Holdet V2022 DA/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2023/24
Institution 2023/24 - NEXT
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e)
Hold V2022 DA/u (V1u DA, V2u DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 02 Folkeviser, folkeeventyr og fantasy
Titel 2 03 Sprog og sproghistorie
Titel 3 04 Oplysningstiden - Holberg
Titel 4 05 Lyrik - fra romantik til rap
Titel 5 06 Fremskridtet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 02 Folkeviser, folkeeventyr og fantasy

Forløbet har to fokuspunkter. Dels arbejdes der med middelalderens litteratur, primært med folkeviserne men også folkeeventyret. Et mål er , at eleverne klart kan skelne mellem de to hovedgenrer og at de inden for folkeviserne kan skelne mellem tryllevisen og ridderviserne. I forbindelse med både folkeeventyret og tryllevisen får eleverne kendskab til psykoanalytisk læsning.

I forlængelse af trylleviserne og folkeeventyret er forløbets andet spor den fantastiske fortælling. Forløbet tematiserer, hvorfor vi som mennesker fortæller urealistiske fortællinger (der arbejdes her med begreberne den symbolske fortælling over for den konkrete). Afslutningsvis koncentrerer forløbet sig omkring den moderne fantasyfortællingen – dens særlige træk og dens forbindelse til middelalderen samt dens genremæssige afgrænsninger til andre former for fantastiske fortællinger.

Forløbet blev afsluttet med en kort introduktion til filmanalyse og at eleverne skriftligt analyserede en fantasyfilm, som var blevet valgt af klassens elever som analyseobjekt.

Litteratur samlet i kompendium:
”Germand Gladensvend”, fra: ”Fantasylitteratur”, Gyldendal 2011 5 s.
”Ebbe Skammelsøn”, fra http://www.kalliope.org 5 s.
”Folkeviserne” og ”Folkeeventyr”, fra Litteraturens veje, Systime 2009 10 s.
”Fantasy som genre”, fra: ”Fantasylitteratur”, Gyldendal 2011 7 s.
”Fantasy og middelalderen”, fra: ”Fantasylitteratur”, Gyldendal 2011 2 s.

Litteratur uden for kompendium:
"Rødhætte" version 1, Fra Brødrene Grimms eventyr (1812-1815), oversat af Villy Sørensen (1995) 3 s.
"Rødhætte" version 2, Efter Charles Perrault udgaven fra 1697 2 s.
"Genrefilmen" fra "Håndbog til dansk" 5 s.

I alt ca.

Film set i forløb:
"Alice i Eventyrland" (eng. Alice in Wonderland) (2010), Intruktør Tim Burton (100 s.)

Stile tilknyttet forløbet:
Analyse og fortolkning af Alice in wonderland

Sider i alt ca. 150
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Spørgsmål til Fantasy 17-01-2023
Analyse og fortolkning af Alice in wonderland 12-03-2023
Omfang Estimeret: 40,00 moduler
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 03 Sprog og sproghistorie

Forløbet falder i tre dele: en del om sproghistorie, en del om sproglig variation inden for moderne dansk og en tredje del om stilistisk analyse. Men forløbet er adskilt i de tre dele er der samspil på kryds og tværs af dem.

Delen om sproghistorie fokuserer på nordisk og dansk sproghistorie, begrebet sprog, dansk i forhold til engelsk, fransk og tysk
sproghistorisk betragtet

Delen om sproglig variationen fokusurer på sprog betragtet fra et sociolingvistisk og socialpsykologisk perspektiv. Herunder sproglige normer, sociale mediers påvirkning af det danske skriftsprog, hhv. deskriptive og normative sprogbeskrivelser, det danske sprogs påvirkning af engelsk, mediernes påvirkning af dansk, sproglig variation og dialekter. Denne del indeholder også en blok om social uacceptabel sprogbrug med fokus på begreber som bandeord, skældsord, trusler og sprogetik og æstetik.

Delen om stilistisk analyse drejer sig omkring at lave en stilistisk analyse af en tekst med særligt fokus på ord, troper og figurer. Denne del samler og systematiserer således viden om og kompetencer i stilistisk analyse. Først i forløbet arbejdes der med at lære de stilistiske begreber og spotte dem. I afslutningen af forløbet arbejdes der med at lave stilistisk analyse af tre tekster, hvor stilistiske figurer i høj grad er i spil.

Kernestof
Krydsfelt – Grundbog i dansk, Gyldendal 2010:
”Sprog og sproghistorie”, s. 161-181 (21 s.)
”Sprog, norm og variation”, s. 217-239 (23 s.)
Artikler og klip om sproglig variation og dialekter fra www.dialekter.dk og http://www.spotmedia.dk
/dialekt/mainsprog.html (10 s.)
”Verdens groveste læserbrev”, Fra: ”Bertelsen på p1”, 2006 (5 s.) (http://www.youtube.com
/watch?v=-w4DFBTNe70&feature=youtube_gdata_player)
Stilistisk analyse, Jan Sørensen, Systime 2010:
Introduktion, s. 9-10 (2 s.)
SA som metode, s. 12-16 (5 s.)
Ord, s. 42-76 (35 s.)
Retoriske former: Troper og figurer, s. 100-125 (26 s.)
Alkoholen kan være en fantastisk øjenåbner (kronik), Jan Sonnergaard, Politiken, 15/12 2012 (5 s.)
Det rummelige menneske (novelle), Jens Blenstrup, 2007 (5 s.)
På Memphis station, Johannes V. Jensen, 1906 (5 s.)

Udleveret stileoplæg Analyse, vurdering og diskussion: Sprog

Særlige fokuspunkter
Nordisk og dansk sproghistorie, begrebet sprog, dansk i forhold til engelsk, fransk og tysk
sproghistorisk betragtet, norsk sprog og litteratur. Stilistisk analyse.
Sprog betragtet fra et sociolingvistisk og socialpsykologisk perspektiv. Herunder sproglige normer,
sociale mediers påvirkning af det danske skriftsprog, hhv. deskriptive og normative sprogbeskrivelser,
det danske sprogs påvirkning af engelsk, mediernes påvirkning af dansk, sproglig variation og
dialekter

Sider i alt: 165 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 04 Oplysningstiden - Holberg

Forløbet drejer sig omkring oplysningstiden som litterær periode, men berører også barokken og romantikken. Forløbet har særligt fokus på Holbergs skuespil og dramagenren i det hele taget.
Igen forløbet læser holdet komedien Erasmus Montanus og ser ind imellem enkelte scener fra TV-dramaet af samme. Oplysningstidens tendenser i værket og værkets mening i det hele taget behandles. Sidst i forløbet arbejdes der med forskellige perioders syn på stykkets morale og måder at realisere det på. Her læser eleverne også bearbejdelsen af Erasmus Montanus fra 2023, der ligger bag Christian Lollikes opsætning. I forlængelse heraf realiserer eleverne selv en scene fra været eller bearbejder manuskriptet i forhold til en sådan realisering.

I forbindelse med arbejdet med værket arbejdes der desuden med argumentation og logik, da værket bevæger sig omkring disse temaer.
Kernestof

Erasmus Montanus, Ludvig Holberg, Dansklærerforeningen, 1992 (56 s.)
Erasmus Montanus, Bearbejdet af Dennis Meyhoff Brink m.fl.,  Akt 4, Århus Teater, 2022( 10 s.)
Erasmus Montanus (tv-drama), Akt 4 og 5, af Kaspar Rostrup, 1973 (tilgængelig fra http://www.dr.dk/bonanza/) (25 s.)
At analysere drama, fra ”Saxo & Co.”, Systime, 2010 (3 s.)
Supplerende stof
Erasmus handlinger med ord, do. s. 72-89 (18 s.)
Erasmus Montanus i 1800- og 1900-tallet, do. s. 90-104 (15 s.)
Erasmus Montanus i 1700-tallet, do s.105-125 (21 s.)

Særlige fokuspunkter:
Argumentation, Oplysningstiden, Kendskab til barokken og romantikken, At læse drama, At arbejde med svært sprogligt materiale, Syllogismer, Sproghandlinger, Kendskab til logik og argumentation, Personkarakteristik
Sider i alt 150
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Arbejd selv Erasmus Montanus 01-09-2023
Køberhavnerkronikken fuld version 03-09-2023
Realisering af scene Erasmus Montanus 27-09-2023
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 05 Lyrik - fra romantik til rap

Forløbet drejer sig overordnet om lyrikgenren og følger to spor: lyrikken i romantikken og moderne lyrik, som den kommer til udtryk i sangtekster og digte fra vores tid. Forløbet undersøger altså lyrikkens form i to forskellige perioder: romantikken og nutiden.
Forløbet består af tre dele:

1. En del om lyrik og lyrikanalyse generelt. Her introduceres eleverne til grundlæggende teknikker og begreber inden for lyrikanalyse.

2. En blok om romantikken. Denne del indledes med en forelæsning om perioden, hvor der fokuseres på forskellige former for romantik. Vi arbejdede derefter med digtene "Guldhornene" og "Til en Veninde" for at afdække nogle centrale værker og illustrere spændvidden i romantikkens digtning.

3. En blok, hvor eleverne kunne vælge mellem tre opgaver: skrive en moderne lyrisk tekst selv og lave en refleksionstekst til den; få en AI til at generere en lyrisk tekst og reflektere over den; eller analysere og fortolke en moderne lyrisk tekst. Denne opgave mundede ud i en mindre skriftlig aflevering.

Materiale
Håndbog til dansk, Ole Schultz Larsen: ’ 2. Litterær analyse af digte’; ’ 4.6 Rim og rytme’, Systime: https://hbdansk.systime.dk/?id=125

Litteraturens veje, Gerd Lütken og Johannes Fibiger:’ 6. Romantikken’, Systime: https://litteraturensveje.systime.dk/?id=753

’Til en Veninde’, Emil Aarestrupl, hentet fra Det kongelige bibliotek: https://tekster.kb.dk/text/adl-texts-aare03val-shoot-workid61756

’ Guldhornene’, Adam Oehlenschläger, hentet fra Det kongelige bibliotek:  https://tekster.kb.dk/text/adl-texts-oehl01val-shoot-workid58770


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Oplæg ”Guldhornene” af Adam Oehlenschläger (1803) 17-11-2023
Dansk stil helt sæt - Havet 26-11-2023
Skriv eller analyser en lyrisk tekst 14-01-2024
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 06 Fremskridtet

Forløbet drejer sig om den måde synet på det teknologiske fremskridt er blevet præsenteret i dansk litteratur fra romantikken og frem til i dag. Forløbet afdækker samtidigt de litterære perioder i dette tidsspænd og introducerer eleverne i antropocæn litteratur som et eksempel på vores egens tid syn på det teknologiske fremskridt og dets effekt.


Kernestof:
”Oplysning” (1839), N.F. S Grundtvig (3 s.)
”Nutidens fremskridt” (1846), Adam Oehlenschläger (4 s.)
”Om årtusinder” (1853), H.C. Andersen (3 s.)
”Århundredet” (1918) Emil Bønnelycke (3 s.)
”Maskinens sang” (1933), Oskar Hansen (4 s.)
"Middag" (1920), Tom Kristensen (2 s.)
”Byens lys” (1937), Poul Henningsen (2 s.)
”Teknik” (1960), Klaus Rifbjerg (2 s.)
”Patienten” (1962), Peter Seeberg (2 s.)
”Arvingen” (1972), Thorkild Bjørnvig (3 s.)
"Dine hænder" (1974), Birgitte Heintze (2 s.)
”Børn er de fødte forbrydere” (1985), Carsten Jensen (2 s.)


Alle ovenstående tekster er fra antologien Fremskridtet”, Lars Jensen et al., Dansklærerforeningen 1988

Supplerende stof:
”Ånden i dampen” (6 s.), ”Røg i ånden” (6 s.), ”Letter tågen” (6 s).  Alle tre afsnit indleder kapitler i antologien Fremskridtet”, Lars Jensen et al., Dansklærerforeningen 1988

Særlige fokuspunkter
Afklaring og træning af analysekundskaber inden for lyrik og epik
Perspektivering af udviklingen af teknologi i det 20. århundredes litteratur
Kendskab til romantikken, modernisme, postmodernisme og senmodernisme herunder antropocæn litteratur.

I alt ca. 60 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer