Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24
|
Institution
|
2023/24 - NEXT
|
Fag og niveau
|
Kemi B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
V2023 Ke/v (V1v Ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
NV, kemi & biologi. Hvem myrdede lektor Bjerrum?
Forløbet er vores NV-forløb i biologi, kemi og bioteknologi.
Forløbet er bygget op omkring opklaringen af et mord som er begået på skolen. Den fiktive lektor Bjerrum er blevet fundet død i en kælder på skolen. Der er fundet en række spor på og omkring liget, og 6 mistænkte (medarbejdere på skolen) er set i nærheden af mordstedet.
Eleverne skal arbejde med en række tekniske undersøgelser i laboratoriet, og ud fra resultaterne opstille en teori om morder, motiv og mordvåben.
Der afleveres 3 små laboratoriumjournaler om de biologiske forsøg, to små laboratoriejournaler om de kemiske analyser som indgår i forløbet og en samlet poster hvor eleverne præsenterer deres teori om morderen og fremlægger deres beviser.
Forløbet indeholder en introduktion til laboratorierne og sikkerhed i forhold til laboratoriearbejde.
Materialer:
Teorien til biologidelen af forløbet er taget fra "Biologibogen", fra forlaget Systimes. Teorien til kemidelen af forløbet udgør kapitel 1,2 i Basis Kemi C, Helge Mygind m.fl., Haase og søn eller tilsvarende stof fra ISIS kemi C (svarende til kapitel 1).
Informationer om mordcasen og vejledninger til de forsøg som skal udføres er samlet i "Mordet", materialesamlingen til forløbet.
Forsøg:
Oprensning af DNA fra mundceller, en grov metode til ekstraktion af DNA fra væv. På gerningsstedet er der fundet væv som skalundersøges i retsgenetisk institut og det er en model for første del af den undersøgelse.
PCR: udføres på DNA fra gerningsstedet, formålet er at opformere de regioner der danner basis for den efterfølgende DNA-profil.
DNA-profil (biologi), modelforsøg med fokus på gelelektroforese. Der udføres en elektroforese på farvestoffer som model for den del af processen ved fremstilling af en DNA-profil.
Identifikation af et salt (kemi). Fældningsforsøg sombruges til at identificere det salt som er i en opløsning der er fundet på gerningsstedet.
Bestemmelse af saltkoncentration (kemi). Der arbejdes videre med saltopløsningen fra gerningsstedet. Indholdet af chloridioner i opløsningen bestemmes med Fajans metode.
Faglige mål, NV:
̶ formulere og teste enkle hypoteser.
̶ gennemføre praktiske undersøgelser og eksperimenter under hensyntagen til laboratoriesikkerhed.
̶ opsamle, systematisere og behandle data med brug af forskellige repræsentationsformer.
̶ anvende modeller, som kvalitativt og kvantitativt beskriver enkle sammenhænge i omgivelserne, og kunne se modellernes muligheder og begrænsninger.
̶ formidle et naturvidenskabeligt emne med relevante faglige begreber og repræsentationer.
̶ demonstrere basal viden om naturvidenskabs identitet og metoder og anvendelse af matematik indenfor naturvidenskab.
Fagligt indhold, NV:
̶ samarbejde mellem naturvidenskabelige fag.
̶ eksperimentelt arbejde.
̶ behandling af kvalitative og kvantitative empiriske data.
̶ at vise naturvidenskabs relevans og anvendelsesmuligheder.
Faglige mål, Biologi C
̶ anvende fagbegreber, fagsprog og relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger.
̶ udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratorier.
̶ bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt.
̶ analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser.
̶ formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer.
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Kernestof, Biologi C
̶ cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler
̶ makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af DNA.
̶ genetik og molekylærbiologi: det centrale dogme, mutation.
Faglige mål, kemi B
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder.
̶ gennemføre simpelt kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til
laboratoriesikkerhed og i tilknytning hertil opstille og afprøve hypoteser.
̶ indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelle data.
̶ dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt.
̶ gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger.
- samspil med andre fag.
Kernestof, Kemi B
̶ kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer.
̶ grundstoffernes periodesystem, herunder atomets opbygning.
̶ reaktionsskemaer.
̶ kemiske bindingstyper.
̶ uorganisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning og egenskaber, og anvendelse for udvalgte uorganiske stoffer, herunder ionforbindelser.
̶ eksempel på makromolekyler.
̶ kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder titrering.
̶ kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.
̶ anvendelser af kemi inden for teknik, produktion og teknologi.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ungdomsliv kemi og biologi
TESKT SKAL OPDATERES
Forløb om kemiske bindinger. Fokus på ioner, ionforbindelser, navngivning, elektronegativitet, kovalente bindinger, elektronegativitet, polaritet samt hydrofile og hydrofobe grupper og molekyler.
Undervisningsmateriale:
- Isis Kemi C, i-bog, Bruun m.fl., systime.dk (opslag 2, 2.1, 2.2, 2.3, 2.4, 2.5 og 2.6)
- Øvelsesvejledning: Polaritet
Eksperimentelt og efterfølgende skriftligt arbejde:
- Polaritet
Øvrigt skriftligt arbejde:
- Diverse opgaver primært fra i-bogen
Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
- Relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
- Formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Anvende fagets viden og metoder til at identificere, beskrive og diskutere kemiske problemstillinger fra teknologi, produktion, hverdag eller den aktuelle debat og til at udvikle og vurdere løsninger
Kernestof:
- Kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
- Grundstoffernes periodesystem, herunder atomets opbygning
- Kemiske bindingstyper, tilstandsformer, opløselighedsforhold
- Anvendelser af kemi inden for teknik, produktion og teknologi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
21,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kemi med tal (mængdeberegning)
Forløb om grundlæggende beregninger i kemi. Fokus på densitet, formel- og molekylmasse, stofmængde, mængdeberegninger, aktuel og formel stofmængdekoncentration samt titreringer.
Undervisningsmateriale:
- Isis Kemi C, i-bog, Bruun m.fl., systime.dk (opslag 3, 3.1, 3.2, (3.3), 3.4, 3.5, 3.6 og 3.7)
- Øvelsesvejledning: Titrering af havvand
- Øvelsesvejledning: Et kemisk hævemiddel
Eksperimentelt og efterfølgende skriftligt arbejde:
- Titrering af havvand
- Et kemisk hævemiddel
Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger̶
- Relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
- Tilrettelægge og gennemføre simpelt kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed og i tilknytning hertil opstille og afprøve hypoteser
- Indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelle data
- Dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
- Gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
- Anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke, i en konkret faglig sammenhæng
- Anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger
- Formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Anvende fagets viden og metoder til at identificere, beskrive og diskutere kemiske problemstillinger fra teknologi, produktion, hverdag eller den aktuelle debat og til at udvikle og vurdere løsninger
Kernestof:
- Kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
- Mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer og opløsninger
- Kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder separation, simpel syntese, titrering, vejeanalyse og spektrofotometri
- Kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde
- Anvendelser af kemi inden for teknik, produktion og teknologi.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Organisk kemi del 1 (carbonholdige forbindelser)
Forløb med fokus på introduktion til den organiske kemi, carbonatomets bindingsforhold og alkaner, alkener, plast og udvalgte reaktionstyper. Kort introduktion til tegneprogrammerne ChemSketch eller MarvinSketch
Undervisningsmateriale:
- Isis Kemi C, i-bog, Bruun m.fl., systime.dk (opslag 6, 6.1, 6.2, 6.3, 6.5, 6.6, 6.8 og 6.9)
Eksperimentelt og efterfølgende skriftligt arbejde:
- Organiske reaktionstyper
Øvrigt skriftligt arbejde:
- Diverse opgaver primært fra i-bogen
Faglige mål:
– redegøre for kemiske fænomener på mikro-, makro- og symbolniveau
– anvende kemiske modeller og kemisk systematik til at beskrive kemiske fænomener
– indsamle, udvælge og anvende informationer om kemiske emner
– formidle kemisk viden såvel skriftligt som mundtligt i både fagsprog og dagligsprog
Kernestof
– stoffers opbygning og egenskaber i relation til bindingstyper, tilstandsformer, opløselighed og isomeri
– kemisk sprogbrug, herunder formelsprog, nomenklatur, reaktionsskema
– et bredt udvalg af organiske stofklasser og disse stoffers egenskaber og anvendelser, herunder carbonhydrider, alkoholer, carboxylsyre og estere
– anvendelser af kemi i hverdag og inden for teknik, produktion og teknologi.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Redoxkemi
Forløb med fokus på redoxreaktioner, herunder oxidation, reduktion og afstemning af redoxreaktioner. Eksempler fra hverdag og industri
Undervisningsmateriale:
Isis Kemi C, i-bog, Bruun m.fl., systime.dk (opslag 5, 5.1, 5.2, 5.3 og 5.4)
Øvrigt skriftligt arbejde:
- Diverse opgaver
Faglige mål:
- Redegøre for kemiske fænomener på mikro-, makro- og symbolniveau
- Anvende kemiske modeller og kemisk systematik til at beskrive kemiske fænomener
- Gennemføre enkle kemiske beregninger
- Tilrettelægge og udføre enkle kemiske eksperimenter og i tilknytning hertil opstille og afprøve hypoteser
- Omgås og redegøre for forsvarlig brug af kemikalier
- Opsamle, efterbehandle og vurdere eksperimentelle data og dokumentere eksperimentelt arbejde
- Sammenknytte teori og eksperimenter
- Indsamle, udvælge og anvende informationer om kemiske emner
- Formidle kemisk viden såvel skriftligt som mundtligt i både fagsprog og dagligsprog
- Anvende faglig viden til at identificere, redegøre for og diskutere enkle kemiske problemstillinger fra teknologi, produktion, hverdag og den aktuelle debat.
Kernestof:
- Kemisk sprogbrug, herunder formelsprog, nomenklatur, reaktionsskema
- Simple kemiske beregninger, herunder stofmængdeberegning og pH-beregning
- Udvalgte reaktionstyper, herunder redox- og syre-basereaktioner
- Udvalgte uorganiske stoffers egenskaber og anvendelse
- Kvantitative og kvalitative analyser
- Kemikalier og sikkerhed
- Anvendelser af kemi i hverdag og inden for teknik, produktion og teknologi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/20240519/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62899746454",
"T": "/lectio/20240519/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62899746454",
"H": "/lectio/20240519/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62899746454"
}