Holdet M2022 DA/t - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2023/24
Institution 2023/24 - NEXT
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Simon Stæhr Nielsen, Tobias Rosenkrands
Hold M2022 DA/t (M1t DA, M2t DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Lyrik og algoritmer
Titel 2 Grammatik
Titel 3 Natur og menneske
Titel 4 DIHO

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Lyrik og algoritmer

LYRIK OG ALGORITMER
Lær at analysere lyrik som en computer ville gøre det. Formålet med dette forløb er at introducere en analysemetode til lyrikanalyse baseret på computational thinking, hvor man forsøger at nedbryde digtet i dets mindste enkeltdele, genkende mønstre for derefter at udlede, hvad digtet tematiserer eller handler om. Undervejs i forløbet introduceres sideløbende forskellige eksempler på "kunst" lavet af kunstig intelligens, hvorudfra der diskuteres hvorvidt AI kan lave kunst, om den i så fald er god eller dårlig.

Eleverne arbejder med digtene og gemmer deres data om digtene (bl.a. kagediagrammer, der viser fordelingen af ordklasser) i Padlet. Elevernes "data" om digtene bruges som baggrund for en skriftlig aflevering, hvor de skal analysere et af de to digte og perspektivere til det andet.

Forløbet afsluttes med, at eleverne forsøger at skabe et nyt digt ved at genbruge elementer fra de to "kendte" digte (altså en lettere simplificeret simulering af, hvordan en computer ville skabe et digt gennem maskinlæring).

PRIMÆRTEKSTER:
Analysetekster:
Middag, Tom Kristensen, 1920
Natmaskinen, Michael Strunge, 1981

AI-kunst:
Diverse billeder dannet af AI'en Dall-E
Mr. Puzzles want you to be less alive (https://www.youtube.com/watch?v=WZzbxNoMjGM)
Batman graphic novel (https://www.youtube.com/watch?v=fn4ArRmzHhQ)
Nirvana "Drowned in the sun" (https://www.youtube.com/watch?v=qf6eOSJgN0Y)

SEKUNDÆRE TEKSTER:
"Velkommen til en fremtid, hvor kunst skabes af kunstig intelligens", Information, 2019
AI - KUNSTig intelligens eller kunst uden intelligens (https://www.youtube.com/watch?v=FEuaiiUtKI0)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Jeres AI-digt 12-12-2022
Digtanalyse 19-12-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Grammatik

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Natur og menneske

NATUR OG MENNESKE
I det korte forløb er eleverne blevet præsenteret for fem forskellige natursyn, som mennesket kan siges at have haft gennem historien: Naturen som (1) omstændighed, (2) ressource, (3) frigørelse, (4) ideologi og (5) religion. Natursynene er blevet præsenteret som liggende på et spektrum, der spænder mellem to yderpoler: antropocentrisme og økocentrisme.

I timerne har vi læst forskellige tekster, der alle på en eller anden måde kredser om natur og menneskets plads i naturen, og eleverne har skullet analyse de enkelte tekster i forsøget på at komme nærmere på, hvilket natursyn, der kan aflæses i teksten.

Som afslutning har vi i klassen læst kortprosa-teksten Havbrevene (VÆRK). Eleverne har udarbejdet en analyse af bogen med fokus på den sproglige stil og har derefter brugt denne analyse som afsæt til at lave en lignende kreativ tekst, hvor to stykker antropomorf natur har en brevveksling.

PRIMÆRLITTERATUR:
Siri Ranva Hjelm Jacobsen, Havbrevene (2018) (VÆRK)
Storm P: Tilbage til naturen (1945)
Mother Nature, speaket af Julia Roberts (kortfilm, 2014)
Caspar David Friedrich, Vandreren over tågehavet (1818)
Michael Kvium, Big foot (2012)
Adam Oehlenschläger, Fædrelandssang (Der er et yndigt land) (1819)
John Gast, American Progress (1872)
“Alone” (trailer til den amerikanske udgave af “Alene i vildmarken”):
https://www.youtube.com/watch?v=yopF89q3jV0
Naturmælk, reklame: https://www.youtube.com/watch?v=Sv6weY-C-xM&t

SEKUNDÆRLITTERATUR:
Om de fem natursyn (inkl. opgaver): https://docs.google.com/document/d/1WinV3tfgWpE5PgPVOr0OEH1rLyHj_DEK/edit?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 DIHO

Undervisningen har været tematiseret om temaet for dansk-idehistorie opgaven - altså underoverskriften "Demokrati og medborgerskab". Undervisningen har været koncentreret om argumentationsanalyse og retoriske virkemidler med henblik på at kunne foretage analyse af forskellige former for sagprosa (særligt opinionstekster) i deres DIH-opgaver.
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Svar på arbejdsspørgsmål til under sandet 21-09-2023
Skriv med appel 26-09-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer