Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
2023/24 - NEXT
|
Fag og niveau
|
Design B
|
Lærer(e)
|
Søren Korsgaard
|
Hold
|
M2022 De/x (M2x De, M3x De)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1 - Karakter design
Eleverne gennemgår en række tegneøvelser, hvorigennem de bl.a. lærer om farvelærer, og forskellige skitseringsmetoder, som de bruger ifbm design af deres egne spil karakterer.
Kernestof:
Genstandsfelter, der behandles som enkeltområder eller integreret:
̶ produktdesign
̶ kommunikationsdesign
Designteori
̶ designprocessens elementer på et reflekteret niveau
Visualiseringsmetoder
̶ skitsering i forskellige faser af en designproces
̶ mindst en af følgende typer: tegninger, collage, fotos, 3d-computermodellering
Researchmetoder i sammenhæng med konkrete projekter
̶ undersøgelser baseret på iagttagelse og sammenligning
̶ skitserende og eksperimenterende undersøgelser
̶ forskellige designetnografiske metoder til undersøgelse af interessenter, herunder brugeren og opdragsgiveren
̶ aflæsning af designrepræsentationer, herunder analoge og digitale tekniske tegninger
Supplerende stof:
̶ lyddesign, interaktionsdesign, design af virtuelle omgivelser
̶ andre områder som design, der er fremstillet før industrialiseringen, og design, der ligger uden for vestlig designtradition.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
1 - Karakter design
|
22-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2 - Typografi, font og vektorer
Eleverne skitsere, og optegner deres egen font med vektorer i Illusrator.
I dette projekt skal du skabe din egen skrifttype.
Start med papir og blyant, og begyndt at skitsere frit. Start med at vælge ét bogstav.
Kig på dine idéer og stil dig selv disse spørgsmål:
- Hvilket design tiltaler mig mest?
- Hvorfor?
- Foretrækker jeg et bogstav med eller uden serif?
- Hvor og hvordan kunne den skrifttype bruges?
- Er det muligt at lave både A, S, G og R i samme stil?
Lav nogle nye skitser, hvor du har ovenstående tanker i baghovedet.
Processen kan med fordel gentages flere gange, hvor du hver gang spreder dig ud og tegner flere variationer, som du så bagefter sorterer og udvælger designs. Når du finder et design du synes om, kan du så tegne varianter af det. Du kan så bruge processen med at undersøge om designet egner sig til både A, B, C og S, for derefter at træffe flere valg.
Prøv at opstille et `gitter` hvor du indrammer de enkelte bogstaver, og sammenlign derees højde, bredde og andre faktorer.
Når du er nået frem til et resultat, du vil arbejde videre med, skal du rentegne (i hånden) og forsøge at lave en serie forskellige bogstaver der rammer stilen. Du kan med fordel opdele bogstaverne i hovedgrupper og lave mindst ét fra hver. Som jeg ser det er der 4 hovedgrupper:
1. De rektangulære, der rummer lodrette grundstreger (stamme). Dvs. B, D, E, F, H, I, K, L, M, N, P, R, og T
2. De runde: C, G, O, Q og Ø
3. De ”skrå”: A, V, Z, X,
4. Sorteper: S - S er et klassisk ”designproblem”, dvs. S er et problembarn, der ikke gider at sidde stille og høre efter… og det gider helst ikke samarbejde med de andre
Så kan man diskutere, hvor mon J og Æ hører til, men ovenstående er nok til denne opgave.
Når du så har mindst 4 bogstaver, du er tilfreds med, så skal du tegne dem op med vektorer i Adobe Illustrator.
Benyt værktøjet `pen´ til at optegne dit bogstav. Få din skitse ind på computeren og læg den som baggrund i Illustrator.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
2 - Font
|
03-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3 - Unity Landskab + textures
Unity landskab + textures
Aflevering af en video af landskaet med textures.
Kernestof
Genstandsfelter, der behandles som enkeltområder eller integreret:
̶ kommunikationsdesign
̶ design af fysiske omgivelser
Visualiseringsmetoder
̶ skitsering i forskellige faser af en designproces
̶ mindst en af følgende typer: tegninger, collage, fotos, 3d-computermodellering
̶ rumlige modeller f.eks. prototyping, mock-ups og lignende
̶ målfaste tegninger og/eller målfaste modeller
Supplerende stof
̶ lyddesign, interaktionsdesign, design af virtuelle omgivelser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4 - Stilarter - plakat design
I skal i dette lille projekt lærer om forskellige stilarter, og ud fra én stilart, skal i gruppevis designe og fremstille én planche/plakat.
På planchen skal i vise og beskrive.
- Kendetegn
- Materialer
- Kendeste designere, arkitekter, og/eller værker/design
Vis billeder, årstal, oprindelse, forklaringer
Opsætning:
- Stor overskrift med navnet på jeres stilperiode.
- Anvend evt. karakteristiske skrifttyper, grafik, opsætning/layout der er typisk for jeres stilperiode.
Elevern kan vælge at arbejde med 2 af følgende perioder:
Historicismen (1820 - 1900)
Skønvirke/Art Nouveau (1900 - 1915)
Funktionalisme (1925 - 1940)
De Stijl + Bauhaus (1920 - 1935)
Art Deco (1930 - 1960)
Modernisme (1940 - )
Pop Design (1960 - 1970)
Postmodernisme (1975 - 1995)
Dekonstruktivisme (1980 - )
Minimalisme (1990 - 2010)
Kernestof:
Genstandsfelter, der behandles som enkeltområder eller integreret:
̶ produktdesign
̶ kommunikationsdesign
̶ design af fysiske omgivelser
Designteori
̶ punktnedslag i designhistorien fra den industrielle revolution til i dag i sammenhæng med konkrete projekter
̶ designprocessens elementer på et reflekteret niveau
Visualiseringsmetoder
̶ mindst en af følgende typer: tegninger, collage, fotos, 3d-computermodellering
Researchmetoder i sammenhæng med konkrete projekter
̶ undersøgelser baseret på iagttagelse og sammenligning
̶ kildekritisk informationssøgning
̶ forskellige designetnografiske metoder til undersøgelse af interessenter, herunder brugeren og opdragsgiveren
̶ aflæsning af designrepræsentationer, herunder analoge og digitale tekniske tegninger
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Øvelse: Værkanalyse af 3X afsluttende projekt
|
23-04-2024
|
4 - Stilarter - Plakat
|
05-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Afsluttende design projekt
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Eksamens Portfolio
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/20240520/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56868571780",
"T": "/lectio/20240520/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56868571780",
"H": "/lectio/20240520/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56868571780"
}