2023/24 - NEXT - Vibenshus Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
2023/24 - NEXT - Vibenshus Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet V2022 FY/x - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2023/24
Institution
2023/24 - NEXT
Fag og niveau
Fysik A
Lærer(e)
Hold
V2022 FY/x (
V1x FY
,
V2x FY
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Energi
Titel 2
Lysets Bølgeegenskaber
Titel 3
Lysets partikelegenskaber
Titel 4
Mere om kræfter
Titel 5
Elektriske kredsløb, spændingskilder og E-felter
Titel 6
Bevægelse
Titel 7
Bevarelse af impuls og mekanisk energi
Titel 8
Grundlæggende termodynamik
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Energi
Energi
̶ energi og energiomsætning samt effekt og nyttevirkning
̶ indre energi og energiforhold ved temperatur- og faseændringer
̶ termisk ligevægt og kalorimetri
Forsøg:
Bestemmelse af is' specifikke smeltevarme (dokumenteres i rapport)
Litteratur: Orbit B htx/eux, kapitel 2, afsnit 2.1-2.9, ca. 30 normalsider.
https://orbithtxb.systime.dk/?id=519
Indhold
Kernestof:
https://physlets.org/tracker/
Vi har indtil videre kigget på omdannelse mellem kinetisk og potentiel energi. Den formel vi har brugt for potentiel energi gælder dog kun for meget små højder. Vi slutter af med at kigge på hvad der sker for meget store højder!
Læs om specifik varmekapacitet og løs de første to opgaver i afsnittet. https://orbithtxb.systime.dk/?id=538
Vi skal kigge på jeres resultater fra det semi-induktive forsøg om blanding af ting med forskellige temperaturer. Lektien til i dag er lige at kigge på jeres egen aflevering, da det er noget tid siden I lavede forsøget. Så snakker vi lidt om hvordan
Kig på afsnittet om smelte- og fordampningsvarme og løs opgave 2.8.1: https://orbithtxb.systime.dk/?id=543
Vi regner nogle opgaver med varmekapacitet, smeltevarme og fordampningsvarme.
I timen laver vi vores første eksamenopgave !!!
Kapitelopgave 2.2 https://orbithtxb.systime.dk/?id=591
Vi gennemgår den eksamensopgave vi løst lige inden jul. Det kan være en god idé lige at kigge på opgaven og sin løsning igen.
Vi mødes i fysiklokalet
kalorimeter3.csv
Arbejd selv, mere info følger.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Lysets Bølgeegenskaber
Bølger
̶ grundlæggende egenskaber ved bølger: bølgelængde, frekvens, udbredelsesfart og interferens
̶ lys som bølger, herunder det optiske gitter og brydningsfænomener
̶ det elektromagnetiske spektrum
Forsøg: Brydning i prisme samt afbøjning i gitter (dokumenteres med rapport)
Litteratur: Orbit B htx/eux, Kapitel 5, ca. 50 normalsider.
Indhold
Kernestof:
Vi begynder på lysets bølgeegenskaber (og lidt om andre bølger). Man kan evt. kigge i afsnit 5.1, 5.2 og 5.3 på forhånd: https://orbithtxb.systime.dk/?id=650
Færdiggør opgave 5.1.1, 5.2.1 og 5.3.1https://orbithtxb.systime.dk/?id=650
I lektionen laver vi opgaverne i afsnit 5.4: https://orbithtxb.systime.dk/?id=653Og når nok også at snakke lidt om brydning: https://orbithtxb.systime.dk/?id=655
Jeg er eksamensvagt, så der er arbejd selv.I skal:Kigge på min vedhæftede løsning af opgave 5.6.1 og sammenlign med jeres egen. Løsning Opgave 5.6.1.docx Løs opgave 5.6.2.Kig på beviset for brydningsloven ( vi gennemgår næste uge): https://orbithtxb.
Løs opgave 5.6.1 i afsnittet om brydning (brug tabellen med brydningsindekser): https://orbithtxb.systime.dk/?id=655
Hvis I ikke nåede det i fredags:
Vi kigger lige på opgaven, og så starter vi på afleveringen om farvespredning.
Færdiggør opg. 5.7.4
Vi starter med en lille opgave hvor I skal bruge simulationen til at overveje hvordan bølgelængde og afstand mellem spalter påvirker vinklen af afbøjning.
Hvis du vil forberede dig lidt, kan du læse om afbøjning i optisk gitter: https://orbithtxb.systime.dk/?id=657
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Lysets partikelegenskaber
Atomfysik
̶ atomers og atomkerners opbygning
̶ fotoners energi, atomare systemers emission og absorption af stråling
̶ spektre, herunder hydrogenatomets spektrum
Litteratur: Orbit B htx/eux, Kapitel 6, afsnit 6.1-6.5. ca. 20 normalsider.
https://orbithtxb.systime.dk/?id=584
Indhold
Kernestof:
Opgave der løses i timen:
Her er i øvrigt min præsentation fra i tirsdags.
Læs afsnit 6.4 og løs opg. 6.4.1 (hvis man ikke nåede det i tirsdags).
1 Opgavebeskrivelse til elever (print A4 papir).pdf
Vi mødes i fysiklokalet
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Mere om kræfter
Gravitation, normal, gnidning, snor, fjeder, luftmodstand.
Afleveringer:
o Journal gnidning (3 ETM)
o Regneopgaver (4 ETU)
Forsøg:
-Gnidning vandret og på skråplan, statisk og dynamisk.
-Bestemmelse af snorkrafter vha. elastiske snore.
-Bestemmelse af formfaktor (luftmodstand).
Indhold
Kernestof:
Vi snakker om kræfter. I har mødt kræfter fx i grundforløbet og forløbet om opdrift.
Snorkræfter
Vi kigger lidt på fjederkraft (igen, da I jo har haft om det i grundforløbet. Vi kan bruge det i kombination med snorkræfter.
Vi mødes i fysiklokalet
Gnidningskraft.
Fysikjournal Gnidningskraft.pdf
Forsøg om gnidningskraft. Vi mødes i fysiklokalet.
Arbejdsspørgsmål.
Luftmodstand og bevægelse med konstant hastighed.
Den sidste kraft i denne omgang:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Elektriske kredsløb, spændingskilder og E-felter
Afleveringer:
o Journal elektriske kredsløb (2 ETM)
o Journal batteri (2 ETM)
o Regneopgaver (4 ETU)
o Studieretningscase om kondensatorer
Forsøg:
Indhold
Kernestof:
Vi kigger på resistivitet, læs evt. afs. 4.9: https://orbithtxb.systime.dk/?id=555
Vi mødes i fysiklokalet og laver forsøg om Joules Lov, se evt. afs. 4.10: https://orbithtxb.systime.dk/?id=557
Eksamensopgave temperaturafhængig resistans.docx
Vi mødes i fysiklokalet. Læs evt. om vekselstrøm: https://orbithtxb.systime.dk/?id=560 og transformatorer: https://orbithtxb.systime.dk/?id=608
Vi laver forsøg hvor vi undersøger modellen for en strømkilde (batteri). Mødes i fysiklokalet.
Fysikopgaver Vekselstrøm.docx
Læs lidt om trefasevekselstrøm: https://orbithtxb.systime.dk/?id=561
Program:
Fysik eksamensopgave elektrisk hegn.pdf
Først quizzer vi:
Vi starter på elektriske felter. Læs evt. afsnit 3.1-3.3 i Orbit A:
https://orbithtxa.systime.dk/?id=335#c3402
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 34
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Bevægelse
Konstant hastighed, konstant acceleration, skråt kast.
Afleveringer:
o Rapport skråt kast (4 ETM)
o Regneopgaver (4 ETU)
Forsøg:
-Kanonskud.
-Undersøgelse af luftmodstand på kanonkugle.
Indhold
Kernestof:
Vi går i gang med bevægelse, og det er af typerne "konstant hastighed" samt "konstant acceleration". Det meste er ret intuitivt, men hvis man skulle få brug for at læse op på det, så er det afsnit 7.1-7.7 i Orbit B: 7. Mekanik - Bevægelse | Orbit B h
Note til os! Vi skal huske at danne grupper til seje fysik-blokdags-emner.
Note til os! Vi skal huske at danne grupper til seje fysik-blokdags-emner, hvis vi glemte det i torsdags.
Præsentationer af regneopgaver
Det går bare derudaf med mekanik! Vi kan lige så godt springe videre til lidt om cirkelbevægelser.
Vi mødes i festsalen
Jeg har barn syg i dag, se besked på Teams og opgave her på lectio.
!!!Udskudt!!!: Seje blokdags-præsentationer.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 31
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Bevarelse af impuls og mekanisk energi
Kræfters arbejde, kinetisk energi, potentiel energi, impuls, bevarelse af disse størrelser, elastisk stød, fuldstændigt uelastisk stød.
Afleveringer:
o Journal (3 ETM)
o Regneopgaver (4 ETU)
Forsøg:
Fjederkanon.
Sammenstød med biler (pasco-cars).
Indhold
Kernestof:
I dag kigger vi på noget med en racerbil der drejer, og måske også noget med en rutschebane der laver et loop.
luffield og copse.png
image.png
Færdiggør opgaverne 9.7.2 og 9.7.4 i Orbit B.
Man kan derudover også vælge at læse lidt om stød og impuls i afsnit 12.1 + 12.2 + 12.3
Løs opgaverne 12.3.1 og 12.3.2 i orbit A. Her er en lille recap af det vi lavede sidst:
Virtuel undervisning på Teams
Løs opgaverne 3.5.2 og 3.5.3
Vi mødes i fysiklokalet
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Grundlæggende termodynamik
Termodynamik
̶ idealgasloven og gassers densitet
̶ gassers arbejde, termodynamikkens første og anden hovedsætning
̶ termodynamiske kredsprocesser, herunder virkningsgrad og effektfaktor
Aflevering:
o Videoaflevering (2 ETM)
Indhold
Kernestof:
Plan
Vi starter med at gennemgå opgaverne 4.5.1 og 4.5.2.
I timen løser vi Kapitelopgave 3.4: Kapitelopgaver: Kap. 3 Termodynamik | Orbit B htx/eux (systime.dk)
Vi mødes i fysiklokalet.
Usikkerhedsberegninger_i_fysik.pdf
Vi kigger på de tre termiske processer: isokor, isobar og isoterm. Læs evt. om dem i afsnit 4.7, 4.8 og 4.9 (vi gennemgår også teori på tavle)
Så skal vi til den sejeste af de termodynamiske processer... den lynhurtige adiabat!
Ballonoppumpning.docx
194057_data_opg6 (6).xlsx
Færdiggør opgaverne 4.10.1 og 4.10.2, som vi arbejdede på tirsdag. 4.10 Adiabatisk proces | Orbit A htx (systime.dk)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
Log ind
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/20240519/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56449648329", "T": "/lectio/20240519/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56449648329", "H": "/lectio/20240519/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56449648329" }