Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24
|
Institution
|
2023/24 - NEXT
|
Fag og niveau
|
Idehistorie B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
V2022 Ih/x (V2x Ih)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
01 Det nye verdensbillede
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
02 Forhistorisk tid
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
03 Fra Romerriget til Renæssance
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
04 Etik i historisk perspektiv
I forløbet undersøges fremkomsten af forskellige etiske teorier og deres forbindelse med de perioder, de udspringer af. Eleverne lærer at anvende teorierne til at lave en etisk analyse og til at reflektere over, hvordan man kan sammenligne resultaterne fra forskellige etiske analyser. Vi arbejdede også med begrundelsen for de etiske positioner samt deres styrker og svagheder. Forløbet peger frem mod DIO-opgaven, hvor eleverne skal lave en etisk analyse.
Forløbet er inddelt i fem blokke, hvor der blev præsenteret fire perioder og tre etiske positioner og en blok hvor eleverne lavede en etisk analyse af en moderne problemstilling:
1) Dydsetikken og dens udspring i græsk antik med fokus på Aristoteles og den græske polis.
2) Middelalderens etik, der kombinerer arven fra antikken med den stærke påvirkning fra kristendommen. Hovedfokus er på Thomas Aquinas' etik, som i høj grad ses som en kristen videreførelse af Aristoteles' dydsetik. Derfor har denne blok som den eneste ikke sin egen etiske position.
3) Pligtetikken og dens udspring i oplysningstiden med fokus på Kants pligtetik og dens vægt på almenmenneskelig fornuft.
4) Konsekvensetikken og dens udspring i industrialiseringen med fokus på Benthams handlingsutilitarisme og Mills regelutilitarisme.
5) I den sidste blok valgte eleverne selv en moderne etisk problemstilling og analyserede den med en eller flere af de etiske positioner i en skriftlig aflevering.
Materiale
Grundbog til filosofi, Kasper Larsen og Christoffer Boserup, 'Etik - hvordan skal vi handle?', Systime: https://filosofigrund.systime.dk/?id=121
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
05 Industrialiseringen og industrisamfundet
I dette forløb arbejder vi med industrialiseringen og industrisamfundet og kigger også fremad mod den igangværende klimakrise. Forløbet fokuserer på samfundets transformation og energiforbrug i perioden.
Første blok:
Vi begyndte med at undersøge industrialiseringen som et fænomen, især dens begyndelse i England. Vi diskuterede også, hvordan industrialiseringen som proces manifesterede sig forskelligt i tid og sted verden over. Eleverne blev opfordret til at udforske, hvad der igangsatte den industrielle revolution, ved at dykke ned i forskellige tekster, podcasts og andre materialer, de selv fandt relevante.
Anden blok:
Derefter bevægede vi os videre til industrialiseringens udvikling mod et fuldt udviklet industrisamfund, med særligt fokus på perioden efter 2. verdenskrig. Her var vores fokus teknologihistoriske metoder. Efter en kort introduktion til industrisamfundet, dykkede eleverne ned i tre metoder: ANT, LTS/STS og trekassemodellen. Eleverne præsenterede disse modeller for hinanden i matrixgrupper. I disse grupper valgte de en teknologihistorisk case fra industrisamfundet, analyserede casen ved hjælp af de tre metoder og diskuterede fordele og begrænsninger ved hver metode.
Materiale
'Den industrielle revolution', fra Politikens Verdenshistorie, Sven Skovmand, 2005
’Et nyt produktionssystem’, fra Skruen uden ende, Keld Nielsen m.fl. 1996
’Kul og kolonialisme gav England magt til at forandre hele verden’ fra Informations podcast 'Børn af solen' (2024) https://www.information.dk/2023/08/kul-kolonialisme-gav-england-magt-forandre-hele-verden?lst_tag(sidst besøg 16/5-2024)
Begæret drev den industrielle revolution og skabte klimaforandringernes år nul' (2024) https://www.information.dk/2023/08/kul-kolonialisme-gav-england-magt-forandre-hele-verden?lst_tag(sidst besøg 16/5-2024)
Skyggebjerg, Louise Karlskov ’ Tilgange til teknologihistorie’ (pdf., har tidligere været tilgængeligt på DTU’s hjemmeside): https://backend.orbit.dtu.dk/ws/portalfiles/portal/191906985/Nyhedsbrev_TilgangeTeknologihistorie.pdf (sidst besøg 16/5-2024)
’Aktør-netværk teori’ fra Pedersen, Alex Young m.fl. https://idehistorie.systime.dk/?id=177#c396
’Teknologihistoriske modeller’, Peter Ruby Schmidt, fra ideogteknologi.dk
’Trekassemodellen’, fra Menneskeskabt Andersen, Søren B. m.fl.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
06 DIO: Teknologietik
Dansk-idehistorieopgaven drejer sig omkring DBS (deep brain stimulation)-teknologien. I forløbet blev teknologietik præsenteret med fokus på Hans Jonas forsigtighedsprincip og Peter Kemps begreb om det uerstattelige.
Materiale
Teknologifilosofi, Karl Aage Kierkegaard: 'Holdninger til teknologien' (s. 37-55), samt 'Teknologietik' (s. 54-64), Systime 2005
Teknologi og filosofi - Teknologien og det moderne menneske, Mikkel Guldhammer Sparsø, Teknologietik - Behovet for en afstandsetik; Hans Jonas; Peter Kemp (s. 28-42), Systime 2013
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/20240519/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56449615615",
"T": "/lectio/20240519/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56449615615",
"H": "/lectio/20240519/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56449615615"
}