Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24
|
Institution
|
2023/24 - NEXT
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
V2023 En/uy (V1uy En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
The UK
The UK history seen through fiction and non-fiction texts. Focus on various social issues, class society and historical contexts of relationships between parts of the country.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
The UK
Kernestof:
The Political System and the UK:
“Four nations” in E. Sharman, Across Cultures, Longman 2005
Gruppepresentationer af de fire nationer.
The British Empire:
The Queen could have redressed the British Colonial sins - she didn't. Article from Politico, available under https://www.politico.eu/article/uk-queen-elizabeth-could-have-redressed-britains-colonial-legacy-she-didnt/
Non-fiction analysis - fremstilling af skriftlig analyse af Politico's artikel.
Rudyard Kipling: The White Man’s Burden (1899) - i The Worlds of English (https://worldsofenglish.systime.dk/?id=115)
Contemporary Britain:
Doris Lessing - DHSS, i The Worlds of English (https://worldsofenglish.systime.dk/?id=108)
Fiction analysis - skriftlig analyse af DHSS.
Film: I, Daniel Blake (2016), af Ken Loach.
Film analysis
Supplerende stof:
James Acaster - On the Absurdity of British Empire. (https://www.youtube.com/watch?v=x73PkUvArJY )
Gruppepræsentationer om det britiske politiske system samt om the Four Nations
Gruppepresentationer om Doris Lessings biografi/ virke som forfatter.
Undervisningsforløbet skal lære eleverne at:
Anvende et bredt og varieret ordforråd om almene emner i kombination med indlæring af grammatiske grundregler.
- Anvende en grundviden om historiske, kulturelle, samfundsmæssige og teknologiske forhold i sprogområdet til perspektivering af aktuelle forhold
- Anvende en grundviden om det engelske sprogs opbygning
og grammatik til sproglig analyse, tekstforståelse og formidling.
- Redegøre for og deltage i samtale på engelsk om dagligdags, samfundsmæssige, teknologiske og naturvidenskabelige emner.
- Anvende et grundlæggende ordforråd om tekniske, teknologiske
og naturvidenskabelige emner.
- Anvende relevante, herunder informationsteknologiske
redskaber til præsentation af tekniske, teknologiske og naturvidenskabelige emner og til erhvervelse og kritisk
vurdering af ny viden om sprogområdet og den internationale verden.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvtillid
- Initiativ
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/20240519/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62899750900",
"T": "/lectio/20240519/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62899750900",
"H": "/lectio/20240519/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62899750900"
}