Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24
|
Institution
|
2023/24 - NEXT
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
V2023 Ma/v (V1v Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Lineære modeller (Grundforløb)
Anvendt litteratur:
M. Jensen et. al.: Mat B htx, Systime (ibog).
• 0 Grundforløbet: Lineære modeller (p1267) 1,1 s
• 0.1 Lineære sammenhænge (p1268) 1,4 s
• 0.2 Rette linjer i et koordinatsystem (p1270) 2,4 s
• 0.3 Hældning med to kendte punkter (p1281) 2,6 s
• 0.4 Bestemmelse af b (skæringspunktet med y-aksen) (p1282) 2,0 s
• 0.5 Skæringspunktet mellem to rette linjer (p1283) 2,1 s
• 0.6 Parallelle linjer (p1286) 0,9 s
• 0.7 Ligefrem proportionalitet (p1271) 3,3 s
• 0.8 Lineære funktioner (p1280) 6,8 s
• 0.9 Lineær regression (p1273) 1,6 s
• 0.9.1 Mindste kvadraters metode (p1287) 1,8 s
• 0.9.2 Korrelationskoefficienten (p1288) 1,5 s
• 0.9.3 Lineær regression og årsager (p1290) 1,5 s
• 1.4 Kvadratsætningerne (p71) 4,8 s
• 2.4 To ligninger med to ubekendte (p116) 1,7 s
• 2.5.1 Erstatningsmetoden (p253) 1,9 s
• 2.5.2 De lige store koefficienters metode (p254) 2,5 s
Samlet læsepensum 39,9 s
Læreplanens mål
• Analytisk plangeometri: punkter, linjer og skæringer.
• Anvendelse af regression til bestemmelse af lineære funktionsforskrifter, der beskriver et givet datasæt både med og uden CAS.
• Regningsarternes hierarki, reduktion, faktorisering
• Ligningsløsning
Beviser:
• Den rettes linjes ligning ud fra 2 punkter
Undervisningen:
• Lærerstyret klasseundervisning
• Opgaveregning enkeltvis og i grupper
• Skriftligt arbejde
• Afsluttende screening
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
35,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Geometri og trigonometri
Anvendt litteratur:
M. Jensen et. al.: Mat B htx, Systime (ibog).
• 3.1.1 Trekantens stykker (p273) 0,7 s
• 3.1.2 Den retvinklede trekant (p275) 1,2 s
• 3.1.2.1 Pythagoras' læresætning (p144) 2,4 s
• 3.1.3 Ensvinklede trekanter (p276) 2,0 s
• 3.2 Cosinus, sinus og tangens (p277) 4,5 s
• 3.2.1 Omløbsretning, vinkler med fortegn (p162) 1,2 s
• 3.2.2 Cosinus, sinus og tangens på lommeregneren (p163) 3,1s
• 3.2.3 Grundrelationen (p161) 1,4 s
• 3.2.4 Omvendt cosinus sinus og tangens (p160) 3,1 s
• 3.3 Vinkelberegninger i den retvinklede trekant (p153) 6,9 s
• 3.4.2 Sinusrelationen (p151) 1,8 s
• 3.4.3 Sinusrelationerne for den stumpvinklede trekant (p150) 1,0 s
• 3.4.4 Anvendelse af sinusrelationerne (p149) 4,4 s
• 3.4.5 Cosinusrelationerne (p148) 4,2 s
• 3.5 Arealet af en vilkårlig trekant (p146) 5,8 s
• 3.6 Cirklen (p132) 0,7 s
• 3.6.1 Cirklens omkreds og areal (p143) 1,4 s
• 3.6.2 Vinkler i tilknytning til cirklen (p142) 1,3 s
• 3.6.3 Tangent (p141) 0,4 s
• 3.6.4 Korde (p140) 1 s
• 3.6.5 Pilhøjde (p139) 0,9 s
• 3.6.6 Sammenhæng mellem radius, pilhøjde og korde (p138) 1,7 s
• 3.6.7 Cirkeludsnit (p137) 0,9 s
• 3.6.8 Cirkelbue (p136) 2,3 s
• 3.6.9 Cirkelafsnit (p135) 1,8 s
• 3.6.10 Den indskrevne cirkel (p134) 0,9 s
• 3.6.11 Den omskrevne cirkel (p133) 1,6 s
• 3.8 Tema: Basisgeometri (p228) 3,1 s
• 2.6 Andengradsligningen (p119) 1,3 s
• 2.6.1 Løsning af en andengradsligning med et førstegradsled (p256) 2,9 s
• 2.6.2 Løsning af en andengradsligning ned et førstegradsled og en konstant (p257) 6,4 s
Samlet læsepensum 72,3 s
Læreplanens mål
• Grundlæggende klassisk geometri og trigonometri; forholdsberegninger i ligedannede trekanter, beregninger i retvinklede og vilkårlige trekanter, bestemmelse af areal af plane figurer
• Ligningsløsning både analytisk, grafisk og ved hjælp af it.
Beviser:
• Cosinus-, sinus og tangensrelationen for den retvinklede trekant
• Sinusrelationen for den vilkårlige trekant
• Cosinusrelationen for den spidsvinklede trekant
• Pythagoras sætning
• Korde, pilhøjde, radius og areal for cirkelafsnit
Undervisningen:
• Lærerstyret klasseundervisning
• Opgaveregning enkeltvis og i grupper
• Skriftligt arbejde
• Projekt 1: Vandrør
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
43 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Analytisk plangeometri
Anvendt litteratur:
M. Jensen et. al.: Mat B htx, Systime (ibog).
• 4 Analytisk plangeometri (p83) 0,5 s
• 4.1 Koordinatsystemet (p85) 1 s
• 4.2.1 Afstandsformlen (p259) 3,6 s
• 4.2.2 Punktet midt imellem to kendte punkter (p260) 2,3 s
• 4.3.1 Linjens ligning (p261) 0,9 s
• 4.3.2 Hældning (p262) 1,7 s
• 4.3.3 Linje gennem to punkter (p263) 1,4 s
• 4.3.4 Linjens ligninger (p264) 2,7 s
• 4.3.5 Ortogonale linjer (p265) 4,2 s
• 4.3.6 Linjers skæring (p266) 2s
• 4.3.7 Vinklen imellem to linjer (p267) 3,1 s
• 4.3.8 Projektion af punkt på linje (p268) 1,2 s
• 4.3.9 Afstand fra punkt til linje (p269) 2,6 s
• 4.4.1 Cirklens ligning (p270) 3 s
• 4.4.2 Omformning af cirklens ligning (p271) 2,3 s
• 4.5 Linje og cirkel (p89) 5,6 s
• 2.4 To ligninger med to ubekendte (p116) 1,3 s
• 2.5.1 Erstatningsmetoden (p253) 2,4 s
• 2.5.2 De lige store koefficienters metode (p254) 2,5 s
Samlet læsepensum 44,3 s
Læreplanens mål
• Analytisk plangeometri; punkt, linje, parabel og cirkel, skæringer og afstande.
• Ligningsløsning både analytisk, grafisk og ved hjælp af it.
Beviser:
• Afstandsformlen
• Den rettes linjes ligning ud fra 2 punkter
• Ortogonale linjer
• Projektion af punkt på linje
• Afstand fra punkt til linje
Undervisningen:
• Lærerstyret klasseundervisning
• Opgaveregning enkeltvis og i grupper
• Skriftligt arbejde
• Projekt 2: Sejlskibe
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Vektorer i planet
Anvendt litteratur:
M. Jensen et. al.: Mat B htx, Systime (ibog).
• Vektorer (p38) 0,8 s
• Hvad er en vektor (p95) 1,6 s
• Hvordan angive og tegne en vektor (p96) 1,9 s
• To og flere vektorer (p97) 1 s
• Addition af vektorer (p98) 2,8 s
• Subtraktion af vektorer (p99) 1 s
• Vinkler imellem vektorer (p100) 1,4 s
• Ligevægt imellem vektorer (p101) 1 s
• Vektorkoordinater (p102) 2,4 s
• Vektorers længde (p103) 0,4 s
• En vektor på polær form (p131) 4,5 s
• Forlængelse eller forkortelse af en vektor (p104) 2,6 s
• Vigtige vektorer (p105) 5,6 s
• Skalarproduktet (p106) 3 s
• Vektorers udspændte parallelogram (p107) 2,2 s
• Vinklen imellem to vektorer (p108) 2,1 s
• Regneregler for skalarprodukter (p109) 0,5 s
Samlet læsepensum 37,8 s
Læreplanens mål
• Geometrisk og analytisk vektorregning i planen; vektorrepræsentation både med kartesiske og polære koordinater, komposanter, længder og vinkler
Beviser:
• Skalarproduktet
• Projektion af vektor på vektor
Undervisningen:
• Lærerstyret klasseundervisning
• Opgaveregning enkeltvis og i grupper
• Skriftligt arbejde
• Projekt 3: Skattejagt
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Blokdage
Blokdage i festsalen.
Repetition af 1.g med fokus på beviser.
Introduktion til funktionsbegrebet.
Anvendt litteratur:
Står under de andre forløb.
Samlet læsepensum 0,0 s
Læreplanens mål
• Beviser fra de andre forløb i 1.g
• Introduktion til funktioner og ikke-lineær regression
Undervisningen:
• Lærerstyret undervisning
• Skriftligt arbejde
• Fremlæggelse af regression
• Fremlæggelse af beviser ved tavlen, som videofilmes
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/20240519/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62899892564",
"T": "/lectio/20240519/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62899892564",
"H": "/lectio/20240519/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62899892564"
}