Holdet M2022 KIT/t - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2023/24
Institution 2023/24 - NEXT
Fag og niveau Kommunikation/IT A
Lærer(e) Mads Høpfner
Hold M2022 KIT/t (M1t KIT, M2t KIT)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Foto
Titel 2 Layout
Titel 3 Gaming
Titel 4 Logo design
Titel 5 PKP Nyhedsindslag
Titel 6 Nudging

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Foto

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fotoopgave 22-11-2022
Fotobog 09-12-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - vælge medie til formidling af kommunikation og gennemføre den praktiske tilrettelæggelse i forhold til det valgte medie – gennemføre produktion af kommunikationsprodukter, herunder anvende relevante it-værktøjer. anvende udvalgte metoder til vurdering af egne kommunikationsprodukter og give forslag til optimering af produkt og proces – kunne generalisere erfaring med henblik på at forbedre egen praksis – formidle og dokumentere såvel produktionen som de tekniske og kommunikationsmæssige overvejelser i arbejdsprocessen.
  • Lytte
  • Læse
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Layout

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Layout opgave 16-04-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - identificere, formulere og dokumentere en problemstilling på baggrund af egen udført forundersøgelse, herunder vurdere hvorvidt problemet kan løses ved hjælp af kommunikation ̶ udvælge relevante teorier, metoder og modeller til løsning af kommunikationsopgaver, herunder demonstrere viden om fagets identitet og metoder udarbejde en strategi for kommunikationens gennemførelse, herunder analysere relationen mellem afsender, budskab, medie og modtager i en given kommunikationssituation ̶ planlægge den praktiske udarbejdelse af kommunikationsproduktet med fokus på tidsplaner, rollefordeling og projektledelse.
  • Lytte - styre den praktiske udførelse af kommunikationen på baggrund af forundersøgelsen, herunder forvaltning af ressourcer og produktoptimering reflektere over og vurdere arbejdsprocessen med gruppemedlemmerne med henblik på udvikling af kommunikationsprodukter ̶ gennemføre og dokumentere produktionen af kommunikationsprodukter ved anvendelse af relevante teorier, metoder, modeller samt ved inddragelse af relevant hard- og software
  • Læse - anvende og dokumentere relevante metoder til løbende tests og sluttest af egne kommunikationsprodukter og på baggrund af resultaterne forbedre produkt og proces.
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 Gaming

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Game analyse 29-08-2023
Game præsentation 02-10-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - udvælge relevante teorier, metoder og modeller til løsning af kommunikationsopgaver forskellige fortælletekniske modeller i forbindelse med fremstillingen af kommunikationsprodukter ̶ kommunikative virkemidler, herunder anvendt argumentationsteori, retorik samt tekst og tegn
  • Lytte - brugervenlighed og funktionalitet, herunder brugergrænseflader og interaktionsdesign ̶ grafisk formsprog og layout, herunder typografi og grafik til såvel papir som digital kommunikation ̶ billeder og deres formsprog i både faste og levende billeder, herunder filmiske virkemidler
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Logo design

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
LOGO 15-12-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - identificere, formulere og dokumentere en problemstilling på baggrund af egen udført forundersøgelse, herunder vurdere hvorvidt problemet kan løses ved hjælp af kommunikation ̶ udvælge relevante teorier, metoder og modeller til løsning af kommunikationsopgaver, herunder demonstrere viden om fagets identitet og metoder ̶ søge, anvende og vurdere relevant information om produktionen og kommunikationssituationen ̶ designe og gennemføre empiriske målgruppe- og brugerundersøgelser ved hjælp af kvantitative og kvalitative metoder, herunder observationsmetoder
  • Lytte - udarbejde en strategi for kommunikationens gennemførelse, herunder analysere relationen mellem afsender, budskab, medie og modtager i en given kommunikationssituation ̶ planlægge den praktiske udarbejdelse af kommunikationsproduktet med fokus på tidsplaner, rollefordeling og projektledelse.
  • Læse - styre den praktiske udførelse af kommunikationen på baggrund af forundersøgelsen, herunder forvaltning af ressourcer og produktoptimering ̶ forklare og anvende forskellige metoder til idégenerering og brugerinddragelse i forbindelse med udvikling af kommunikationsprodukter ̶ udvikle handlingsplaner med fokus på budskab, virkemidler, medievalg og økonomi, herunder reflektere over inddragelse af brugere ̶ reflektere over og vurdere arbejdsprocessen med gruppemedlemmerne med henblik på udvikling af kommunikationsprodukter
  • Søge information - gennemføre og dokumentere produktionen af kommunikationsprodukter ved anvendelse af relevante teorier, metoder, modeller samt ved inddragelse af relevant hard- og software anvende og dokumentere relevante metoder til løbende tests og sluttest af egne kommunikationsprodukter og på baggrund af resultaterne forbedre produkt og proces.
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 PKP Nyhedsindslag

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Nyhedsindslag planlægning 23-02-2024
Liste over syncs 15-03-2024
Færdig PKP video 24-03-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - styre den praktiske udførelse af kommunikationen på baggrund af forundersøgelsen, herunder forvaltning af ressourcer og produktoptimering ̶ forklare og anvende forskellige metoder til idégenerering og brugerinddragelse i forbindelse med udvikling af kommunikationsprodukter ̶ udvikle handlingsplaner med fokus på budskab, virkemidler, medievalg og økonomi, herunder reflektere over inddragelse af brugere ̶ reflektere over og vurdere arbejdsprocessen med gruppemedlemmerne med henblik på udvikling af kommunikationsprodukter ̶ gennemføre og dokumentere produktionen af kommunikationsprodukter ved anvendelse af relevante teorier, metoder, modeller samt ved inddragelse af relevant hard- og software ̶ opnå forståelse og erkendelse af de etiske aspekter i forbindelse med kommunikationsproduktionen ̶ anvende og dokumentere relevante metoder til løbende tests og sluttest af egne kommunikationsprodukter og på baggrund af resultaterne forbedre produkt og proces.
  • Lytte - identificere, formulere og dokumentere en problemstilling på baggrund af egen udført forundersøgelse, herunder vurdere hvorvidt problemet kan løses ved hjælp af kommunikation ̶ udvælge relevante teorier, metoder og modeller til løsning af kommunikationsopgaver, herunder demonstrere viden om fagets identitet og metoder ̶ søge, anvende og vurdere relevant information om produktionen og kommunikationssituationen ̶ designe og gennemføre empiriske målgruppe- og brugerundersøgelser ved hjælp af kvantitative og kvalitative metoder, herunder observationsmetoder ̶ undersøge, forstå og problematisere digitaliseringens påvirkning af kommunikationssituationen ̶ udarbejde en strategi for kommunikationens gennemførelse, herunder analysere relationen mellem afsender, budskab, medie og modtager i en given kommunikationssituation ̶ planlægge den praktiske udarbejdelse af kommunikationsproduktet med fokus på tidsplaner, rollefordeling og projektledelse.
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Nudging

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - finde, analysere og anvende information om brugere og kommunikationssituation i forbindelse med fremstillingen af et kommunikationsprodukt udforme og producere kommunikationsprodukter, herunder dokumentere metoder til idéudvikling og projektarbejde ̶ demonstrere anvendelse af kommunikations- og designteori på konkrete cases og egne produktioner anvende konstruktiv feedback i processen med at fremstille kommunikationsprodukter.
  • Lytte
  • Læse
Væsentligste arbejdsformer