Holdet V2023 Ke/v - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24
Institution 2023/24 - NEXT
Fag og niveau Kemi B
Lærer(e)
Hold V2023 Ke/v (V1v Ke)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 NV, kemi & biologi. Hvem myrdede lektor Bjerrum?
Titel 2 Ungdomsliv kemi og biologi
Titel 3 Kemi med tal (mængdeberegning)
Titel 4 Organisk kemi del 1 (carbonholdige forbindelser)
Titel 5 Redoxkemi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 NV, kemi & biologi. Hvem myrdede lektor Bjerrum?

Forløbet er vores NV-forløb i biologi, kemi og bioteknologi.

Forløbet er bygget op omkring opklaringen af et mord som er begået på skolen. Den fiktive lektor Bjerrum er blevet fundet død i en kælder på skolen. Der er fundet en række spor på og omkring liget, og 6 mistænkte (medarbejdere på skolen) er set i nærheden af mordstedet.
Eleverne skal arbejde med en række tekniske undersøgelser i laboratoriet, og ud fra resultaterne opstille en teori om morder, motiv og mordvåben.
Der afleveres 3 små laboratoriumjournaler om de biologiske forsøg, to små laboratoriejournaler om de kemiske analyser som indgår i forløbet og en samlet poster hvor eleverne præsenterer deres teori om morderen og fremlægger deres beviser.
Forløbet indeholder en introduktion til laboratorierne og sikkerhed i forhold til laboratoriearbejde.

Materialer:
Teorien til biologidelen af forløbet er taget fra "Biologibogen", fra forlaget Systimes. Teorien til kemidelen af forløbet udgør kapitel 1,2 i Basis Kemi C, Helge Mygind m.fl., Haase og søn eller tilsvarende stof fra ISIS kemi C (svarende til kapitel 1).
Informationer om mordcasen og vejledninger til de forsøg som skal udføres er samlet i "Mordet", materialesamlingen til forløbet.

Forsøg:
Oprensning af DNA fra mundceller, en grov metode til ekstraktion af DNA fra væv. På gerningsstedet er der fundet væv som skalundersøges i retsgenetisk institut og det er en model for første del af den undersøgelse.
PCR: udføres på DNA fra gerningsstedet, formålet er at opformere de regioner der danner basis for den efterfølgende DNA-profil.

DNA-profil (biologi), modelforsøg med fokus på gelelektroforese. Der udføres en elektroforese på farvestoffer som model for den del af processen ved fremstilling af en DNA-profil.

Identifikation af et salt (kemi). Fældningsforsøg sombruges til at identificere det salt som er i en opløsning der er fundet på gerningsstedet.

Bestemmelse af saltkoncentration (kemi). Der arbejdes videre med saltopløsningen fra gerningsstedet. Indholdet af chloridioner i opløsningen bestemmes med Fajans metode.

Faglige mål, NV:
̶ formulere og teste enkle hypoteser.
̶ gennemføre praktiske undersøgelser og eksperimenter under hensyntagen til laboratoriesikkerhed.
̶ opsamle, systematisere og behandle data med brug af forskellige repræsentationsformer.
̶ anvende modeller, som kvalitativt og kvantitativt beskriver enkle sammenhænge i omgivelserne, og kunne se modellernes muligheder og begrænsninger.
̶ formidle et naturvidenskabeligt emne med relevante faglige begreber og repræsentationer.
̶ demonstrere basal viden om naturvidenskabs identitet og metoder og anvendelse af matematik indenfor naturvidenskab.

Fagligt indhold, NV:
̶ samarbejde mellem naturvidenskabelige fag.
̶ eksperimentelt arbejde.
̶ behandling af kvalitative og kvantitative empiriske data.
̶ at vise naturvidenskabs relevans og anvendelsesmuligheder.


Faglige mål, Biologi C
̶ anvende fagbegreber, fagsprog og relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger.
̶ udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratorier.
̶ bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt.
̶ analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser.
̶ formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer.
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Kernestof, Biologi C
̶ cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler
̶ makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af DNA.
̶ genetik og molekylærbiologi: det centrale dogme, mutation.

Faglige mål, kemi B
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder.
̶  gennemføre simpelt kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til
laboratoriesikkerhed og i tilknytning hertil opstille og afprøve hypoteser.
̶ indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelle data.
̶ dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt.
̶ gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger.
- samspil med andre fag.

Kernestof, Kemi B
̶ kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer.
̶ grundstoffernes periodesystem, herunder atomets opbygning.
̶ reaktionsskemaer.
̶ kemiske bindingstyper.
̶ uorganisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning og egenskaber, og anvendelse for udvalgte uorganiske stoffer, herunder ionforbindelser.
̶ eksempel på makromolekyler.
̶ kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder titrering.
̶ kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.
̶ anvendelser af kemi inden for teknik, produktion og teknologi.
Indhold
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Ungdomsliv kemi og biologi

TESKT SKAL OPDATERES

Forløb om kemiske bindinger. Fokus på ioner, ionforbindelser, navngivning, elektronegativitet, kovalente bindinger, elektronegativitet, polaritet samt hydrofile og hydrofobe grupper og molekyler.

Undervisningsmateriale:
- Isis Kemi C, i-bog, Bruun m.fl., systime.dk (opslag 2, 2.1, 2.2, 2.3, 2.4, 2.5 og 2.6)
- Øvelsesvejledning: Polaritet

Eksperimentelt og efterfølgende skriftligt arbejde:
- Polaritet

Øvrigt skriftligt arbejde:
- Diverse opgaver primært fra i-bogen

Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
- Relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
- Formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Anvende fagets viden og metoder til at identificere, beskrive og diskutere kemiske problemstillinger fra teknologi, produktion, hverdag eller den aktuelle debat og til at udvikle og vurdere løsninger

Kernestof:
- Kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
- Grundstoffernes periodesystem, herunder atomets opbygning
- Kemiske bindingstyper, tilstandsformer, opløselighedsforhold
- Anvendelser af kemi inden for teknik, produktion og teknologi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Kemi med tal (mængdeberegning)

Forløb om grundlæggende beregninger i kemi. Fokus på densitet, formel- og molekylmasse, stofmængde, mængdeberegninger,  aktuel og formel stofmængdekoncentration samt titreringer.

Undervisningsmateriale:
- Isis Kemi C, i-bog, Bruun m.fl., systime.dk (opslag 3, 3.1, 3.2, (3.3), 3.4, 3.5, 3.6 og 3.7)
- Øvelsesvejledning: Titrering af havvand
- Øvelsesvejledning: Et kemisk hævemiddel

Eksperimentelt og efterfølgende skriftligt arbejde:
- Titrering af havvand
- Et kemisk hævemiddel

Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger̶
- Relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
- Tilrettelægge og gennemføre simpelt kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed og i tilknytning hertil opstille og afprøve hypoteser
- Indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelle data
- Dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
- Gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
- Anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke, i en konkret faglig sammenhæng
- Anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger
- Formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Anvende fagets viden og metoder til at identificere, beskrive og diskutere kemiske problemstillinger fra teknologi, produktion, hverdag eller den aktuelle debat og til at udvikle og vurdere løsninger

Kernestof:
- Kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
- Mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer og opløsninger
- Kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder separation, simpel syntese, titrering, vejeanalyse og spektrofotometri
- Kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde
- Anvendelser af kemi inden for teknik, produktion og teknologi.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Organisk kemi del 1 (carbonholdige forbindelser)

Forløb med fokus på introduktion til den organiske kemi, carbonatomets bindingsforhold og alkaner, alkener, plast og udvalgte reaktionstyper. Kort introduktion til tegneprogrammerne ChemSketch eller MarvinSketch

Undervisningsmateriale:
- Isis Kemi C, i-bog, Bruun m.fl., systime.dk (opslag 6, 6.1, 6.2, 6.3, 6.5, 6.6, 6.8 og 6.9)

Eksperimentelt og efterfølgende skriftligt arbejde:
- Organiske reaktionstyper

Øvrigt skriftligt arbejde:
- Diverse opgaver primært fra i-bogen

Faglige mål:
– redegøre for kemiske fænomener på mikro-, makro- og symbolniveau
– anvende kemiske modeller og kemisk systematik til at beskrive kemiske fænomener
– indsamle, udvælge og anvende informationer om kemiske emner
– formidle kemisk viden såvel skriftligt som mundtligt i både fagsprog og dagligsprog

Kernestof
– stoffers opbygning og egenskaber i relation til bindingstyper, tilstandsformer, opløselighed og isomeri
– kemisk sprogbrug, herunder formelsprog, nomenklatur, reaktionsskema
– et bredt udvalg af organiske stofklasser og disse stoffers egenskaber og anvendelser, herunder carbonhydrider, alkoholer, carboxylsyre og estere
– anvendelser af kemi i hverdag og inden for teknik, produktion og teknologi.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Redoxkemi

Forløb med fokus på redoxreaktioner, herunder oxidation, reduktion og afstemning af redoxreaktioner. Eksempler fra hverdag og industri

Undervisningsmateriale:
Isis Kemi C, i-bog, Bruun m.fl., systime.dk (opslag 5, 5.1, 5.2, 5.3 og 5.4)

Øvrigt skriftligt arbejde:
- Diverse opgaver

Faglige mål:
- Redegøre for kemiske fænomener på mikro-, makro- og symbolniveau
- Anvende kemiske modeller og kemisk systematik til at beskrive kemiske fænomener
- Gennemføre enkle kemiske beregninger
- Tilrettelægge og udføre enkle kemiske eksperimenter og i tilknytning hertil opstille og afprøve hypoteser
- Omgås og redegøre for forsvarlig brug af kemikalier
- Opsamle, efterbehandle og vurdere eksperimentelle data og dokumentere eksperimentelt arbejde
- Sammenknytte teori og eksperimenter
- Indsamle, udvælge og anvende informationer om kemiske emner
- Formidle kemisk viden såvel skriftligt som mundtligt i både fagsprog og dagligsprog
- Anvende faglig viden til at identificere, redegøre for og diskutere enkle kemiske problemstillinger fra teknologi, produktion, hverdag og den aktuelle debat.

Kernestof:
- Kemisk sprogbrug, herunder formelsprog, nomenklatur, reaktionsskema
- Simple kemiske beregninger, herunder stofmængdeberegning og pH-beregning
- Udvalgte reaktionstyper, herunder redox- og syre-basereaktioner
- Udvalgte uorganiske stoffers egenskaber og anvendelse
- Kvantitative og kvalitative analyser
- Kemikalier og sikkerhed
- Anvendelser af kemi i hverdag og inden for teknik, produktion og teknologi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer