Holdet V2023 Fy/uy - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24
Institution 2023/24 - NEXT
Fag og niveau Fysik B
Lærer(e)
Hold V2023 Fy/uy (V1uy Fy)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tovtrækning og kræfter (Grundforløbet)
Titel 2 Relativitetsteori og Interstellar (Grundforløbet)
Titel 3 Indre energi
Titel 4 Ellære
Titel 5 Termodynamik inkl. SO forløb om varmluftsballoner
Titel 6 Bølger

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tovtrækning og kræfter (Grundforløbet)


Anvendt litteratur:
• Kompendium udarbejdet af skolens lærere.

Læreplanens mål
Introduktion til Den tekniske fysiks grundlag
• SI-enhedssystemet, fysiske størrelser og enheder
Introduktion til Mekanik
• Kraftbegrebet, herunder tyngdekraft, normalkraft samt fjederkraft
• Newtons love anvendt på bevægelser i én dimension

Undervisningen:
• Lærerstyret klasseundervisning
• Gruppearbejde
• Elevforsøg: ”Bestemmelse af tyngdeaccelerationen”, ”Tovtrækningskonkurrence” og ”Bestemmelse af tovtræknings-/fjederkraft”
• Demonstrationsforsøg: ”Bestemmelse af fjederkonstant”
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Relativitetsteori og Interstellar (Grundforløbet)

Anvendt litteratur:
• Powerpoints udarbejdet af skolens lærere

Læreplanens mål:
• Forløbets formål var at vise, hvor sejt fysik kan være.

Undervisningen:
• Lærerstyret klasseundervisning
• Gruppearbejde
• Film: Interstellar
Indhold
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Indre energi

Anvendt litteratur:
P. Holck et.al: Orbit B htx/eux, Systime (ibog)
• 2.2 Effekt (p531) 2,5 s
• 2.4 Indre energi og temperatur (p534) 2,0 s
• 2.6 Specifik varmekappacitet (p538) 3,5 s
• 2.7 Smeltepunkt og kogepunkt (p542) 1,4 s
• 2.8 Smeltevarme og fordampningsvarme (p543) 2,2 s
• 2.9 Isolerede systemer (p753) 8,2 s
• 2.10 Nyttevirkning (p541) 2,9 s

Samlet læsepensum: 22,7 s

Læreplanens mål
Den tekniske fysiks grundlag
• SI-enhedssystemet, fysiske størrelser og enheder
Energi
• beskrivelse af energi og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning
• indre energi og energiforhold ved temperatur- og faseændringer
• termisk ligevægt og kalorimetri

Undervisningen:
• Lærerstyret klasseundervisning
• Elevforsøg: ”Koldt vand er farligt”, ”Fællestemperatur for vand” og ”Fællestemperatur for is og vand”.
• Eksemplariske opgaver: ”Elkoger” og ”Isterning”
• Gruppearbejde
• Skriftligt arbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Ellære

Anvendt litteratur:
P. Holck et.al: Orbit B htx/eux, Systime (ibog)
• 4.1 Ladning (p547) 2,4 s
• 4.2 Strømstyrke (p548) 4,4 s
• 4.3 Elektriske ledere og isolatorer (p549) 3,8 s
• 4.4 Kredsløb (p550) 4,3 s
• 4.5 Spændingsforskel (p551) 4,8 s
• 4.6 Effektloven (p552) 1,4 s
• 4.7 Resistans (p553) 2,1 s
• 4.8 Resistor (p554) 4,5 s
• 4.9 Resistivitet (p555) 8,2 s
• 4.10 Joules lov (p557) 3,4 s
• 4.11 Serieforbindelse (p556) 4,7 s
• 4.12 Model for strømkilde (p558) 9,2 s
• 4.13 Kirchhoffs strømlov (p607) 1,8 s
• 4.14 Parallelforbindelse (p559) 7,8 s
• 4.15 Vekselstrøm (p560) 6,8 s
• 4.16 Transformator (p608) 5,4 s
• 4.17 Trefasevekselstrøm (p561) 4,1 s
• 4.18 Sikkerhed og el (p562) 4,1 s

Samlet læsepensum: 83,2 s

Simulationer: Kredsløbs-konstruktion: DC Virtuelt laboratorium (phet Colorado)

Læreplanens mål:
Den tekniske fysiks grundlag
• SI-enhedssystemet, fysiske størrelser og enheder
Elektriske kredsløb
• simple jævnstrømskredsløb
• beregninger på jævnstrømskredsløb med maksimalt to forbrugende komponenter
• modeller for spændingskilder
• ledningsmodstand og elforsyningsnettet, herunder kendskab til vekselstrøm

Undervisningen:
• Lærerstyret klasseundervisning
• Elevforsøg: ”Karakteristikker”, ”Joules lov” og ”Batteriet”
• Eksemplariske opgaver: ”Elektrisk kredsløb” og ”Vekselstrøm”.
• Skriftligt arbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Termodynamik inkl. SO forløb om varmluftsballoner

Anvendt litteratur:
P. Holck et.al: Orbit B htx/eux, Systime (ibog)
• 3.1 Tryk (p573) 6,6 s
• 3.2 Tryk i væske (p565) 3,7 s
• 3.3 Opdrift (p566) 7,4 s
• 3.4 Absolut temperatur (p567) 1,7 s
• 3.5 Idealgasligningen (p568) 7,2 s
• 3.6 Gassers densitet (p569) 5,4 s

Samlet læsepensum: 32,0 s

Læreplanens mål:
Den tekniske fysiks grundlag
• SI-enhedssystemet, fysiske størrelser og enheder
Termodynamik
• idealgasloven og gassers densitet.
• SO forløb med bygning af varmluftsballon

Undervisningen:
• Lærerstyret klasseundervisning
• Elevforsøg: ”Boyle-Mariottes lov” og ”Archimedes’ lov”
• Demonstrationsforsøg: ”Charles’ lov” og ”Bestemmelse af gaskonstanten”.
• Praktisk opgave i SO-forløbet: ”Bygning af varmluftsballon”
• Eksemplarisk opgave: ”Ballon”
• Gruppearbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Bølger

Anvendt litteratur:
P. Holck et.al: Orbit B htx/eux, Systime (ibog)
• 5.1 Bølger (p650) 3,0 s
• 5.2 Bølgers egenskaber (p651) 4,4 s
• 5.3 Lys som bølger (p652) 8,9 s
• 5.4 Bølgeligningen (p653) 3,4 s
• 5.5 Det elektromagnetiske spektrum (p654) 9,7 s
• 5.6 Brydning (p655) 8,7 s
• 5.7 Refleksion (p656) 6,8 s
• 5.8 Optisk gitter (p657) 6,5 s

Samlet læsepensum: 51,4 s  

Læreplanens mål:
Den tekniske fysiks grundlag
• SI-enhedssystemet, fysiske størrelser og enheder
Bølger
• grundlæggende egenskaber ved bølger: bølgelængde, frekvens, udbredelsesfart og interferens
• lys som bølger, herunder det optiske gitter og brydningsfænomener
• det elektromagnetiske spektrum

Undervisningen:
• Lærerstyret klasseundervisning
• Elevforsøg: ”Laserlysets bølgelængde”, ”Brydningsindeks for acryl”
• Eksemplarisk opgave: ”Brydning af lys”
• Gruppearbejde
• Skriftligt arbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer