Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24
|
Institution
|
2023/24 - NEXT
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
V2022 MA/u (V2u MA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Differentialregning og funktionsanalyse
Forløbet handler om at introducere følgende begreber og at bruge dem til at analysere problem (dvs. matematiske funktioner og modeller).
differentialkvotient;
differenskvotient, overgang fra sekant til tangent,
begreberne grænseværdi,
kontinuitet,
differentiabilitet samt definition og fortolkning af differentialkvotient,
tangentligning,
væksthastighed,
differentialkvotientens sammenhæng med monotoniforhold, ekstrema og optimering
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Ugeseddel45.pdf
-
Læs 9.1, 9.2 og 9.3 i Mat B
-
Vi skal alle samme deltage georg mohr konkurrence i dag.
-
Hej gutter, pga. sygdom nåede jeg ikke at udkomme en ugeseddel som sædvanligt, men det kommer senere. Vi skal kigge på afsnit 9.5.1 og 9.5.2 https://matbhtx.systime.dk/?id=1455, som fortæller os hvordan vi kan få funktioners afledede funktioner. Det
-
Vi fortsætter med differentiabilitet af forskellige funktioner og lave en plan for vores projektopgave.
-
Vi beviser "Differentiation af en sum af funktioner" https://matbhtx.systime.dk/?id=1454. Vi skal også finde maximum og minimum af funktioner https://matbhtx.systime.dk/?id=1350
-
Jeg får 1.tilsyn til mit pædagogikum. I skal selv arbejde på projektopgaven.
-
Vi skal lave en bevis til og færdiggør projektopgave. I må meget gerne læse "Differentiation af en sum" https://bevissamling.systime.dk/?id=326For dem, der vil lave nogle rigtige differentialeregninger, kan i lave øvelse 707, 708 og 709 i https://gym
-
Funktionsanalyse.docx
-
Vi opsummere og repetere funktionsanlayse ved at bruge skabelonen Funktionsanalyse.docx
-
Vi dækker noget hule i trigonometriske funktioner "den udvidede trigonometriske funktioner", samt tan(x). Læs mat B 8.14.7 og 8.14.10
-
Lav opgave 8.64 færdig og i skal lave 8.65 UDEN at aflæse fra grafen.
-
Læs de 3 eksempler (8.71, 8.72, 8.73) i 8.13.3 Opstilling af funktionsforskrift https://matbhtx.systime.dk/?id=1409.
-
Læs 9.5.1 Elementære funktioners afledede funktioner og 9.5.2 Regneregler for differentiable funktioner
-
Læs tangentens ligning https://matbhtx.systime.dk/?id=1349
-
Vi skal lave flere opgaver vedr. differentialregninge. Vi sætter fokus på "division reglen" og "Kædereglen" som står i https://matbhtx.systime.dk/?id=1454.
-
Vi gennemgår Bevis: Differentiation af sammensatte funktioner. dvs. kædereglen. Læs i https://matbhtx.systime.dk/?id=1454,
-
Jeg er på pg kursus derfor i skal arbejde selv på projektopgaven.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
41 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Integralregning
integralregning;
integrationsprøven, stamfunktion, bestemte og ubestemte integraler,
anvendelse af regneregler for integration af sum, differens og funktion
multipliceret med konstant,
areal- og volumenberegninger, kurvelængde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
53 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/20240519/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56449766038",
"T": "/lectio/20240519/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56449766038",
"H": "/lectio/20240519/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56449766038"
}