oliver (HBO)” (2015) https://www.youtube.com/watch?v=L0jQz6jqQS0 (senest tilgået d. 19/09/23).  
● Laura Meckler, “Gender identity lessons, banned in some schools, are rising in others” excerpt (2022), Washington Post, Original text: https://www.washingtonpost.com/education/2022/06/03/schools-gender-identity-transgender-lessons/, last accessed on the 24th of May 2023
● Rayka Zehtabchi, “Period. End of Sentence” (2020),  https://www.youtube.com/watch?v=Lrm2pD0qofM  (Netflix documentary on Youtube).
● Kristen Roupenian, “Cat Person” (2017) https://www.newyorker.com/magazine/2017/12/11/cat-person
● Margaret Atwood, “The Handmaid’s Tale” (1985)  (CH. 5+6 excerpts)
● “The Shift Toward Gender-Neutral Toys”, In The Loop YouTube channel, December 2021. Viewed January 2022., https://www.youtube.com/watch?v=mYTkuGQYXvM (brugt til argumentative essay relateret til emnet)
● “Let’s get the world ready for girls”, LEGO YouTube channel, October 2021. Viewed January 2022, https://www.youtube.com/watch?v=3TQ2FNA4rU8 (brugt til argumentative essay relateret til emnet)
● Lisa Selin Davis, "Why gender-neutral holiday presents matter for your children", CNN website, December 20, 2021. Viewed January 2022. https://edition.cnn.com/2021/12/20/health/gender-neutral-presents-wellness/index.html (brugt til argumentative essay relateret til emnet)
● Moira Donegan, “A year ago Roe v Wade was overturned. Grieve for the new America” (2022), The Guardian, https://www.theguardian.com/commentisfree/2023/jun/23/roe-v-wade-overturned-abortion
● Marjorie Dannenfelser, “Democrats' gruesome abortion vision is already a reality in some states” (2023),  Fox News, https://www.foxnews.com/opinion/democrats-gruesome-abortion-vision-already-reality-some-states
● Vijay Varman & Tomisin Adepeju, “The Right Choice” (2020), https://www.youtube.com/watch?v=1tBcRlUHpak


Supplerende tekster:
●  “Sex Assigned at Birth and Gender Identity: What Is The Difference?”  https://www.youtube.com/watch?v=Y19kYh6k7ls
● Six modes of documentary: https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=154    
● "4.1 Rhetoric - The Art of Speaking" i 'The English Handbook' af Trine Østergaard, Systime (2017) https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=155
● “Assignment 5 (Argumentative essay)”, Jørgensen, M. ,Thayssen, M. & Tambjerg-Ravn, L.U. (2024). Engelsk B (HTX, EUX). I Skriftlig eksamen i engelsk – HTX og EUX. Systime. https://skriftligeksameniengelskhtxeux.systime.dk/?id=133
● Sam Killerman, “Genderbread Person v.3” (2015) https://www.itspronouncedmetrosexual.com/2015/03/the-genderbread-person-v3/
● Sam Killerman, “Genderbread Person v.4” (2018) https://www.itspronouncedmetrosexual.com/2018/10/the-genderbread-person-v4/
● Claire Diamond, “Period poverty: Scotland first in world to make period products free” (2022), BBC Scotland News, https://www.bbc.com/news/uk-scotland-scotland-politics-51629880
● “Recipe for analysing and interpreting” i Do it, Write (EN), MinLæring, https://app.minlaering.dk/bog/42/kapitel/66483
● “Key Characteristics of Dystopian Fiction” i “Genres of Fiction and Non-fiction - Dystopian Fiction” i 'The English Handbook' af Trine Østergaard, Systime (2017)  https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=211  
● “Tracking Abortion Bans Across the Country” (2022), The New York Times website, https://www.nytimes.com/interactive/2022/us/abortion-laws-roe-v-wade.html (senest tilgået d. 20/012/23)
● “Eksempler på indledninger: Argumentative essay B-niveau” Jørgensen, M. ,Thayssen, M. & Tambjerg-Ravn, L.U. (2024). Engelsk B (HTX, EUX). I Skriftlig eksamen i engelsk – HTX og EUX. Systime. https://skriftligeksameniengelskhtxeux.systime.dk/?id=151#c336
● Insider Science youtube channel, “How CRISPR Changes Human DNA Forever” (2019), https://www.youtube.com/watch?v=kkvslrfaCLY&t=1s
● "How to Analyse a Short Film" i 'The English Handbook' af Trine Østergaard, Systime (2017) https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=178  


Hjælpemidler:
● Global Abortion Policies Database https://abortion-policies.srhr.org/
● Interactive Media Bias Chart, https://adfontesmedia.com/interactive-media-bias-chart/
● Media Bias Fact Check, https://mediabiasfactcheck.com/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 4 SO1 Let's Talk About Sex

Tværfagligt forløb i samfundsfag, biologi og engelsk.
UVM's krav om seksualundervisning i gymnasiet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Dystopias and Dictatorship

Beskrivelse:

I dette forløb dykker vi ned i temaet om diktatorer og dystopier gennem analyse af fiktionstekster (udvidet tekstbegreb). Vi udforsker magtens dynamikker, undertrykkelsens konsekvenser og samfundets reaktioner i dystopiske verdener. Gennem læsning af George Orwell's klassiker "Animal Farm" får eleverne et indblik i allegorisk litteratur og sammenligner til virkelige historiske begivenheder. Gennem analytiske øvelser og diskussioner udfordres eleverne til at reflektere over, hvordan disse tekster kan informere vores forståelse af samfundet og menneskelig natur. Løbende i forløbet har eleverne skulle undersøge og præsentere om en selvvalgt diktator.


Faglige mål
Alle pinde er inddraget i nogen grad i forløbet, men de væsentligste, som der er arbejdet med er:
Sprogfærdighed
● forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
● udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
● læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige områder fra engelsksprogede regioner, samt tekster på engelsk fra andre fag end engelsk
Sprog, tekst og kultur
● analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
● gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
● analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
● perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk

Kernestof
Alle pinde er inddraget i nogen grad i forløbet, men de væsentligste, som der er arbejdet med er:
● sproglig variation og sproglige udtryksformer, herunder teknologisk og naturvidenskabeligt fagsprog
● tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
● tekster, der behandler etisk, historisk og filosofisk indhold inden for teknologi og naturvidenskab
● et genremæssigt bredt udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere, herunder et skrevet værk

Kernetekster
● George Orwell, “Animal Farm” (1945) (VÆRK)
● “Animal Farm” (1954 film) Directors Joy Batchelor and John Halas
● Last Week Tonight with John Oliver, “Authoritarianism” (2018), https://www.youtube.com/watch?v=ximgPmJ9A5s
● David James Armsby, “Immortal Machine” (2021), https://www.youtube.com/watch?v=MeQSpZ3gujU
● Muse, “Uprising” (2009), https://youtu.be/w8KQmps-Sog
● Black Mirror, Sæson 3, episode 1: "Nosedive" (2016)
● Ray Bradbury, “The Veldt”(1950)
● Shirley Jackson, “The Lottery” (1948)
● Excerpt from the novel “The Machine Stops” by E.M. Forster (1909).

Supplerende tekster
● NewsDepth youtube channel, “What's a Dictatorship? | Politics on Point” (2021), https://www.youtube.com/watch?v=A8Dmo3ZFlWg
●  “Genres of Fiction and Non-fiction - Dystopian Fiction” i 'The English Handbook' af Trine Østergaard, Systime (2017)  https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=211
● Literature - George Orwell, The School of Life, (2016) https://youtu.be/kvXU3vzHq8E
● Matthew Carney, “Leave no dark corner” (17 Sep 2018), https://www.abc.net.au/ https://www.abc.net.au/news/2018-09-18/china-social-credit-a-model-citizen-in-a-digital-dictatorship/10200278?pfmredir=sm&fbclid=IwAR3yJ_zLY_Z9jR2hXuXVa6_7plQ4LEwo12oXtQV7Rnb0DvB4ZhRFAnyxBbk
https://www.merriam-webster.com/dictionary/veld
● "How to Analyse a Short Story or Novel" i 'The English Handbook' af Trine Østergaard, Systime (2017) https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=148
● "How to Analyse a Short Film" i 'The English Handbook' af Trine Østergaard, Systime (2017) https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=178
● "How to Analyse Lyrics" i 'The English Handbook' af Trine Østergaard, Systime (2017) https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=180
● Ruth Franklin, "75 Years Ago, ‘The Lottery’ Went Viral. There’s a Reason We’re Still Talking About It." (2023), New York Times, https://www.nytimes.com/2023/06/26/opinion/the-lottery-fiction.html
● SPYSCAPE website, “Animal Farm: How the CIA Turned Orwell's Literary Classic Into a PsyOps Mission”, https://spyscape.com/article/spy-tricks-the-cia-mission-to-turn-orwells-animal-farm-into-cold-war-weapon
● Guy Faulconbridge, “Kremlin aide rewrites Russian history for a society at war” (2023), Reuters website, Link to full article with video: https://www.reuters.com/world/europe/kremlin-aide-rewrites-russian-history-society-war-2023-08-10/, last visited on the 4th of December 2023
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
2023 s1P Animal Farm ch.2-4 20-02-2024
2023 s1P Animal Farm ch.5-7 22-02-2024
2023 S1p Gender Neutral Toys GENAFLEVERING 25-02-2024
2023 S1p Dictatorship presentation choice 27-02-2024
2023 S1p MinLæring Udvidet tid 18-03-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 6 Computational Thinking

Skriftlighedsforløb, hvor elevers skriftlige færdigheder i engelsk trænes gennem en række strukturerede øvelser. Formålet er at give eleverne mulighed for at udforske forskellige aspekter af skriftlig kommunikation på engelsk og forbedre deres evne til at udtrykke sig klart og præcist.

Forløb udarbejdet fra
Jacobsen, A.M.L. ,Thomsen, A.K. ,Lange, A.M. ,Vinter-Thomsen, C. ,Hovmand, D. ,Lund, H.R. ,Solberg, K. ,Francis, M. ,Ingemann, M. ,Møller, M. ,Nørgaard, R.T. ,Hachmann, R. ,Christensen, S.J. ,Weile, S. ,Rasmussen, S.B. & Andersen, T.H. (2024). Engelsk: ChatGPT - a blessing or a curse?. I Computational Thinking i gymnasiet – fra Kierkegaard til koder. Systime. https://computationalthinking.systime.dk/?id=203
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde

Titel 7 Hjælpemidler brugt i undervisningen

Sprog og grammatik er undervist løbende gennem årene som en del af de forskellige forløb.
Der er brugt deduktive undervisningsformer samt induktive. Der er især lagt fokus på grammar in context.


Kernestof:
̶ det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶ sproglig variation og sproglige udtryksformer, herunder teknologisk og naturvidenskabeligt fagsprog
̶ almene og faglige kommunikationsformer og kommunikationsstrategier

Faglige mål:
Sprogfærdighed
̶ forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
̶ udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
̶ læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige områder fra engelsksprogede regioner, samt tekster på engelsk fra andre fag end engelsk
̶ skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed.
Sprog, tekst og kultur
̶ analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler


ibøger brugt:
Engelsk grundgrammatik
Engelske Multimedie Grammatik
Talking Grammar
Getting Started
Get it Right

Ordbøger brugt:
[url=hhttps://beta.ordbogen.com/da/]Ordbogen.com[/url] (DK/ENG)

Merriam Webster (ENG/ENG)
Oxford Learner's Dictionary (ENG/ENG)
Desuden har tosprogede elever brugt ordbøger på deres modersmål og andre elever har brugt andre digitale ordbøger.

Korpusværktøjer brugt:
Power Thesuarus
Fraze It
Online OXFORD Collocation Dictionary
netspeak.org

MinLæring - Der er brugt ENGRAM, ENGRAM BASIS samt Do it, Write til HTX (både DK og ENG version)

Ordblinde elever har derudover haft APPWRITER som digitalt hjælpemiddel.

Eleverne har i undervisningen kunne bruge https://adfontesmedia.com/interactive-media-bias-chart/
https://mediabiasfactcheck.com/
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
2023 S1p MinLæring Uregelmæssige verber 22-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde