Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2023/24
|
Institution
|
2023/24 - NEXT
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
V2022 DA/ty (V1ty DA, V2ty DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Fattigdom
Fattigdom i litteraturen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Krig
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kunstig intelligens i faget dansk
Holdet skal undersøge, hvilke muligheder CHATGPT og anden generativ AI kan i forhold til at arbejde med fortællerstemmer, genrer og retorik.
Forløbet er kort, og tænkt som en indgang til at diskutere AI's muligheder og begrænsninger i faget dansk. Fokus bliver på at lære fagbegreberne fortællerstemmer, genrer og diverse retoriske modeller gennem kreative opgaver, hvor AI er centralt. Det er samtidig tanken, at forløbet i høj grad akal have en undersøgende og kreativt elgende tilgang
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Skriftlighed
Et kort forløb om skriftlighed.
I dette forløb skal eleverne arbejde med grammatik, sprog og struktur i forhold til skriftlige opgaver.
Eleverne vil stifte bekendtskab med ovenstående gennem øvelser samt ved at rette egne og andres opgaver. Eleverne skal foruden ovenstående også lære at forholde sig til opgavebeskrivelser og de overordnede krav man som lærer/censor stiller, når man retter skriftlige opgaver. Forløbet er således til dels rettet mod en kommende skriftlig eksamen og til dels rettet mod at forbedre elevernes generelle skriftlige kompetencer.
Materialer:
Oordnet.dk
Ordbogen.com
synonymet.dk
synonymbog.dk
https://da.bab.la/ordbog/engelsk-dansk/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Mellemkrigstiden
Periodelæsning med mellemkrigstidens litteratur, billedkunst og historie i fokus.
Eleverne skal gennem litteraturhistorisk og biografisk læsning stifte bekendtskab med mellemkrigstidens litteratur og billedkunst. Gennem forløbet vil eleverne blive introduceret til den litteraturhistoriske læsning af tekster og skal ved forløbets afslutning kunne genkende tidstypiske temaer i teksterne. En nykritisk og biografisk læsning vil også indgå i forløbet med det formål at eleverne skal kunne skelne mellem forskellige læsninger og tilgange til de enkelte tekster.
Eleverne bliver endvidere introduceret til den politiske og teknologiske udvikling i samfundet for at kunne anvende dette i læsningen af teksterne.
Grundbog: Litteraturens veje
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Retorik og spin
I dette forløb skal eleverne stifte bekendtskab med retorisk analyse af tekster med fokus på den politiske kommunikation.
Eleverne skal gennem forløbet introduceres til bl.a. appelformer, Toulmins argumentationsmodel og det retoriske pentagram.
Eleverne skal på baggrund af undervisningen kunne identificere argumenter, afsender/modtagerforhold og forholde sig kritisk til politisk kommunikation.
Bøger:
Grundbog i retorik
Det amerikanske præsidentvalg vil blive anvendt som case.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Gud taler ud - værklæsning
Holdet læser Jens Blenstrups roman "Gud taler ud".
Fokus på værkanalyse med nedslag i enkelte kapitler. Fokus på humor og ironi som værktøj til at fortælle historier.
Udover romanen ser holdet filmatiseringen af "Gud taler ud" med henblik på at lave en filmanalyse og en kort komparativ analyse af de to udlægninger af historien.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/20240519/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56449535130",
"T": "/lectio/20240519/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56449535130",
"H": "/lectio/20240519/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56449535130"
}