Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24
|
Institution
|
2023/24 - NEXT
|
Fag og niveau
|
Teknologi B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
V2023 Ti/x (V1x Ti)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Materialekendskab - stål
”udvalgte materialer, komponenter, softwareelementer, deres egenskaber, opbygning og egnethed i forskellige sammenhænge, samt processer, bearbejdnings- og sammenføjningsmetoder relevant for de på skolen udbudte værksteder”.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
værkstedsjournal
|
16-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information - Eleverne bidrager med spørgsmål til Kahoot.
- Almene (tværfaglige) - Materialekemi
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
|
Titel
2
|
Materialekendskab - Plast
Tematisk forløb om polymerer med fokus på plast. Indledende gennemgang af polymerer og monomerer og herefter identifikation af plasttyper samt lidt arbejde med Anyshape (plast med lavt smeltepunkt). Hvis tid også lidt arbejde med 3D print og plasttyper til dette.
Formålet med hele forløbet er at dække kernestoffet ”udvalgte materialer, komponenter, softwareelementer, deres egenskaber, opbygning og egnethed i forskellige sammenhænge, samt processer, bearbejdnings- og sammenføjningsmetoder relevant for de på skolen udbudte værksteder”.
Polymerers opbygning og egenskaber, naturlige og syntetiske.
Intermolekylære bindinger og ikke newtonske væsker
Plastmaterialer
Typer og monomerer, fysiske egenskaber samt en smule om biobaserede og bionedbrydelige
Plastidentifikation
Plasttyper med lavt smeltepunkt
Plast i 3D printere og
Anyshape - hvad er forklaringen på de forskellige egenskaber for hardshape og softshape?
Opstart på farver og figurer
Julepynt og konkurrence - flotteste figur
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Værkstedsjournal
|
03-12-2023
|
Spørgsmål til jeopardy
|
12-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Unge, koncentration og uddannelse
Et helt forløbe - projektoplæg følger
Fokusområder: indsamling af empiri, kvalitative og kvantitative undersøgelser. Grundig problemanalyse og afgrænsning. Målbare krav. Slutter af med TEST af løsning
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
3D tegninger
|
19-01-2024
|
refleksionsark
|
23-01-2024
|
Energiforløbet
|
23-01-2024
|
Tegning vingemølle
|
24-01-2024
|
Logbog og værkstedsjournal
|
26-01-2024
|
Refleksionsark
|
26-01-2024
|
Teknologi Analyse - vindmølle
|
26-01-2024
|
Unge og koncentration
|
31-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
45 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Vandforløb
Forløb om drikkevand med fokus på forurening af det danske grundvand og med øvelser i vandværkskemi.
Forløbet fokuserer på fysiske præsentationsprodukter i form af plancher og evt. modeller samt dokumentation af vandkemiøvelserne.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Vandprojekt
|
02-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Miljøvurdering
Kvalitative miljøvurdering med kendskab til LCA og MEKA som værktøjer og kendskab til både social, økonomisk og miljømæssig børedygtighed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/20240519/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62899762134",
"T": "/lectio/20240519/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62899762134",
"H": "/lectio/20240519/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62899762134"
}