Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2023/24
|
Institution
|
2023/24 - NEXT
|
Fag og niveau
|
Teknologi A
|
Lærer(e)
|
Søren Korsgaard
|
Hold
|
M2022 TI/z (M1z TI, M2z TI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Lampe
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Lampe - Gruppekontrakt
|
13-11-2022
|
Lampe - Produktprincip/Kravmatrix
|
04-12-2022
|
Lampe - tegninger, materialeliste, el-diagram
|
18-12-2022
|
Lampe - Rapport
|
26-02-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
40,00 moduler
Dækker over:
52 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Bro projekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Sæbekassebil
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
32,00 moduler
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
NEXT START-UP
Eleverne udfører et bæredygtigt udviklingsprojekt og deltager i en konkurrence på tværs af NEXT, der afvikles i samarbejde med Fonden for Entreprenørskab. Projektet er et teknologiprojekt, der afvikles i samarbejder med engelsk i studieområdet (SO). Opgaverne i dette forløb, fungerer som milepæle i elevernes tidsplaner og følger modellen beskrevet i Lærervejledningen for Company Programme.
Bekendtgørelse:
Der lægges særligt vægt på videns indsamling, identifikation og analyse af et problem, kreativ idégenerering, opstilling af krav, begrundet valg af løsning og løbende dokumentation af projektgruppens arbejde.
Engelsk:
Studie Område:
Eleven skal kunne:
- undersøge og afgrænse en problemstilling ved at kombinere viden og metoder fra forskellige fag og udarbejde en problemformulering
- søge, vurdere og anvende fagligt relevant information
- kombinere viden og metoder fra fagene til indsamling og analyse af empiri og bearbejdning af problemstillingen
- perspektivere den behandlede problemstilling
- demonstrere evne til faglig formidling såvel mundtligt som skriftligt
Teknologi:
Eleven skal kunne:
- arbejde med teknologisk innovation ved at udvikle produkter gennem en systematisk og iterativ produktudviklingsproces indeholdende faserne problemidentifikation, problemanalyse, produktprincip, produktudformning, produktionsforberedelse og realisering
- analysere og dokumentere en samfundsmæssig problemstilling
- gennemføre mindre, empiriske undersøgelser til produktion af viden
- anvende metoder til idéudvikling i forbindelse med produktudviklingsprocessen
- redegøre for miljømæssige overvejelser i forbindelse med produktudvikling, herunder de vigtigste miljøeffekters årsag og virkning
- anvende professionelle værktøjer og metoder, arbejde sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt ved fremstilling af produkter i skolens værksteder og laboratorier
- fremstille produkter af god kvalitet og vurdere og dokumentere kvaliteten af produktet
- redegøre for teknologiens samspil med det omgivende samfund i et nationalt og globalt perspektiv
- arbejde selvstændigt og sammen med andre i større problembaserede projektforløb og anvende metode til at planlægge, gennemføre og evaluere projektforløbet
- dokumentere, formidle og præsentere projektforløb, skriftligt, mundtligt og visuelt, herunder anvende digitale værktøjer
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metode.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Gruppekontrakt - NEXT Start-Up
|
27-08-2023
|
NEXT Start-Up - Projektbeskrivelse
|
03-09-2023
|
NEXT Start-Up - Rapport
|
08-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
44 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Virksomhed
Lav 10 ens produkter og sælg dem.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rapport - PRODUKTSALG
|
10-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
44 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Eksamensprojekt for teknologi B
Hej 2Z, i har teknologi på A niveau, og derfro skal i først lave eksamensprojekt på 3. år, men i dette projekt skal i lave det samme Teknologi B Eksamensprojekt som som de andre 2. års klasser laver nu, så i bliver trænet i eksamensformatet, men for jer er det selvfølgelig ikke et eksamensprojekt, det er blot den samme opgave.
Ifm. Teknologi B Eksamensprojektet, har i undervejs følgende delafleveringer:
- PROJEKBESKRIVELSE, med:
- Problemtræ, med Nøgleproblem, årsager, og virkninger.
- Tidsplan(udformet som Gantt-diagram) med tovholder på alle opgaver.
- Problemformulering, med underspørgsmål
- Forslag til produkt og/eller værksted.
Entern:
- TEKNISKE TEGNINGER, samt MATERIALELISTE (Fysisk produkt)
eller
- FLOWDIAGRAM og WIREFRAMES (Digitale produkt)
- RAPPORT og PRODUKT
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Projektbeskrivelse - UNGDOM
|
24-03-2024
|
Materialeliste - UNGDOM
|
17-04-2024
|
Rapport - UNGDOM
|
08-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
80,00 moduler
Dækker over:
48 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/20240520/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56278419055",
"T": "/lectio/20240520/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56278419055",
"H": "/lectio/20240520/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56278419055"
}