Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2023/24
|
Institution
|
2023/24 - NEXT
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Sophie Blendstrup, Søren Maegaard Tholstrup, Tobias Rosenkrands, Tore Rørbæk
|
Hold
|
M2022 DA/q (M1q DA, M2q DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Bliv journalist på syv timer
BLIV JOURNALIST PÅ SYV TIMER
Forløbet er lavet med inspiration fra bogen af samme navn og er bygget op som et rollespil, hvor eleverne tildeles forskellige roller såsom chefredaktør, redaktører og journalister. Forløbet foregår ad to spor: et spor, hvor eleverne fra gang til gang introduceres for nye begreber, der vedrører journalistik, et andet spor, hvor eleverne arbejder med at forme klassens fælles webmagasin, researche nyhedshistorier, interviewe kilder og til slut skrive deres egen nyhedsartikel.
Forløbet er med vilje ikke specielt begrebstungt. Der er i stedet lagt vægt på, at eleverne lærer få vigtige begreber, der alle bringes praktisk i spil i udarbejdelsen af eleveres egenproducerede nyhedsartikler.
(Hvis tiden er til det, kan det anbefales at forlænge forløbet med en mere teoretisk og analytisk gennemgang af mediehistorien og nyhedsjournalistikken)
PRIMÆRTEKSTER:
Diverse aktuelle nyhedsartikler (som eleverne selv finder, og som bruges til at illustrere forskellige journalistiske begreber fx nyhedstrekanten).
SEKUNDÆRE TEKSTER:
Bliv journalist på syv timer (afsnittene om kildetyper, nyhedskriterier, interviewteknik og nyhedstrekanten), Andreas Hansen, 2010
Ryd forsiden, afsnit 1, DR1, 2019
Hvad er en journalistisk nyhed? (Fortalt, så en alien ville kunne forstå det), videnskab.dk (https://videnskab.dk/kultur-samfund/hvad-er-en-journalistisk-nyhed-fortalt-saa-en-alien-ville-kunne-forstaa-det)
BEGREBER:
Nyhedstrekanten
Nyhedskriterierne (aktualitet, væsentlighed, identifikation, sensation, konflikt)
Kildetyper (Erfarings-, parts- og ekspertkilde)
Journalistiske genrer
Nyhedsartiklens layout (rubrik, underrubrik, brødtekst, byline etc)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Skriveøvelse - Anmeldelse
|
17-11-2022
|
Nyhedsartikel
|
14-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Grammatik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Natur og menneske
NATUR OG MENNESKE
I det korte forløb er eleverne blevet præsenteret for fem forskellige natursyn, som mennesket kan siges at have haft gennem historien: Naturen som (1) omstændighed, (2) ressource, (3) frigørelse, (4) ideologi og (5) religion. Natursynene er blevet præsenteret som liggende på et spektrum, der spænder mellem to yderpoler: antropocentrisme og økocentrisme.
I timerne har vi læst forskellige tekster, der alle på en eller anden måde kredser om natur og menneskets plads i naturen, og eleverne har skullet analyse de enkelte tekster i forsøget på at komme nærmere på, hvilket natursyn, der kan aflæses i teksten.
Som afslutning har vi i klassen læst kortprosa-teksten Havbrevene (VÆRK). Eleverne har udarbejdet en analyse af bogen med fokus på den sproglige stil og har derefter brugt denne analyse som afsæt til at lave en lignende kreativ tekst, hvor to stykker antropomorf natur har en brevveksling.
PRIMÆRLITTERATUR:
Siri Ranva Hjelm Jacobsen, Havbrevene (2018) (VÆRK)
Storm P: Tilbage til naturen (1945)
Mother Nature, speaket af Julia Roberts (kortfilm, 2014)
Caspar David Friedrich, Vandreren over tågehavet (1818)
Michael Kvium, Big foot (2012)
Adam Oehlenschläger, Fædrelandssang (Der er et yndigt land) (1819)
John Gast, American Progress (1872)
“Alone” (trailer til den amerikanske udgave af “Alene i vildmarken”):
https://www.youtube.com/watch?v=yopF89q3jV0
Naturmælk, reklame: https://www.youtube.com/watch?v=Sv6weY-C-xM&t
SEKUNDÆRLITTERATUR:
Om de fem natursyn (inkl. opgaver): https://docs.google.com/document/d/1WinV3tfgWpE5PgPVOr0OEH1rLyHj_DEK/edit?usp=sharing&ouid=115847406924789501341&rtpof=true&sd=true
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Havbrevene
|
12-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Psyke og eksistens - fire kanonforfattere efter 19
Målgruppe: Dansk A-niveau. 2.-3.g.
Tid: Ca. 12 moduler á 90 minutter.
Elevforudsætninger: Eleverne har kendskab til basal tekstanalyse og hovedgenrer samt væsentlige litterære undergenrer som f.eks. novelle, roman og kortprosa.
Faglige mål: Jf. vejledningen 2017. Forløbet understøtter primært følgende faglige mål:
analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden.
demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund.
demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.
I forløbet arbejder vi med emnet psyke og eksistens som ramme for læsning af kanonforfatterne Karen Blixen, Martin A. Hansen, Peter Seeberg og Klaus Rifbjerg. Vi inddrager centrale filosofiske og psykologiske grundideer fra det 20. århundrede, og der indgår tekster med både realistiske og modernistiske træk. Således understøtter forløbet både dannelsesmæssige og studieforberedende formål. Endvidere er der et element af digital dannelse, og i miniprojekterne lægges op til kreativ og innovativ tænkning og handling.
Læringsressourcer: Materialet er hentet fra flere værker i Systimes iBogsbibliotek samt bøger og andre hjemmesider. Der henvises til medietekster.
Didaktik og lærerrolle: Til alle moduler er der opgaver, som også kan angive læseformål ved lektiegivning. Materialet lægger op til klasseundervisning, herunder par- og gruppearbejde, bl.a. miniprojekter. Der er desuden rig mulighed for at lade elever holde oplæg og undervise klassen i udvalgte dele af materialet. I forløbet indgår både videnstilegnelse og diskussion, og der er såvel en mundtlig som en skriftlig dimension.
Materialet kan indgå i tværfaglige forløb, f.eks. med samfundsfaglige eller historiske vinkler.
Omfang: ca. 200 sider, inklusiv værklæsning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#4
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/20240520/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56271440920",
"T": "/lectio/20240520/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56271440920",
"H": "/lectio/20240520/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56271440920"
}