Holdet V2022 DA/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2023/24
Institution 2023/24 - NEXT
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e)
Hold V2022 DA/x (V1x DA, V2x DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fattigdom
Titel 2 Krig
Titel 3 04 Oplysningstiden - Holberg
Titel 4 05 Lyrik - fra romantik til rap
Titel 5 06 Fremskridtet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fattigdom

Fattigdom i litteraturen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Krig

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 04 Oplysningstiden - Holberg

Forløbet drejer sig omkring oplysningstiden som litterær periode, men berører også barokken og romantikken. Forløbet har særligt fokus på Holbergs skuespil og dramagenren i det hele taget.
Igen forløbet læser holdet komedien Erasmus Montanus og ser ind imellem enkelte scener fra TV-dramaet af samme. Oplysningstidens tendenser i værket og værkets mening i det hele taget behandles. Sidst i forløbet arbejdes der med forskellige perioders syn på stykkets morale og måder at realisere det på. Her læser eleverne også bearbejdelsen af Erasmus Montanus fra 2023, der ligger bag Christian Lollikes opsætning. I forlængelse heraf realiserer eleverne selv en scene fra været eller bearbejder manuskriptet i forhold til en sådan realisering.

I forbindelse med arbejdet med værket arbejdes der desuden med argumentation og logik, da værket bevæger sig omkring disse temaer.
Kernestof

Erasmus Montanus, Ludvig Holberg, Dansklærerforeningen, 1992 (56 s.)
Erasmus Montanus, Bearbejdet af Dennis Meyhoff Brink m.fl.,  Akt 4, Århus Teater, 2022( 10 s.)
Erasmus Montanus (tv-drama), Akt 4 og 5, af Kaspar Rostrup, 1973 (tilgængelig fra http://www.dr.dk/bonanza/) (25 s.)
At analysere drama, fra ”Saxo & Co.”, Systime, 2010 (3 s.)
Supplerende stof
Erasmus handlinger med ord, do. s. 72-89 (18 s.)
Erasmus Montanus i 1800- og 1900-tallet, do. s. 90-104 (15 s.)
Erasmus Montanus i 1700-tallet, do s.105-125 (21 s.)

Særlige fokuspunkter:
Argumentation, Oplysningstiden, Kendskab til barokken og romantikken, At læse drama, At arbejde med svært sprogligt materiale, Syllogismer, Sproghandlinger, Kendskab til logik og argumentation, Personkarakteristik
Sider i alt 150
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Arbejd selv Erasmus Montanus 01-09-2023
Køberhavnerkronikken fuld version 03-09-2023
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 05 Lyrik - fra romantik til rap

Forløbet drejer sig overordnet om lyrikgenren og følger to spor: lyrikken i romantikken og moderne lyrik, som den kommer til udtryk i sangtekster og digte fra vores tid. Forløbet undersøger altså lyrikkens form i to forskellige perioder: romantikken og nutiden.
Forløbet består af tre dele:

1. En del om lyrik og lyrikanalyse generelt. Her introduceres eleverne til grundlæggende teknikker og begreber inden for lyrikanalyse.

2. En blok om romantikken. Denne del indledes med en forelæsning om perioden, hvor der fokuseres på forskellige former for romantik. Vi arbejdede derefter med digtene "Guldhornene" og "Til en Veninde" for at afdække nogle centrale værker og illustrere spændvidden i romantikkens digtning.

3. En blok, hvor eleverne kunne vælge mellem tre opgaver: skrive en moderne lyrisk tekst selv og lave en refleksionstekst til den; få en AI til at generere en lyrisk tekst og reflektere over den; eller analysere og fortolke en moderne lyrisk tekst. Denne opgave mundede ud i en mindre skriftlig aflevering.

Materiale
Håndbog til dansk, Ole Schultz Larsen: ’ 2. Litterær analyse af digte’; ’ 4.6 Rim og rytme’, Systime: https://hbdansk.systime.dk/?id=125

Litteraturens veje, Gerd Lütken og Johannes Fibiger:’ 6. Romantikken’, Systime: https://litteraturensveje.systime.dk/?id=753

’Til en Veninde’, Emil Aarestrupl, hentet fra Det kongelige bibliotek: https://tekster.kb.dk/text/adl-texts-aare03val-shoot-workid61756

’ Guldhornene’, Adam Oehlenschläger, hentet fra Det kongelige bibliotek:  https://tekster.kb.dk/text/adl-texts-oehl01val-shoot-workid58770
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Realisering af scene Erasmus Montanus 03-10-2023
Hvordan analyserer man lyrik? 03-11-2023
Dansk stil helt sæt - Havet 26-11-2023
Oplæg ”Guldhornene” af Adam Oehlenschläger (1803) 29-11-2023
Selvvalgt opgave med lyrisk tekst 21-01-2024
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 06 Fremskridtet

Kernestof:
”Oplysning” (1839), N.F. S Grundtvig (3 s.)
”Nutidens fremskridt” (1846), Adam Oehlenschläger (4 s.)
”Om årtusinder” (1853), H.C. Andersen (3 s.)
”Århundredet” (1918) Emil Bønnelycke (3 s.)
”Maskinens sang” (1933), Oskar Hansen (4 s.)
"Middag" (1920), Tom Kristensen (2 s.)
”Byens lys” (1937), Poul Henningsen (2 s.)
”Teknik” (1960), Klaus Rifbjerg (2 s.)
”Patienten” (1962), Peter Seeberg (2 s.)
”Arvingen” (1972), Thorkild Bjørnvig (3 s.)
"Dine hænder" (1974), Birgitte Heintze (2 s.)
”Børn er de fødte forbrydere” (1985), Carsten Jensen (2 s.)


Alle ovenstående tekster er fra antologien Fremskridtet”, Lars Jensen et al., Dansklærerforeningen 1988

Supplerende stof:
”Ånden i dampen” (6 s.), ”Røg i ånden” (6 s.), ”Letter tågen” (6 s).  Alle tre afsnit indleder kapitler i antologien Fremskridtet”, Lars Jensen et al., Dansklærerforeningen 1988

Særlige fokuspunkter
Afklaring og træning af analysekundskaber inden for lyrik og epik
Perspektivering af udviklingen af teknologi i det 20. århundredes litteratur
Kendskab til romantikken, modernisme, postmodernisme og senmodernisme herunder antropocæn litteratur.

I alt ca. 60 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer