Holdet V2022 BT/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2023/24
Institution 2023/24 - NEXT
Fag og niveau Bioteknologi A
Lærer(e)
Hold V2022 BT/u (V1u BT, V2u BT)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hospitalet aka fysiologi
Titel 2 Sexologi
Titel 3 Mikrobiologi og immunforsvaret
Titel 4 Fra bang to baby
Titel 5 Gummistøvle økologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hospitalet aka fysiologi

Modul 1 (2lek.) : Intro til kroppens opbygning - intro til forskellige organsystemet
Modul 2 (2lek.): Åndedrætssystemet og lunger- CASE KOL
Modul 3 (2lek.): Blodkredsløbet- CASE Blodprop
Modul 4(2lek.): Muskler- CASE doping
modul 5 (2 lek.) : immunforsvaret (antistoffer) det specifikke og kort det uspecifikke 
modul 6 (2 lekt.) : øvelse ELISA
Modul 7 (2lek.): Nervesystemet- CASE Creuts feldt jacobs
Modul 8 (2lek.): Kondition CASE EPO
Modul 9: (2 lektioner.) 3 grupper. Biptest, steptest og fysiologiske målinger
Mondul 10 (2 lektioner). opsamling og fælles journalskrivning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 57 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Sexologi

Faglige mål:
-anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af biologiske og bioteknologiske problemstillinger
-tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet, værksteder og i felten under hensyntagen til sikkerhed, og til risikomomenter ved arbejde med biologisk materiale
-bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
-analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig teori, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
-analysere, vurdere og perspektivere bioteknologiske metoder inden for udvalgte områder som biologisk produktion, miljø, medicin og sundhed

Kernestof:
-fysiologi: forplantning, (fordøjelse, åndedrætssystem, blodkredsløb, muskler, immunforsvar, nervesystem og) hormonel regulering
-mikrobiologi: vækst, vækstmodeller, vækstfaktorer
-virus: opbygning og formering

Supplerende stof:
̶ ny forskning og nye bioteknologiske metoder
̶ bioetik.
- sundhed, sygdom og medicin

Øvelser.
Ægløsningstest
Beskyttelse imod kønssygdomme
Forsøg med sæd
Film: Menstruationscyklussen

Ekstra: Artikkel: Gammel viden om sædceller er tilsyneladende forkert. De svømmer ikke som ål, men som addere.
Youtube: Forskellige film og klip fra YouTube. DR program: Din geniale krop- barndommen. Artikel: Er det etisk problematisk at redigere i menneskers gener. Jeopardy om kønssygdomme og prævention. Kemiluppen

Fokusområder:
Kønsorganernes opbygning, hormoner, hormonsystemer, menstruationscyklussen, regulering af mandlige kønshormoner, befrugtning, fosterudvikling, fødsels, amning, DNA diagnostik, kønssygdomme, prævention, virus, ufrivillig barnløs, hormonforstyrrende stoffer, kunstig befrugtning.

Undervisningen er delvist virtuel.

Omfang:
1. Kønsorganernes opbygning og funktion (0,5) https://biologibogen.systime.dk/?id=p461&L=0
2. De mandlige kønsorganer (1,9) https://biologibogen.systime.dk/?id=p464
3. De kvindelige kønsorganer (1,4) https://biologibogen.systime.dk/?id=p465
4. Hormonsystemet (0,4) https://grundbogibioteknologi1htx.systime.dk/?id=p162
5. Hormonetyper (1,4) https://grundbogibioteknologi1htx.systime.dk/?id=p163
6. Reguleringsmekanismer (1,3)https://grundbogibioteknologi1htx.systime.dk/?id=p164
7. Kønsorganer (1,5) https://grundbogibioteknologi1htx.systime.dk/?id=p165
8. Samleje, befrugtning og fosterudvikling (2,9) https://biologibogen.systime.dk/?id=p467&L=0
9. TV: https://www.dr.dk/drtv/se/din-geniale-krop_-barndommen_52801
8. Fødsel og amning (1) https://biologibogen.systime.dk/?id=p473
9. Fosterdiagnostik (0,9) https://biologibogen.systime.dk/?id=p468
10. Fosterdiagnostik etiske råd (ca. 2) https://www.etiskraad.dk/etiske-temaer/assisteret-reproduktion/undervisning-til-grundskolen/oenskebarn/tekster/fosterdiagnostik
11. DNA diagnostik (2) https://biologiiudvikling.ibog.nucleus.dk/?id=p248
12. Kønssygdomme (0,6) https://biologibogen.systime.dk/?id=p483
13. Prævention (0,6) https://biologibogen.systime.dk/?id=p474
14. Virus (1,2) https://grundbogibioteknologi1htx.systime.dk/?id=p150
15. sex og samfund prævention https://www.sexogsamfund.dk/viden/praevention
16. Ufrivillig barnløs (0,6) https://biologibogen.systime.dk/?id=p490
17. Hormoneforstyrrende stoffer (1,7) https://biologibogen.systime.dk/?id=p491
18. Kunstig befrugtning (0,4) https://biologibogen.systime.dk/?id=p492
19. Insemination (0,4) https://biologibogen.systime.dk/?id=p493
20. Reagensglasbefrugtning (1,8) https://biologibogen.systime.dk/?id=p494

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Bioteknologi 4 23-05-2023
Bioteknologi 1 17-09-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Mikrobiologi og immunforsvaret

Faglige mål:
-anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af biologiske og bioteknologiske problemstillinger
-analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig teori, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
-demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder  
-analysere, vurdere og perspektivere bioteknologiske metoder inden for udvalgte områder som biologisk produktion, miljø, medicin og sundhed   
-demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof:
- mikrobiologi: vækst, vækstmodeller, vækstfaktorer
- virus: opbygning og formering
- fysiologi: immunforsvar

Supplerende:
- sundhed, sygdom og medicin
- bioteknologisk anvendelse af både virus, mikroorganismer, planter og dyr

Fokus: mikroorganismer, prokaryot vs eukaryot, slægtskab, Forskellige cases: fx barselsfeber og kødædenden bakterier (dokumentar fra dr), vækst, vækstfaktorer, logistisk vækst, vækst i cellekulturer, virus, infektionssygdomme, epidemiet og pandemier, virusser og deres genom, bakterie infektioner, infektioner og implanter, vacciner, immunsystemet, det uspecifikke immunsystem, det specifikke immunsystem, antistoffer ELISA,

Forsøg:
ELISA
Mikrobiologi antibiotika
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
CV 05-10-2023
Bioteknologi 2- GMO 29-10-2023
Bioteknologi 3 19-11-2023
Bioteknologi 4 kønssygdomme 10-12-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Fra bang to baby

Faglige mål:
-demonstrere viden om fagets identitet og metoder
-demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af biologiske og bioteknologiske problemstillinger
-analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig teori, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation


Kernestof:
-̶ genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, replikation, proteinsyntese, mutation, mitose, meiose, genregulering og anvendt bioinformatik
̶ evolutionsteori: biologisk variation og selektion

Fokus: Proteinsyntesen, cellevækst -og delinger, meiose, mitose, kromosomer, mutationer, nedarvning (recessiv, dominant  og kønsbundet), mendels genetik, krydsningsskemaer, stamtræsanalyser, blodtype, stamceller, populations genetik, menneskets genom, epigenetik, evolutionen (herunder bl.a. naturlig selektion, survival of the fittest, biologisk variation, hvor stammer vi fra, forskning fra Eske Willerslev)


Øvelser: Blodtypebestemmelse
Øvelser: Naturlig selektion
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Bioteknologi 5 journal bakterier 21-01-2024
Evolutionen survival of the fittest 02-02-2024
Bioteknologi 6 blottype 11-02-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Gummistøvle økologi

Faglige mål:
-anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af biologiske og bioteknologiske problemstillinger
-tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet, værksteder og i felten under hensyntagen til sikkerhed, og til risikomomenter ved arbejde med biologisk materiale
-bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
-analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig teori, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
-gennemføre, vurdere og dokumentere beregninger ved behandling af problemstillinger med biokemisk og biologisk indhold
-formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om biologiske og bioteknologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
-demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof:
-økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme og produktion, C- og N-kredsløb og biodiversitet
-toksikologi
-(eksperimentelle metoder: celledyrkning, PCR, elektroforese, DNA-sekventering, ELISA, spektrofotometri, chromatografi, arbejdsfysiologiske målinger), bestemmelse af netto- og bruttoproduktion.

Omfang:
1. Økosystemer (0,9) https://biologibogenc.systime.dk/?id=p473
2. Abiotiske og biotiske faktorer (0,7) https://biologibogenc.systime.dk/?id=p658
3. Konkurrence og naturlig selektion (2,5) https://biologibogenc.systime.dk/?id=p659
4. Energistrømme (1,3) https://biologibogenc.systime.dk/?id=p660
5. Vækst (1) https://biologibogenc.systime.dk/?id=p661
6. Primærproduktion (0,4) https://biologibogenc.systime.dk/?id=p490
7. Energistrømme (2,5) https://grundbogibioteknologi1htx.systime.dk/?id=p206
8. Fødekæder (2,1) https://biologibogenc.systime.dk/?id=p662
9. Stofkredsløb(1,6)  https://biologibogenc.systime.dk/?id=p492
10. Stofkredslønb og sammenspil mellem arter (5,3) https://grundbogibioteknologi1htx.systime.dk/?id=p207
11. Biodiversitet (2,9)https://grundbogibioteknologi1htx.systime.dk/?id=p209
12. Fotosyntesens biokemi (6,2) https://bioteknologi.systime.dk/?id=p435
13: Søen (0,3) https://biologibogen.systime.dk/?id=p604
14. Oligotrofe og eutrofe søer (1,1) https://biologibogen.systime.dk/?id=p605
15. Årets gang i søen (1,8) https://biologibogen.systime.dk/?id=p607
16. Livet i søen (1,8) https://biologibogen.systime.dk/?id=p608
17. Søens succession (0,6)  https://biologibogen.systime.dk/?id=p609
18. Forurening af søen (0,9) https://biologibogen.systime.dk/?id=p610
19. Søresrarurering (1,8) https://biologibogen.systime.dk/?id=p611

Øvelser:
1. Andemad
Demoforsøg: Fotosyntese og respiration
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer