Holdet M2022 TI/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2023/24
Institution 2023/24 - NEXT
Fag og niveau Teknologi A
Lærer(e) Søren Korsgaard
Hold M2022 TI/z (M1z TI, M2z TI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Lampe
Titel 2 Bro projekt
Titel 3 Sæbekassebil
Titel 4 NEXT START-UP
Titel 5 Virksomhed
Titel 6 Eksamensprojekt for teknologi B

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Lampe

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Lampe - Gruppekontrakt 13-11-2022
Lampe - Produktprincip/Kravmatrix 04-12-2022
Lampe - tegninger, materialeliste, el-diagram 18-12-2022
Lampe - Rapport 26-02-2023
Omfang Estimeret: 40,00 moduler
Dækker over: 52 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Bro projekt

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Sæbekassebil

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 32,00 moduler
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 NEXT START-UP

Eleverne udfører et bæredygtigt udviklingsprojekt og deltager i en konkurrence på tværs af NEXT, der afvikles i samarbejde med Fonden for Entreprenørskab. Projektet er et teknologiprojekt, der afvikles i samarbejder med engelsk i studieområdet (SO). Opgaverne i dette forløb, fungerer som milepæle i elevernes tidsplaner og følger modellen beskrevet i Lærervejledningen for Company Programme.

Bekendtgørelse:
Der lægges særligt vægt på videns indsamling, identifikation og analyse af et problem, kreativ idégenerering, opstilling af krav, begrundet valg af løsning og løbende dokumentation af projektgruppens arbejde.
Engelsk:

Studie Område:
Eleven skal kunne:
- undersøge og afgrænse en problemstilling ved at kombinere viden og metoder fra forskellige fag og udarbejde en problemformulering
- søge, vurdere og anvende fagligt relevant information
- kombinere viden og metoder fra fagene til indsamling og analyse af empiri og bearbejdning af problemstillingen
- perspektivere den behandlede problemstilling
- demonstrere evne til faglig formidling såvel mundtligt som skriftligt  

Teknologi:
Eleven skal kunne:
- arbejde med teknologisk innovation ved at udvikle produkter gennem en systematisk og iterativ produktudviklingsproces indeholdende faserne problemidentifikation, problemanalyse, produktprincip, produktudformning, produktionsforberedelse og realisering
- analysere og dokumentere en samfundsmæssig problemstilling
- gennemføre mindre, empiriske undersøgelser til produktion af viden
- anvende metoder til idéudvikling i forbindelse med produktudviklingsprocessen
- redegøre for miljømæssige overvejelser i forbindelse med produktudvikling, herunder de vigtigste miljøeffekters årsag og virkning
- anvende professionelle værktøjer og metoder, arbejde sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt ved fremstilling af produkter i skolens værksteder og laboratorier
- fremstille produkter af god kvalitet og vurdere og dokumentere kvaliteten af produktet
- redegøre for teknologiens samspil med det omgivende samfund i et nationalt og globalt perspektiv
- arbejde selvstændigt og sammen med andre i større problembaserede projektforløb og anvende metode til at planlægge, gennemføre og evaluere projektforløbet
- dokumentere, formidle og præsentere projektforløb, skriftligt, mundtligt og visuelt, herunder anvende digitale værktøjer
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metode.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Gruppekontrakt - NEXT Start-Up 27-08-2023
NEXT Start-Up - Projektbeskrivelse 03-09-2023
NEXT Start-Up - Rapport 08-11-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 44 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Virksomhed

Lav 10 ens produkter og sælg dem.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Rapport - PRODUKTSALG 10-03-2024
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 44 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Eksamensprojekt for teknologi B

Hej 2Z, i har teknologi på A niveau, og derfro skal i først lave eksamensprojekt på 3. år, men i dette projekt skal i lave det samme Teknologi B Eksamensprojekt som som de andre 2. års klasser laver nu, så i bliver trænet i eksamensformatet, men for jer er det selvfølgelig ikke et eksamensprojekt,  det er blot den samme opgave.

Ifm. Teknologi B Eksamensprojektet, har i undervejs følgende delafleveringer:

- PROJEKBESKRIVELSE, med:
   - Problemtræ, med Nøgleproblem, årsager, og virkninger.
   - Tidsplan(udformet som Gantt-diagram) med tovholder på alle opgaver.
   - Problemformulering, med underspørgsmål
   - Forslag til produkt og/eller værksted.

Entern:
- TEKNISKE TEGNINGER, samt MATERIALELISTE (Fysisk produkt)
eller
- FLOWDIAGRAM og WIREFRAMES (Digitale produkt)

- RAPPORT og PRODUKT
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Projektbeskrivelse - UNGDOM 24-03-2024
Materialeliste - UNGDOM 17-04-2024
Rapport - UNGDOM 08-05-2024
Omfang Estimeret: 80,00 moduler
Dækker over: 48 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer