Holdet V2023 Ti/p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24
Institution 2023/24 - NEXT
Fag og niveau Teknologi B
Lærer(e)
Hold V2023 Ti/p (V1p Ti)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fokus og koncentration i undervisningen
Titel 2 Sund snack

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fokus og koncentration i undervisningen

Et tematisk forløb med fokus på koncentration i undervisningen.

Omfatter følgende kernestof områder:
• Indsamle og udvælge information med udgangspunkt i en problemformulering.
• Analysere og dokumentere problemet, herunder problemets årsager og konsekvenser.
• Udfærdige en problemanalyse med korrekt angivelse af kilder.
• Anvende metoder til idéudvikling og udvælge en idé/løsning.
• Fremlægge gruppens resultater med sproglig præcision og overblik.

Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Problemanalyse 24-11-2023
Genaflevering af problemanalyse 05-12-2023
Beskrivelse af den valgte idé 11-12-2023
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 2 Sund snack

Forløb med fokus på udvikling af en snack-to-go. Tilrettelagt som et projektforløb, hvor eleverne har arbejdet med nedenstående faglige mål og kernestof. Forløbet er afsluttet med aflevering af en rapport og efterfølgende mundtlig præsentation.

Faglige mål:
– analysere og dokumentere en samfundsmæssig problemstilling og anvende metode til systematisk produktudvikling, hvor samspillet mellem konstruktion, produktion og markedsføring integreres til udvikling af et produkt, der bidrager til problemets løsning
– gennemføre mindre empiriske undersøgelser, der dokumenterer en problemstilling
– anvende metoder til idéudvikling i forbindelse med udvikling af produkter
– anvende professionelle værktøjer og metoder, arbejde sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt ved fremstilling af produkter i skolens værksteder og laboratorier, fremstille produkter af god kvalitet og vurdere og dokumentere kvaliteten af produktet
– anvende og redegøre for relevant naturvidenskabelig viden i en teknologisk sammenhæng og i forbindelse med produktudvikling og fremstillingsproces
– arbejde selvstændigt og sammen med andre i større problembaserede projektforløb og anvende metode til at planlægge, gennemføre og evaluere projektforløbet
– dokumentere og præsentere projektforløb, skriftligt, mundtligt og visuelt
– formidle viden overbevisende og præcist i skriftlig og mundtlig form.

Kernestof:
– enhedsoperationer, processer, bearbejdnings- og sammenføjningsmetoder i tilknytning til de udvalgte materialer og komponenter
– teknologi som teknik, viden, organisation og produkt
– globale, regionale og lokale miljøeffekters årsager og virkninger
– metoder til idéudvikling
– integreret produktudvikling – med faserne behovserkendelse, behovsundersøgelse, produktprincip, produktudformning, produktionsforberedelse og realisering – i samarbejde mellem virksomhedens markedsførings-, konstruktions- og produktionsafdeling
– fremstillingsprocessen – teknik, viden og organisation – og betydningen for produktionen af ændringer i de enkelte elementer
– omkostningsberegninger og markedsføring af produkter
– problemformulering
– problemanalyse og dokumentation af problemstilling ved indsamling, udvælgelse og bearbejdning af information
– kvalitativ og kvantitativ metode til indsamling af oplysninger
– projektplanlægning
– samarbejdsrelationer mellem elever, mellem elev og vejleder og mellem elev og eksterne samarbejdspartnere.
– arbejdstegninger, diagrammer, flow-diagrammer, samlingstegninger og stykliste
– opbygning af en teknisk rapport
– visuelle værktøjer til præsentation af et projekt
– skriftlig og mundtlig formidling
– anvendelse og angivelse af kilder
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Individuel målsætning 05-01-2024
Gruppekontrakt 12-01-2024
Aflevering af logbog, værkstedsjournal, refleksion 25-01-2024
Individuel problemanalyse 07-02-2024
Aflevering af værkstedsjournal 09-02-2024
Afsnittet produktprincip 21-03-2024
Afsnittet realisering 22-03-2024
Teknologirapport for Sund snack forløbet 28-04-2024
Omfang Estimeret: 32,00 moduler
Dækker over: 68 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning