Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24
|
Institution
|
2023/24 - NEXT
|
Fag og niveau
|
Teknologi B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
V2023 Ti/p (V1p Ti)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Fokus og koncentration i undervisningen
Et tematisk forløb med fokus på koncentration i undervisningen.
Omfatter følgende kernestof områder:
• Indsamle og udvælge information med udgangspunkt i en problemformulering.
• Analysere og dokumentere problemet, herunder problemets årsager og konsekvenser.
• Udfærdige en problemanalyse med korrekt angivelse af kilder.
• Anvende metoder til idéudvikling og udvælge en idé/løsning.
• Fremlægge gruppens resultater med sproglig præcision og overblik.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Problemanalyse
|
24-11-2023
|
Genaflevering af problemanalyse
|
05-12-2023
|
Beskrivelse af den valgte idé
|
11-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Sund snack
Forløb med fokus på udvikling af en snack-to-go. Tilrettelagt som et projektforløb, hvor eleverne har arbejdet med nedenstående faglige mål og kernestof. Forløbet er afsluttet med aflevering af en rapport og efterfølgende mundtlig præsentation.
Faglige mål:
– analysere og dokumentere en samfundsmæssig problemstilling og anvende metode til systematisk produktudvikling, hvor samspillet mellem konstruktion, produktion og markedsføring integreres til udvikling af et produkt, der bidrager til problemets løsning
– gennemføre mindre empiriske undersøgelser, der dokumenterer en problemstilling
– anvende metoder til idéudvikling i forbindelse med udvikling af produkter
– anvende professionelle værktøjer og metoder, arbejde sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt ved fremstilling af produkter i skolens værksteder og laboratorier, fremstille produkter af god kvalitet og vurdere og dokumentere kvaliteten af produktet
– anvende og redegøre for relevant naturvidenskabelig viden i en teknologisk sammenhæng og i forbindelse med produktudvikling og fremstillingsproces
– arbejde selvstændigt og sammen med andre i større problembaserede projektforløb og anvende metode til at planlægge, gennemføre og evaluere projektforløbet
– dokumentere og præsentere projektforløb, skriftligt, mundtligt og visuelt
– formidle viden overbevisende og præcist i skriftlig og mundtlig form.
Kernestof:
– enhedsoperationer, processer, bearbejdnings- og sammenføjningsmetoder i tilknytning til de udvalgte materialer og komponenter
– teknologi som teknik, viden, organisation og produkt
– globale, regionale og lokale miljøeffekters årsager og virkninger
– metoder til idéudvikling
– integreret produktudvikling – med faserne behovserkendelse, behovsundersøgelse, produktprincip, produktudformning, produktionsforberedelse og realisering – i samarbejde mellem virksomhedens markedsførings-, konstruktions- og produktionsafdeling
– fremstillingsprocessen – teknik, viden og organisation – og betydningen for produktionen af ændringer i de enkelte elementer
– omkostningsberegninger og markedsføring af produkter
– problemformulering
– problemanalyse og dokumentation af problemstilling ved indsamling, udvælgelse og bearbejdning af information
– kvalitativ og kvantitativ metode til indsamling af oplysninger
– projektplanlægning
– samarbejdsrelationer mellem elever, mellem elev og vejleder og mellem elev og eksterne samarbejdspartnere.
– arbejdstegninger, diagrammer, flow-diagrammer, samlingstegninger og stykliste
– opbygning af en teknisk rapport
– visuelle værktøjer til præsentation af et projekt
– skriftlig og mundtlig formidling
– anvendelse og angivelse af kilder
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Individuel målsætning
|
05-01-2024
|
Gruppekontrakt
|
12-01-2024
|
Aflevering af logbog, værkstedsjournal, refleksion
|
25-01-2024
|
Individuel problemanalyse
|
07-02-2024
|
Aflevering af værkstedsjournal
|
09-02-2024
|
Afsnittet produktprincip
|
21-03-2024
|
Afsnittet realisering
|
22-03-2024
|
Teknologirapport for Sund snack forløbet
|
28-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
32,00 moduler
Dækker over:
68 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
{
"S": "/lectio/20240519/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62899638001",
"T": "/lectio/20240519/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62899638001",
"H": "/lectio/20240519/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62899638001"
}