Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24
|
Institution
|
2023/24 - NEXT
|
Fag og niveau
|
Mediefag B
|
Lærer(e)
|
Caroline Plummer
|
Hold
|
M2022 vf Me q (M2 vf Me q)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Explainer forløb
Tværfagligt forløb mellem Mediefag og Kommunikation&IT hvori eleverne skal introduceres til, analysere og producere explainers. Eleverne bliver herunder introduceret til explainerens multimodalitet, repræsentationsformer og tekst-billede samspil.
Hovedopgaven består I at producere en explainer fra deres studietur til Buda-pest, der forklarer hvorfor byen er opdelt i hhv. Buda og Pest. Inden da er ele-verne blevet introduceret til genren via intro, analyse og mini-produktion forud for studieturen. Kravene til elevernes studieturs-explainers indbefatter at den skal være 4 minutter lang, der skal være minimum et interview med en lokal og de skal have valgt en målgruppe. Forløbet fylder mest i Kommunikation&IT og fungerer dermed som et mini-forløb i Mediefag.
I og med at dette er det første forløb i elevernes Mediefagsundervisning bliver elever-ne også sideløbende introduceret til de filmiske virkemidler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Vampyr
Forløbet centrerer sig om vampyr-genren med forskellige nedslag i de fire forskellige undergenrer (som beskrevet af Andreas Halskov og Henrik Rytter i bogen Vampyr – forløb i medier); den klassiske vampyr, den menneskeliggjorte vampyr, teenagevampyren og den erotiske vampyr. Forløbet stiller skarpt på vampyrgenren og de genrer den relaterer sig til – herunder horrorgenren og melodramaet, ikonografi, temaer relateret til genren og genren set i et filmhistorisk perspektiv. Eleverne skal i forløbet arbejde med analyse af forskellige vampyrfilm, næranalyse af udvalgte citater samt forskellige produktionsrelaterede øvelser herunder storyboard-produktioner og en copy-cat produktion.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Korte formater
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Pilot-produktion
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/20240520/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60273580351",
"T": "/lectio/20240520/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60273580351",
"H": "/lectio/20240520/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60273580351"
}