Holdet V2023 En/uy - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24
Institution 2023/24 - NEXT
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e)
Hold V2023 En/uy (V1uy En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 The UK
Titel 2 The UK
Titel 3 Mini-Forløb: Fights for Independence from within.

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 The UK

The UK history seen through fiction and non-fiction texts. Focus on various social issues, class society and historical contexts of relationships between parts of the country.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 The UK

Kernestof:

The Political System and the UK:

“Four nations” in E. Sharman,  Across Cultures, Longman 2005

Gruppepresentationer af de fire nationer.


The British Empire:

The Queen could have redressed the British Colonial sins - she didn't. Article from Politico, available under https://www.politico.eu/article/uk-queen-elizabeth-could-have-redressed-britains-colonial-legacy-she-didnt/

Non-fiction analysis  - fremstilling af skriftlig analyse af Politico's artikel.

Rudyard Kipling: The White Man’s Burden (1899) - i The Worlds of English (https://worldsofenglish.systime.dk/?id=115)


Contemporary Britain:
Doris Lessing - DHSS, i The Worlds of English (https://worldsofenglish.systime.dk/?id=108)

Fiction analysis - skriftlig analyse af DHSS.

Film: I, Daniel Blake (2016), af Ken Loach.
Film analysis

Supplerende stof:
James Acaster  - On the Absurdity of British Empire. (https://www.youtube.com/watch?v=x73PkUvArJY )


Gruppepræsentationer om det britiske politiske system samt om the Four Nations

Gruppepresentationer om Doris Lessings biografi/ virke som forfatter.


Undervisningsforløbet skal lære eleverne at:

Anvende et bredt og varieret ordforråd om almene emner i kombination med indlæring af grammatiske grundregler.
-     Anvende en grundviden om historiske, kulturelle, samfundsmæssige og teknologiske forhold i sprogområdet til perspektivering af aktuelle forhold
- Anvende en grundviden om det engelske sprogs opbygning
      og grammatik til sproglig analyse, tekstforståelse og formidling.
- Redegøre for og deltage i samtale på engelsk om dagligdags, samfundsmæssige, teknologiske og naturvidenskabelige emner.
- Anvende et grundlæggende ordforråd om tekniske, teknologiske
      og naturvidenskabelige emner.
- Anvende relevante, herunder informationsteknologiske
redskaber til præsentation af tekniske, teknologiske og naturvidenskabelige emner og til erhvervelse og kritisk
              vurdering af ny viden om sprogområdet og den internationale verden.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 3 Mini-Forløb: Fights for Independence from within.

Ireland and UK.

The Troubles - historical contexts and consequences (læreroplæg).

The Cranberries - Zombie (1993, tilgået på https://genius.com/The-cranberries-zombie-lyrics )

Artiklen/ Interview: The tragedy that inspired "Zombie" (https://www.bbc.com/news/entertainment-arts-42702781?fbclid=IwAR25RRxP8Nmw8aELgEkJFjEn0-rzFm1ru6Q1MKxsg7jzyHf-o-GuCbCijG4)

Elevpræsentaationer om det historiske baggrund for sangen.

Scottish Independence - https://www.youtube.com/watch?v=-YkLPxQp_y0&ab_channel=LastWeekTonight


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer