Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2023/24
|
Institution
|
2023/24 - NEXT
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
V2022 DA/x (V1x DA, V2x DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Fattigdom
Fattigdom i litteraturen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Krig
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
04 Oplysningstiden - Holberg
Forløbet drejer sig omkring oplysningstiden som litterær periode, men berører også barokken og romantikken. Forløbet har særligt fokus på Holbergs skuespil og dramagenren i det hele taget.
Igen forløbet læser holdet komedien Erasmus Montanus og ser ind imellem enkelte scener fra TV-dramaet af samme. Oplysningstidens tendenser i værket og værkets mening i det hele taget behandles. Sidst i forløbet arbejdes der med forskellige perioders syn på stykkets morale og måder at realisere det på. Her læser eleverne også bearbejdelsen af Erasmus Montanus fra 2023, der ligger bag Christian Lollikes opsætning. I forlængelse heraf realiserer eleverne selv en scene fra været eller bearbejder manuskriptet i forhold til en sådan realisering.
I forbindelse med arbejdet med værket arbejdes der desuden med argumentation og logik, da værket bevæger sig omkring disse temaer.
Kernestof
Erasmus Montanus, Ludvig Holberg, Dansklærerforeningen, 1992 (56 s.)
Erasmus Montanus, Bearbejdet af Dennis Meyhoff Brink m.fl., Akt 4, Århus Teater, 2022( 10 s.)
Erasmus Montanus (tv-drama), Akt 4 og 5, af Kaspar Rostrup, 1973 (tilgængelig fra http://www.dr.dk/bonanza/) (25 s.)
At analysere drama, fra ”Saxo & Co.”, Systime, 2010 (3 s.)
Supplerende stof
Erasmus handlinger med ord, do. s. 72-89 (18 s.)
Erasmus Montanus i 1800- og 1900-tallet, do. s. 90-104 (15 s.)
Erasmus Montanus i 1700-tallet, do s.105-125 (21 s.)
Særlige fokuspunkter:
Argumentation, Oplysningstiden, Kendskab til barokken og romantikken, At læse drama, At arbejde med svært sprogligt materiale, Syllogismer, Sproghandlinger, Kendskab til logik og argumentation, Personkarakteristik
Sider i alt 150
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Arbejd selv Erasmus Montanus
|
01-09-2023
|
Køberhavnerkronikken fuld version
|
03-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
05 Lyrik - fra romantik til rap
Forløbet drejer sig overordnet om lyrikgenren og følger to spor: lyrikken i romantikken og moderne lyrik, som den kommer til udtryk i sangtekster og digte fra vores tid. Forløbet undersøger altså lyrikkens form i to forskellige perioder: romantikken og nutiden.
Forløbet består af tre dele:
1. En del om lyrik og lyrikanalyse generelt. Her introduceres eleverne til grundlæggende teknikker og begreber inden for lyrikanalyse.
2. En blok om romantikken. Denne del indledes med en forelæsning om perioden, hvor der fokuseres på forskellige former for romantik. Vi arbejdede derefter med digtene "Guldhornene" og "Til en Veninde" for at afdække nogle centrale værker og illustrere spændvidden i romantikkens digtning.
3. En blok, hvor eleverne kunne vælge mellem tre opgaver: skrive en moderne lyrisk tekst selv og lave en refleksionstekst til den; få en AI til at generere en lyrisk tekst og reflektere over den; eller analysere og fortolke en moderne lyrisk tekst. Denne opgave mundede ud i en mindre skriftlig aflevering.
Materiale
Håndbog til dansk, Ole Schultz Larsen: ’ 2. Litterær analyse af digte’; ’ 4.6 Rim og rytme’, Systime: https://hbdansk.systime.dk/?id=125
Litteraturens veje, Gerd Lütken og Johannes Fibiger:’ 6. Romantikken’, Systime: https://litteraturensveje.systime.dk/?id=753
’Til en Veninde’, Emil Aarestrupl, hentet fra Det kongelige bibliotek: https://tekster.kb.dk/text/adl-texts-aare03val-shoot-workid61756
’ Guldhornene’, Adam Oehlenschläger, hentet fra Det kongelige bibliotek: https://tekster.kb.dk/text/adl-texts-oehl01val-shoot-workid58770
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Realisering af scene Erasmus Montanus
|
03-10-2023
|
Hvordan analyserer man lyrik?
|
03-11-2023
|
Dansk stil helt sæt - Havet
|
26-11-2023
|
Oplæg ”Guldhornene” af Adam Oehlenschläger (1803)
|
29-11-2023
|
Selvvalgt opgave med lyrisk tekst
|
21-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
06 Fremskridtet
Kernestof:
”Oplysning” (1839), N.F. S Grundtvig (3 s.)
”Nutidens fremskridt” (1846), Adam Oehlenschläger (4 s.)
”Om årtusinder” (1853), H.C. Andersen (3 s.)
”Århundredet” (1918) Emil Bønnelycke (3 s.)
”Maskinens sang” (1933), Oskar Hansen (4 s.)
"Middag" (1920), Tom Kristensen (2 s.)
”Byens lys” (1937), Poul Henningsen (2 s.)
”Teknik” (1960), Klaus Rifbjerg (2 s.)
”Patienten” (1962), Peter Seeberg (2 s.)
”Arvingen” (1972), Thorkild Bjørnvig (3 s.)
"Dine hænder" (1974), Birgitte Heintze (2 s.)
”Børn er de fødte forbrydere” (1985), Carsten Jensen (2 s.)
Alle ovenstående tekster er fra antologien Fremskridtet”, Lars Jensen et al., Dansklærerforeningen 1988
Supplerende stof:
”Ånden i dampen” (6 s.), ”Røg i ånden” (6 s.), ”Letter tågen” (6 s). Alle tre afsnit indleder kapitler i antologien Fremskridtet”, Lars Jensen et al., Dansklærerforeningen 1988
Særlige fokuspunkter
Afklaring og træning af analysekundskaber inden for lyrik og epik
Perspektivering af udviklingen af teknologi i det 20. århundredes litteratur
Kendskab til romantikken, modernisme, postmodernisme og senmodernisme herunder antropocæn litteratur.
I alt ca. 60 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/20240519/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56449527602",
"T": "/lectio/20240519/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56449527602",
"H": "/lectio/20240519/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56449527602"
}