Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2023/24
|
Institution
|
2023/24 - NEXT
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Simon Stæhr Nielsen, Tobias Rosenkrands
|
Hold
|
M2022 DA/t (M1t DA, M2t DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Lyrik og algoritmer
LYRIK OG ALGORITMER
Lær at analysere lyrik som en computer ville gøre det. Formålet med dette forløb er at introducere en analysemetode til lyrikanalyse baseret på computational thinking, hvor man forsøger at nedbryde digtet i dets mindste enkeltdele, genkende mønstre for derefter at udlede, hvad digtet tematiserer eller handler om. Undervejs i forløbet introduceres sideløbende forskellige eksempler på "kunst" lavet af kunstig intelligens, hvorudfra der diskuteres hvorvidt AI kan lave kunst, om den i så fald er god eller dårlig.
Eleverne arbejder med digtene og gemmer deres data om digtene (bl.a. kagediagrammer, der viser fordelingen af ordklasser) i Padlet. Elevernes "data" om digtene bruges som baggrund for en skriftlig aflevering, hvor de skal analysere et af de to digte og perspektivere til det andet.
Forløbet afsluttes med, at eleverne forsøger at skabe et nyt digt ved at genbruge elementer fra de to "kendte" digte (altså en lettere simplificeret simulering af, hvordan en computer ville skabe et digt gennem maskinlæring).
PRIMÆRTEKSTER:
Analysetekster:
Middag, Tom Kristensen, 1920
Natmaskinen, Michael Strunge, 1981
AI-kunst:
Diverse billeder dannet af AI'en Dall-E
Mr. Puzzles want you to be less alive (https://www.youtube.com/watch?v=WZzbxNoMjGM)
Batman graphic novel (https://www.youtube.com/watch?v=fn4ArRmzHhQ)
Nirvana "Drowned in the sun" (https://www.youtube.com/watch?v=qf6eOSJgN0Y)
SEKUNDÆRE TEKSTER:
"Velkommen til en fremtid, hvor kunst skabes af kunstig intelligens", Information, 2019
AI - KUNSTig intelligens eller kunst uden intelligens (https://www.youtube.com/watch?v=FEuaiiUtKI0)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Jeres AI-digt
|
12-12-2022
|
Digtanalyse
|
19-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Grammatik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Natur og menneske
NATUR OG MENNESKE
I det korte forløb er eleverne blevet præsenteret for fem forskellige natursyn, som mennesket kan siges at have haft gennem historien: Naturen som (1) omstændighed, (2) ressource, (3) frigørelse, (4) ideologi og (5) religion. Natursynene er blevet præsenteret som liggende på et spektrum, der spænder mellem to yderpoler: antropocentrisme og økocentrisme.
I timerne har vi læst forskellige tekster, der alle på en eller anden måde kredser om natur og menneskets plads i naturen, og eleverne har skullet analyse de enkelte tekster i forsøget på at komme nærmere på, hvilket natursyn, der kan aflæses i teksten.
Som afslutning har vi i klassen læst kortprosa-teksten Havbrevene (VÆRK). Eleverne har udarbejdet en analyse af bogen med fokus på den sproglige stil og har derefter brugt denne analyse som afsæt til at lave en lignende kreativ tekst, hvor to stykker antropomorf natur har en brevveksling.
PRIMÆRLITTERATUR:
Siri Ranva Hjelm Jacobsen, Havbrevene (2018) (VÆRK)
Storm P: Tilbage til naturen (1945)
Mother Nature, speaket af Julia Roberts (kortfilm, 2014)
Caspar David Friedrich, Vandreren over tågehavet (1818)
Michael Kvium, Big foot (2012)
Adam Oehlenschläger, Fædrelandssang (Der er et yndigt land) (1819)
John Gast, American Progress (1872)
“Alone” (trailer til den amerikanske udgave af “Alene i vildmarken”):
https://www.youtube.com/watch?v=yopF89q3jV0
Naturmælk, reklame: https://www.youtube.com/watch?v=Sv6weY-C-xM&t
SEKUNDÆRLITTERATUR:
Om de fem natursyn (inkl. opgaver): https://docs.google.com/document/d/1WinV3tfgWpE5PgPVOr0OEH1rLyHj_DEK/edit?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
DIHO
Undervisningen har været tematiseret om temaet for dansk-idehistorie opgaven - altså underoverskriften "Demokrati og medborgerskab". Undervisningen har været koncentreret om argumentationsanalyse og retoriske virkemidler med henblik på at kunne foretage analyse af forskellige former for sagprosa (særligt opinionstekster) i deres DIH-opgaver.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Svar på arbejdsspørgsmål til under sandet
|
21-09-2023
|
Skriv med appel
|
26-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/20240520/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56271448535",
"T": "/lectio/20240520/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56271448535",
"H": "/lectio/20240520/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56271448535"
}