Holdet V2023 En/p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24
Institution 2023/24 - NEXT
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e)
Hold V2023 En/p (V1p En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Energy, climate change, and cli-fi
Titel 2 Forløb#2 The UK

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Energy, climate change, and cli-fi

Forløb om klimaforandringer og grønnere energikilder.  
Vi fokuserer på politik, retorik og aktivisme, men også dokumentargenren.

Faglige mål:

- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien, USA og andre engelsksprogede regioner med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om teknologiske, naturvidenskabelige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
- orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:

- Diverse kapitler fra Albeck, Susann & Inge Jacobsen. 2020. Climate action - challenges of change. https://climateaction.systime.dk/?id=1
- David Attenborough: A Life on Our Planet (2020), Alastair Fothergill Jonathan Hughes, Keith Scholey (dir.), Netflix, 1h 23m
- NPR, 2019. Transcript: “Greta Thunberg’s Speech At The U.N. Climate Action Summit.” https://www.npr.org/2019/09/23/763452863/transcript-greta-thunbergs-speech-at-the-u-n-climate-action-summit
- Østergaard, Trine. 2023. “Rhetoric - the art of speaking” fra The English Handbook. https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=146

Supplerende stof


Omfang
Ca. 30 sider


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
A life on our planet review 26-11-2023
Speech work Jan 11. 11-01-2024
Climate speech (uden ret) 14-01-2024
Work sheet: Time capsule found on a dead planet 18-01-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Forløb#2 The UK

Forløb om Storbritannien og UK. Fokus har været på Four Nations, det britiske imperium, det britiske politiske system, klassesystem samt Brexit. Dertil kommer et fokus på britisk litteratur under Victoriatidens England.

Kernestof:

The Political System and the UK:

“How the United Kingdom is governed”, in C. Plougheld (red.) Britain Past and Present, Systime, 2008

“Four nations” in E. Sharman,  Across Cultures, Longman 2005

”The United Kingdom”, i Vadman, Ole et. al. (2014), Being British, Gyldendal, København

Country and People, in O'Driscoll, 1995, Britain: The country and its people: An introduction for learners of English. Oxford University Press

The British Empire:

“British empire and the manufacturer of the world”, in J.K. Petersen (red.) The Voice of the People, Gyldendal, 1999

George Orwell (1936) “Shooting an Elephant”, in E. Rosenvold, Passwords, Systime, 2005

“Where the sun never sets”, in J.K. Petersen (red.) The Voice of the People, Gyldendal, 1999

Contemporary Britain:

“Are you a precariat, new affluent worker or elite? Daily Mail artikel og BBC test: http://www.dailymail.co.uk/news/article-2303333/Great-British-Class-Survey-reveals-UK-7-social-classes-Are-precariat-new-affluent-worker-elite.html (04.04.14)

Larry Elliot: Brexit is a rejection of globalisation (2016), in The Guardian, 26 June 2016 - URL: https://woe.systime.dk/index.php?id=280 (22-05-2018)

But did they buy their own furniture, The Economist August 12, 2006, in What's up, Britain?Flensted, Ruth et. al., 2008, Landeområde Storbritannien

Supplerende stof

Kapitler  vedr. Wales, Scotland og Nordirland in J.K. Petersen (red.) The Voice of the People, Gyldendal, 1999

Gruppepræsentationer om det britiske politiske system samt om the Four Nations

Monty Python: Working class playwright URL: https://www.youtube.com/watch?v=D8gov2D7Yqg (22-05-2018)


Undervisningsforløbet skal lære eleverne at:

Anvende et bredt og varieret ordforråd om almene emner i kombination med indlæring af grammatiske grundregler.
-     Anvende en grundviden om historiske, kulturelle, samfundsmæssige og teknologiske forhold i sprogområdet til perspektivering af aktuelle forhold
- Anvende en grundviden om det engelske sprogs opbygning
      og grammatik til sproglig analyse, tekstforståelse og formidling.
- Redegøre for og deltage i samtale på engelsk om dagligdags, samfundsmæssige, teknologiske og naturvidenskabelige emner.
- Anvende et grundlæggende ordforråd om tekniske, teknologiske
      og naturvidenskabelige emner.
- Anvende relevante, herunder informationsteknologiske
redskaber til præsentation af tekniske, teknologiske og naturvidenskabelige emner og til erhvervelse og kritisk
              vurdering af ny viden om sprogområdet og den internationale verden.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde