Holdet V2022 Ih/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24
Institution 2023/24 - NEXT
Fag og niveau Idehistorie B
Lærer(e)
Hold V2022 Ih/u (V2u Ih)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Introduktion: Det nye verdensbillede
Titel 2 Forløb#2 Forhistorisk tid
Titel 3 Forløb#3 Fra Mythos til Logos
Titel 4 Forløb#4 Projekt: Fra Romerriget til Renæsssancen
Titel 5 Forløb#5 Opdagelsesrejser; trekantshandel; koloni

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Introduktion: Det nye verdensbillede

Introforløb:

Idehistorie B introduceres  til eleverne under overskriften "Hvad er idéhistorie?" i de første moduler.

Som led i introduktionen til faget gennemgås caseeksemplet "Det nye verdensbillede" - overgangen fra det aristoteliske til det kopernikanske verdensbillede. Eleverne ser og analyserer filmen "Den Bevægede Jord".

Efterfølgende laver eleverne i grupper et oplæg om middelalderen og opfattelser af naturvidenskaben og astronomi. Vores hovedfokus i denne del af forløbet er naturvidenskaben i den islamiske verden. Her italesættes også begrebet etnocentrisk historieskrivning. Det mest markante faglige mål er her: - sammenligne udviklingen og brugen af ideer og teknologi på tværs af kulturer på forskellige niveauer, fra det lokale til det globale

Introforløbet afsluttes med en gennemgang af en kildetekst af Francis Bacon om naturvidenskaben.

Introduktionsforløbet indeholder alle tre ben i idéhistorie b faget, nemlig almen historie, idéhistorie og teknologihistorie.

"Den bevægede jord", dok. film, (2009), Lars Becker-Larsen (instr.)

"Det nye verdensbillede", i Sven Skovmand, 2003, Politikens Verdenshistorie

Uddrag fra Ole Keller, ”Middelalderens naturvidenskab – Europa og den arabiske verden”

https://mon.systime.dk/index.php?id=frontpage

Uddrag fra Søren B. Andersen et al. 2013, Menneskeskabt, Grundbog i teknologihistorie, Nyt Teknisk Forlag,

Francis Bacon, Om det nye redskab – induktion, af Novum Organum (1620) i Mikkel Guldhammer Sparsø, Teknologi og filosofi 1 • Teknologifilosofiens historie, Systime
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Projektarbejde - Eleverne udarbejder i grupper oplæg om det geo- og heliocentriske verdensbillede, den europæiske- og islamiske middelalder og opfattelsen af naturvidenskaben.
  • Formidling - Oplæg
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT - Digitale platforme til oplæg og vidensdeling. Samskrivning.
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 2 Forløb#2 Forhistorisk tid

Arbejde med forhistorisk tid og de første mennesker.

Eleverne stifter i dette forløb bekendtskab med perioden fra The Big Bang og frem til de første civilisationer (Flodkulturerne)

Eleverne introduceres til bl.a. metoderne og tilgangene Big History og Dyb Historie.

Peter Lund Madsen, 2012, "En kort introduktion til universets historie" i, Dr. Zukaroffs testamente. En bog om menneskehjernen, Gyldendal

Harari, Yuval, 2011, "chapter one: the cognitive revolution", i Sapiens, HarperCollins

Uddrag fra Søren B. Andersen et al. 2013, Menneskeskabt, Grundbog i teknologihistorie, Nyt Teknisk Forlag, "Mennesket som Agerbruger"

Om dyb historie, i Pedersen, Alex Young et al.(2018): Idéhistorie, Systime: Aarhus. https://idehistorie.systime.dk/?id=p1
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 3 Forløb#3 Fra Mythos til Logos

Græsk antik og flodkulturer.

I dette korte forløb på omkring 3-4 moduler stifter eleverne bekendtskab med overgangen fra Mythos til Logos, den græske antik, syllogismer og der trækkes paralleller til det naturvidenskabelige gennembrud samt tråde tilbage til fortidsmennesket og oldtiden.

Kernestof:
Astrid Holm, 1999, Den Første Filosofi, Systime, kap. 2 De Grundlæggende Spørgsmål.

Andersen, Søren B; Lundsgaard, Søren; Lund, Erik, 2013, Menneskeskabt, Nyt Teknisk Forlag, kap. 2. I begyndelsen var ordet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb#4 Projekt: Fra Romerriget til Renæsssancen

Opgave med perioden fra Antikken frem til Renæssancen - Romerriget til Renæssancen.

Eleverne arbejder med projekt over udvalgt emne

1. Romerne – hård og blød magt: Veni, vidi, vici!
2. Romerrigets sammenbrud: folkevandringer og et kristent Europa
3. Middelalder og korstogene
4. Den sorte død
5. Bogtrykkerkunsten og reformationen
6. Kina

Eleverne skal først aflevere en større skriftlig aflevering. Derefter forsvares opgaven mundtligt ved en præsentation med opponentgruppe.

Undervejs arbejdes der med formalia og opsætning af en opgave. Herunder arbejdes med kildekritik, kildereferencer og informationssøgning.

Kernestof:

ROMERNE - HÅRD OG BLØD MAGT

Andersen, Søren B; Lundsgaard,
Søren; Lund, Erik, 2013,
Menneskeskabt, Nyt Teknisk Forlag s. 71-97

Andersen, Søren Brunsholt, 2008, Sten er Magt: den romerske bys teknologi, Erhvervskolernes forlag,
København s. 5 & s. 30

Pedersen, Alex Young et al.(2018):
Idéhistorie, Systime: Aarhus.
https://idehistorie.systime.dk/?id=p1
60
- Kontekstuelle forklaringer
- Interne forklaringer
- Motiver

Til kildeanalyse:  

Frontin: Roms akvædukter  Sextus Julius Frontinus: De aquaeductu (ca. 90-100 e.v.t.) https://romerrigetshistorie.systime.dk
/?id=c359  

Aelius Aristides Theodorus: Hieroi Logoi (ca. 150 e.v.t.)
https://romerrigetshistorie.systime.dk
/?id=c362

Thomsen, Kapser, Historiefaglig arbejdsbog, systime  Grundlæggende kildebrug:
https://historiefagligarbejdsbog.systi
me.dk/?id=c404

ROMERRIGETS SAMMENBRUD: FOLKEVANDRINGER OG ET KRISTENT EUROPA

Bryld, Carl-Johan(2018): Verden før 1914 – i dansk perspektiv, Systime:Aarhus.
https://verdenfoer1914.systime.dk/ Følgende afsnit:
P298 ”Europa tager form 500-1000”
P352 ”Stabilisering og sammenbrud
285-476”
P366 ”Fra Rom til Konstantinopel”
P367 ”Kristendommens sejr” P368 ”Folkevandringerne opløser riget i vest”

Andersen, Søren B.; Lundsgaard,
Søren og Lund, Erik (2013)
Menneskeskabt – Grundbog i
Teknologihistorie, Nyt Teknisk
Forlag, s. 128-132

Polyb, Om romernes statsforfatning og Graccherne (133-107 f.v.t.), i Jesper Carlsen, Romerrigets historie – fremstillinger og kilder, Systime
https://romerrigetshistorie.systime.dk/?id=138#c242 & https://romerrigetshistorie.systime.dk/?id=134

KORSTOGE

Kilder:
Søndergaard, Britta Er
flygtningekrisen et forvarsel om Europas fald? 21.09.2015, Kristeligt Dagblad, (uddrag).

Gregor den Store. Uddrag fra Keller, Ole (2017): Middelalderens naturvidenskab – Europa og den arabiske verden, Systime: Aarhus.

Bryld, Carl-Johan(2018): Verden før 1914 – i dansk perspektiv, Systime:Aarhus.
https://verdenfoer1914.systime.dk/ P367: Ofringsattest fra Ægypten, 249.
P367: Af Kejser Theodosius den Stores religiøse lovgivning, 391.
Keller, Ole (2017): Middelalderens naturvidenskab – Europa og den arabiske verden, Systime: Aarhus https://mon.systime.dk/  
P121 ”Hvad er middelalderen? ”

Bryld, Carl-Johan (2018): Verden før 1914 – i dansk perspektiv, Systime:Aarhus.
https://verdenfoer1914.systime.dk/ Følgende afsnit:
P194 ”Europæisk middelalder 500-
1400”
P298 ”Europa tager form 500-1000”
P303 ”Samfundspyramiden” P183 ”Europa og Islam i middelalderen”
P375 ”Kalifatets ekspansion” P372 ”Korstogene – den kristne modoffensiv”
P378 ”De kristne i det hellige land”

Kilder:
Vasallen og lensherrens gensidige forpligtigelser, i H. og T. Prag (1998) Ridderliv, Gyldendal Uddannelse, s.49.

Le Goff, Jacques (2006)
Middelalderen for børn, uddrag om den mørke og lyse middelalder, i Knudsen, Sanne Stemann og
Danielsen, Kim Beck (2011) Middelalderen – historie, religion, litteratur og kunst, Systime, s.160.

https://verdenfoer1914.systime.dk/ P596 ”Urban d. 2 kalder til korstog, 1095” (læn jer meget gerne op ad arbejdsspørgsmålene nederst på siden).

Brix m.fl. (2004) Korstogene som kristen generobring, i Lars Peter Visti Hansen (2004) Korstogene –
idé og virkelighed, Systime, s.140141.
Bagge, Sverre (1984) Korstogene i et bredere perspektiv, i Lars Peter Visti Hansen (2004) Korstogene – idé og virkelighed, Systime, s.141.
Pedersen, Alex Young et al.(2018):
Idéhistorie, Systime: Aarhus.
https://idehistorie.systime.dk/?L=0   Følgende afsnit:
P134 ”Sygdom og sundhed”
P138 ”Den sorte død”

Bryld, Carl-Johan(2018): Verden før 1914 – i dansk perspektiv, Systime:Aarhus.
https://verdenfoer1914.systime.dk/ Følgende afsnit:
P312 ”Den sorte død”
P313 ”Reaktioner og følger”
P310 ”Europa i vækst”

Danmarkshistorien.dk,
Senmiddelalderen, 1340-1536:
https://danmarkshistorien.dk/perioder/ senmiddelalderen-1340-1536/

Analyseafsnittets kilder (læn jer
meget gerne op ad
arbejdsspørgsmålene nederst på siden):
https://idehistorie.systime.dk/?L=0
C281: ”Agimets tilståelse”

https://verdenfoer1914.systime.dk/ P207: ”Froissart om Flagellanterne og jøderne”

BOGTRYKKERKUNSTEN

Bryld, Carl-Johan(2018): Verden før 1914 – i dansk perspektiv, Systime:Aarhus.
https://verdenfoer1914.systime.dk/ Følgende afsnit:
P334 ”Luther spalter kirken” P393 ”Humanisternes bibelfortolkning”
P385 ”Den evangelisk-lutherske kirke”

Danmarkshistorien.dk, Bogtrykkets betydning for reformationens indførelse, ca. 1450-1536:
http://danmarkshistorien.dk/leksikonog-kilder/vis/materiale/bogtrykketsbetydning-for-reformationensindfoerelse-ca-1450-1536/

Nielsen, Henry; Jensen, Hans Siggaard; Nielsen, Kjeld, 2008, Skruen uden ende, Nyt Teknisk Forlag, København

Pedersen, Alex Young et al.(2018):
Idéhistorie, Systime: Aarhus.
https://idehistorie.systime.dk/?L=0   Følgende afsnit:
Kontekstualisme: c416

Analyseafsnittets kilde (læn jer
meget gerne op ad
arbejdsspørgsmålene nederst på siden):
https://verdenfoer1914.systime.dk/in dex.php?id=167&L=0&q=p167
P167: ”Martin Luthers 95 teser,
1517”   

KINA

Andersen, Søren B; Lundsgaard,
Søren; Lund, Erik, 2013,
Menneskeskabt, Nyt Teknisk Forlag s. 103-106; 108-111; 116-120

I Bryld, Claus-Johan,
Civilisationernes Verdenshistorie:
Vesten, Mellemøsten og Kina efter
1500, Systime

Kinas videnskab og teknologi:
https://civilisationernesverdenshistori e.systime.dk/?id=c436

Det kinesiske eksamenssystem:  
https://civilisationernesverdenshistori e.systime.dk/?id=p259  

Kina og de oversøiske lande:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb#5 Opdagelsesrejser; trekantshandel; koloni

Faglige mål:
̶ redegøre for væsentlige idéhistoriske og teknologihistoriske udviklingslinjer og begivenheder fra oldtiden til i dag
̶ analysere udvalgte historiske, kulturelle, samfunds- og vidensmæssige omstændigheder for teknologisk innovation, herunder vekselvirkning med naturen  
̶ analysere samspillet mellem ideer, teknologier, natur og samfund, herunder betydningen for den menneskelige eksistens
̶ analysere konkrete faglige problemstillinger under inddragelse af forskelligartet historisk materiale  
̶ diskutere aktuelle problemstillinger med udgangspunkt i fagets perspektiver, herunder reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende  
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag (hvis filmen ”Ambassadøren” inddrages i dansk)
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder

- https://historieportalen.gyldendal.dk/forloeb/europaeisk_ekspansion/kapitel-1/kapitler/de_store_opdagelsesrejser

- https://historieportalen.gyldendal.dk/forloeb/europaeisk_ekspansion/kapitel-1/kapitler/spanien_og_portugal.aspx

- Skibstyper i ”Menneskeskabt s. 151-157

- Peter Frankopan, Silkevejene – en ny verdenshistorie, Kristeligt Dagblads Forlag 2017
Columbus: mødet med den anden kultur ”Silkevejene” s. 276-283
Betydningen for Europa: ”Silkevejene” s. 288-289
Vasco da Gama: s ”Silkevejene” s. 292-296

Diverse tekster i HistorieLab – Nationalt Videncenter for Historie- og Kulturarvsformidling, DA DANMARK VAR
EN SLAVENATION

Dokumentar film, Danmarks tabte paradis - De Vestindiske Øer, 56 min, TV-optagelse, tv dato 25-03-2017. Hentet på CFU.

- med udgangspunkt i dokumentaren Danmarks tabte paradis og materiale fra Da Danmark var en slavenation skriver eleverne en tale til Statsministeren om hvorvidt man skal undskylde Danmarks koloniale fortid.


arbejde med Edward Saids orientalismebegreb og postkolonialisme
https://historiefagligarbejdsbog.systime.dk/index.php?id=311

https://www.youtube.com/watch?v=bZiyXEF1Aas&fbclid=IwAR3xl9_XisG79xQVMggMe4IoM8Yl1bobm3CDMnuBgUJufnotQdfQuIdJF-s

Casearbejde:
• Lille Per https://www.youtube.com/watch?v=XbRnVcC8Qek  
• ”Tintin i Congo”
• ”Elefantens vuggevise” (den gamle version)
• ”Jeg har set en rigtig negermand” https://www.youtube.com/watch?v=LDrzKBM73yc + https://www.facebook.com/DRNyheder/videos/jeg-har-set-en-rigtig-negermand-sang-lille-bo-for-%C3%A5rtier-tilbage-i-en-sportsrepo/1197599336957255/
• Interview med Karen Blixen https://afrikashistorie.systime.dk/?id=p207 (man kunne også finde citater i enten ”Den afrikanske farm” eller ”Skygger paa græsset”.
• Dansk opfattelse af de sortes karaktertræk: https://afrikashistorie.systime.dk/?id=p209
• Uddrag af Joseph Conrad ”Heart of Darkness” (1899)
• Mickey Mouse and the boy Thursday: https://archive.org/details/MickeyMouseAndBoyThursday/page/n5  
• White Savior Narrative: https://en.wikipedia.org/wiki/White_savior_narrative_in_film


Supplerende stof:
Crash course - Opdagelsesrejsende intro (Zhenge He, Vasco Da Gama og Colombus): https://www.youtube.com/watch?v=NjEGncridoQ&list=PLBDA2E52FB1EF80C9&index=21
Crash course world history, nr. 35, “Imperialism”: https://www.youtube.com/watch?v=alJaltUmrGo
Alternativt om slavehandel: https://www.youtube.com/watch?v=dnV_MTFEGIY&index=24&list=PLBDA2E52FB1EF80C9

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer